Fästing djävlar!

Yzzyx

Ny medlem
Fästing djävlar!
Tänkte ta tältet och ge mig ut på cykelsemester. Hur långt norrut måste man komma för att slippa alla dessa jäkla fästingar? Räcker det med norr om Gävle?
Jag har letat efter någon karta med har bara hittat en över TBE spridningen men jag vill inte ha några alls i sovsäcken (ens om dom är smittfria).
Jobbigt nog att kolla sig efter fästingar hemma i badrummet, att göra det i skogen med ryggen full av knott, mygg och bromsar är en omöjlighet!

Fästing djävlar!
Jag har växt upp i Värmland. Min första fästing någonsin fick jag när jag gjorde lumpen. Det var på en övning i Enköpingsområdet.

Fästing djävlar!
Den här typen av fästingar är dock något himla trevligt =)

fÃsting.JPG ht=528

Fästing djävlar!
Bry dig inte så mycket om dom. Plocka bort dom när du ser dom med en fästing avdragare. Har i regel en till 2 fästingar som borrat ner sig efter varje tur. Och hittils har jag haft ett 20 tal. Men börjar du känna att du har en infektion i kroppen så bör du göra ett boreliatest. Hade borelia för 3 år sedan och jag lovar dig att det märker du om du har. För TBE så är sannolikheten väldigt liten att man får.

Fästing djävlar!
Åxå från Värmland. Där finns bara hyggligt fôlk, inga som fäster sig vid en.
Min livs första fästing fick jag i messömmras, den satt på bröstet av alla ställen!

Inte fan såg jag den, bakom kalufsen.

Fästing djävlar!
Bor i Umeå... förra sommarn stötte jag då på 3 fästingar på hunden men jag har då inte fått några.

Varför tror folk att det inte skulle finnas fästingar norr om gävle? Det är ju typ ett stenkast från stockholm.

Vill du minimera risken för fästingar skulle jag satsa på norr om sundsvall och inte vid kusten (dvs 10-15 mil från kusten).

Fästing djävlar!
Oscar skrev:
-------------------------------------------------------
> finns i hela landet...säger jag

Kanske inte på fjälltopparna bara :)

Fästing djävlar!
Uppväxt i ångermanlands inland. Under mina 16 år där såg jag 1 fästing, den satt på katten. Håll dig från kusten. Pröva nån spray, vi har en som heter bionånting och luktar citronmeliss till hunden, den ska funka till människa oxå, på kläder eller hud. Använd INTE frontline, det säljs på apotek och är ett nervgift som inte är bra för nån, inte fästingar inte människa inte hunden inte vattnet som hunden badar i.
Och ta det lugnt. Lista ut 50 saker som är statistiskt troligare än men lika farligt som TBE el borrelia, det går fort.

Fästing djävlar!
ratatosk skrev:
> Lista ut 50 saker som är
> statistiskt troligare än men lika farligt som TBE
> el borrelia, det går fort.

Visst man kan se det så men man kan ju fortfarande satsa på att skydda sig mot det.

Fästing djävlar!
Fästingar.. trodde det var en myt?

Jag har aldrig haft några.. min vovve hade en en rekordsommar för några år sen.. men annars inte alls.

Fästing djävlar!
bengt skrev:
> Kläder skyddar mot fästingar

PÅ MED SKOTEROVERALLEN FÖR FAN! :D

Fästing djävlar!
Hur gör man för att få en fästing? Jag lever ett otroligt trist liv och saknar spänning i vardagen. Jag är trött på att festa, dejta och alla de vanliga grejorna. Jag har haft en fästing på kroppen en gång, den promenerade runt på min arm. Då var jag fortfarande inte beredd att gå till såna här extremer så jag borstade bara av den. Men nu vill jag alltså ha en, och jag har prövat allt:

- Gått och cyklat barbent i högt gräs
- Semstrat i stockholms skärgård
- Bott i tält
- Kissat utomhus

Snälla, hjälp mig!

Fästing djävlar!
Wasabi skrev:
> Hur gör man för att få en fästing? Jag lever
> ett otroligt trist liv och saknar spänning i
> vardagen. Jag är trött på att festa, dejta och
> alla de vanliga grejorna. Jag har haft en fästing
> på kroppen en gång, den promenerade runt på min
> arm. Då var jag fortfarande inte beredd att gå
> till såna här extremer så jag borstade bara av
> den. Men nu vill jag alltså ha en, och jag har
> prövat allt:
>
> - Gått och cyklat barbent i högt gräs
> - Semstrat i stockholms skärgård
> - Bott i tält
> - Kissat utomhus
>
> Snälla, hjälp mig!

*garv*

Själv sitter jag här och letar efter fästingar. Statistiskt sett borde jag ha någon på mig me tanke på va Miche skriver ovan. Är oxå lite besviken eftersom jag inte hittar någon.
Inte ens hundarna har haft några mängder i år. Ett par stycken vad jag vet..

Wasabi: Kladda in benen med sockervadd innan du sticker ut i skogen. Det skall hjälpa. Sen vet jag att fästingar är extra förtjusta att hoppa på folk som håller hög kadens och luktar rakvatten.
Äh. Det är i princip bara att smeta in dig med allt du hittar i kylen så ska du få se på organiserade smådjursrace på benen. (Fästingarna fungerar som funktionärer och sätter sig längst banorna med jämna avstånd för att hålla reda på allt annat i krypväg som tar sig fram mellan tussarna av sockervadd.)

Tillbaka
Topp