Fastrostad sadelstolpe

K2

Ny medlem
Fick en fråga av en kollega om hur man får loss en fastrostad sadelstolpe
på enklast vis och ville minnas att jag läst om ngn som gått en rejäl
match mot sin cykel för att lösa samma problem.
Jag kan dock inte, hur jag än gör hitta denna tråd...

Återstår alltså bara 3 alternativ:
1. Tråden har gått förlorad i samband med serverflytt eller annan server-relaterad olycka.
2. Mitt minne sviker mig och ovan nämnda tråd har aldrig existerat (hoppas inte, hoppas inte...)
3. Jag kan inte längre hantera en sökmotor och borde söka mig bort från IT-världen och satsa på ett
jobb som trädgårdsmästare...

Någon som kan erbjuda en lösning på ovan problem och/eller hjälpa min kollega (som funderar på att ta fram vinkelslipen) ?

/K2
 

orb

Ny medlem
jag har löst samma problem med hjälp av blåslampa.. värmer man lite brukar rosten släppa.. annars finns det ju 5-56, rörtång och farbror slägga. kanske går o spänna fast sadelstolpen i ett stort skruvstäd och sedan vrida på resten av cykeln.. och eventuellt hjälpa till med blåslampan med...

edit: bocka ut kanterna lite vid skåran på fästet där stolpen sitter fast..
 
Senast redigerad av en moderator:

K2

Ny medlem
orb skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har löst samma problem med hjälp av
> blåslampa.. värmer man lite brukar rosten
> släppa.. annars finns det ju 5-56, rörtång och
> farbror slägga. kanske går o spänna fast
> sadelstolpen i ett stort skruvstäd och sedan vrida
> på resten av cykeln.. och eventuellt hjälpa till
> med blåslampan med...
>
> º¿º/

Jo skall man gå på vad min kollega säger så har han provat det mesta.
Ryktades om att cykeln befunnit sig uppspänd med spännband från en lastbil mellan
två stolpar samt att stora släggan varit framme...

Får se om Sheldon kan bringa lite ljus över problemet!

Tack!
/K2
 

orb

Ny medlem
" spännband från en lastbil mellan två stolpar"

den gillade jag ;P
jag gjorde en variant av den en gång.. men med hjälp av en kraftig lyft... det funkade fint iaf =)
men här är väll risken att man sliter ramen skev.. och bör väll brukas först när krigs-stadiet har kommit fram och man tänker "nu jävlar är det du eller jag som gäller" ;)
 

K2

Ny medlem
orb skrev:
-------------------------------------------------------
> " spännband från en lastbil mellan två stolpar"
>
> den gillade jag ;P
> jag gjorde en variant av den en gång.. men med
> hjälp av en kraftig lyft... det funkade fint iaf
> =)
> men här är väll risken att man sliter ramen skev..
> och bör väll brukas först när krigs-stadiet har
> kommit fram och man tänker "nu jävlar är det du
> eller jag som gäller" ;)
>
> º¿º/

Jo jag misstänker att sinnet rann på honom vid det tillfället ;-)
Lät lite småfarligt när han berättade om det...
Nu sitter han och tillber Sheldon så vi får väl se om det blir ngt
resultat.

Tack för hjälpen!
/K2

 

GummiAnkan

Ny medlem
en gammal klassiker är ju en träklots på sadlen, sen dänger man till den med en slägga, gör så 3-4 gånger. Om den inte lossar då så kan man börja fundera på vem som har svetsat fast sadelröret i ramen.
 

LTS

Ny medlem
GummiAnkan skrev:
-------------------------------------------------------
> en gammal klassiker är ju en träklots på sadlen,
> sen dänger man till den med en slägga, gör så 3-4
> gånger. Om den inte lossar då så kan man börja
> fundera på vem som har svetsat fast sadelröret i
> ramen.

Menar du att man inte ska ta bort sadeln innan man börjar banka?
Kommer inte sadeln att antingen dämpa stöten eller gå sönder?

 

InlineOla

Ny medlem
Hade en som satt så hårt att stolpen twistade sig som en polkagris när jag satte den i skruvstädet och använde cykeln som hävstång.

Provade sedan pelarborren med en borr något mindre än stolpens ytterdiameter. Efter någon cm lossnade hela sadelstolpen och följde med borren upp.

 

42Hz

Aktiv medlem
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tog av sadelklämman och fortsatte cykla, 2
> månader senare lossnade sadeln!

Hahaa.. Låter som det mest spännande sättet! :)


 

Freahl

Ny medlem
Fungerar inte coca-cola i dessa situationer? Har för mig att jag läst det någonstans att när inget annat fungerar så är det fram med colan!?
 

GummiAnkan

Ny medlem
LTS skrev:
-------------------------------------------------------
> GummiAnkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > en gammal klassiker är ju en träklots på
> sadlen,
> > sen dänger man till den med en slägga, gör så
> 3-4
> > gånger. Om den inte lossar då så kan man
> börja
> > fundera på vem som har svetsat fast
> sadelröret i
> > ramen.
>
> Menar du att man inte ska ta bort sadeln innan man
> börjar banka?
> Kommer inte sadeln att antingen dämpa stöten eller
> gå sönder?
>
>

Oj, nu vart hjärnan inte inne på samma spår som fingrarna.. :p ... Självklart så ska man ta bort sadlen och sätta träklotsen där sadlen satt innan, sen börjar man banka

 

map

Ny medlem
Är det en stålstolpe i en stålram eller är det som i mitt fall en aluminiumstolpe i en stålram. Stålstolpe i stålram så borde det gå att lösa med rostlösare, men aluminiumstolpe i stålram, det är värre det. Rostlösare som 5-56 löser inte aluminiumoxid. Jag försökte alla tips i Sheldon Browns artikel ovan men inget hjälpte. Problemet var att stolpen var lång och satt rätt djupt och tokstollen som monterat det hela hade inte satt på en droppe fett eller dylikt innan montering. Jag provade tillslut precis som i artikeln att såga stolpen inifrån i fyra delar, men sågbladet räckte inte ända ned så det saknades ett par centimeter där stolpen fortfarande var intakt och det räckte för att stolpen skulle sitta som svetsad. Skulle nog ha provat med pelarborrmaskin, men nu lacka jag ur och tog en huggmejsel och vände stolpen ut och in nedåt i röret då jag ändå skulle få ned den nya stolpen tillräckligt djupt ändå.

//Mattias
 

Jonez

Ny medlem
Jag hade en sadelstolpe en cykel som jag inte rört på säkert 6-7 år. Lösningen blev såga av den ca 3-4 cm ovanför ramen och sedan såga upp den inifrån röret. Den satt rätt bra kan jag säga.
 

Bilagor

lundatok

Aktiv medlem
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tog av sadelklämman och fortsatte cykla,
> 2
> > månader senare lossnade sadeln!
>
> Hahaa.. Låter som det mest spännande sättet! :)

Funkade kanon! Blev lite samba över höfterna när den lossnade! :D
 

Oskar_

Ny medlem
Jonez skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade en sadelstolpe en cykel som jag inte rört
> på säkert 6-7 år. Lösningen blev såga av den ca
> 3-4 cm ovanför ramen och sedan såga upp den
> inifrån röret. Den satt rätt bra kan jag säga.
>
> Bifogade bilder:
>
>


taget framför porsche'n för att kunna få visa upp den...
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonez

Ny medlem
Var tvungen att slå på "visa användarens inlägg" lite snabbt för att se vad du tillförde i tråden, så förvånad jag blev att det som vanligt var ett nonsens-inlägg.

Jag ska inte anmärka på stavningen för jag tror man ska ha sympati med bokstavsbarn, inte minst i juletider.

God Jul!


Oskar_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Användarens inlägg är dolda Jonez skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade en sadelstolpe en cykel som jag inte
> rört
> > på säkert 6-7 år. Lösningen blev såga av den
> ca
> > 3-4 cm ovanför ramen och sedan såga upp den
> > inifrån röret. Den satt rätt bra kan jag
> säga.
> >
> > Bifogade bilder:
> >
> >
>
>
> taget framför porscehn för att kunna få visa upp
> den...
> - happy konspiracy -
>
> - sekreterare i klubben för inbördes beundran -
> Yes! I'm fucking retarded.


 

K2

Ny medlem
map skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en stålstolpe i en stålram eller är det som
> i mitt fall en aluminiumstolpe i en stålram.
> Stålstolpe i stålram så borde det gå att lösa med
> rostlösare, men aluminiumstolpe i stålram, det är
> värre det. Rostlösare som 5-56 löser inte
> aluminiumoxid. Jag försökte alla tips i Sheldon
> Browns artikel ovan men inget hjälpte. Problemet
> var att stolpen var lång och satt rätt djupt och
> tokstollen som monterat det hela hade inte satt på
> en droppe fett eller dylikt innan montering. Jag
> provade tillslut precis som i artikeln att såga
> stolpen inifrån i fyra delar, men sågbladet räckte
> inte ända ned så det saknades ett par centimeter
> där stolpen fortfarande var intakt och det räckte
> för att stolpen skulle sitta som svetsad. Skulle
> nog ha provat med pelarborrmaskin, men nu lacka
> jag ur och tog en huggmejsel och vände stolpen ut
> och in nedåt i röret då jag ändå skulle få ned den
> nya stolpen tillräckligt djupt ändå.
>
> //Mattias

Har ingen aning om vad det är för ram/stolpe, iallafall kommer jag inte ihåg det nu.
Får se om han kommer med en fortsättning på historien imorgon...

