Fästa handtag?

mickem

Ny medlem
Fästa handtag?
(som vanligt kommer jag med "dumma" mek-frågor)

Bytte presis mina handtag (till RaceFace Good/Evil http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=ra039 ) och får dem inte att sitta så bra.

Monterade dem med hjälp av dra lite vatten på insida av den inre änden och sedan vrida dem på styret.
Och de sitter även fast bra i den inre änden men inte i den yttre. Tar jag tag i halva hantaget (yttre halvan) kan jag vrida lite åt båda hållen.

Frågan är skall man göra ngt. åt det (t.ex. limma lite, slipa lite, etc) eller kommer det "sätta sig med tiden" ?

Skall cykla lite imorgon och handtag som inte sitter fast ordentliget låter läskigt.

Värt att notera (om det nu skulle påverka) är att jag tidigare haft barends så de förra hantagen satt aldrig ända ut på styret...

// MickeM

Fästa handtag?
=David skrev:
-------------------------------------------------------
> 5-56. Nej jag skojar inte.
>
> Mvh David
>
> - Happy guerrilla -

Det tar ju så lång tid så att man blir mossig.

Fästa handtag?
men alså det är *fästa* jag skall göra inte ta bort... det känns som "kletiga" saker inte fäster så bra (i längden) eller?

Men annars låter det som det kanske är normalt?

Men kommer de fastna av sig självt eller skall jag ta bort dem och ha nån smet på ? (lter ju lite skumt tycker jag)

// MickeM

Fästa handtag?
T-Röd! Funkar!
Men tyvärr hade jag inte det hemma när jag montera mina G n'E. Och lacknafta funkar tydligen inte riktigt lika bra, för handtagen glider en del för tillfället..
Ska prova saliv. Billigare än att köpa en flaska T-röd iaf. :-)

Fästa handtag?
Det bästa är faktiskt en brygd av fladdermusöron, ormspillning, getblod och handbollsklister. I dessa fladdermusöronbristtider brukar jag köra med att göra rent och andas lite i handtagen och hålla igen änden på styret när jag trycker dit dem, då glider det på på en luftkudde. Blöt ner för att få av. Blir handtagen väldigt lösa ändå (händer sällan på "dual compound"-handtag tycker jag) får man hårspraya eller varför inte lite läsk eller annat sockervatten.

Badar man med cykeln eller cyklar i ösregn ofta får man överväga för- och nackdelar med klister respektive lock-on-handtag. Själv kör jag helt utan tillsatser på alla cyklar numera. Det är mer lättmeckat så även om det flyttar sig lite när man kör. Och lock-ons på cykeln som går fort i bergen, man gör sig så illa om det lossnar där.

Fästa handtag?
Prova o lägg dubbelhäftande telp (typ matttelp) under, sen trycker du bara dit dom med lacknafta. sen när det dustat så lovar jag att dom sitter.

-H-

Fästa handtag?
Satte dit mina med 5-56 sent igår kväll...
Imorse satt de som om de vore fast limmade... prova nyss med handskar och de går ej att vrida på ens ute i ändan....

Fästa handtag?
gör som motocross folket gör. Ta ståltråd, runda handtaget ett varv,sedan tvina åt så de klämms åt ordentligt och sen klipp av resten tätt intill handtaget så de inte sticker ut vass ståltråd i näven på dej! En bit ståltråd i varje ände ca 1-2cm in på handtaget.

Fästa handtag?
Många trevliga tips och här ett till, har provat det mesta med detta funka näst bäst för min del(innan jag började köra med ODI lock-ons, som är det bästa):

Spraya lite billig BILTEMA klarlack på styret, låt torka lite grann, tryck på handtagen.

/Leo

Fästa handtag?
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett handtag med lack under får man nog skära av.
> ;)
> Do, or do not. There is no try.

Och? Mission accomplished... ;-)

/Leo

Fästa handtag?
Sedärja, LEO han predikar vidare om biltema å och deras grejjer kanske funkar bättre som handtagslim än
som just klarlack de va tänkt till frå första början;)

Undra va vi kommer rekomendera dom populära carbon styrena till;)

Fästa handtag?
Hörde att carbonsyren, speciellt Biltemas, skulle vara jäkligt bra att använda när man tar lavemang.

Mickem: Jag tycker du ska vänta ett tag och se om det fäster, annars kan du börja fixa med 5-56, t-röd och allt vad det är, blir enklast så.

EDIT: Rätade stavnigen

Senast redigerad av en moderator:
Fästa handtag?
Jag brukar hålla för ena ändan sen blåsa lite i dom, sista biten brukar man få kämpa lite men sen sittor dom.
Ifall man har problem när det regnar brukar jag sätta stripes (buntbant) mellan modelen man kan ta minsta om man känner att mellan modelen stör en. , en i varje ända. Jag har användt ståltråd tidigare men det har hänt att dom skär igenom mina hantag. 5-56 funkar också. Jag använde WD-40 igår men kom på sen att Wd-40 innehåler teflon kanske inte bästa, få se hur det sitter idag =).

Fästa handtag?
Jag kör med tryckluft från ett smalt munstycke... blir som en luftkuddefunktion. Då behövs inget annat smörjande medel som ibland kan vara stökigt att få bort när handtagen är på plats.

Good luck!

Tillbaka
Topp