Fatbike, att köpa eller att inte köpa

Canyon Dude är nersatt nu också
Fast jag är skeptisk till 27,5”, men det tror jag främst beror på att mina favvodäck inte finns i den storleken…

Klart att du skall ha en feting och ekonomin tillåter. I sämsta fall är det bara roligt!
Precis! Om man nu är helt inlåst på 27.5 däck, ser ni några rimliga alternativ till Yukon? Har kollat på Farley 5, men så ful i jämförelse:P yukon kan man ju ha som prydnad i hemmet, vilket frun lär hålla med om..

Canyon Dude är nersatt nu också
Fast jag är skeptisk till 27,5”, men det tror jag främst beror på att mina favvodäck inte finns i den storleken…
Har fått för mig att 27.5 skulle passa mig bäst. Vilka är favorit däcken?

Hej, har funderat länge på att köpa fatbike, vill ha ett åretom cykel som går att köra överallt, när som heltst. Har kollat främst på Giant Yukon 1, 27.5 hjul, och bra komponenter(?), varför ska jag inte köpa den? Är 185cm, så en L vore väl det bästa att inte köpa?

Alla tips är välkomna, mvh!
426,5 mm reach på L tycker iaf jag känns lite kort om du är 185 cm lång. 🤔

Ah ok, har ingen erfarenhet så tar gärna råd. Vill ju inte krossa något när man kliver av i snö lr så heller. Alternativet som jag ser det är en Farley 5. Hur ser du på deras storlekar?
Om du har en cykel idag där du sitter bra, kolla upp vad den har för reach och stack och sen är det bara att gräva ner sig i geometritabellerna. =)

Om du har en cykel idag där du sitter bra, kolla upp vad den har för reach och stack och sen är det bara att gräva ner sig i geometritabellerna. =)
32 längre reach och 40 längre stack än min nuvarande Gravel. Sitter bra på den, men antar att jag sitter rätt så upprätt o inte så räseraktigt.. så kommer bli mer frammåtlutad?

32 längre reach och 40 längre stack än min nuvarande Gravel. Sitter bra på den, men antar att jag sitter rätt så upprätt o inte så räseraktigt.. så kommer bli mer frammåtlutad?
Nog svårt att dra någon lärdom av den jämförelsen pga andra orsaker.
Smalt styre vs brett styre
Lång styrstam vs kort styrstam
Bockstyre vs rakt styre

Givet allt annat samma är det som M vs L, men jag gissar att de skiljer sig vad det gäller sadelrörsvinkel och styrstamslängd också.

Jag är den första att erkänna att jag inte har doktorerat i geometri, men jag **tror** man kan generalisera och säga att kortare reach kan vara fördelaktigt om man tänker göra långsamt, och längre reach bättre om man tänker köra fort eller utför.
Om du ser dig köra 5.05" med 0.1 bar i 2 km/h i pudersnö så kanske den ena cykeln är bättre.
Om du ser fatbiken som en stigcykel så kanske den andra är bättre.

Jag är den första att erkänna att jag inte har doktorerat i geometri, men jag **tror** man kan generalisera och säga att kortare reach kan vara fördelaktigt om man tänker göra långsamt, och längre reach bättre om man tänker köra fort eller utför.
Jag föredrar helt klart lite mer traditionell geometri för sittcykling. Jag trivs inte med modern progressiv geometri med brant sadelstolpe, tycker bara det är bekvämt i grusklättringar. Göteborg är inte PNW.

Men självklart ska du ha en feting, fruktansvärt kul att cykla på.

I grunden tycker jag också att den är kort i ramen för 185 cm cyklist. Min anekdotiska bevisföring säger dock att det funkar. Jag hade en fat bike med motsvarande mått (lite lägre stack, men samma reach) som jag körde under flera år i (för mig) typiska fat bike-förhållanden, dvs mycket skoterleder och skidspår, en hel del frusna sjöar. Där var det inte en begränsning med "gammal" geometri och 100 mm styrstam. Min erfarenhet säger att fat bike inte helt inbjuder till cykling där modern geo kommer till sin fulla rätt, men jag hade också en vettig heldämpad vid sidan om, så upplevelsen kan ju absolut skilja sig.

Men för att svara på frågan i titeln - såklart! Fat biken är den cykel jag saknar mest, även om helstel med 3" är ett okej substitut.

Tillbaka
Topp