/K2
 

Jonez

Ny medlem
Först sågade jag med sticksågen, två spår på motstående sida för guidning. Sen var det bara att jobba med
bågfilsbladet. Det tog en stund...

orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> Jonez: hur tusan lyckades du såga den där? Lite
> knöligt o kunna peta in bandsågen i
> sadelstolpsröret liksom...


 

Bilagor

Ekfeldt

Aktiv medlem
5/56 på klammans plats och ordentligt i ramen.
vänd sedan upp och ned på ramen så 5/56 rinner i från andra hållet med.
Låt stå i någon vecka ser du att det torker så fyll på.

orka såga :)
 

Kid1000

Aktiv medlem
Oskar_ skrev:

> taget framför porsche'n för att kunna få visa upp
> den...

Avundsjuk?

Boxstern ifråga är kanske bara grannens?
 
Senast redigerad av en moderator:

map

Ny medlem
Ett alternativ till Jonez förslag är att såga med tigersåg, det finns långa blad och det blir lite lättare.

//mattias
 

mytomspunnen

Ny medlem
map skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en stålstolpe i en stålram eller är det som
> i mitt fall en aluminiumstolpe i en stålram.
> Stålstolpe i stålram så borde det gå att lösa med
> rostlösare, men aluminiumstolpe i stålram, det är
> värre det. Rostlösare som 5-56 löser inte
> aluminiumoxid. Jag försökte alla tips i Sheldon
> Browns artikel ovan men inget hjälpte.

Försökte du med amoniak också? Skall enligt Sheldon lösa upp aluminiumoxid...

 

Oskar_

Ny medlem
Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------

> Avundsjuk?
>
> Boxstern ifråga är kanske bara grannens?



Hehe nej jag va inte hyperalvarlig i det jag skrev ;) Jag vill inte ha en boxter jag vill ha en 911 GT2 ;)
 

map

Ny medlem
mytomspunnen skrev:

> Försökte du med amoniak också? Skall enligt
> Sheldon lösa upp aluminiumoxid...

Japp jag provade allt som stod i Sheldons artikel. Det starkaste jag hittade var hushållsamoniak, som jag tror är 25%-ig. Jag lät edt verka i några dagar med påfyllning ett par gånger om dagen. Hjälpte inte ett dugg.

//mattias
 

Calle F

Ny medlem
Jonez skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska inte anmärka på stavningen för jag tror
> man ska ha sympati med bokstavsbarn, inte minst i
> juletider.

Tack! Det värmde :D

/Calle, 40-årigt bokstavsbarn
 

Calle F

Ny medlem
map skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp jag provade allt som stod i Sheldons artikel.
> Det starkaste jag hittade var hushållsamoniak, som
> jag tror är 25%-ig. Jag lät edt verka i några
> dagar med påfyllning ett par gånger om dagen.
> Hjälpte inte ett dugg.

Fram med blåslampan och smält ur den. Lacken stryker iofs med, men det funkar. Gjorde så med en styrstam förra veckan med alldeles utmärkt resultat. Om man kyler utsidan av ramen (i mitt fall styrröret) med vattensprej så är det ganska svårt att överhetta nåt ens med riktigt stark brännare. Min Sievert 2193 gasolbrännare är f ö rätt lagom till såna operationer.

:)
 
Man kan ju tänka sig att sätta svetsen i alustolpen också. Det brukar göra alu flytande rätt snabbt om man försöker svetsa i det med fel sorts svets. Minns aldrig om det är MIG eller TIG jag menar. Den elektriska som matar tråd och gas (Mison 25) ur ett handtag avsedd för järn i vilket fall. :)

Det är kul i varje fall. Först ser man ingen skillnad alls på plåten och helt plötsligt är HELA plåtbiten flytande. Lite terminatorvarning på det faktiskt.
 

Kid1000

Aktiv medlem
map skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett alternativ till Jonez förslag är att såga med
> tigersåg, det finns långa blad och det blir lite
> lättare.
>
> //mattias

Tjaa vet inte om jag skulle våga :) en sån kapar mer än man märker :)
Rev n yligen garderob och dubbla väggar med en sådan, skön tingest.


