fäste på sten

larason

Aktiv medlem
fäste på sten
Hej, har en uppsättning schwalbe rocket ron, 29" som jag tycker e riktigt dåliga nu när det är blött i skogen, jag vet att det finns några trådar i ämnet, men man pratar mest om egenskaper i lera.
Det jag uppever som största"problemet" är steniga stigar, framförallt nerför, känns riktigt obehagligt.
Jag har provat olika lufttryck, har nog haft ner mot 1kg som lägst, idag hade jag 2kg, men avbröt efter en liten stund o tog en asfaltur istället.

Så, ska jag gå på de rekomendationer ni gett i andra trådar, dom som funkar i lera funkar även på stenar?
Tack på förhand.
/L

fäste på sten
Jag löste problemet så här (viss negativ inverkan på rullmotstånd fås på köpet...):

Bilagor

• 2012-10-07_08-39-57_806.jpg
    2012-10-07_08-39-57_806.jpg
    102.9 KB · Besök: 14
fäste på sten
På blöt sten och klippor är det gummiblandningen som avgör. Mönstret spelar inte alls lika stor roll.

Schwalbes mjuka gummi heter Trailstar (Vertstar är ännu mjukare men används till DH-däck).
Contis heter Black Chili.
Övriga tillverkare har jag ingen koll på gumminamn.

Skillnaden mellan fint och billigt gummi kan vara som natt och dag.

fäste på sten
Förutom gummiblandingen så är även storleken på däckytan som kommer i kontakt med marken av betydelse. När du kör med lägre tryck kan däcket "bre ut sig mer" över marken. Ett annat sätt att öka ytan är att köra med ett bredare däck.

fäste på sten
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Skillnaden mellan fint och billigt gummi kan vara
> som natt och dag.

(omöjligt att motstå)

Verkligen!

fäste på sten
Har kört flera år med Rocket Ron Evo i olika storlekar, har nu en 29er FS, tycker att det är ett bra däck med lite rullmotstånd och bra fäste på alla underlag.

Är det någon skillnad på gummiblandningen på de billigare RR som inte är vikbara.

fäste på sten
Håller med Aron. Just nu kör jag med 28 mm breda fälgar med Schwalbes Wicked Will.
Luftkammaren ökade väsentligt och greppet har fungerat perfekt vid de senaste superblöta turerna.

fäste på sten
OK, SCHWALBE ROCKET RON, 29 X 2.25, 67EPI KEVLAR BEAD, PERFORMANCE SERIE enl spec på i-net, får gå på nån av era rekomendationer o testa ett däck me mjukare gummi.
Är ju greppet på sten som e prio ett.
Nått tips på var man ska beställa?
/L

fäste på sten
Varför onte ett par Schwable Hams Dampf med trail star fram å bak. Eller vänta till nov då Specialized Butcher SX kommer ut till 29er? Hans kan man köpa billigt från Bike Discount...

fäste på sten
De Schwalbe-däck jag kört av Performance-variant har varit riktigt, riktigt urusla. Nobby Nic och Racing Ralph tror jag det var. Urusla på berghällar även när det är torrt till och med. Korkat av Schwalbe att göra så dåliga däck.

fäste på sten
Performance är de billigaste däck från Schwalbe, så det är inte så konstigt att de är dåliga...
Det som jag tycker är synd med Schwalbe är att de har inte så många modeller med trailstar gummi. Typ RoRo eller RaRa i trailstar skulle vara trevligt!
/E

fäste på sten
Kände mig lite som bambi häromveckan när jag surfade över stora stenpartier. Är dessa Hams Dampf lösningen tro?
Är fortfarande lite nybörjare på det här med MTB så kan ju finnas andra saker att kolla på först?

Körde på min nya Radon Team 6.0 (http://www.bike-discount.de/shop/a58202/zr-team-6-0.html)
och de däck som ingick.. Schwalbe Nobby Nic Performance Draht 2,25"
2.0 bar både i bak och i fram.

Är det dessa som man borde köpa? Verkar ju bra när jag läste ett test, men passar de?
http://www.bike-discount.de/shop/k371/a69863/hans-dampf-evo-snake-skin-pacestar-trailstar-set.html

fäste på sten
jo, det är väl ett av alternativen, undrar vad som skiljer dom åt, gummiblandningen?
Continentalen verkar ju också bra........
Såg en ruta med olika däck o deras rullmotstånd, men nu hittar jag den inte, nån som har koll?

fäste på sten
Jag har nog bestämt för Continental, och dessutom bara kvar 2 av deras modeller, nämligen;

Mountain King II 2.2 ProTection with Black Chili Compound

Mountain King II 2.2 RaceSport with Black Chili Compound

För eller nackdelar mellan dessa, samt tips på var man handlar, Swedala eller utomlands?

Tack på förhand.

fäste på sten
larason skrev:
> Jag har nog bestämt för Continental, och
> dessutom bara kvar 2 av deras modeller,
> nämligen;
>
> Mountain King II 2.2 ProTection with Black Chili
> Compound
>
> Mountain King II 2.2 RaceSport with Black Chili
> Compound
>
> För eller nackdelar mellan dessa, samt tips på
> var man handlar, Swedala eller utomlands?
>
> Tack på förhand.

Tyskland brukar vara billigt. BikeDiscount verkar dock bara ha RaceSport. Jag skulle nog valt Protection om möjligt eftersom viktskillnaden är skit samma när det väl är blött i skogen.

2,4or hade ju varit ännu trevligare men verkar dåligt med det till 29".

http://www.bike-discount.de/shop/k669/a67050/mountain-king-ii-racesport-29-x-22-folding.html

fäste på sten
larason skrev:
> Jag har nog bestämt för Continental, och
> dessutom bara kvar 2 av deras modeller,
> nämligen;
>
> Mountain King II 2.2 ProTection with Black Chili
> Compound
>
> Mountain King II 2.2 RaceSport with Black Chili
> Compound
>
> För eller nackdelar mellan dessa, samt tips på
> var man handlar, Swedala eller utomlands?
>
> Tack på förhand.

Om du vill ha fäste på sten och i synnerhet när det är blött så skall du inte välja Conti.
Har kört både Mk 2 bc och Hd traistar och skillnaden i fäste är enorm. Väljer Hd 10 månader om året i gbg terrängen.

fäste på sten
Mycket intressant, fler som håller med om detta?

Själv blev jag bränd på Schwalbe när jag körde Fat Albert, farligare däck får man leta efter, speciellt på hårda underlag som sten och när det är fuktigt, men det kanske hänt grejer sen dess?

fäste på sten
Jag kör MKII och XKing med BC i Göteborgsterräng och däcken brukar inte släppa förrän jag börjar bli feg och inte cyklar ordentligt längre. När de väl släpper gör de det väldigt kontrollerat och fint. Gäller även när det är riktigt misärväder ute, jag gillar att cykla i regn.

Inte testat HD som jämförelse.

Sen är väl HD i en helt annan liga vad gäller rullmotstånd också? MKIIan rullar ändå rätt bra.

fäste på sten
Jag har ingen koll på HD, men givetvis måste man jämföra däck men någorlunda lika rullmotsstånd. Viktmässigt ligger HD mitt mellan Baron än MK, om det är en indikation på rullmotstånd också så ligger de ju i lite olika klass. Baron rullar klart sämre (men har ett helt annat grepp) än Mk2.

Jag upplever MK2 som betydligt stabilare och säkrare än mk1. Hur uppför sig HD när man närmar sig gränsen? Tvärsläpper det som Fat Albert och lämnar en lindad runt ett träd eller är det någorlunda förutsägbart? Det är för mig en egentligen viktigare egenskap än mängden grepp, dvs vad händer när greppet tar slut.

fäste på sten
Hd rullar sämre än Mk2 men inte dåligt, nästan som Noby Nick.
Mk2 har högre luftkammare och rensar lera bättre samt är lättare men väljer ändå Hd största delen av året pga greppet.
Har svårt att uttala mig om känslan när dom väl släpper men man slipper i alla fall det där plastiga ljudet på Hd:)

fäste på sten
Jag tycker att det släpper rätt lugnt. Det är dock sällan det släpper för mig, oftast beror det på att underlaget ger med sig (stenar som flyttar på sig eller sand som halkar undan) eller att jag placerar hjulen dåligt (branta hala rötter/stenar). Men när det släpper så att bakhjulet driftar så är det på ett kontrollerat sätt tycker jag.

Funderar på att testa Baron till nästa vända däck dock. Vad tycker du om dem marran?

fäste på sten
fäste på sten
Jag är väldigt förtjust i Baron, är inne på mitt andra par som storaberg-däck. Körde hela provencen på det nya paret, och de ser inte speciellt slitna ut. Det förra paret hade gått 20-30 dagar i fjällterräng med massor av vassa stenar, de är inte slut men jag vågade inte ta med dem till Frankrike för sidoväggarna såg lite tärda ut. Som höstdäck i lokala skogarna duger de utan vidare.

