Fatbike RRs

PeterA

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Ute och trampade idag på lite leriga och blöta stigar. Min Fatty funkade superbra i dessa förhållanden. Tror det var mycket mer tungtrampat för dom som körde smala 2.5" däck;-)
Inga problem med greppet på originaldäcken till Whiten idag. Lite vanskligt att köra på skrå på ett ställe, annars inga släpp. I nysnöföre är däcken dock inget vidare.

Här kommer RR: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2355970
1 av tre på Fatty duger väl?
/Peter

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Lite pinsamt att posta min video efter Yeti's fina skapelse men jag gör det ändå! =)
(Blev ju inte bättre av att bitraten var fel men det blev väl inte så mycket sämre heller. ;) )

Från i söndags:

Tiki

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Slänger också upp några bilder från gårdagens tur i Gunnarskog någon mil norra om Arvika. Bygdelaget har gjort i ordning bortemot runt 11 mil vandringsleder häromåret och lyckligtvis är det inte massa grusväg. Den här gången fick det bli den södra "loopen" för att utforska hela den sträckan vilket inte lyckats tidigare. Har det inte varit krämpor i gänget så har cykeln havererat tidigare men denna gången var målsättningen att beta av hela sträckan. Terrängen är väldigt kuperad och de 24 kilometrarna snittades med 7 knyck i timmen.

Här följer några bilder från "övervakningskameran" på bröstet och på du tubar så finns det fler från själva åkfärden.

Ryggestaberget
DSC02172.JPG

DSC01992.JPG

DSC02088.JPG

DSC02000.JPG

Fler bilder från färden:

Ps. Skulle någon mot förmodan åka dit uppmanar jag att vänta ca 1 månad för det ligger en hel del träd just nu som ska tas bort enligt bygdens kloka män.

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Mini-RR. 1:a April

Kvällarna är helt magiska nu när temperaturen faller och solen är på väg ner. Stigarna fryser och blir lättrullade och skaren bär bra där solen inte lyst på en stund.

Ute på myren är det frirajd på den hårda skorpan.
frirajd.jpg

Solen har nyss försvunnit bakom trädtopparna så nu har man en timme på sig att cykla innan det blir mörkt.

Stigarna är fortfarande snötäckta långa bitar uppe på berget.
vinterstig.jpg

Nu när det blivit mörkt och lampan är tänd så är det bara att trampa. skulle man missa stigen så gör det ingenting. Det går inte lika lätt bredvid stigen, men det är inga större problem att cykla frirajd deluxe i skogen nu.

Jag kommer att sakna skaren då den försvinner. Hoppas att den ligger kvar uppe på berget ett tag till.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Fatbike RRs
Ingen direkt RR, men det kanske kan bli. Den där Yeti har planterat något i skallen på mig.

FatRack.jpg

Jag behöver liggunderlag och ett tält!

mamme1

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Lars.E skrev:
-------------------------------------------------------
> Mini-RR. 1:a April
>
> Kvällarna är helt magiska nu när temperaturen
> faller och solen är på väg ner. Stigarna fryser
> och blir lättrullade och skaren bär bra där
> solen inte lyst på en stund.
>
> Ute på myren är det frirajd på den hårda
> skorpan.
>
> Solen har nyss försvunnit bakom trädtopparna så
> nu har man en timme på sig att cykla innan det
> blir mörkt.
>
> Stigarna är fortfarande snötäckta långa bitar
> uppe på berget.
>
> Nu när det blivit mörkt och lampan är tänd så
> är det bara att trampa. skulle man missa stigen
> så gör det ingenting. Det går inte lika lätt
> bredvid stigen, men det är inga större problem
> att cykla frirajd deluxe i skogen nu.
>
> Jag kommer att sakna skaren då den försvinner.
> Hoppas att den ligger kvar uppe på berget ett tag
> till.

Åhh, skare!
Kan du inte lägga upp en filmsnutt också?

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
mamme1 skrev:

> Åhh, skare!
> Kan du inte lägga upp en filmsnutt också?

Jag kan ju knappt ta stillbilder med min sunkiga mobil. Film kan vi nog glömma tror jag. Skulle jag lyckas rigga upp mobilen på något vis så skulle jag nog ändå inte orka ta mig tid att försöka få filmen att lämna mobilen.
För övrig så ser det ut att bli ett par grader varmare om kvällarna denna vecka, så det är nog för sent om man inte vill ta sig en morgontur innan jobbet... Och det kommer inte att hända då jag är ganska morgontrött. Men de två veckor med skare som varit har varit fantastiska.

@jansson: Det klart att du ska ha en ramväska om du ska på övernattningstur :)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Nu är det fatbike-före igen.
Snöpremiär efter milspåret :)

Det gick lite tungt med ett par extra kilon i form av klibb-snö i kväll.
sn1.1.jpg

Uppe på höjden ligger snön nästan decimeterdjup.
milspret.jpg

Hur har ni det med snö i övriga delar av landet/världen?

onegear

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Aaah! Snö... Men plåtslagare som jag är så får snön gärna vänta lite här nere (söder om Dalälven) tills mina takjobb är färdiga.
Dock till den 6e december vill jag ha en 1/2 meter snö och -5 ?

Klabbapan

Medlem
Fatbike RRs
slänger upp ett par bilder från dagens tur med mukluken i Nordmarka. Hittade en gammal gruva från 1100-talet som vi var tvungna att utforska, annars bjöd turen på riktigt söligt före, sten och snorhala rötter men vad gör det när man sitter på en pansarvagn :)

Bilagor

Jeppe_E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
En liten film från gårdagens happy-Ride på Hallandsåsen i Skåne med 29 st cyklister på FS, 26" DH, 29" HT och så jag då.. På en White 2Fat Lite Fatbike :)

Dryga 5 mil blev det för mig och ca 750 höjdmeter.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike RRs
1:a advent, runt -3 och mulet längs Tavelsjöleden i Umeå.
Inte mycket snö att skryta med, men det var hårda och fina stigar, glashala frostiga spångar, och halvfrusna surhål. På hemvägen råkade mot bättre vetande snedda över en spång. Det gick bra halvvägs, sen ville inte bakhjulet följa med, så det slutade i en väldigt ograciös piruett. Landade i ett mjukt men väldigt blött surhål.

Produktplacering.
Fatbike_I20_20141130-0638.jpg

Frostigt.
Fatbike_I20_20141130-0644.jpg

Fatbike_I20_20141130-0649.jpg

Frostiga hällar, även dom glashala bitvis.
Fatbike_I20_20141130-0657.jpg

Fatbike_I20_20141130-0661.jpg

Fatbike_I20_20141130-44.jpg

kaxe

Aktiv medlem
Fatbike RRs
GFD 2014
(Global fatbike day, Globala fethjulings dagen)
Halmstad

Hade egentligen inte planerat nån cykling idag, men med sommarvärme och strålande sol, (nåja)
så var det bara att ge sig ut.

varmt1.jpg

Och när det är sommartemperatur har man så klart shorts.

varmt.jpg

Igår regnade det, idag är det lerigt i skogen.

fetspr.jpg

trädfällarmaskinslarvband.

snkedjor.jpg

Och så förstås blev det ståndsmässig fethjulingsfika

fika.jpg

motljus.jpg

Aggressiva stenar, eller +ANNAT hoppade oprovocerat upp och nafsade på däcksidan, tillräckligt för att stansgukkan inte skulle täta, det blev en hel del pumpande på vägen hem.

fanocks.jpg

bro över nyrebäcken

bro.jpg

Det blev inte så lång runda pga pyspunkan, men det var ändå gott att få komma ut i solen en stund

selfie.jpg

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Najs.
Kul att du firar i Halmstads sommarvärme och förevigar det med fina bilder.
Jag gillar den beväxta bron över bäcken. Sådana broar borde det finnas fler av.
Kul med färgen på cykeln. Najs.

svpe

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Havet har frusit till och Jopikgården på Hindersön utanför Luleå har öppnat för vintersäsongen. Ännu är inte isvägen dit öppen men skoterleden fungerar utmärkt för fatbike. Så idag cyklade vi till Jopikgården för att fika. Vädret var inte det bästa, -11 grader, mulet och en del blåst.

Skoterleden är markerad med granruskor och är lätt att följa. Det är alltså inte granar som växer ute på havet som en kompis från söder trodde.
SAM_3949.JPG

Det var motvind ut till Hindersön men skoterleden var hård och lättcyklad. Efter 11km kom vi fram till Jopikgården.
SAM_3950.JPG

Fikat var gott, först blev det laxsmörgås.
SAM_3952.JPG

Sedan våffla med hjortronsylt.
SAM_3953.JPG

På Hindersön finns några fastboende och det finns till och med en liten brandstation.
SAM_3954.JPG

Vi har gott om snö i vintar, precis som det ska vara.
SAM_3955.JPG

På tillbakavägen hade vi medvind och det rullade på riktigt bra ute på havet. En trevlig tur som kan rekommenderas för alla fatbikecyklister.
SAM_3958.JPG

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Sambon hade konferens i Borgafjäll, så jag och Fattyn fick följa med. Det damp ner ~20cm nsö under de första dagarna, men skoteråkarna höll igång ändå, så det fanns sjukt mycket fina skoterleder att trampa efter. Rätt mjuka leder, så benen fick jobba lite. Jag fick tummen upp av några skoteråkare, så jag antar att de inte hade så mycket mot att jag lånade deras leder lite.

Borgafjll_20150309-0928.jpg

Borgafjll_20150311-0969.jpg

Borgafjll_20150309-0925.jpg

Lite utförsåkning längs skoterled:

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
42Hz skrev:
> Shit bilden med berget var sjukt fint!

+1
Jag har varit i Borga några gånger utan att upptäcka det berget, så nu vill jag dit igen. Skrevan i det berget ser ut att vara intressant att titta närmare på.

Kul utförsåkning på filmen. Lagom stora gupp för att man inte ska somna :)

homie

Ny medlem
Fatbike RRs
Jag är ny på forumet och gett mig på en liten film från min och Lars.E: s tur för ett par helger sedan.

Fatbike - skuleskogen:

Min första film så ni får ha överseende.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike RRs
homie skrev:
> Jag är ny på forumet och gett mig på en liten
> film från min och Lars.E: s tur för ett par
> helger sedan.

> Min första film så ni får ha överseende.

Tack homie.
Jag hoppas att det OK om jag skriver lite om min upplevelse av dagen.

Jag lyckades övertala homie att följa på en heldag i Skuleskogen.
Han hade nyss fått sin ICT ops och var sugen på en rejäl premiärtur.

Vi drog nytta av det årliga eventet Höga Kusten Winter Classic, en snöskovandring med över 150 deltagare. Dom gjorde ett bra jobb och trampade perfekta stigar åt oss.
Den övre slingan i Skuleskogen är inte något man normalt kör på sommaren då den är väldigt stenig och svårcyklad, men nu i snöskovandrarnas spår gick det över förväntan. Självklart var vi tvungna att styra cyklarna uppför dom branta partierna, men med tanke på hur fint det var där uppe så var det värt all pushbike som krävdes.
Nerförsbackarna var bitvis magiska med en perfekt singletrack som slingrade förbi träd +ANNAT.

Jag måste berätta lite om mjölksyra-backen nere vid Kälsviken.
Winter Classic hade sitt nattläger vid Kälsviken. Därifrån hade man bra uppsikt på en uppförsbacke som var riktigt moddig och allmänt jobbig, när jag såg att det började gå tungt för homie så var min första tanke "hoppas att han klarar det så att vi slipper styra just här där alla kan se oss" efter 2 meter byttes tanken till "pinsamt om han klarar det men inte jag". homie trampade bra med lätt spinnande bakhjul hela vägen upp och även jag lyckades ta mig upp.
När vi var uppe och utom synhåll så stannade vi och vilade en stund och skrattade åt att vi hade tänkt samma sak uppför backen.
Jag tror att vi borde ha tagit var sin kexschoklad och druckit något här, för att energinivån var inte på topp längre.
7 timmar eller vad det blev, med endast en fikarast är kanske inte så smart. Vi hade några fler stopp, men då glömde vi att fylla energidepåerna.
Kul var det iallafall.

Detta var helt klart vinterns bästa Fatbike-tur.
Jag längtar redan efter en repris nästa vinter. Vilka är sugen på att följa?

Ett stort tack riktas till Jerry Engström med sina deltagare på snösko-eventet och homie för trevligt sällskap och en bra film.

Senast ändrad:

*micke*

Ny medlem
Fatbike RRs
homie skrev:
> Jag är ny på forumet och gett mig på en liten
> film från min och Lars.E: s tur för ett par
> helger sedan.
>
> Fatbike - skuleskogen:
>
>
> Min första film så ni får ha överseende.

Håll i hatten vad fint!

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Lars.E skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit bilden med berget var sjukt fint!
>
> +1
> Jag har varit i Borga några gånger utan att
> upptäcka det berget, så nu vill jag dit igen.
> Skrevan i det berget ser ut att vara intressant
> att titta närmare på.

Tackar! Svårt att misslyckas med en sån bakgrund. :)
Första gången i Borgafjäll för mig, så jag har tyvärr ingen koll på vad berget heter.

42Hz

Aktiv medlem
Fatbike RRs
Senaste inlägg 2015, inte bra! Snö och kyla, inte bra! ;)

I går tangerade termometern 26grader! Dags att utnyttja sin friskvårdstimme. Tvekade länge mellan racer eller fatbike, till slut segrade fatbike då det helt enkelt är roligare. =)

För att inte väcka alltför stor anstöt hade jag i alla fall shorts på mig.

Snirklade mig mot skogen

Bara för att det råkade vara varmt idag så betydde det inte att set var torrt i skogen...

Tvärt om, de flesta stenar och rötter var snorhala, inte deppade jag för det!

Solen tittade nätt och jämt ner i skogen.

Borde ha cyklat "smalastigen" med Duden förut men minns inte att det var så många passage som var för trånga för breda styren!

Som tur var så öppnade det upp sig rätt bra längre fram.

Försökte undvika elljusspåret så långt det gick men bitvis fick man ta sig fram hör, en galen hundvalp skällde ut mig för det!

Över broooon...

Över järnvägen....

In i skogen igen.

Hade räknat med en hel del nerfallna och böjda trän efter snöovädret bara för nån vecka sedan men detta var det första jag såg och det var sen gammalt.

Tog dock inte lång stund innan jag fick ducka för en långt flygande björk!

"Kullersten"

Oj, hänt saker sen jag var här sist, rejält uthuggen gata för järnvägen!

Betydligt roligare att bränna på nerför här än att klättra!

Hinner dock uppskatta omgivningarna bättre. ;)

Rena trollskogen

singel track

Träck track

Första rejäla härvan jag dök på under turen.

Kort men ack så rolig nerfart.

Nere på sjönivån igen.

Rengörning av däck.

Dåligt med badare.

Transport hemmåt igen, så sjukt skoj att man inte vill hem igen. ;)

Genade över maskrosorna! ;)

Hemma igen efter drygt 1h och 11km!

Distance
11.82 km
Duration
1h:16m:26s
calories
1,172 kcal
Avg Speed
9.28 km/h
Max Speed
40.10 km/h
Min Altitude
153 m
Max Altitude
249 m
Ascent
206 m
Descent
179 m
Hydration
0.89 L
Wind
9 km/h
Temperature
17 °C
Humidity
74 %
Weather
Mostly cloudy with thunder showers

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer