FATBIKE: Däckstråden

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Vilken typ av vintercykling? För halvhårda skoterspår duger väl 4" men ska du ut i nått lösare så är ju bredare bättre. Har själv 4.8" men sitter och drömmer om en Taiga som tar 5,05"...
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Inte för att jag vill paja tråden, men det hänger väl även "lite" ihop med vikten på cyklist + ev. packning. En som väger 55 kg kanske kan få samma egenskaper med 4.0" som en som väger 95 kg med 4.8". Liksom? 🧐
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Örjan Lax sa:
Inte för att jag vill paja tråden, men det hänger väl även "lite" ihop med vikten på cyklist + ev. packning. En som väger 55 kg kanske kan få samma egenskaper med 4.0" som en som väger 95 kg med 4.8". Liksom? 🧐
Helt rätt...
Eller iallafall på ett ungefär.
Exakt viktgäns för att det ska jämna ut sig vet jag inte var den ligger, men ju tyngre man är ju större yta behöver man fördela ut vikten på.
Däremot kan jag tycka att det oftare är de med riktigt feta däck med mycket mönster som kommer längst när det är måddigt före även om det råkar vara den tyngsta cyklisten.
Sedan har man ju varit med om skarcykling där skorpan varit för tunn för tunga cyklister med 4,8 däck medan de lätta kan köra lite hur de vill även med 4,0 däck.

På ursprungsfrågan så rekommenderar jag en cykel som tar minst 4,8 däck... Minst... Gärna mer. Men Bud&Lou 4,8 tar man sig rätt långt på.
 
FATBIKE: Däckstråden
För mig har 4.0" räckt bra. Men då har jag inte cyklat i särskilt djup snö.

AX3L sa:
Vad säger den samlade expertisen om bredd på däcken? Om man köper en fatbike för att ha främst vid vintercykling och redan har en cykel som tar 27.5 3.0or, bör stöd för 4.8" eller 5.0" vara ett hårt krav?
 

AX3L

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Tack för alla tankar kring däckbredd!

Cyklisten är lite lätt lönnfet men säger sig ändå ge ett vältränat intryck med sina strax över 90 pannor i mässingen. Packning tror jag inte kommer vara nån stor grej, men nog väger jag säkert 120 med lite vätska och annat man bara måste ha med. Fyfan, man kanske skulle börja i rätt ände nu när jag tänker efter.

Egentligen har tre tum funkat rätt bra hittils, men det skär lite väl i snön även där det är hyfsat packat. Nu sitter jag återigen och funderar på fatbike och inser att många inte tar mer än 4". Å andra sidan är det ju dumt att begränsa sitt urval om det faktiskt duger för allt utom det mest extrema. Sen har jag ärligt talat inte cyklat så mycket i rejäl snö än, framförallt för att jag inte har haft nån cykel att prova med..
 
FATBIKE: Däckstråden
Ja känner du att 3 tum inte räcker till kanske det är lika bra att fläska på ordentligt.
Jag har en 29x3" HT och jag tycker att den räcker ganska långt när det är blött och halt.

AX3L sa:
Tack för alla tankar kring däckbredd!

Cyklisten är lite lätt lönnfet men säger sig ändå ge ett vältränat intryck med sina strax över 90 pannor i mässingen. Packning tror jag inte kommer vara nån stor grej, men nog väger jag säkert 120 med lite vätska och annat man bara måste ha med. Fyfan, man kanske skulle börja i rätt ände nu när jag tänker efter.

Egentligen har tre tum funkat rätt bra hittils, men det skär lite väl i snön även där det är hyfsat packat. Nu sitter jag återigen och funderar på fatbike och inser att många inte tar mer än 4". Å andra sidan är det ju dumt att begränsa sitt urval om det faktiskt duger för allt utom det mest extrema. Sen har jag ärligt talat inte cyklat så mycket i rejäl snö än, framförallt för att jag inte har haft nån cykel att prova med..
 

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Varför har jag inte tänkt på att ha fetpumpen här tidigare, transportsträckan hem blir ju trevligare med mer än 0,2 bar i ostarna?

DFCB7A69-6CDB-4811-9E96-1B9A75F4027D.jpeg
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
BuTTuS sa:
Varför har jag inte tänkt på att ha fetpumpen här tidigare, transportsträckan hem blir ju trevligare med mer än 0,2 bar i ostarna?
Jag har alltid pumpen monterad på ramen.
Det är ganska ofta den kommer till användning. Både för mina och andras däck :)
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Nu är fattystripporna äntligen monterade men tätt blir det fa-än inte, allt ser rätt ut men jag undrar om däcken är helt hopplösa ? Dillinger 5, 120 tpi med några år på nacken. Ngn som vet om dom ens är möjliga att få täta?
 
FATBIKE: Däckstråden
UH sa:
Nu är fattystripporna äntligen monterade men tätt blir det fa-än inte, allt ser rätt ut men jag undrar om däcken är helt hopplösa ? Dillinger 5, 120 tpi med några år på nacken. Ngn som vet om dom ens är möjliga att få täta?
Ta en sprutflaska med såpvatten och spraya på så du ser var det läcker. Sen är det lättare att se ifall det finns en chans....
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Som jag misstänkte, däcksidorna läcker ordentligt. Får se om jag håller ut eller skickar i slang igen. Hade varit trevligt o fått bort lite vikt!
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Jo, får väl lov o efterfylla ngn skopa till! Känns bara som enorma ytor att täta jämfört med mtb däcken..
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Vanligtvis inte (på mtb o lvg hjul) men dessa verkar ju sitta kvar fint så då blir det väl via ventilen
 
FATBIKE: Däckstråden
IMG_20191230_121658527.jpg


Hade lite lågt tryck i bakdäcket idag. Efter ett tag såg jag att det hade sprutat ut en del vätska. Det pyste ganska lätt från sidorna när jag körde över stenar. Jag pumpade upp däcket lite och då gick det bättre, men trycket var lite för högt för att ge lagom dämpning och grepp.
Kan det vara så att däcket inte poppat ordentligt eller kan det bli såhär ändå?
 

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
detvanligavartaget sa:
Hade lite lågt tryck i bakdäcket idag. Efter ett tag såg jag att det hade sprutat ut en del vätska. Det pyste ganska lätt från sidorna när jag körde över stenar. Jag pumpade upp däcket lite och då gick det bättre, men trycket var lite för högt för att ge lagom dämpning och grepp.
Kan det vara så att däcket inte poppat ordentligt eller kan det bli såhär ändå?
Tyvärr verkar toleranser på både däck och fälg vara lite si och så. Om jag fattat rätt så sitter ofta däcken hårdare på sena batcher av Jackalopefälgar. Vissa som haft problem har lagt tejp vid kanten som ska hålla däcket från att burpa för att få det tightare. Annars är ju Fattystripper bra om man har burp-problem. men det känns lite konstigt om det ska behövas på den fälgen.
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
BuTTuS sa:
Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Visst blir det skillnad utan slang, men även lättrullade däck rullar ju bättre utan slang, så...
 
FATBIKE: Däckstråden
Lars.E sa:
Tyvärr verkar toleranser på både däck och fälg vara lite si och så. Om jag fattat rätt så sitter ofta däcken hårdare på sena batcher av Jackalopefälgar. Vissa som haft problem har lagt tejp vid kanten som ska hålla däcket från att burpa för att få det tightare. Annars är ju Fattystripper bra om man har burp-problem. men det känns lite konstigt om det ska behövas på den fälgen.
OK, ska testa att pumpa upp däcket ordentligt som första test, sen får det väl bli att tejpa på insidan. Tack för tipset!
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
detvanligavartaget sa:
Lars.E sa:
Tyvärr verkar toleranser på både däck och fälg vara lite si och så. Om jag fattat rätt så sitter ofta däcken hårdare på sena batcher av Jackalopefälgar. Vissa som haft problem har lagt tejp vid kanten som ska hålla däcket från att burpa för att få det tightare. Annars är ju Fattystripper bra om man har burp-problem. men det känns lite konstigt om det ska behövas på den fälgen.
OK, ska testa att pumpa upp däcket ordentligt som första test, sen får det väl bli att tejpa på insidan. Tack för tipset!
Med lite tur klistrar den burpade vätskan fast däcket lite extra.
 
FATBIKE: Däckstråden
BuTTuS sa:
Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Jag har aldrig provat dom med slang, men man får starka ben. Har wrathchild fram och dillinger5 bak, då släpper det i rätt ände av cykeln.
Provade med wrathchild på båda hjulen och då gick det tungt på riktigt.
 

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
UH sa:
Jo, får väl lov o efterfylla ngn skopa till! Känns bara som enorma ytor att täta jämfört med mtb däcken..
Hur gick det, fick du dom täta? Jag har som du också ett par gamla D5or som jag funderar på om de är värda att testa tubeless, nu när jag upptäckt hur trögt det går med Wrathchilds... Mina förutsättningar har ändrats något nu också eftersom jag råkade beställa mig en Pole Taiga med snowshoe 2XL, så den blir så klart förstavalet för det lösaste lösa. Dagens i-landsproblem :-)
 

Crocko

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Bode ju vara mjuk med tanke på volymen.
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Crocko sa:
Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
 

Crocko

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Lars.E sa:
Crocko sa:
Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Var ju historiens lättaste däckbyte, nate av dillinger på inom 30minuter, hur lågt tryck behöver man komma ner på för att skoterspåret skall bära?
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Crocko sa:
Lars.E sa:
Crocko sa:
Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Var ju historiens lättaste däckbyte, nate av dillinger på inom 30minuter, hur lågt tryck behöver man komma ner på för att skoterspåret skall bära?
Det beror ju på skoterspåret.
Igår kväll bar det bra med 6psi, men jag sänkte lite för komforten då det var ganska mycket frusna fotspår efter gångtrafik.
Är spåret inte genomtryckt av skotertrafiken eller att snön är genomrutten pga plusgrader så kan det vara helt hopplöst oavsett tryck.
Är det stenhårt och slätt så kan det gå med 1bar.
Vissa spår som inte funkar i värmen på dagen kan ibland bli perfekta en timme efter solen gått ner eller tidigt nästa morgon.
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Inte ännu, men har fyllt, pumpat, vänt, skakat studsat o havt mig... Tyvärr inte hunnit cykla ngt, det brukar annars vara effektivt. Har ca 150ml i däcken, Skall strax hem o kolla hur det ser ut!
 

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
UH sa:
Skapligt tätt, absolut värt att prova slanglöst med Dillinger 5!
Tack för info, har precis kommit hem efter julfirande och så isigt som det är här hemma nu så bara måste jag nog testa tubeless på mina Wratchilds först. Men om mina lår fortsätter att gråta blod i morgon även utan slangar i dom så får jag ge mig på dom gamla trotjänarna D5 istället.
 

Crocko

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Lars.E sa:
Crocko sa:
Lars.E sa:
Crocko sa:
Har råkat åka ifrån allt vad cykelspecifika verktyg heter, fixar man att kränga fat däck för hand, Borde ju vara mjuk med tanke på volymen.
På de flesta kombinationer av däck-fälg så behövs inga verktyg.
Men... Skulle du råka ha tex, Whiskey Carbon No.9 så kan det bli jobbigt (typ nästan omöjligt) utan verktyg om du inte har ett extra slappt däck.
Var ju historiens lättaste däckbyte, nate av dillinger på inom 30minuter, hur lågt tryck behöver man komma ner på för att skoterspåret skall bära?
Det beror ju på skoterspåret.
Igår kväll bar det bra med 6psi, men jag sänkte lite för komforten då det var ganska mycket frusna fotspår efter gångtrafik.
Är spåret inte genomtryckt av skotertrafiken eller att snön är genomrutten pga plusgrader så kan det vara helt hopplöst oavsett tryck.
Är det stenhårt och slätt så kan det gå med 1bar.
Vissa spår som inte funkar i värmen på dagen kan ibland bli perfekta en timme efter solen gått ner eller tidigt nästa morgon.
Tyvärr han jag ju bara med någon timmes tur innan mörkret föll och under natten kom de förhatliga vindarna som drog med sig plusgrader, hopas det hinner frysa på innan helgen för skoterspår har jag gott om..
 

Yonna

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Tucker black sa:
BuTTuS sa:
Wrathchild är utan tvekan det trögaste jag cyklat på, törs man hoppas på stor skillnad när man sliter ur slangen? Tyvärr landade mina fattystrippers en timma efter jag styrde 40 mil norrut och åker inte hem än på flera dagar, men jag hoppas jag har något att se fram emot? Annars vete tusan om jag behåller dom, trots supergreppet...
Jag har aldrig provat dom med slang, men man får starka ben. Har wrathchild fram och dillinger5 bak, då släpper det i rätt ände av cykeln.
Provade med wrathchild på båda hjulen och då gick det tungt på riktigt.
Jag har 45Nrth Wrathlorde fram, de kör lite tyngre än Dillinger men enligt reviews bättre än Wrathchild. De har också mer dubb, 300 isf 240 och kör aggressivare. De är 4.2 så lite mindre än 4.6 men äsch det är ju bara 1cm, det är ju ingenting för en vuxen fatbike :)
 
Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Oj, det gjorde ganska stor skillnad utan slangar i Wrathchildsen! Visst, fortfarande inte några vägsmiskare men nu ett helt ok rull på is och skoterspår. Och idag hade jag inte litat på mina D5or heller, medan WC bara bet sig fast:

634F5D84-03FB-44F0-B5C3-BF4FCC06F1FF.jpeg


Konverteringen var busenkel också, jag trodde jag skulle bjudas upp till dans då de har varit svårpoppade med slang tidigare och att det nu skulle krävas ännu högre tryck med fattystrippers mellan däck och fälg men det bara smattrade till vid 1 bar så satt de där (med kompressor). Kanske var det detta spontanköp som fixade biffen? :

97024B00-5A39-4AE8-B053-7DB8B5F894BB.jpeg
 
FATBIKE: Däckstråden
Lars.E sa:
Med lite tur klistrar den burpade vätskan fast däcket lite extra.
Det hade kanske vätskan gjort om den inte hade varit utblandad med lera. Igår var jag med ungarna och skulle köra pumptrack. Det fanns 2 fina hopp också som jag provade men sen hade jag typ ingen luft kvar i bakhjulet. Jag fick peta i en medhavd slang.
Idag tvättade jag cykeln och tog ut slangen och sköljde ur. Jag ska prova att pilla bort torkad gucka. Sen tänkte jag prova att tejpa så att kanten som ska hålla däcket blir lite högre.

Kan det vara så att andra däck kan sitta bättre förresten?
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
detvanligavartaget sa:
Lars.E sa:
Med lite tur klistrar den burpade vätskan fast däcket lite extra.
Det hade kanske vätskan gjort om den inte hade varit utblandad med lera. Igår var jag med ungarna och skulle köra pumptrack. Det fanns 2 fina hopp också som jag provade men sen hade jag typ ingen luft kvar i bakhjulet. Jag fick peta i en medhavd slang.
Idag tvättade jag cykeln och tog ut slangen och sköljde ur. Jag ska prova att pilla bort torkad gucka. Sen tänkte jag prova att tejpa så att kanten som ska hålla däcket blir lite högre.

Kan det vara så att andra däck kan sitta bättre förresten?
Ja.
Eller lösare.
Det kan vara ganska stora variationer i tillverkning på både däck och fälgar.
Risken finns att du har en extra liten fälg och att nästa däck är ännu större.
Eller så kan nästa däck du provar sitta perfekt.
45NRTH har en ny serie tubelessready däck som ofta verkar sitta betydligt tightare än de äldre 45NRTH som inte är tubelesd ready tex.
Annars är ju FattyStripper en enkel lösning.
 
FATBIKE: Däckstråden
Lars.E sa:
Ja.
Eller lösare.
Det kan vara ganska stora variationer i tillverkning på både däck och fälgar.
Risken finns att du har en extra liten fälg och att nästa däck är ännu större.
Eller så kan nästa däck du provar sitta perfekt.
45NRTH har en ny serie tubelessready däck som ofta verkar sitta betydligt tightare än de äldre 45NRTH som inte är tubelesd ready tex.
Annars är ju FattyStripper en enkel lösning.

Ja däcken är ju orginal från 2015, så det kan ju ha skett lite sent dess på slanglöst-fronten. Men jag testar att tejpa lite mer först. Återkommer med rapport...
 
FATBIKE: Däckstråden
velovin sa:
Ingen RR, men väl ett litet omdöme efter första turen med JJ Snakeskin 4,8:

Däcket känns väldigt följsamt, med sjukt bra grepp på dagens hala rötter och stenhällar. Det finns tendenser till självstyrning, men i jämförelse med andra däck jag provat är det bäst hittills.

Den maffiga luftvolymen gör att bunnyhop går som en dans, man får verkligen en liten extra kick uppåt. Inget som stör i vanlig stigåkning, snarare ett plus på tekniska partier eller om du vill ha lite extra tid i luften vid vanliga hopp.

Till min glädje går 4,8 in i bak på min Rose Tusker med axeln i främre läget, med liten men godkänd marginal till kedja och stag.
Hur funkade detta i längden? Tänkte att däck blir väl uttöjda och varierar ju i storlek med olika däckstryck etc.
 

Yonna

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Scaramanga sa:
velovin sa:
Ingen RR, men väl ett litet omdöme efter första turen med JJ Snakeskin 4,8:

Däcket känns väldigt följsamt, med sjukt bra grepp på dagens hala rötter och stenhällar. Det finns tendenser till självstyrning, men i jämförelse med andra däck jag provat är det bäst hittills.

Den maffiga luftvolymen gör att bunnyhop går som en dans, man får verkligen en liten extra kick uppåt. Inget som stör i vanlig stigåkning, snarare ett plus på tekniska partier eller om du vill ha lite extra tid i luften vid vanliga hopp.

Till min glädje går 4,8 in i bak på min Rose Tusker med axeln i främre läget, med liten men godkänd marginal till kedja och stag.
Hur funkade detta i längden? Tänkte att däck blir väl uttöjda och varierar ju i storlek med olika däckstryck etc.
Här nån som är inte alls förtjust i JJ Snakeskin, jo de är lättrullat på asfalt och väger inte mycket men det är allt som är bra.
Hade de i somras när jag bl.a cyklade till Norge. Har totalt cyklat 4 månader och 4000km på allt möjliga underlag och däckstryck, och kunde inte lita på dem. Däcket har ju nästan ingen profil/mönster så det betyder dåligt grepp; de är halkiga i blött skog/fjäll; framcykeln vill glida bort i kurvor på grus; på asfalt är dem slippery för de lyssnar dåligt (de vill gärna följa deras egen kurs) och de sliter snabbt (bara en säsong och då är de slitna är ju helt idiot för tjocka fatbikedäck).
Har därför ramlat några gånger (tur att jag inte bröt nåt) och fick cykla långsammare, försiktigare och ofta klev jag av för jag vågade inte cykla längre. Det resulterade också att jag vadade i bäckar istf att köra snabbt i/ut dem så hade ofta blöta skor, inte alls vad man vill ha på en långcykeltur när man tältar os. Men värst var att det var mindre roligt att fatcykla, det ju inte kul att känna sig osäkert på cykeln och försöka inte tänka på konsekvenserna när man ramlar och ligger ensam skadat i fjäll/skog.
Så kanske de duger för pendling och lättcykling men iaf INTE varför en fatbike har skapats, nämligen som offroad expedition cykel.
 

UH

Medlem
FATBIKE: Däckstråden
Man blir ju både avis o imponerad av dina turer Yonna, men hade du verkligen ingen chans att riva av dem om de sög big time? Jag menar jag skulle bli galen om jag waistade fyra månaders cykelexpedition på så usla grejor!?
 

Miracle

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
Jo, jag kan hålla med om att Jumbo Jim är lite själlösa å tråkiga. Föredrar nog mina 45nrth vinterdäck. :)
Men det är ju mycket pengar i fatbikedäck så jag nöter dem ändå tills de är slut.

frid!
 

Yonna

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
UH sa:
Man blir ju både avis o imponerad av dina turer Yonna, men hade du verkligen ingen chans att riva av dem om de sög big time? Jag menar jag skulle bli galen om jag waistade fyra månaders cykelexpedition på så usla grejor!?
Jo, det hade varit smartare men tänkte inte på detta. Tyvärr klagade jag inte heller i fatrafttråden för annars hade ni säkert kommit med tipset :) Men det är inte lätt att köpa fatbikedäck mitt i fjällen. Då behövs en fulladat smartphone, internet, en onlineshop med paypal (har inget creditkort för det får man inte utan fast inkomst), rea (kan aldrig betala 250euro för två däck), en giltigt adress och då får man hoppas att däcken kommer på rätt ställe och på rätt tid. Kan ju ta mer än en vecka från Tyskland eller Holland (jag köper t.ex ofta vid JustPedal för han är trevligt och har ofta Nate för bara 35euro).

Jag var kanske också inte så tydligt. Det var inte en lång 4-månadtur men det var två långa turer och emellan pendlade jag till jobbet (cirka 2mil) för att behålla fatbikekondtionen. Första turen var till Norge för att paddla några älvar och det gick bra med JJ för jag hade mer packning (raft, paddel, flytväst) så behövde även pakethållare och två väskor. Alltså mer vikt och då är det svårt att cykla på jobbiga stigar/fjäll, så det var mestadels lätta grus/skogsvägar och det går bra med JJ. Inte som jag är van men de rullade snabbt och det var skönt.
Andra cykeltur till Norge var utan raft så det var bikepacking, fjäll, jobbiga vandringsleder, pushbiking os, och det kan Snakeskin inte. Det var alltså dumt av mig, men jo, jag visste det inte. Jag tvivlade för ingen fatbiker som långcyklar med packning eller expeditioncyklar eller vad det heter, har de som däck. De har ju alla aggressiva däck. Men det var några här på Happy som rekommenderade däcket (så jag litar nu aldrig på Happy igen), däcket är också billigt och jag är fat envis, så jo, jag försökte ändå. Ångrade mig när jag var i fjällen men då var det för sent. Så jag cyklade försiktigare, långsammare och pushbikade mer.

Sista veckan cyklade jag mycket på asfalt (ville snabbt vara hem) och då bestämde jag att jag aldrig vill ha de igen. Att ramla i fjäll/skog pga dåliga däck kan jag acceptera (man kan ju pushbika), men att känna dödsångest varje gång en lastbil kör förbi för att cykeln känns slippery är ju helt skit. Jag var dessutom mycket trött efter nästan två månader fatbiking, hade ramlat i fjällen på vänstersidan som gjorde fortfarande ont och jag behövde några dagar riktig mat, värme och framförallt sömn. Så kroppen reagerade långsammare, känslor hade krympt och sista man behöver är då farliga skitdäck. Kanske viktigaste på en cykel är rätta däck, eller iaf är det så på en fatbike på långtur. Har jag lärt mig nu :)

Fördelen att JJ rullar snabbt försvinner när man får köra långsammare och försiktigare. Att de är billiga är inte heller sant när man får köpa nya däck mitt i en långcykeltur eller två/tre ggr i året.

Däcken var helt slutna så dem kastade jag, men fick två använda JJ från en kompis och ska de ändå köra. Bara som sommarpendling och på korta lätta bikeraftturer tills de är slitna.

Så tyvärr är min review inte alls positiv.
 

Lars.E

Aktiv medlem
FATBIKE: Däckstråden
JumboJim snakeskin 4,8 är fortfarande mitt favoritdäck i sommarföre till den typ av cykling jag gör. Lättrullat däck med lagom mycket fäste som tål stenig terräng och funkar perfekt på 80mm fälg. Jag håller mig dock till dagsturer med lätt packning
Jag kan däremot förstå att Yonna inte gillar 4,0 varianten till den typ av cykling hon sysslar med.

Dagstur på lågfjället.
Dude-p-lgfjllet.jpg


Strandlek på Malmön i Ö-viks skärgård.
Dude-lek-i-Marnviken.jpg


Guidning av E-cyklist på mina hemmastigar.
Dude-stkcykling-med-Eguidening.jpg
 
FATBIKE: Däckstråden
Jag har kört JJ 4.0" fast LiteSkin. De funkade bra för mina lunch-rundor på jobbet samt några längre vändor. Jag tyckte att greppet var bra även när det var blött, men då jämförde jag ju med vanlig 29" mtb.
Yonna har ju både cyklat mycket längre med sina och i tuffare förhållanden. Dessutom har hon rätt många hundra mil mer fatbiking i benen än jag.
Skulle du cykla precis som jag gjorde kan dom ändå funka, men ska du på långturer är nog något som håller längre att föredra.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer