Fäste seat stay stänkskärmar

juanxxx

Aktiv medlem
Ni som kör med stänkskärmar (t.ex. SKS Longboard eller liknande) hur har ni fäst stänkskärmen bak när det inte finns något "fäste" på sadelstaget (seat stay)?

Jag har en Specialized Diverge och där ser det ut som på bilden nedan. Tidigare har jag satt på skärmar utan att fästa dem i sadelstaget men då blir skärmen så "vobblig" och sliter på lacken.
7d746c7b-22ee-4847-a03a-52cd7ffa0133_large.jpg

Seat stay är alltså denna del:
seatstaylength3.png

Sätt en genomgående bult till sadelklämman som är en gängstång mutta åt för sadelklämman och använd resten för att muttra dit stagen, räcker dom inte sätt dit en bit metall eller trä och förläng så att stagen kan sitta i ungeför den position dom bör ha

Har själv kört med gummiklädda rörklämmor för att göra ett eget fäste.
Kläm fast runt ett varsitt sadelstag och eventuellt ett stag mellan om det inte går att fästa direkt i stänkskärmens fäste.

Enligt Specialized så ska det följa med en avtagbar sadelstagsbrygga till Diverge.

Kolla där du köpte cykeln.

Om det är detta du syftar på: "All Diverge models are compatible with fenders. We've moved away from plug-n-play mounts in favor of standard mounting points for the widest compatibility. Mounts are molded at the fork legs, fork crown and rear dropouts. A removable chainstay bridge is included with all models for an additional fender mount, S209900019."

Så är det ju nere vid kedjan. Där har jag en skruv för montering på min diverge. Det är på sadelstaget jag söker.

Förslaget med gummiklädda rörklämmor från @weldion tycker jag låter som en bra lösning.

Jag minns inte vad dom heter, men flyttbara fästen för vattenflaskor kan ju användas till att montera skärmar också. Topeak versamount, Elite vip universal mounts, sks anywhere kanske kan fungera? Har själv använt, men då på framgaffeln. Annars följer det ju med en universalbrygga med vissa skärmar. Tex sks longboards.

Jag minns inte vad dom heter, men flyttbara fästen för vattenflaskor kan ju användas till att montera skärmar också. Topeak versamount, Elite vip universal mounts, sks anywhere kanske kan fungera? Har själv använt, men då på framgaffeln. Annars följer det ju med en universalbrygga med vissa skärmar. Tex sks longboards.

Intressanta lösningar. Jag har SKS Longboard nu men inte minns jag någon universalbrygga (i så fall har jag varit ouppmärksam och slängt den).

En sån här SADELSTAGsbrygga följde med en GT Grade jag engång hade. Finns uppenbart att köpa i lösvikt.

Fungerade sådär, Weldions lösning är nog solidare.

till de fästet har ja rätat ut vingarna på en sådan här o fäst med två buntband runt rören o skruvat skärmen i örat på ett par cyklar
s-l200.jpg

Har samma cykel och precis samma problem. Tycker det är mycket märkligt att man valt att ha alla fästen på cykeln utom just det sista. Får bli nån av modifikationerna ovan. Tack för svaren!

Tillbaka
Topp