Fatbike eller 29plus?

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Fatbike eller 29plus?
Hej. Detta har ju säkert diskuterats massa gånger, men inte sjutton hittar jag något med sökfunktionen...

I alla fall så har jag en 26" fatbike (4.0" JJ) som jag tycker är kul. Jag gillar hur man kan mosa över småhinder och hur den är att köra ganska ösigt med. Jag gillar också det brutala greppet, särskilt vintertid. Det jag inte gillar lika mycket är ju förstås att den är ganska trög jämfört med min "vanliga" 29-tums FS. Höjer jag däcktrycket rullar den på bättre, men då blir det alldeles för "studsigt" för att vara trevligt. Att det går något långsammare med fatbike gör inte så mycket så länge cyklingen är kul.

Så frågan är ifall en 29-plus med 3" däck skulle vara en bra ersättare för en vanlig fatbike? Jag har kikat på Surly Krampus och tycker den verkar helkul. Jag cyklar mest vanlig stig, typ Östgötaleden, Sörmlandsleden och liknande stigar.

Fatbike eller 29plus?
Det kan inte vara ett alternativ med en uppsättning 29+hjul till fatbiken då? Har jag själv varit lite sugen på, men inte kommit till skott.

Fatbike eller 29plus?
Jag kör 29plus nu och har kört lite fatbike. Min egen erfarenhet säger att 29plus är mycket lekfullare. Det passar mig utmärkt då jag gillar hopps, studs trial och lek. Men det beror självklart på hur du byggt din cykel. De går att bygga båda mer eller mindre lekfulla så klart.

29 plus studsar även den när det börjar rulla på över små rötter och stenar. Går inte att jämföra mot en heldämpad trail/enduro på den punkten. Istället är den rappare och mer responsive men lite mindre förlåtande.

Inte kört min 29:a vintertid än.

/Ville

Fatbike eller 29plus?
ja det är en del som går vägen med 29+ hjul till fattien. jag gjorde 40i hjul till min vanliga 29a cube fs, och som råkar svälja smalare modeller av tretumsdäck. köpte bombolini 3,0

haft mycket kul med dessa, ffa på steniga fjällstigar. provat sedan i höstas på ett andra hjulpar nobby nic 2,6, definitivt snabbare, och bättre gummiblandning för rötter.

signaturen yeti här på happy är rutinerad fatbikeåkare, men har skrivit en del om sin full stache 29+ fs. han kanske snart dyker upp i tråden:)

http://www.yetirides.com/2018/11/trek-full-stache-three-month-review.html

Senast ändrad:
Fatbike eller 29plus?
apropå studs försvinner problemet med lägre tryck. med 40i fälgar kan jag med mina 74 kg köra studsfritt och fortfarande snabbt och wobbelfritt med 2,6 nobby nic, tryck ca 1,4 bar.

med 3,0 bomboloni är 40i-fälgar i smalaste laget, vid studsfritt tryck på säg 1,2 bar längtar däcken efter mer fälgstöd. skulle säga med min vikt är det bättre med bredare fälg, kanske gärna 50i till tretumsdäck.

väger man mer klarar man sig med smalare fälg.

Fatbike eller 29plus?
Håller på att under sommaren bygga 27,5+ hjul till min salsa feting. 2.8:or alt 3.0 på 40mm innerbredd.

Kommer överinseende sommaren köra den med en rs recon 120mm som jag har plockat av en annan hoj, på detta sätt får jag 2 i 1. Fetto på vintern å skön HT på sommaren.

Fatbike eller 29plus?
Tack för tipsen! Min fatbike är en vanlig XXL hoj jag köpt begagnat, så jag är inte sugen på att investera i nya hjul till den.
Min tanke med en 29plus var också att man ju kan byta till en dämpad framgaffel vid behov. Det kan man visserligen på en fatbike med, men den lär ju bli ännu lite mer tungtrampad då.

Några andra förslag än en Krampus? Egentligen vore ju en Salsa Deadwood riktigt trevlig, men den är klart utanför min budget just nu.

Fatbike eller 29plus?
För min del blev det en beggad Stache, med Pike i fronten. Kan absolut rekommendera. Tror även helsetl är jättekul men köper man beggat får man inte alltid välja

Att slippa extrem Q-factor och överdrivet breda nav är andra fördelar med 29+ tycker jag.

Fatbike eller 29plus?
efter att ha kört några år nu med helfjädrat 29plus skulle jag nog inte vilja försaka fjädringen vid snabba undanlöpor, ffa inte bak.

min erfarenhet av 2,1 däck upp till 3,0 på samma hoj säger att för pluskänslan är det viktigt med breda fälgar som tillåter lågt tryck utan wobbel, men att 2,6 räcker väldigt långt så länge de sitter på något i stil med 40i.

och 2,6 tum däck på 40i fälgar får du in på bra många olika 29 fs både nya och beggade, och som inte behöver kosta som en salsa deadwood.

Fatbike eller 29plus?
Både och! Dock måste jag erkänna att nu när jag har en heldämpad Full Stache 29+ blir det ganska få rundor med fatbiken nu under sommaren. För fjällcykling med packning är ändå fatbiken det klara valet.

Jag hade även under flera år ett 29+-hjulset till fatbiken, som jag använde sommartid, först utan framdämpning, sedan med. En alldeles utmärkt lösning.

Om jag, Gud förbjude, vore tvungen att nöja mig med en cykel skulle det ändå bli fatbiken.

Fatbike eller 29plus?
Jag har 35mm fälgar till min fatbike på vilka jag har bontrager chupacabre 3'' däck. Fram då en bluto. Som fatbike kör jag helt stelt på 4.8or.

Chupacabredäcken är uppriktigt sagt helt kass. Men konceptet är strålande. Älskar den långa men kvicka styrningen en fatbike ger med sin brantare gaffelvinkel. Tar lite plats i skogen men på ett annat kvickare sätt än en slack fs.

Det är ingen jättebra hardtail men ett bra sätt att göra två cyklar av en. I fjällterräng är den grym som 29+. Klättrar riktigt riktigt bra.

Jag skulle inte vilja ha en renodlad 29+. Fatbike är klart mer kul och kompetent cykel i mjuk terräng.

Senast ändrad:
Fatbike eller 29plus?
OK, någon som har några erfarenheter av Surly Krampus eller andra helstela 29plus cyklar? Särskilt jämfört med "vanliga" 26" fatbikes? Jag gillar enkelheten med helstelt och hur roligt man kan ha, så jag hoppas ju på detta fast lite mer lättrullat med 29plus...

Fatbike eller 29plus?
Jag kör dels på en dude med laufgaffel dels med 4.8 jj och med 29+ med cupacabra 3.0. När jag har den i 29+ utförande med min nästan stela framgaffel (den för sig 60mm) så är den inte lämplig för stig (som tex sörmlandsleden). Det blir för stötigt tycker jag. Det går förstås men det känns med som en cykel för grusäventyr och finare stigar.
Men som heldämpad med 29+ får.man en bra cykel som funkar till det mesta. Nu har jag haft återkommande kvalitets problem med min trek full stache och innan det är löst kan jag inte rekommendera den.
Mitt svar på TS fråga blir alltså en fatbike om jag måste välja cyklar som inte är heldämpade. De går att ha till det mesta.

Fatbike eller 29plus?
Randigeralf sa:
Mitt svar på TS fråga blir alltså en fatbike om jag måste välja cyklar som inte är heldämpade. De går att ha till det mesta.

Tack för tydligt svar. Men vilken av dom är roligast att cykla på tycker du? (Vilken som är snabbast är mindre viktigt för mig.)
Heldämpad 29+ vore ju trevligt, men ligger utanför min budget nu. Dessutom är detta mer en fundering på ersättare till fatbiken, medan en FS 29+ skulle nog bli en ersättare till min vanliga 29 FS. Men i den bästa av alla världar kanske jag cyklar på både helstel och heldämpad 29+...

Fatbike eller 29plus?
det verkar som du alltså funderar på att lägga ändå ansenliga pengar på en tredjecykel i form av stel 29+?

vill du bara pröva på 29+, eller har du ett tänkt användningsområde? skulle säga att den stel 29+ är en bra och okomplicerad expeditionscykel där mycket mil på grov grusväg skall täckas, ändå klara lite stig. men tvingas vara försiktig i snabba undanlöpor där stenkistor kan dyka upp. och ingen lekhoj direkt.

och du gillar fatbiken som koncept, men inte riktigt den du har? ett förslag är då att sälja den, köpa en lättare och bättre, och skaffa till den både 4,8 fathjul och 29+ hjul... win-win

antingen det eller plussifiera din 29 fs med ffa bredare fälgar, och sedan så breda däck du får in. det billigaste alternativet.

Senast ändrad:
Fatbike eller 29plus?
kais01 sa:
det verkar som du alltså funderar på att lägga ändå ansenliga pengar på en tredjecykel i form av stel 29+?

vill du bara pröva på 29+, eller har du ett tänkt användningsområde? skulle säga att den stel 29+ är en bra och okomplicerad expeditionscykel där mycket mil på grov grusväg skall täckas, ändå klara lite stig. men tvingas vara försiktig i snabba undanlöpor där stenkistor kan dyka upp. och ingen lekhoj direkt.

och du gillar fatbiken som koncept, men inte riktigt den du har? ett förslag är då att sälja den, köpa en lättare och bättre, och skaffa till den både 4,8 fathjul och 29+ hjul... win-win

antingen det eller plussifiera din 29 fs med ffa bredare fälgar, och sedan så breda däck du får in. det billigaste alternativet.

Jag hoppades väl på att 29+ skulle ha en del av de fina egenskaperna hos en fatbike (grepp, viss dämpning i däcken trots helstel ram) men vara lite rappare. Men så är det med andra ord inte? Det är ju klart att dämpningen i däcken är mindre med 3" däck än med 4"...

Mitt tänkta användningsområde är istället för fatbike, dvs kortare rundor på stigar och på vintern.

Jag har kul med fatbiken idag, även om det naturligtvis känns att den har helstel ram, särskilt när man kör utför. Visst skulle en lättare fatbike (med fälgar som kan köras slanglösa) kunna vara en lösning. Jag kanske ska kika på det i första hand då.

Att plussifiera min FS är nog svårt; det går kanske att få in 2.6 däck fram, men inte mycket mer tror jag. Dessutom vill jag ha en vanlig FS 29 för längre stig-turer.

Fatbike eller 29plus?
Jag "hittade hem" med mitt första bygge, en fs fatbike med 4,8". Kör 0.8 bar så lättrullat blir det och fjädringen tar hand om stöket. Sedan tre lägen på fjädingen också beroende på underlag och humör. Och så superfäste på det, så jag börjar fundera på om jag ska ha kvar XCn eller inte... Fast billigt blev det ju inte :-(

Fatbike eller 29plus?
Jag har en Krampus, och det är en fantastisk cykel. Går hur bra som helst på stig typ Sörmlandsleden (klart att en helstel är lite känsligare för linjeval), är fortfarande trevlig till att cykla relativt långdistans på asfalt.

Men om det kommer gå snabbare på stig än en fatbike har jag ingen aning om. Lekfullheten är helt OK, men det är en väldigt stor cykel med de stora däcken. Svängradien är som den är.

Fatbike eller 29plus?
mmmrrrr sa:
Jag har en Krampus, och det är en fantastisk cykel. Går hur bra som helst på stig typ Sörmlandsleden (klart att en helstel är lite känsligare för linjeval), är fortfarande trevlig till att cykla relativt långdistans på asfalt.

Men om det kommer gå snabbare på stig än en fatbike har jag ingen aning om. Lekfullheten är helt OK, men det är en väldigt stor cykel med de stora däcken. Svängradien är som den är.

Jag förstår begränsningarna; svängradien är ju inte super med en vanlig fatbike heller. Har du någon uppfattning om hur den är jämfört med en 26" fatbike?
Var köpte du din Krampus förresten?

Fatbike eller 29plus?
detvanligavartaget sa:
Randigeralf sa:

Tack för tydligt svar. Men vilken av dom är roligast att cykla på tycker du? (Vilken som är snabbast är mindre viktigt för mig.)
Heldämpad 29+ vore ju trevligt, men ligger utanför min budget nu. Dessutom är detta mer en fundering på ersättare till fatbiken, medan en FS 29+ skulle nog bli en ersättare till min vanliga 29 FS. Men i den bästa av alla världar kanske jag cyklar på både helstel och heldämpad 29+...

Roligast enl mig är helt klart FS 29+ (Trel full stache) Men min dude kommer inte långt efter.
FS klarar ju utförs och lite hopp och lek bättre än hardtail, enl mig.
Hade jag haft en dämpad framgaffel i stället för lauf kanske det lyft fatbiken ännu mer men jag har aldrig haft det.
Det kanske inte har med ämnet att göra men jag tycker 29+ mer är en variant av vanlig 29 än ersättning till fatbike. Det skiljer mycket i hur mycket däcken dämpar och bärigheten på dåligt (läs blött) underlag.
Lycka till med dina köp.

Fatbike eller 29plus?
detvanligavartaget sa:
mmmrrrr sa:

Jag förstår begränsningarna; svängradien är ju inte super med en vanlig fatbike heller. Har du någon uppfattning om hur den är jämfört med en 26" fatbike?
Var köpte du din Krampus förresten?

Tyvärr har jag inte kört någon riktig fetis ännu :)

Jag lyckades hugga i Yonnas tråd när packraft-Martin skulle sälja av sin. Den passar mig perfekt, tog tåget till Linköping och hämtade den, cyklade asfalt till Gnesta ett kallt dygn i februari (12 mil med start på eftermiddagen, sova i Nyköping, sedan sista biten på en slapp förmiddag).

Med Knards på så rullar den förvånansvärt bra. I kombination med att den är lättrampad (både bättre rull och bättre geometri för att trampa än min AM-HT).

Fatbike eller 29plus?
OK, jag blev ju grymt sugen på en Krampus. Chansen att hitta en begagnad är väl sådär misstänker jag dock.
Men det borde väl finnas någon mer tillverkare än Surly som gör en helstel 29plus?

mmmrrrr sa:
Tyvärr har jag inte kört någon riktig fetis ännu :)

Jag lyckades hugga i Yonnas tråd när packraft-Martin skulle sälja av sin. Den passar mig perfekt, tog tåget till Linköping och hämtade den, cyklade asfalt till Gnesta ett kallt dygn i februari (12 mil med start på eftermiddagen, sova i Nyköping, sedan sista biten på en slapp förmiddag).

Med Knards på så rullar den förvånansvärt bra. I kombination med att den är lättrampad (både bättre rull och bättre geometri för att trampa än min AM-HT).

Fatbike eller 29plus?
Det råkade bli en Trek Stache 9! Jag hade egentligen skjutit det hela på framtiden och tänkte vänta tills en begagnad Krampus dök upp. Men då fick jag syn på en Trek Stache på Köp&Sälj. Den såg trevlig ut så jag slog till.

Mycket rolig cykel. Jag har bara kunnat prova den under torra förhållanden, men den levererar precis det jag efterfrågade! Det ska bli spännande att se hur den funkar i höst/vinter.

Fatbike eller 29plus?
har provcyklat den, och trots mer än rejäl framända är den lätt att få med sig.

när det gäller halvpackad snö i någon mängd kommer du antagligen ändå att vilja behålla fattien.

det finns dubbade 29+ däck att köpa nu, åtminstone i usa.

Tillbaka
Topp