Fastlimmade däck?

Fastlimmade däck?
Igår skulle jag byta däck på min Bergamont Grandurance RD3 och upptäckte då att man limmat fast ena sidan av däcket i fälgen. Detta gäller på både fram och bakdäck, är det här något man brukar göra? Känns otroligt skevt att jag ska behöva köpa helt nya fälgar för att ens kunna byta däck. Har mejlat cykloteket där jag köpt cykeln då deras support oavsett tid på dagen bekräftar sina öppettider sen lägger de på.

Fastlimmade däck?
Säker på att de inte bara sitter fast i "diket" i fälgen på ena sidan? Ibland är det nästan omöjligt att ta loss däck som suttit ett tag, om de var snortajta från början. Gummit liksom vulkar fast i fälgen. I värsta fall får du klippa upp däcket, även om det fortfarande kan vara bökigt att få in nåt under kanttråden utan att skada fälgen.

Fastlimmade däck?
En teknik att få loss däck som fastnat i fälgen är att släppa ur all luft ur däcket, ta loss hjulet, lägga ner det på golvet, med ett par greppiga skor ställa sig på däcket och med handskar på händerna ta tag i hjulets ekrar och dra mot dig. Då får man mycket mer kraft än man lyckas få ut med bara tummarna.

Här en video där tekniken används:

Fastlimmade däck?
Jag hade ett sånt däck på min touringhoj som suttit många år. Vid punktering så var det bara att bända loss och kassera däck och slang. Det satt som berget i fälgen och var helt slut.

Fastlimmade däck?
Råkat ut för det en gång. Jag tog en kniv och skar av tråd för tråd i "ringen". När jag bokstavligen kapade sista tråden smällde det till och däcket lossnade.

Tillbaka
Topp