Örjan Lax sa:Inte för att jag vill paja tråden, men det hänger väl även "lite" ihop med vikten på cyklist + ev. packning. En som väger 55 kg kanske kan få samma egenskaper med 4.0" som en som väger 95 kg med 4.8". Liksom?![]()
AX3L sa:Vad säger den samlade expertisen om bredd på däcken? Om man köper en fatbike för att ha främst vid vintercykling och redan har en cykel som tar 27.5 3.0or, bör stöd för 4.8" eller 5.0" vara ett hårt krav?
AX3L sa:Tack för alla tankar kring däckbredd!
Cyklisten är lite lätt lönnfet men säger sig ändå ge ett vältränat intryck med sina strax över 90 pannor i mässingen. Packning tror jag inte kommer vara nån stor grej, men nog väger jag säkert 120 med lite vätska och annat man bara måste ha med. Fyfan, man kanske skulle börja i rätt ände nu när jag tänker efter.
Egentligen har tre tum funkat rätt bra hittils, men det skär lite väl i snön även där det är hyfsat packat. Nu sitter jag återigen och funderar på fatbike och inser att många inte tar mer än 4". Å andra sidan är det ju dumt att begränsa sitt urval om det faktiskt duger för allt utom det mest extrema. Sen har jag ärligt talat inte cyklat så mycket i rejäl snö än, framförallt för att jag inte har haft nån cykel att prova med..
BuTTuS sa:Varför har jag inte tänkt på att ha fetpumpen här tidigare, transportsträckan hem blir ju trevligare med mer än 0,2 bar i ostarna?
BuTTuS sa:Har en mindre i ryggsäcken, men skönt att slippa den om man bara ska snurra på hemomkring
UH sa:Nu är fattystripporna äntligen monterade men tätt blir det fa-än inte, allt ser rätt ut men jag undrar om däcken är helt hopplösa ? Dillinger 5, 120 tpi med några år på nacken. Ngn som vet om dom ens är möjliga att få täta?
UH sa:Som jag misstänkte, däcksidorna läcker ordentligt. Får se om jag håller ut eller skickar i slang igen. Hade varit trevligt o fått bort lite vikt!
UH sa:Jo, får väl lov o efterfylla ngn skopa till! Känns bara som enorma ytor att täta jämfört med mtb däcken..
detvanligavartaget sa:Hade lite lågt tryck i bakdäcket idag. Efter ett tag såg jag att det hade sprutat ut en del vätska. Det pyste ganska lätt från sidorna när jag körde över stenar. Jag pumpade upp däcket lite och då gick det bättre, men trycket var lite för högt för att ge lagom dämpning och grepp.
Kan det vara så att däcket inte poppat ordentligt eller kan det bli såhär ändå?
BuTTuS sa:Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Lars.E sa:Tyvärr verkar toleranser på både däck och fälg vara lite si och så. Om jag fattat rätt så sitter ofta däcken hårdare på sena batcher av Jackalopefälgar. Vissa som haft problem har lagt tejp vid kanten som ska hålla däcket från att burpa för att få det tightare. Annars är ju Fattystripper bra om man har burp-problem. men det känns lite konstigt om det ska behövas på den fälgen.
detvanligavartaget sa:Lars.E sa:Tyvärr verkar toleranser på både däck och fälg vara lite si och så. Om jag fattat rätt så sitter ofta däcken hårdare på sena batcher av Jackalopefälgar. Vissa som haft problem har lagt tejp vid kanten som ska hålla däcket från att burpa för att få det tightare. Annars är ju Fattystripper bra om man har burp-problem. men det känns lite konstigt om det ska behövas på den fälgen.
OK, ska testa att pumpa upp däcket ordentligt som första test, sen får det väl bli att tejpa på insidan. Tack för tipset!
Jag har aldrig provat dom med slang, men man får starka ben. Har wrathchild fram och dillinger5 bak, då släpper det i rätt ände av cykeln.BuTTuS sa:Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Hur gick det, fick du dom täta? Jag har som du också ett par gamla D5or som jag funderar på om de är värda att testa tubeless, nu när jag upptäckt hur trögt det går med Wrathchilds... Mina förutsättningar har ändrats något nu också eftersom jag råkade beställa mig en Pole Taiga med snowshoe 2XL, så den blir så klart förstavalet för det lösaste lösa. Dagens i-landsproblem :-)UH sa:Jo, får väl lov o efterfylla ngn skopa till! Känns bara som enorma ytor att täta jämfört med mtb däcken..
Crocko sa:Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
Lars.E sa:Crocko sa:Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Crocko sa:Lars.E sa:Crocko sa:Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Var ju historiens lättaste däckbyte, nate av dillinger på inom 30minuter, hur lågt tryck behöver man komma ner på för att skoterspåret skall bära?
