Fasttagen cykeltjuv som får bada

Dubbeltumme! Vilken självdisciplin. Jag hade nog börjat veva mot glinet. Eller ringt morsan och sagt att hojen nog kostade i runda slängar 70 papp :)

Snygg lösning. Respekt!

+1

word

leet

och allt va man nu skriver :-) Du visar verkligen prov på total självbehärskning och en trivsam dos självdistans.

helt jävla klockrent! :D

Synd att jag missade detta; gick över bron lite senare på kvällen. Hade varit roligt at se live :)

Det här är oslagbart! Ditt agerande är omöjligt att överträffa! Jag FATTAR inte hur man kan fatta ett så välavvägt beslut i en så pass affekterad situation... Jag är helt knäckt. :-)

andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jäv-ar! Det där var dagens livsförlängande
> skratt!
>
> Om du gjorde rätt eller ej får nån annan
> avgöra men öga för öga osv... Fick din cykel
> bada var det väl bara rättvist att även grabben
> fick bada =)

Fast jag uppfattar inte det som något straff, grabben fick hämta cykeln, altså ställa rätt det han ställt till.

Om föräldrarna hör av sig så finns det väll ett självklart svar?
-Jag såg han slänga i min cykle, han fick hämta min cykel. Vad tycker du att jag skulle ha gjort? Aga? Polisanmäla och ge er en massa utredningar på halsen?

Senast redigerad av en moderator:
kebarb skrev:
> grumt. jag sponsrar eventuella
> rättegångskostnader.
>
>
> //K

Då är vi två!
Helt klart, det bästa jag någonsin har sett! Enligt mig en perfekt lösning på problemet. Det bästa du skulle kunna göra är att skicka in det till lokalpressen eller något sånt, så föräldrarna, släkt och vänner får se hur han åker dit på det. Bara för att strö lite salt i såren.

Men som sagt, big creds för det agerandet. Bra mycket mer kreativt än att ställa sig att banka skiten ur dom, bra mycket mer lärorikt än att ringa föräldrarna som ändå antagligen bara hade skitit i det hela med motiveringen "varför lämnar du cykeln sådär? Du måste ju fatta att den åker i ån då". :P

// Fischer

Doink88, blev ni liksom lite tjenis med varandra när det hela var klart? Eller stod du och var tokförbannad hela tiden? Okej, klart att man blir putt när någon kastar i ens hoj (med rätta), men efter att han badat och plockat upp den igen borde grabben väl nästan ha fått en liten klapp på axeln iaf...
Blev ni polare till slut???

Appel skrev:
> Doink88, blev ni liksom lite tjenis med varandra
> när det hela var klart? Eller stod du och var
> tokförbannad hela tiden? Okej, klart att man blir
> putt när någon kastar i ens hoj (med rätta),
> men efter att han badat och plockat upp den igen
> borde grabben väl nästan ha fått en liten klapp
> på axeln iaf...
> Blev ni polare till slut???

Det var väl inte direkt några hårda ord i filmen?

Jorå- vi var inte ovänner på nåt sätt. Men visst, dom var ju på helspänn och visste väl inte riktigt om det skulle komma mer efterslängar. Men vi sa hejdå och jag drog på cykelhjulet och berömde honom lite.

Supertramp skrev:
> Ha ha riktigt kul! :-)
> Hoppas filmen blir populär på youtube så han
> får skämmas ännu mer!

Det är iaf 11 500 som sett den för tillfället. :) Lite poppis har den blivit iaf.

Bästa jag någonsin läst på happymtb.

Låter som något man skulle kunnna läsa om på flashback, men med bilder och allt.. jösses :)

evo skrev:
> Sorry, jag får nog vara tråkiga gubben som inte
> tycker det var speciellt kul.

En bättre lösning hade varit polisanmälan?

staine skrev:
> Glöm bara inte att ta bort din identitet från
> filmen. En ilsken förälder skulle kunna
> polisanmäla för exempelvis olaga tvång, och
> själv bävar jag för vad som skulle kunnat
> hända. Småungar med okända hälsofel och
> nedtvingade i vatten med okänt djup och
> strömförhållanden. Som den usla simmare jag är
> kan jag bara drömma mardrömmar om det hänt nåt
> och det varit jag som tvingat ner dom...

Jag måste instämma med staine. Visst hade du all rätt att va förbannad på ungen och visst kan man tycka att han förtjänade vad han fick, men hade det varit min unge någon gjort så där med så hade jag gått i taket, även om han betett sig riktigt illa.

Nu vet jag inte om ungen erbjöd sig att hämta cykeln eller om det var du som kom på det men oavsett vilket så skulle inte jag bli förvånad om du åkte dit på olaga tvång om det här någonsin hamnade i domstol.

Men va fan, någon måste ju hämta upp cykeln och vem ska då göra det om inte tjuven?

EDIT: Att filma kan ju diskuteras däremot. Fast jag tycker nog att det var OK ändå.

Hade det varit min unge som hade fått bada skulle jag söka upp dig och uttrycka min förbannelse över ungen och min glädje över ditt rådiga handlande.

PS. Min unge skulle aldrig göra något sådant överhuvudtaget. DS

Att hänga ut ungarna på nätet med bild och video tycker jag inte är OK. Nästan så jag får lust att sno Doink88:s larviga cykel själv och slänga skiten i Mälaren tillsammans med sin ägare.

guz skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glöm bara inte att ta bort din identitet från
> > filmen. En ilsken förälder skulle kunna
> > polisanmäla för exempelvis olaga tvång, och
> > själv bävar jag för vad som skulle kunnat
> > hända. Småungar med okända hälsofel och
> > nedtvingade i vatten med okänt djup och
> > strömförhållanden. Som den usla simmare jag
> är
> > kan jag bara drömma mardrömmar om det hänt
> nåt
> > och det varit jag som tvingat ner dom...
>
>
> Jag måste instämma med staine. Visst hade du all
> rätt att va förbannad på ungen och visst kan
> man tycka att han förtjänade vad han fick, men
> hade det varit min unge någon gjort så där med
> så hade jag gått i taket, även om han betett
> sig riktigt illa.
>
> Nu vet jag inte om ungen erbjöd sig att hämta
> cykeln eller om det var du som kom på det men
> oavsett vilket så skulle inte jag bli förvånad
> om du åkte dit på olaga tvång om det här
> någonsin hamnade i domstol.

Fyfan vilken moralhora du är! Hur förväntar du dig att dina barn ska respektera dig som förälder och göra som du säger när du bara beskyddar dom hela tiden? Dom dör inte av att bada lite det är inget skadligt..

Dock får man enligt lag inte lägga ut video på folk som inte gått med på det. Om de inte befinner sig på allmän plats. Vet inte om detta var på allmän plats eller inte?

Det var en kille som ramla i vattnet där i somras mitt på dagen och honom har dom inte hittat ihuvudtaget även fast dom började leta omgående. Det är ena jävla strömmar i vattnet där, inte att leka med.

Hade det varit någon annanstans så hade jag nog kunnat tänka mig göra samma sak, den som kasta i skiten, hämtar upp det. Om de badar eller får upp cykeln på annat sätt skiter jag i bara det går fort så den inte tar för mycket stryk.

Maxmix: Du får gärna tycka att jag är en idiot men vi borde kunna låta bli att kalla varandra hora och liknande.

Jag kanske uttryckte mig otydligt men vad jag menade var inte att ungen skulle slippa straff. Men precis som staine skrev så kan det visst vara skadligt, åtminstonde för vissa ungar att bli nedtvingade i vattnet. Doink88 hade ingen möjlighet att veta om ungen kunde simma ordentligt eller hade några hälsoproblem. Den bristen på hänsyn för ungens hälsa (och då snackar jag inte om en typ en förkylning) gör mig upprörd, inte straffet i sig. Det är mer än rimligt att ungen får återställa vad han sabbade.

Det var väl inget fel på ungens hälsa, han sprang ju som en gasell ;) då kan han nog klara en lite simtur också. Han hade ju folk som stod och kollade så det gick bra. Något tvång finns det inget skrivet om, även om ungen kanske inte känt att han haft något val men förtäljer inte historien.
Jag skulle nog handlat på liknade sätt, tycker allt ungar ska ta konsekvenserna av sitt handlande. Kast en cykel i sjön= dyk i och hämta den låter helt riktigt.

@guz: +1!

Det finns många sätt att återställa vad ungen sabbade. Att riskera ungens hälsa är inte ett bra sätt.

Det är lätt att i efterhand sitta och säga till någon annans historia att "du skulle ditt och datt och kollat och tänkt och allt annat" men tror ni verkligen tanken om ett hälsotest for genom huvudet i hans adrenalinstinna kropp vid det tillfället?

Jag tycker nog att vi kan vara rätt nöjda med situationen, om man ska tänka alla dessa OM och vad som KUNDE ha hänt så kan vi ju lägga till att det KUNDE ha blivit bra mycket värre än att killen fick hämta cykeln.

För er som omhuldar ungens hälsa, jag saknar alternativ på återställning/straff som kunde passat pojken - ni nämner bara att det finns andra sätt. Nämn några exempel så kan era uttalanden bli tagna på lite mer allvar och mer diskuterbara.

Storfot skrev:
> För er som omhuldar ungens hälsa, jag saknar
> alternativ på återställning/straff som kunde
> passat pojken - ni nämner bara att det finns
> andra sätt. Nämn några exempel så kan era
> uttalanden bli tagna på lite mer allvar och mer
> diskuterbara.

Precis! Jag vill också höra alternativa straff (som samtidigt inkluderar att cykeln kommer upp ur vattnet utan att brottsoffret behöver förnedra sig och hoppa i plurret).

Tillbaka
Topp