Luftkammaren är avgjort mindre än Mk, men greppet både i vått och torrt är bättre. Det grova mönstret funkar väldigt bra på löst underlag, men förvånansvärt nog även på torrt. Jag tror det är för att nabbarna är såpass stora ändå att de inte viker sig när man pressar däcket. Jag tycker de uppför sig riktigt fint på gränsen till släpp och inger en hel del förtroende så man vågar lägga ner i kurvorna. Bra punkaskydd också med tanke på vikten. Gissningsvis rullar de sämre än HD, men de rullar tillräckligt bra för att vara roliga på stig tycker jag.

fäste på sten
salle skrev:
> Har hört positiva kommentarer om Maxxis Ardent.
> Finns för 29:or i stl 2.2 och 2.4.

+1! Har inte själv provat dem men hört mycket bra, "grepp ungefär som HD men med mindre rullmotstånd", sa en jag cyklade med en blöt tur tidigare i höst.

fäste på sten
Och jag som bestämt mig, trodde jag...........
I lands problem, tur att detta inte e nån mtrl sport som vi brukar säga.............

Edit, har 29", kanske skulle ha nämnt d tidigare, Baronen verkar ej finnas i den strl.

Senast ändrad:
fäste på sten
Jag kör Ardent och dom är verkligen toppen, har inget negativt att säga förutom att de inte är några snabbdäck. Tunga med bra fäste. Gick från ett par Rampage, stor skillnad i rull ungefär samma grepp. Helt annan liga mot ex Race King.

fäste på sten
lundatok skrev:
> Jag kör Ardent och dom är verkligen toppen, har
> inget negativt att säga förutom att de inte är
> några snabbdäck. Tunga med bra fäste. Gick
> från ett par Rampage, stor skillnad i rull
> ungefär samma grepp. Helt annan liga mot ex Race
> King.

Jag som spontanköpte ett par Ardent på Sportson igår. Perfekt!

fäste på sten
Ultralite skrev:
> Inget fel på nobby nic om man kör rätt
> gummiblandning. Många cykeltillverkare skickar
> med schwalbe i performance vilket ju nästan är
> som biltema.

Jag har inte åkt på halare däck än NN Trailstar tror jag. Fast det kanske är de vita Cube-ränderna som gör det halt ;)

fäste på sten
gragge skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Skillnaden mellan fint och billigt gummi kan
> vara
> > som natt och dag.
>
> (omöjligt att motstå)
>
> Verkligen!

Vilket gummi ska man ha då, med jordgubbssmak eller banansmak? :O

fäste på sten
En ranking säger ju inte så mycket, samma däck kan vara allt från skit till superbra beroende på vad du tänkt använda det till.

maxxis wetscream är t.ex. helt värdo till xc, men som dh lerdäck när det är sjukt kladdigt är de bland det bästa du kan få tag i

fäste på sten
Jo, förstår att smaken e som baken, det nån tycer e kanon kan nån annan toksåga.
Men jag måste ju bestämma mig, har velat en vecka nu, d e för dålitt....

fäste på sten
Vill man enbart ha bra grepp är det ju bara att köpa ett par Maxxis Minion i Slow Reezay-gummi, då kan man cykla på väggen om man vill. Om man bara orkar trampa.

fäste på sten
Om du vill bli stark och snabb till våren kan jag rekommendera att kränga på ett par Maxxis Minion med den mjukaste gummiblandningen, supertacky. Du kommer dessutom garanterat ha fäste i alla förhållanden fram tills att isen lägger sig på stigarna.
Kan det bli bättre?
Dock en liten varning: det kan bli problem att hänga med polarna ute på stigarna, speciellt på transportsträckorna. Fast det kompenseras av att du så småningom blir starkare än de andra ;-) Sedan bör du också undvika asfalten av ett andra skäl. Den tuggar sönder gummit rätt fort.

Själv drar jag ut på det i det längsta att kränga på mina minions aka 'ghettodräpare'. Men det är bara för jag har svag karaktär. Nobby nic får gå. någon vecka till.

Edit: insåg när jag läste igenom att jag möjligtvis kan missförstås. Maxxis Minions är ingenting för svagsinta och jag rekommenderar de INTE med undantaget att du vill åka runt med ett par bromsklossar.

Senast ändrad:
fäste på sten
Minions supertacky är dessutom helt värdo när temperaturen kryper neråt nollan, då blir gummit puckhårt och svinhalt. Maxxpro 60a är sjukt mkt bättre på vintern faktiskt.

Tillbaka
Topp