Färgval och storlek

Färgval och storlek
Okej då. Du nämnde sadelhöjden och att skillnaden nog inte blir så stor IRL som på pappret.
Jag syftade på sadelrörets vinkel, och du på sadelhöjden. Båda påverkar men vinkeln ser ut att
vara mest avgörande. ;)

> Tror du att du ser det som en nackdel då?
> Skillnaden ser ju större ut än vad den är eftersom sadlarna är på olika höjd.

Färgval och storlek
Precis:), och som jag även oxå skrevb så kommer du ju höjja sadeln mer på den nya(din), eftersom vevpartiet är högre vilket även det påverkar att avståndet mellan sadel oc hstyre. Men alltså inet sittvinkeln. frågan är vad Jomper är mest orolig för. jag tror avståndet fram till styret:)

Vilken storlek har du Cal. Har jomper prövat den?

Färgval och storlek
Jag är lite osäker på hur de har mätt TT-måttet, men man vill ju ha samma avstånd från sadel till vevparti
på de båda ramarna. Och.. ja, som du säger så blir ju sadelns position något högre på den nya vilket i
kombination med brantare sadelrörs-vinkel ger ett kortare avstånd från styre till sadel.
Vi är ju överens, även om det kanske lät på mig som att vi inte vore det. ;)

> Vilken storlek har du Cal. Har jomper prövat den?

Jag har en medium som tyvärr blir jätteliten för Jonas. Han står och väger mellan L och XL, men Grahns tar bara
hem Large så något test av XL lär bli svårt om han inte skall åka till nån utländsk butik och prova. Kanske till något
land som har en distributör som sköter sitt jobb och inte diskriminerar långa personer? ;)

Senast ändrad:
Färgval och storlek
OKi, svårt att komma med bra svar när inte Jomper själv är aktiv. Men har du pratar med honnom Cal?, Hur upfattar han sin nuvarande hoj och vilken storlek är det?

Det är ju längre hjulbas på den nya vilket jag tror han kommer märka mer av än längden på toppröret.

Färgval och storlek
Han har kört med både Large och X-Large ramar på sina Enduros. Så som jag förstår är han mest nöjd
med X-Large, men iom. att toppröret är längre på den nya blev han lite osäker över vilken han skull välja.

Men det ser ju helt klart ut som att det skulle funka med en X-Large iom. brantare sadelstolpsvinkel och
högre BB.

(icke storleksrelaterat dravvel)

Hjulbasen borde vara lite längre på den nya iom. slackare gaffelvinkel. Men vi skall nog inte använda den där
photoshop-bilden som referens för vårat resonemang. En annan faktor som inverkar är väl att den nya har
6" slag vilket resulterar i mera SAG som drar isär hjulen ytterligare, men det borde vara ganska marginellt
i sammanhanget. Sedan går det ju att alternera mellan två dämparfästen för olika BB-höjd och gaffelvinkel,
men det gick väl även på den gamla så där har man nog ingen skillnad.

Senast ändrad:
Färgval och storlek
Hmm, mer sag drar väll knappast isär hjulen, förutom när man lyfter upp den, fast det kasnke var det du menade:)

Vilka kroppstorleker rekomenderar tillverkaren då?

Tycker att det är skitbra att du och jag klarar dethär helt utan jomper. Han är ju bara ivägen;)

Färgval och storlek
> Ville Skrev:
>
> Hmm, mer sag drar väll knappast isär hjulen, förutom när man lyfter upp den,
> fast det kasnke var det du menade :)

Ehm, mer SAG på bakdämparen resulterar väl i längre hjulavstånd, men iom. att
ökningen i SAG blir ungefär lika stor fram så får man väl ett konstigt samband som
troligtvis inte resulterar i förändrat hjulavstånd. ;)

> Vilka kroppstorleker rekomenderar tillverkaren då?

Vet faktiskt inte riktigt. Medium var ett självklart val för mig, sådär medelmåttigt
mellanblått nästan lite grådaskigt å lagombra. ;)

> Tycker att det är skitbra att du och jag klarar det här helt utan jomper. Han är ju bara ivägen;)

HAHAHA!!! Han får skylla sig själv, nu väljer vi storlek istället. Han jobbar för mycket!

Färgval och storlek
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ehm, mer SAG på bakdämparen resulterar väl i
> längre hjulavstånd, men iom. att
> ökningen i SAG blir ungefär lika stor fram så får
> man väl ett konstigt samband som
> troligtvis inte resulterar i förändrat
> hjulavstånd. ;)

"Hold your horses!" Är inte meningen med horst-länkeriet att det ska vara precis lodrät rörelse på bakhjulet? Fram borde det dock bli kortare ju mer dämparen trycks ihop.

/Magnus

Färgval och storlek
> TBone Skrev:
>
> "Hold your horses!" Är inte meningen med horst-länkeriet att det ska vara precis lodrät
> rörelse på bakhjulet? Fram borde det dock bli kortare ju mer dämparen trycks ihop.

Du har nog rätt Magnus. Och utan att lyfta framhjulet (och vrida bakhjulet) blir det svårt att
förändra gaffelvinkeln när bakdämparen komprimeras. Både i teorin och i praktiken. :)

Hittar ingen bra bild/animation över hur FSR-länkagets rörelse ser ut just nu bara för det...

Färgval och storlek
Horst-länken ska isolera fjädringen från drivlinan så man inte får gung eller ryck i trampandet. Just att avståndet mellan vevaxel och bakaxel inte ändras är det viktiga, inte hjulbasen i sig.

Färgval och storlek
den här bilden från titus är lite sådär, men det ser ut som en bågrörelse. På många länkag så rör sig (väl?) hjulet bakåt-uppåt först och frammåt-uppåt efter ett tag. Lite beroende på hur geometrin ser ut och hur långt slaget är så blir bågen ganska rak iofs.... =)

image6.gif

/rikard

PS, cal, inga med curelåtar i sigen, jag börjar så lätt nynna högt framför datorn.... =)

Färgval och storlek
Så är det ju förstås. Och det insågs ganska snabbt efter att ha lossat fjädern och
rört dämparen lite fram och tillbaks. ;)

Sedan blir det ju svårt att förhindra en hjulbasförändring vid dämparkomprimering
med ett länkage som har en ledad punkt vid vevpartiet och en rörlig punkt (genom
dubbel-länkage) vid dämparen som på enduron. Skillnaden i hjulbas blir väl 1-2
centimeter max vid sag på min hojj. Slack gaffelvinkel gör ju att bakändan gärna
SAGar mer än framänden sålänge man sitter på sadeln.

Färgval och storlek
cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Så är det ju förstås. Och det insågs ganska snabbt
> efter att ha lossat fjädern och
> rört dämparen lite fram och tillbaks. ;)
>
> Sedan blir det ju svårt att förhindra en
> hjulbasförändring vid dämparkomprimering
> med ett länkage som har en ledad punkt vid
> vevpartiet och en rörlig punkt (genom
> dubbel-länkage) vid dämparen som på enduron.
> Skillnaden i hjulbas blir väl 1-2
> centimeter max vid sag på min hojj. Slack
> gaffelvinkel gör ju att bakändan gärna
> SAGar mer än framänden sålänge man sitter på
> sadeln.

Märker man hjulbasförändringen? Jag har inte kört helfjädrad MTB men på motorcyklarna känns det rätt tydligt (För lelle jag...) vid långa komprimeringar i svackor och så att det spårar mer.

Färgval och storlek
Det är ingenting som jag har lagt märke till när jag cyklar. Ska jag va ärlig så tror
jag att den är störst när jag sitter still på cykeln och i princip bara komprimerar
bakdämparen. När man kör komprimeras det ju ganska duktigt fram vid svackor
och hinder och då blir ju inte hjulbasförändringen lika stor.

Färgval och storlek
Om horstlink betyder att man vill att dämparen skall påverka trampbanan så litet som möjligt så är det ju självklart att det är en cirekelrörelse där vevlagret består av centrum och hjulaxeln yterperferin på cirkeln som ghäller. Vilket innebär att bakhjulet är längst bak precis när vevlagret ligger på +-0. Så hjulbaseb kanske tom blir bådeoch när du rör på hjulet.

Men i det stora hela tror jag att gaffeln gör större skillna. Detta ännmer när gafelvinkeln desutom är flackare än tidigare:)

Färgval och storlek
Här har ni återigen länken till det roliga och intressanta programmet Linkage 2, som simulerar rätt många olika heldämpade cyklars rörelser, även FSR. Dessutom går det att skapa egna modeller, trevligt!

Linkage2 1MB, (högerklicka, "Spara länk som"/"Save link as")

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp