Färgval och storlek

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Färgval och storlek
05SWorksEnduroFrame_Char_l.jpg

Charcoal Black

05SWorksEnduroFrame_Green_l.jpg

Green Anodized

05SWorksEnduroFrame_Silver_l.jpg

Silver Anodized

Det är inte lätt att bestämma färg inte. Bara svarta komponenter inkl gaffel. Helsvart är lite trist. Silver blir snyggt men anonymt. Grön är tyvärr den färgen som tas in till Sverige men det lutar åt att jag vill ha en sådan ändå.

Lika svårt är det att bestämma storlek;

Topprörslängder:
03XL  05L    05XL
638mm 623mm  656mm

Idag har jag en 03:a i storlek XL. 05:ans L är 15mm kortare och XL är 18mm längre. Jag har en sadelstolpe utan setback och en 90mm styrstam. Kan nog flytta bak sadeln lite också. Antagligen blir det en L och jag får väl byta till en sån där ful sadelstolpe med böj om det inte funkar, i värsta fall en längre styrstam. Längre cykel än jag har idag kan jag inte ha.

Senast redigerad av en moderator:
Färgval och storlek
Kör på den längre så att du kan ha en kortare stam. Jag har en 40mm på avantin ifall du vill prova känslan. Det är störtskönt.

/rikard

Färgval och storlek
Inte lätt det där, bättre att det bara finns en färg. :)

Gröna såg ju rätt 'sober' ut

sober sobert sobra adj.
diskret och smakfull

Färgval och storlek
Den silverfärgade är KLART snyggast.
Den gröna ser ut som en sådan där äcklig mintgelegodis i färgen och den svarta är snygg men lite tråkig...
Men smaken är ju som baken (svettig, illaluktande och hårig?)...

Färgval och storlek
Hade det vart jag så hade jag tagit Large med en 105mm stam alla gånger. Kortare, lägre och med en styrstam som inte på nåt vis närmar sig en lång. Såvida nu inte sadelrörslängden blir för kort så det blir problem med sadelhöjden..

Färgval och storlek
Det blir väldigt väldigt missvisande att posta specialized Enduro-bilder när
syftet är att välja färg Jonas. Länka till riktiga foton på ihopbyggda hojjar
istället så att man åtminstone får en "humm" om hur de ser ut i verkligheten.

De där bilderna säger inte mycket. :)

Färgval och storlek
Nu skall jag sluta vara negativ och bidra med lite bilder som visar några av färgerna istället. :)
Kanske inte världens bästa bilder heller, men lite mer än specialized säger de nog allt.

143160lv.jpg

dsc017160xt.jpg

dsc00271a4kz.jpg

beastz150sl3gi.jpg

beastz150sl25pk.jpg

Fast jag skulle nog valt en röd trots allt! :D

demo9057eo.jpg

Senast ändrad:
Färgval och storlek
Jag antar att det är såhär din ram ser ut i nuläget? I så fall skulle jag nog sluta cykla på den om du inte redan gjort det. :(

closeupofbreak2el.jpg

Annars kanske det slutar såhär vettu! :(
Inte rätt ram, men ändå... ;)

alltogether4as.jpg

Färgval och storlek
Den gröna är fräck, men silver är snyggare. :-) Large borde väl funka, men tänk på sadelstolpsutsticket(!), på en XL så kan du köra med kortare stolpe och den går att sänka mer än en lång stolpe på en Large.

/Leo

Färgval och storlek
Jag tycker du ska ta silver. Den gröna fanns på mässan, den var väl rätt okej men jag tror att man tröttnar rätt snart på den färgen. Svart.... tja, du vet hur min ser ut - rätt tråkig.
Den svarta anodiseringen gör också att man måste använda tvättsvamp eller borste om den ska se hyggligt ren ut, det räcker inte att bara spola av med slang.

Jämför också vinkeln på sadelstolpen när du tittar på längden. Jag har för mig att det är brantare sadelstolpsvinkel på den nya modellen.

Färgval och storlek
Nu finns den väl inte i svart utan "bara" i:

Green
Charcoal
Silver
Blue

Men frågan är om de lösa ramarna finns i alla de färgerna och om Grahns tar in dem.
Det är väl bara S-Worksen som säljs som lös ram, och den finns väl bara i silver? Eller?

Färgval och storlek
Alternativt en silverfärgad ram, svarta komponenter och en FOX 36 gaffel.
Fast FOX 36:an verkar ha samma nyans som den blåa ramen å andra sidan. :)

Färgval och storlek
S-works finns bara i de tre färgerna. Hade den röda som Demo'n på bilden är i funnits hade jag lätt tagit den färgen.

Det där med vinkeln tål förstås att tänka på också. Måste fundera lite.

Färgval och storlek
Tycker helt klart den svarta är snyggast.. Den gröna lyser och sticker ut för mycket.. Silver är inget dåligt val heller

Lycka till
/Jocke

Färgval och storlek
Jag tar en av varje färg tack. Fast svart var lite trist.

Ofattbart långa topprör. Jag får svindel av blotta tanken. Hur som helst är ju för litet bättre än för stort. För stort är rent livsfarligt, för litet blir man mest bara lite tröttare av.

Färgval och storlek
En grön med så mycket ickesvarta komponenter som möjligt vore snyggt. En MZ-gaffel med sandfärgade ytterben. MX6 med röda detaljer. Röda hope-doctors och röda dangerboyhandtag till bromsen.. Saint-växlar -nav och -bromsar. Rockethandtag. Röda dmrplattisar.

/rikard, som klär sig i helsvart av en anledning....

Färgval och storlek
Färg är bara färg. Knepigare med geon dock. Där förstår jag ditt dilemma. Men som du sa, kan du inte ha längre än du har idag så är nog valet redan gjort.

Färgval och storlek
Vilket härligt i-landsproblem! :-)

Det är ju mörkgrå eller silver som gäller. Hugget som stucket tycker jag, båda blir snygga med svarta komponenter.

Storleksmässigt borde -05 XL mest motsvara din -03 XL. Iofs är topprörsmåttet längre -05 men sadelstolpsvinkeln är även brantare vilket gör att avståndet mellan sadel och styre inte växer lika dramatiskt när du höjer sadeln (men det vet du ju...). Om du sen vill ha samma topprörslängd som i dag det är ju en annan fråga :-)

Jag skulle för övrigt kunna övertalas till en silvrig eller charcoal i storlek L, kanske M. Det är nästan så jag vill att min -03:a ska spricka nu ;-)

Färgval och storlek
Oj!, vilka fula färger det var!!

Jag vet ju att de är snygga i verkligheten, men dedär bilderna gav verkligen ingen rättvisa. jaja.

Jag är ju inte den som gillar färgade ramar men där kan jag tom tycka att den gröna är snygg. bara vraka och välja:)

vad gäller längden är väll bäst om du testar cal,s eller någons annan så att du får lite kännsla för ramen??

noop, jag har inte läst alla inlägg i denna tråd:)

Färgval och storlek
Det spelar nog inte så stor roll om Jonas tar en L eller en XL. Den kommer nog spricka snart i alla fall. ;)

*ironi*

Färgval och storlek
Jonas, du har inget problem. Ta en silver i small och ge den till mig så kan du köpa den där 5-spoten du alltid velat haft...

Färgval och storlek
Var lite modig och ta en grön, kommer säkert blir hur snyggt som helst. Silver funkar åxå. Bara inte svart.

När det gäller storlek låter det som om du har svarat på frågan själv.

Färgval och storlek
Åååh du lycklige som får välja mellan sådana godsaker!

Min första tanke var att silver var snyggast, men efter att ha tittat litet på modellerna hade jag nog nästan valt grönt för att det är litet mer udda och litet mer spännande på så sätt. Det är kul att ha en cykel som sticker ut litet. Specializeds mattröda är man ju ganska trött på vid det här laget till exempel. Är det bara topprörslängden som skiljer, är swing och sadelstolpehöjden ungefär desamma?

Färgval och storlek
Färgen var egentligen ingen svår fråga, har varit inne på grön hela tiden.

Storleken funderar jag fortfarande över. Måste jämföra geometrin lite först.

Färgval och storlek
Tror du att du ser det som en nackdel då?. Skillnaden ser ju större ut än vad den är eftersom sadlarna är på olika höjd.

Vad rä det mer än längden på överröret som skiljer?, hjulbas och sådant oxå?
Vet att jag kan surfa upp faktan men eftersom du är i köpartagen gissar jag att du kan dem utantill:)

Edit, tittade lite till.

Eftersom vevlagret är högre på den nya så kommer ju det medföra at du höjer sadeln högre än på den gammla och på så sätt flyttar sadeln längre bak., Visserligen inet ända själva vinkeln, men om avståndet styre sadel är det du oroar dig för.

Färgval och storlek
Titta på bilden igen Ville.

Sadelrörets vinkel skiljer mellan dem, den nya har brantare vinkel (mer lodrät) på sadelstolpen
vilket väl gör att den något längre topprörslängden inte ändrar geometrin så mycket mot den
gamla som hade mer bakåtvinklat sadelrör.

Borde inte TT-längden mätas från en punkt i sadelrörets förlängning och sedan fram till styrröret
längs en horisontell linje? Och detta med rekommenderad gaffel monterad osv. Det kanske är så
de mäter?

Sedan är det ju tråkigt att grossisten med de "låga" Specialized-priserna inte behagar ta in alla
storlekar av Enduron till Sverige (inga XL) så att man kan provcykla och känna som köpare.
I det läget kan man ju lika gärna beställa via nätet från EU, om de inte kan tillhandahålla demohojjar
i rätt size.

/cal - som tycker det är 10ggr lättare att provcykla sig fram till rätt size än labba med mått och
vinklar hit och dit.

Färgval och storlek
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Titta på bilden igen Ville.
>
> Sadelrörets vinkel skiljer mellan dem, den nya har
> brantare vinkel (mer lodrät) på sadelstolpen
> vilket väl gör att den något längre
> topprörslängden inte ändrar geometrin så mycket
> mot den
> gamla som hade mer bakåtvinklat sadelrör.
>

Nej Cal!

Läs vad jag skrev igen istället;)

Så otydligt skrev jag inte hoppas jag på.

Detdär är en av anledningarna til att jag tycker man kan skita i att läsa specar:)

Tillbaka
Topp