 

Kid1000

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan ju tänka sig att sätta svetsen i
> alustolpen också. Det brukar göra alu flytande
> rätt snabbt om man försöker svetsa i det med fel
> sorts svets. Minns aldrig om det är MIG eller TIG
> jag menar. Den elektriska som matar tråd och gas
> (Mison 25) ur ett handtag avsedd för järn i vilket
> fall. :)
>
> Det är kul i varje fall. Först ser man ingen
> skillnad alls på plåten och helt plötsligt är HELA
> plåtbiten flytande. Lite terminatorvarning på det
> faktiskt.
>
> geblod.nu -= Carpe Diem! =- geblod.nu

När sadelstolpen har smält bort och du slant på handtaget o satte en snygg loppa på insidan av sadelstolpen då :)
Då blir det en jäkla massa filande, du menar MIG svetsen alltså, den som matar ut en tråd ?

TIG har ingen trådmatare, det har man andra handen till.



 
Senast redigerad av en moderator:
Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> När sadelstolpen har smält bort och du slant på
> handtaget o satte en snygg loppa på insidan av
> sadelstolpen då :)

Man har så klart ramen upp-o-ned och svetsar i den utstickande delen! :)

> du menar MIG svetsen alltså, den som matar ut en tråd ?

MIG/MAG ja! Google bildsök är bra skit:



Det är nog en precis sån som far har. Eller en väldigt liknande.

> TIG har ingen trådmatare, det har man andra handen till.

Hm, man ser ingen större skillnad! :)




Jag har bara testat hårdlödning med gassvets, MIG samt sån där eletrodsvets. Mig är klart lättast.

Edit: Man bör klicka förhandsgranska när man gör bildlänkar...
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle F

Ny medlem
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan ju tänka sig att sätta svetsen i
> alustolpen också.

Jag har aldrig testat, men jag undrar om det går nåt vidare om det är nåt längre instick på stolpen? Aluminiumen smälter iofs vid 600-650 grader nånstans så visst lär det bli varmt nog med MIG:en, men den lär väl bara ta en bit i taget om man nu inte eldar på bra. Om man gör så är det väl dock lite risk för skador på det man vill ha kvar.
 

mytomspunnen

Ny medlem
Det jobbiga är bara att alun sväller mer än stålet initialt...Man får hoppas att ramen inte börjar spricka innan stolpen rinner ut...Fast så mycket sväller den kanske inte...
 
Tja, jag har ju inte provat att svetsa bort (!) en sadelstolpe någon gång. Eller ens att svetsa i en sadelstolpe av alu.

Men en bit aluplåt som ligger på ett svetsbord blir helt flytande väldigt plötsligt om man eldar på ordentligt med en MIG. Kan hända att ramen kyler stolpen för mycket för att det ska funka som jag tänker mig.

Tror jag måste prova vid tillfälle!
 

oxr

Aktiv medlem
Tror mest på att dränka i så mycket rostlösare som möjligt och sedan vända cykeln upp och ner och spänna fast stolpen i ett duktigt förankrat skruvstycke och vrida på ramen till dess stolpen lossnar.

Om inte det går tror jag att det är dags att borra med en 5 mm borr över hela ramen, på varje yta man kommer åt. Då fattar den att man inte beter sig på det där sättet.
 
Det bör finnas någon syra som käkar järn men inte aluminium? Då kan man få loss stolpen från ramen också... ;) Om det nu var en stålram och en alustolpe...

Fördelen med kolfiberstolpar är ju att man kan krossa dem i skruvstädet om de fastnar så där illa...
 

Kid1000

Aktiv medlem
the_TnT skrev:

>
> MIG/MAG ja! Google bildsök är bra skit:
>
>
>
> Det är nog en precis sån som far har. Eller en
> väldigt liknande.
>
> > TIG har ingen trådmatare, det har man andra
> handen till.
>
> Hm, man ser ingen större skillnad! :)
>
>
>
>
> Jag har bara testat hårdlödning med gassvets, MIG
> samt sån där eletrodsvets. Mig är klart lättast.
>
> Edit: Man bör klicka förhandsgranska när man gör
> bildlänkar...

Själva apparaterna är ofta en låda med hjul på, givetvis för de är litet tunga, min Miller AC/DC TIG väger runt 500 kilo som exempel.

Det är på handtagen man ser skillnad.
TIG:

En snubbe med Speedglas skärm svetsar titan på en cykelram.


Här är jag som svetsar ett besiktningsavgassystem till min 911 med MIG, en ESAB hemma i garaget.
Finsvetskärmen ej använd (Speedglas 9002X)

Du ser att det skiljer på handtagen.


 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer