fastrostat gaffelrör?

bjorn

Medlem
fastrostat gaffelrör?
Jag läste Johan S trevliga guide om hur man gör service på styrlagerna för en liten stund sedan och tänkte att det där kan va kul (och bra) att göra. Så jag tog loss toppskruven och täckbrickan, lossade styrstammen och väntade mig att gaffeln skulle åka mot marken. Men inte. Lyckades lirka bort spacern som satt rätt bra. Under den fanns en mycket smalare spacer som också var lite pillig att få loss. Men gaffeln vill ändå inte trilla ner. På bilden syns nästa hinder på vägen. Någon form av bricka precis ovanför själva lagret. Jag gissar att den egentligen skall glida av av sig självt. När den sitter fast som den gör på min så går det väl inte att spänna styrlagret? Gissar att rosten är boven. Hur som helst, hur får jag loss "brickan" utan att ta sönder den?

styrlager2.JPG

fastrostat gaffelrör?
Du måste ta bort den svarta låsringen som sitter närmast gaffelröret. Detta görs enklast med en liten skruvmejsel, leta upp delningen och applicera en måttlig dos våld. Då kommer gaffeln pluppa ut. när du sätter tillbaka den, sätt den då utan att trycka dit den, det gör du med starnuten, annars kommer du få stå och pilla med styrlagerspänning hela kvällen (vis av erfarenhet)

Lycka till

fastrostat gaffelrör?
Sådär, det gick till slut. Gjorde enligt Kevlars tips. Och jag tror jag fått ihop det rätt också... Ger väl sig vid nästa cykeltur.
Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp