Här kommer min första Fatbike RR! :)
Tur in till stan via lite grusvägar/gångvägar och tuffare MTB-stigar skulle det bli.
Började med att flöjta i 2bar fram och bak för att hinna fram till mötespunkten i tid (cykelväg, asfalt).
Första utmaningen var att få ut cykeln ur lägenheten, få upp den på bakhjulet, in med den i 2-personers-hissen och försöka att ej bli klämd när hissdörrarna gick igen. Jag kom ut helskinnad dock!
Sadeln är kanske inte helt optimal, men bättre än den traktorsadel som hängde med :)
Förvånad över rullet, när väl farten var uppe är det inte mkt som stoppar en! Snittfart fram till mötespunkten på 24km/h får ses som helt ok, brukar snitta 29km/h med CX i normala fall!
Mötte upp morgonens sällskap, en 26", 29" och Fattyn!
Fortsatte sedan på gångväg/grus och tog några avstickare till mer tekniska MTB-spår.
Turen avslutades med obligatorisk fika!
Mina tankar efter denna första tur då!
Denna fatbike är utrustad för att glida fram längs floridas stränder, så främre klingan ska bytas, har gott om växlar i det 11-växlade Alfine-navet, men i riktigt branta uppförsbackar så blev de väl tungt. Ska även byta till längre vevarmar.
Med sina respektingivande 2 meter i längd (cykeln) så upplevde jag att jag kunde släppa på nedför ordentligt utan att vara rädd för OTB, dock så upplevde jag den även som relativt smidig vid de tillfällen där jag valde att köra runt berg och träd, istället för över dem :) Kan troligen släppa ut ännu mera luft ur däcken as well.
Ser verkligen fram emot vintern med snö och slask nu! BRING IT ON!
Så här kul var det länge sedan jag hade på cykel! FATBIKE=FUNBIKE
http://www.strava.com/activities/93840854
Det kommer en relativt tråkig film om ca 30 min (väntar på att Premiere ska spara ut den)