Färgsläpp + sprickor i ny ram?

JockeS

Aktiv medlem
I helgen när jag topsade hojjen så såg jag att vid infästningen från swingen till länkaget så har jag fått färgsläpp plus lite spricka i färgen.
Jag släppte ur luften ur bakdämparen för att lättare kunna trycka ihop allting för att se om svingen tar emot länkaget, men det är acceptabelt spel där imellan.
Har lite svårt att förklara exakt, men jag låter bilderna tala för sig.

Har mailat distributören för Giant Sverige, som gav mig ramen i utbyte i ett tidigare ärende, för att se vad dom säger.
Men i avvaktan på svar så går hjärnan på högvarv där jag funderar på varför och hur detta kan hända.
Det enda jag kan tänka mig är att i samband med att svingen tryckts ihop vid ett hinder, så har allting bänts sig åt sidan och därmed har svingen gått emot länkaget och skapat detta.
Men i min värld borde detta inte kunna hända.

Vad säger ni?
Bör jag vara orolig?

4.jpg

2.jpg

1.1.jpg

1.jpg

Senast ändrad:
Måste det inte ha legat något emellan där för att den där skadan ska kunna uppstå? (om inte skadan fanns redan innan montage)
Ingen skada alls på länkaget?

eketjall sa:
Måste det inte ha legat något emellan där för att den där skadan ska kunna uppstå? (om inte skadan fanns redan innan montage)
Ingen skada alls på länkaget?

Märket fanns inte där när ramen var ny och jag har inte hittat några skador på länkaget som kan häröra till detta

Det har säkert fastnat någon mindre sten/större grus i länkagedelen som sedan nött bort lacken varje gång länkaget rört sig.

Crossmax sa:
Det har säkert fastnat någon mindre sten/större grus i länkagedelen som sedan nött bort lacken varje gång länkaget rört sig.

Tanken slog mig också, men iom att det inte finns något skav på länkaget samt att jag tvättar och synar cykeln efter varje tur så känner jag att det är rätt osannolikt.
Hade något fastnat där så hade jag haft skav på det svarta länkaget också?

JockeS sa:
Crossmax sa:

Tanken slog mig också, men iom att det inte finns något skav på länkaget samt att jag tvättar och synar cykeln efter varje tur så känner jag att det är rätt osannolikt.
Hade något fastnat där så hade jag haft skav på det svarta länkaget också?

Det var min första tanke också men delarna rör sig väl dessutom åt motsatt håll för att det ska kunna hända med det där resultatet?

För övrigt tycker jag lite synd om min cykel som inte fått en tvätt eller syning sen jag köpte den för snart två år sedan :)

/Johan

Follow-up på caset.

En ny sving har anlänt till Jaguarverken och skickas till min LBS som byter den åt mig.

Som vanligt, Jaguarverken och Giant är fenomenala i kundservicen! :)

Ja du lär ju inte bli någon plusaffär iaf :D

Väldigt bra gjort av jaguarverken iaf. Får se vad dom säger om min lackbubbla jag skickade in om idag. Iofs bara kosmetiskt.

Ni gnäller över lite kosmetiskt
hur blir det när ni börjar använda grejorna i skogen.. Om ni nu vågar cykla i skogen det kan ju bli märken :-)
/M

En ny sving levererad och igår kväll monterad av mig själv.
Den gamla svingen lämnas tillbaka till LBS som har kontakten med Jaguarverken och skickas tillbaka till Giant.

Me happy camper

Tillbaka
Topp