Fatbike + Chariot med skidset

svpe

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av dagens erfarenheter.

Idag provade jag att koppla cykelkärran (Chariot Corseair XL) till min fatbike och ersätta hjulen på kärran med skidor. Detta gjorde jag för att se om det skulle vara ett användbart sätt att få med barnen ut i skogen på vintern då de ännu inte åker skidor så bra.

För att få fast fästet för kärran i snabbkopplingen på min Pugsley var jag tvungen att flytta bakhjulet bakåt i dropoutsen och dra åt snabbkopplingen. Jag drog åt så hårt jag kunde men tror ändå risken är stor att hjulet flyttar sig i de horisontella dropoutsen när man kör med kärran då krafterna är horisontella. Säkerhetsremmen för kopplingen gick inte att använda då remmen var för kort och inte gick dra närmaste vägen genom ramen pga skivbromsen.

2012_12_29_3162.jpg

Jag tog mig fram men skoterspåren var mjuka och det gick mycket tungt trots att kärran var i princip olastad. Med två barn i väger kärran omkring 45kg och då tror jag inte jag hade tagit mig fram idag.

2012_12_29_3140.jpg

Idag använde jag främst lägsta växeln som i mitt fall är 24-34 och då går det inte fort. Skulle å andra sidan inte gått så värst fort utan kärran heller i de mjuka skoterspåren.

2012_12_29_3131.jpg

Slutsatsen blir att jag väntar nog tills skoterspåren är lite hårdare och det är lite varmare ute innan jag tar med barnen på en tur.

Någon som testat att uppfinna en skidanordning istället för framhjul på sin fatbike??

Exprimenterade lite med detta för många år sedan med miniskida och en avsågad slalomskida.
Tror det bästa hade varit en konstruktion med två parallella skidor ett par decimeter ifrån varandra .

Typ denna, fast enbart framhjulet

http://site.alpineskibikes.com/

Jag har denna vintern kört ungarna till och från dagis med vanlig Fjällpulka och skaklar. Dragfordonet var en vanlig MTB med Nookian 300 dubbars. Fungerar utmärkt. Men rent praktiskt kan man lika väl använda vagnen.

Har också kört vanlig Stiga Snowracer som jag knutit i sadel-railsen (med förlängning). Inget att testa i trafiken, men väl på isiga skogsvägar utan biltrafik eller på sjön. Lugn fart i villakvarteret känns också OK. Det går vädigt "fort och bra" på packade vägar, så man får ta det lite lungt, trots uppmaningar om "fortare, fortare pappa!". Oerhört bra träning så fort det går uppför. Träning för far, kul för barnen.

Jag har haft chariot med skidor i drygt 5 år nu, och jo, det går lite för tungt om snön är det minsta djup. Med dubbdäck på isen går det däremot utmärkt, fast då kan man lika bra ha vagnshjulen på. Gör ett nytt test på skaren! Fast jag misstänker att vagnen börjar gå bra ungefär när fatty-däcken blir livsfarliga.

Busta B skrev:
>Någon som testat att uppfinna en skidanordning istället för framhjul på sin fatbike??

Vet inte riktigt varför man skulle vilja ha det. Framdäcket flyter oftast bättre än bakhjulet på snön ändå.

Octagon skrev:

> Har också kört vanlig Stiga Snowracer som jag
> knutit i sadel-railsen (med förlängning). Inget
> att testa i trafiken, men väl på isiga
> skogsvägar utan biltrafik eller på sjön. Lugn
> fart i villakvarteret känns också OK. Det går
> vädigt "fort och bra" på packade vägar, så man
> får ta det lite lungt, trots uppmaningar om
> "fortare, fortare pappa!". Oerhört bra träning
> så fort det går uppför. Träning för far, kul
> för barnen.

Snowracer efter cykeln är minst sagt populärt hos barnen. Man får tänka efter innan man bromsar bara så snowracern inte krockar med cykeln.

Tillbaka
Topp