Fast i cykel djungeln

Hedis

Ny medlem
Fast i cykel djungeln
Tjena
Nu står jag i valet av min första riktiga MTB och vill hålla mig under 10.000, har varit och kollat på en Nishiki TEAM och tycker denna värkar väldigt prisvärd men undrar om ngn vet ett bra alternativ? har inte cyklat mycket innan men kommer nog köra ganska seriöst. Länk till cyckeln kommer här:http://www.nishiki.se/index.php?p=cyklar&id=126

Fast i cykel djungeln
Fast i cykel djungeln
Är man ny på MTB och vill testa hur det är att hojja i skogen, så räcker en hoj runt 8000:- gott och väl.
Skit i vad den heter! Det viktigaste som nyintresserad cyklist är att köpa hojjen av en hojmojj i din närhet som du känner förtroende för. Försöker de sälja hojjen genom ett antal frågor om ditt behov, istället för ett antal fantastiska påståenden om produkten är det en ganska lovande början. Annars går du ut och letar efter nästa butik.
Förr eller senare kommer du att besöka mojjen för fix & mek. För den som är ny i svängen är en engagerad å´ proffsig hojjmek mer värd än några Euro lägre pris på nätet.

/PÄLLÄ.S

Fast i cykel djungeln
Lättast är förstås att du köper en ingångs-mtb hos din lokala cykelhandlare och så småningom skaffar en dyrare och mer välutrustad cykel vartefter du utvecklas som cyklist, det är skönt att ha någon cykelkunnig att bolla ideer med eller få hjälp med inställningar och service som nybörjare... :-)

Fast i cykel djungeln
Nåt Du kommer att komma underfund med är en MTB kräver massvis med skötsel. Därför är det en klok ingång att starta med en ny, för då kan Du ta felen allteftersom de kommer. Jag har nu kört en från början ny cykel i två år och hunnit med följande:
* Bytt body
* Bytt kassett
* Bytt 3 ekrar + 2 som bytts av LBS
* Riktat bakhjul
* Bytt växlar fram och bak samt växelreglage
* Slitit ut 2 kedjor och bytt ut mot 3 nya
* Bytt växelöra
* Bytt alla drev fram
* Bytt bromsbelägg ett antal gånger
* Fyllt på bromsolja
* Bytt axel fram som knäcktes
* Bytt framgaffel
* Servat styrlager
* Bytt olja i framgaffel
* Bytt växelhöljen och vajrar ett antal gånger
* Justerat växlar, bromsar mm
* Vårdat kedja ofta, ofta, ofta
* Fixat punktering

Det enda jag inte gjort än är att ge mig på vevpartiet, bytt styrlager, bytt bromsolja/luftat bromsar och byggt hjul, men det kommer nog. Och då kör jag ändå bara XC.

Det är alltså idé att ha bra kontakt med en LBS, gärna en som har respekt för att man vill kunna fixa saker själv.

Jag skulle föreslå en HT med skivbromsar och en bra bakväxel. Min första (LX) var hopplös att få att växla perfekt. Bäst blev den ihop med XTR-höljen/vajrar. Efter att ha bytt upp mig till nya XT shadow i somras klickar växlarna in perfekt.

Ha det kul!

Erik

Edit: språk

Senast redigerad av en moderator:
Fast i cykel djungeln
Jag förstår inte att rådet alltid blir att köpa sin första hoj hos den lokala LBS'en. Om man skall hålla på med MTB måste man förr eller senare lära sig fixa småsaker, den funkar ju inte att lämmna in cykeln varje gång växlarna strular. Köp cykeln där den är billigast!

Ingen på en hoj är ju direkt svårmekat så länge man tar det lugnt. Om något är oklart ställer man sin fråga här på happy och så får man svar på en gång.

Fast i cykel djungeln
Jag håller med Frolicc. Köpte min första riktiga cykel (en Marin B-17) av Billy på Cykelnetto www.cykelnetto.com och fick sanslöst bra bemötande, allt som varit riktiga problem har han kunnat ordna (en jag cyklar med beställde samtidigt, han har haft lite problem med lagerbanorna i sina shimanonav, har fått det ordnat utan någon kostnad, jag hade problem med vevpartiet och fick ett helt nytt osv). Jag köpte en bok (Zinn and the Art of Mountainbike Maintenance, http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=BOK027-4) och har inte behövt ha cykeln inne hos cykelhanlare ännu, utöver för bytet av vevpartiet som skulle göras av handlare för garantins skull.. Jag har ändå bytt bromsar, växelöra, luftat bromsar i ett antal omgångar, riktat hjul, servat lager osv..

Service är inga problem, jag tycker det är bättre att få en cykel man är nöjd med för det pris man kan betala och sedan lär sig meka än att betala "överpris" (det är ju alltid butikspåslag).. För 1000 kr får man mycket service....

Det är faktiskt guld att veta hur saker fungerar och kunna göra mer eller mindre snygga mek på stående fot om något händer när man är ute i skogen, för det gör det förr eller senare..

Tillbaka
Topp