Tack för info, har precis kommit hem efter julfirande och så isigt som det är här hemma nu så bara måste jag nog testa tubeless på mina Wratchilds först. Men om mina lår fortsätter att gråta blod i morgon även utan slangar i dom så får jag ge mig på dom gamla trotjänarna D5 istället.UH sa:Skapligt tätt, absolut värt att prova slanglöst med Dillinger 5!
Lars.E sa:Crocko sa:Lars.E sa:Crocko sa:Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Var ju historiens lättaste däckbyte, nate av dillinger på inom 30minuter, hur lågt tryck behöver man komma ner på för att skoterspåret skall bära?
Det beror ju på skoterspåret.
Igår kväll bar det bra med 6psi, men jag sänkte lite för komforten då det var ganska mycket frusna fotspår efter gångtrafik.
Är spåret inte genomtryckt av skotertrafiken eller att snön är genomrutten pga plusgrader så kan det vara helt hopplöst oavsett tryck.
Är det stenhårt och slätt så kan det gå med 1bar.
Vissa spår som inte funkar i värmen på dagen kan ibland bli perfekta en timme efter solen gått ner eller tidigt nästa morgon.
Jag har 45Nrth Wrathlorde fram, de kör lite tyngre än Dillinger men enligt reviews bättre än Wrathchild. De har också mer dubb, 300 isf 240 och kör aggressivare. De är 4.2 så lite mindre än 4.6 men äsch det är ju bara 1cm, det är ju ingenting för en vuxen fatbike :)Tucker black sa:Jag har aldrig provat dom med slang, men man får starka ben. Har wrathchild fram och dillinger5 bak, då släpper det i rätt ände av cykeln.BuTTuS sa:Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Provade med wrathchild på båda hjulen och då gick det tungt på riktigt.
Lars.E sa:Med lite tur klistrar den burpade vätskan fast däcket lite extra.
detvanligavartaget sa:Lars.E sa:Med lite tur klistrar den burpade vätskan fast däcket lite extra.
Det hade kanske vätskan gjort om den inte hade varit utblandad med lera. Igår var jag med ungarna och skulle köra pumptrack. Det fanns 2 fina hopp också som jag provade men sen hade jag typ ingen luft kvar i bakhjulet. Jag fick peta i en medhavd slang.
Idag tvättade jag cykeln och tog ut slangen och sköljde ur. Jag ska prova att pilla bort torkad gucka. Sen tänkte jag prova att tejpa så att kanten som ska hålla däcket blir lite högre.
Kan det vara så att andra däck kan sitta bättre förresten?
Lars.E sa:Ja.
Eller lösare.
Det kan vara ganska stora variationer i tillverkning på både däck och fälgar.
Risken finns att du har en extra liten fälg och att nästa däck är ännu större.
Eller så kan nästa däck du provar sitta perfekt.
45NRTH har en ny serie tubelessready däck som ofta verkar sitta betydligt tightare än de äldre 45NRTH som inte är tubelesd ready tex.
Annars är ju FattyStripper en enkel lösning.
velovin sa:Ingen RR, men väl ett litet omdöme efter första turen med JJ Snakeskin 4,8:
Däcket känns väldigt följsamt, med sjukt bra grepp på dagens hala rötter och stenhällar. Det finns tendenser till självstyrning, men i jämförelse med andra däck jag provat är det bäst hittills.
Den maffiga luftvolymen gör att bunnyhop går som en dans, man får verkligen en liten extra kick uppåt. Inget som stör i vanlig stigåkning, snarare ett plus på tekniska partier eller om du vill ha lite extra tid i luften vid vanliga hopp.
Till min glädje går 4,8 in i bak på min Rose Tusker med axeln i främre läget, med liten men godkänd marginal till kedja och stag.
Scaramanga sa:velovin sa:Ingen RR, men väl ett litet omdöme efter första turen med JJ Snakeskin 4,8:
Däcket känns väldigt följsamt, med sjukt bra grepp på dagens hala rötter och stenhällar. Det finns tendenser till självstyrning, men i jämförelse med andra däck jag provat är det bäst hittills.
Den maffiga luftvolymen gör att bunnyhop går som en dans, man får verkligen en liten extra kick uppåt. Inget som stör i vanlig stigåkning, snarare ett plus på tekniska partier eller om du vill ha lite extra tid i luften vid vanliga hopp.
Till min glädje går 4,8 in i bak på min Rose Tusker med axeln i främre läget, med liten men godkänd marginal till kedja och stag.
Hur funkade detta i längden? Tänkte att däck blir väl uttöjda och varierar ju i storlek med olika däckstryck etc.
UH sa:Man blir ju både avis o imponerad av dina turer Yonna, men hade du verkligen ingen chans att riva av dem om de sög big time? Jag menar jag skulle bli galen om jag waistade fyra månaders cykelexpedition på så usla grejor!?