Farthinder

Limpa

Medlem
Farthinder
I Umeå har kommunen länge avgudat farthinder på vägarna. Över hela stan har väggupp och sidoförskjutningar växt fram. Hastigheten på många sträckor ha sjunkit och i och med det är alla glada och nöjda.
I veckan gjorde trafikpolisen i umeå en undersökning på hur cykeltrafiken på svingen (en cykelbro över E12, dessutom utförsbacke) flöt. De blev förkrossade av att se att cyklister höll hastigheter på 40 km/h utför bron. För att stävja detta och minska antalet olykor så har nu kommunen nu lanserat lösningen, ett farthinder. Placeringen är strategiskt! vald till längst ner i backen där cyklisterna har högst fart.
I mitt tycke är detta kanske det dummaste man kan göra. Farthinder må fungera på bilar men för cyklisterna nedför svingen tror jag att det kan få helt motsatt effekt i avseende på olykor. Jag baserar detta på följande:

1. En stor del av de som cyklar utför svingen på fredag och lördagkvällar är berusade. Sidoförskjutningshindret är nog för många i svåraste laget när de kommer längst ner i backen.

2. Till skillnad från bilisterna som i mångt och mycket tar det lungt över hindren för att inte skada bilen tror jag inte många cyklister har samma tankar i huvudet.

3. Dessutom ges ingen förvarning till hindret utan det enda som markerar dem är ett antal reflexskyltar. Med tanke på att de flesta cyklister ej har en lyckta som kan framkalla en god reflex hos dessa så kan många bli väldigt överraskadde av dem när mörkret faller på.

Har själv vänner som hamnat i koma efter cykelolykor och jag ser naturligtvis helst att inga olykor skulle ske men jag är rädd för att detta inte är det sätt med vilket vi räddar liv, snarare tvärt om.

Farthinder
Här i stan har dom satt upp lite fartgupp för bilar, det är rekommenderad hastighet 30 där. Att köra 50 över dom är inga som helst problem. Värre då att bromsa precis innan dom, bättre att acclerera upp.

Ber om ursäkt för OT...

Farthinder
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som försök till vållande av kroppsskada att
> sätta upp hinder sådär. Väldigt korkat.
>
> Maxmål, plusmeny, smält ost

vem får straff om nån skadas? den som satte dit det eller den som bestämde att det skulle dit?:P

Farthinder
TiTeX skrev:
-------------------------------------------------------
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter som försök till vållande av kroppsskada
> att
> > sätta upp hinder sådär. Väldigt korkat.
> >
> > Maxmål, plusmeny, smält ost
>
>
> vem får straff om nån skadas? den som satte dit
> det eller den som bestämde att det skulle dit?:P

gissar att med en schyst advokat skulle en stämning ge schyst med flis iaf....

jävla puckon!

Farthinder
Ingen kommer tyvärr att straffas eftersom det är ett korkat kommunalt farthinder. Men att man kan tänka så galet är lite skrämmande...

Farthinder
om det är en sån där med bommar som går omlott kommer det nog inte dröja länge innan första allvarliga krock inträffar. Sen är det ju intressant med isbildning på broar och sånt, och medföljande problem att få stopp i tid om man inte har dubbdäck

Farthinder
Okej, jag tar om det: limpa, vad säger din lokala politiker i trafikutskottet när du mejlar honom/henne? Jag har googlat lite och ser att det är Tekniska Nämnden som ansvarar för förvaltning och drift av kommunens gator och vägar m.m. du kan maila till Christer Paulsson som är ordförande i den nämnden.

http://www.umea.se/genvagar/kommunorganisation/teknisknamnd.4.bbd1b101a585d704800079922.html

Här är en fin bild på honom:

C_Paulsson.jpg

Här är hans mailadress:, Nej den hittar jag inte. Här får du söka lite själv. Vi lever i en demokrati där politikerna säger sig vilja ha kontakt med väljarna. Så förmodligen blir Christer Paulsson mycket glad över att få mail som kommenterar nämndens olika beslut. När du mailar honom kan du även hänvisa till detta forum och de olika diskussioner som förekommer här som rör trafikfrågor ur cyklisters synvinkel. Lycka till, Limpa! Vi cyklister behöver en god kontakt med våra lokala politiker så du gör en bra insats!

Farthinder
Uddevalla komun ger oss grus till våran dirt. Kanske är de en bisarr baktanke att försöka utrota oss också
genom att låta oss bygga stora farliga hopp av deras material;) :P

Farthinder
Det är ju helt sjukt hur det ser ut här i umeå, har inte sett styggelsen på svingen men det ska inspekteras.

Finns väl inget ställe i stan där trafiken funkar bra.

Snart sätter dom väl farthinder på gågatan för att minska stressen bland stadsfolket också..

Farthinder
Farthindret på svingen är inget gupp utan ca 5-6 skyltar på fot som de har monterat upp så attdet blire en "chicane"(stavning) med två infarter och en utfart...

Farthinder
Annars kan man göra som Eskilstuna kommun som plockade bort en bro som dom ansåg inte användes.

Den tekniska förvaltningen kunde inte förstå varför cyklisten som körde i diket där den varit var så arg för.

;)

Farthinder
Finns ju farthinder här i Stockholm också.
På den sk. demonstrations-cykelbanan (ja, den ska demonstrera hur en bra cykelbana ska se ut!), vid slussen. Lite färg som gör att det slår lite, mest irriterande...

Men dom ni har fått låter som terrorism riktad mot cyklister i sin värsta form!

Tillbaka
Topp