Fatbike med hål eller utan?

Jag tycker roscoe har roligare geo för lite mer teknisk å utförsorienterad åkning. Men jag hade nog försökt lägga till några kronor å köpa roscoe 7 så får du en betydligt bättre gaffel mm.

örjan; self steering:)

att cykeln svänger in mer än styrutslaget eller lutningen motsvarar.

med fetare däck kan det bli onjutbart, värre ju lägre gaffelvinkel och lägre däcktryck man har. kör man på löst underlag är problemet mindre.

med fetare däck kan det bli onjutbart, värre ju lägre gaffelvinkel och lägre däcktryck man har. kör man på löst underlag är problemet mindre.

kör en Ragley med 65gr å 2.6 däck går som en dröm
2E4FC234-3F9B-492B-9B48-D2A1D17CB2E5.jpeg

det gör min 29/2,6 med. men tråden handlade väl om fatbike:)

från början ja, sen gled den väl över till plushoj då TS hellre ville ha det.Har inte provat vare sig pole taiga eller smokestone fatbikes som väl är de som har flackare vinkel. Min salsa geting har 69HA och på fetto kan jag hålla med om att det känns bra

Jag vet inte varifrån du fått att cyklar med flack gaffelvinkel självstyr? Om något så understyr de. De är stabila och lugna, inte självstyrande. Hojar med brant gaffelvinkel är mer "kvicka" i styrningen. Min trailhoj med 66,5 graders gaffelvinkel självstyr mycket mer än min endurohoj med 64,5 graders gaffelvinkel. Dh riggen med ca 63 grader är än mindre självstyrande. Med självstyrning menar jag vinglig/kvick. När jag närmar mig ett hopp så vinglar styret mer fram och tillbaka på trailhojen än de andra två. Det lever liksom sitt eget liv lite mer.

Du pratar om detta fenomen i varenda tråd om modern geometri men jag har inte sett någon annan nämna detta och jag har sannerligen inte upplevt någon självstyrning med flack gaffelvinkel, snarare tvärt om.

Eller missförstår jag vad du menar?

man behöver inte experimentera mycket med gaffelvinklar, däcktryck och däckbredd för att inse att självstyrning är en faktor att ha i åtanke.

att en cykel med låg gaffelvinkel griper tag i ojämnheter åt sidan likaså. särskilt kan man lägga märke till detta vid klättring, liksom när man ska försöka hålla cykeln på en upphöjd stig av packad snö.

att det sen går att stabilisera med mera trail i framgaffeln är en annan sak. följden blir ännu trögare cykel och behov av överbreda styren för att kompensera allt detta. men inte heller detta är gratis. man hamnar t ex gärna längre fram med sin tyngdpunkt vilket delvis tar bort fördelen man vill uppnå med den framåtvinklade gaffeln.

och man ska ju fram i skogen också.

som jag ser det bortser man från detta, för att få till en cykel som känns tryggare när det går brant nedför, särskilt om man bromsar hårt nedför branten och särskilt om branten tvärt planar ut och man sas ska landa mot framhjulet. fördelar och nackdelar.

hur lång framända man vill ha är en smaksak mycket beroende på åkningen. men jag föredrar personligen om cykeln är tillräckligt lång en något brantare gaffelvinkel och framförallt kortare styrstam. det är faktiskt utan stora olägenheter fullt möjligt att ha denna negativ, om man nu vill gå all-in på lång framända.

och slippa självstyrningen, som är en extra tydlig egenskap på fatbikes redan med old-school-vinklar.

Lite lurigt, lite bättre gaffel å bromsar på 9:an. Synd de körde SLX 2x11 men du kan ju alltid byta till en nw klinga å 11-46 kasett när du kört slut på den första drivlinan. 2020 har 1x12 men enklaste varianten å lite enklare gaffel å bromsar.
Jag hade tagit 2019 års modell främst för att jag föredrar shimano före sram vad gäller känslan i växlarna men det är ju högst personligt

Tillbaka
Topp