Fästingplågan

Sernevi

Aktiv medlem
Fästingplågan
Jaha, då var det alltså dags igen. Säsongens första fästingar plockades igår kväll efter en tur med kameran upp i skogen. Äntligen vår med andra ord.. Suck.
Jag har blivit lite fundersam nu när det verkar som att TBE kommit hit till västkusten också om man skulle ta och vaccinera sig, man är ju trots allt ute ganska mycket i skog och mark och jag har verkligen inget intresse av att bli sjuk.

Hur brukar ni göra? Strunta i det och se glada ut? Är det någon som brukar vaccinera sig eller har vaccinerat sig som vet vad det kostar etc?

Fästingplågan
Vallsinerade (Håkan bråkan) mig förra året med två sprutor med någon månads mellanrum som brukligt och sen ska man ta en tredje efter ca ett halvår, ligger själv lite på övertid för den tredje men vet inte vart gränsen går dock. Sen ska det vara safe i tio år om jag förstått det hela korrekt.

Sprutorna kostar ca 300:- st om det inte är brist på dem vill säga, då kan det vara så att man får ta två barndoser istället för en vuxen vilket brukar leda till en något förhöjd avgift. Husläkarmottagningar brukar ha en eller två dagar i veckan då det är drop in för detta.

Senast redigerad av en moderator:
Fästingplågan
Hmm, det här vill jag också veta. Jag har ju dubbel risk så att säga (både hundar, och cyklar/springer/går i skog och mark). Ett tips jag fått är att använda myggmedlet "mygga" som skydd mot fästingar, har dock inte testat än. Dessutom är jag ofta i Skåne, där tbe också börjar dyka upp.

Någon gång här på happy var det någon som tyckte att fästingangreppen minskade efter att man rakat benen, så det kanske är dags att dra fram rakhyveln =)

Fästingplågan
Tack för påminnelsen. Ska vaccinera mig mot TBE i år.

Fick mina första två fästingbett förra året. På det första bettet fick jag borrelia, det andra fick jag på den del av kroppen som bara pojkar har...

Med min tur är det TBE på nästa bett.

320 kostar vaccin mot TBE.

/* Jörgen */

Fästingplågan
Lurar också på detta. Vad blir summan egentligen? Någon skrev 300 per spruta gånger tre sprutor = 900, någon annan skrev 350 pix, per spruta eller bara en spruta?

Fästingplågan
Ett antal sprutor. 2 i ganska tät följd, sen en påfyllning med några års mellanrum. lite beroende på vilken vaccintyp.

Dags att kolla när det var senast.

Fästingplågan
kolla på 1177. finns lite tipps att gå på där. mellan 100-150 personer per år blir drabbade av TBE, låter inte som det är så många, fast vissa av de drabbade blir kroniskt sjuka.
Beror lite på var man bor eller vistas om man rekommenderas att vaccinera sig.

Fästingplågan
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Vallsinerade (Håkan bråkan) mig förra året med
> två sprutor med någon månads mellanrum som
> brukligt och sen ska man ta en tredje efter ca ett
> halvår, ligger själv lite på övertid för den
> tredje men vet inte vart gränsen går dock. Sen
> ska det vara safe i tio år om jag förstått det
> hela korrekt.

Man brukar ta 3:e efter ett år, men egentligen finns ingen gräns uppåt. Har du bara tagit de 2 första så behöver du inte börja om. Däremot har man bara ett bra skydd i ett år, fram till 3:e sprutan. Sedan är det 3 år fram till fjärde sprutan.
Efter det räcker det med var 5:e år om man är under 60, vad tillverkaren än säger (de vill att man ska ta var 3:e år).

Jag cyklar mest i Mälardalen, och här tycker jag absolut man ska vara vaccinerad om man kryper runt mycket i buskarna. I Skåne eller på västkusten skulle jag inte vara alls lika orolig (ännu).

Dock är det hela väldigt lokalt. T.ex. finns det inga kända fall väster om väg 55, men på östra sidan om vägen (på Tosterö) var det många fall förra året.

Fästingplågan
Sen vet man ju inte hur många som blir sjuka utan att fatta att det är TBE (eller för den delen, Borrelia), utan kanske bara tror att det är "nåt virus" eftersom de inte blir så sjuka.

Själv har jag aldrig fått en endaste fästing i hela mitt liv (möjligen med undantag för mina allra första år, som jag inte har så bra koll på...).

Fästingplågan
jag går omkring i tajt lycra hela sommaren, heltäckande. Då kommer dom små asen inte åt att bita. Ett alternativ är ju att dra till fjällen, fästingfritt men inte myggfritt men dom kör man ju lätt ifrån

Fästingplågan
geologen skrev:
> Sen vet man ju inte hur många som blir sjuka utan
> att fatta att det är TBE (eller för den delen,
> Borrelia), utan kanske bara tror att det är "nåt
> virus" eftersom de inte blir så sjuka.

Precis. På Åland, som är världens TBE-tätaste område, har större delen av befolkningen antikroppar mot TBE, vilket visar att de någon gång varit utsatta för viruset. Bara en liten del vet med sig att de varit sjuka.
Dock är det en rätt lömsk sjukdom, blir man rejält sjuk är det inte ovanligt med förlamningar, extrem trötthet, koncentrationssvårigheter och personlighetsförändring i efterförloppet. Ibland blir det permanent.
Ofta är förändringarna rätt diskreta, det kan vara så att man inte märker det själv. Gör man noggranna neuropsykiatriska tester så ser man dock att många som haft TBE faktiskt presterar sämre, vilket ju kan påverka arbete, skola osv.

Fästingplågan
såhär skriver Engelbrektskliniken:

TBE –fästingburen virusencefalit
Detta är en virusinfektion som sprids med infekterade fästingar längs Östersjökusten i Sverige, men även i Central – och Östeuropa. Vaccinatio ger ett bra skydd om du ska vistas i naturen i dessa områden. Grundvaccinationen består av tre sprutor som måste fyllas på var tredje år.

320 per spruta är det då.

/* Jörgen */

Fästingplågan
Jörgen_A skrev:
> såhär skriver Engelbrektskliniken:

> Grundvaccinationen
> består av tre sprutor som måste fyllas på var
> tredje år.
>
> 320 per spruta är det då.
>
> /* Jörgen */

De lever liksom tillverkarna på det där. Men som sagt, efter 4:e sprutan räcker det med var 5:e år.

Fästingplågan
Ja, TBE är till skillnad från Borrelia en kronisk sjukdom, och följderna efter TBE är frågan om tur eller otur.

Om det finns TBE inom en region eller inte är ju dels en fråga i verkligeheten och dels bestämmer smittskyddsläkana i Landstingen om det anses att det finns.
I Dalarna har dom betämmt att det inte finns Borrelia, men man kan få det av fästingar i all fall.

Men eftersom TBE är kronisk så ska man inte tveka att ta vaccinet om man bor i TBE-områden och utsätter sig för fästingar.

Fästingplågan
Det börjar kännas som att det kunde vara värt det, och att det inte var helt dumt att starta en tråd om det i alla fall..

Det svider väl lite första året, men inte mer än att man kan låta bli att köpa ett par snygga jeans eller så.. =P

Fästingplågan
är väll inte mycket att tänka på, tre sprutor, sen håller det i 5 år eller vare är. om det inte är längre till o med. det tycker jag är en liten kostnad för att vara på den säkra sidan så pass länge. vad äre, 2-400 kr per gång, om ens det

Fästingplågan
C-dale skrev:
> Enligt GP förekommer TBE endast i
> Änggårdsbergen i Göteborgsområdet så alla som
> cyklar där bör väl
> tänka efter lite.
>
> /S

oups. vaccinering it is then.

Fästingplågan
Finns det någon lära om att de inte nappar på vissa av någon anledning? Peppar peppar så har jag aldrig haft en fästing, vet inte ens om jag sett någon springa omkring på mig ens trots en skapligt aktiv fritid i naturen under 27 år.

Fästingplågan
T.R.S. skrev:
> Finns det någon lära om att de inte nappar på
> vissa av någon anledning? Peppar peppar så har
> jag aldrig haft en fästing, vet inte ens om jag
> sett någon springa omkring på mig ens trots en
> skapligt aktiv fritid i naturen under 27 år.

Jag hade samma teori. Jag klarade mig i 33 år sen blev det jackpot...

/* Jörgen */

Fästingplågan
Jörgen_A skrev:
> Tack för påminnelsen. Ska vaccinera mig mot TBE
> i år.
>
> Fick mina första två fästingbett förra året.
> På det första bettet fick jag borrelia, det
> andra fick jag på den del av kroppen som bara
> pojkar har...
>
> Med min tur är det TBE på nästa bett.
>
> /* Jörgen */

Så fel jag hade. Det var borrelia i fästing nummer tre istället.

I min värld är det 66,6% chans att få borrelia per bett.

Tillbaka
Topp