Pepperazzi
Aktiv medlem
Fatbike RRs
Modigt med bad! Själv låg jag under täcket i en timme för att få tillbaka värmen i kroppen efter vår tur i Umeå.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Området runt Bergsbyn? eller åt Vitberget till?Vädret (minus på nätterna, plus på dagarna) var strålande. Jag pumpade däcken och drog iväg. Tråkig transportsträcka till skogen. Svängde upp längs en kraftledningsgata, där man bygger en ny ledning (till Northvolt).
Visa bilaga 617495
Spåren var, vädret till trots, ganska mjuka. Det var inte skoterspår utan nåt bandvagnsliknande (senare visade der sig vara en grävare med larv). Det blev till att traska uppför. Såg ett konstverk. Imponerande att ställa det just där, tänkte jag.
Fortsatte färden. Såg ett lovande skoterspår som avvek från kraftledningsgatan.
Efter ett tag var det inte så lovande längre. Det var ff mjukt och snön klibbade rejält under skorna.
Visa bilaga 617496
Spåret gick rätt amatörmässigt genom sly. Visste skoterförarna verkligen vad de gjorde? Jag plöjde på. Såg en skoter som vänt. Här borde jag har anat ugglor i mossen, men det var fint väder och jag tänkte att de BORDE vetat vad de gjorde. En bit längre in förstod jag att de inte alls vetat vad de gjorde. De hade bara plöjt in i skogen. Vid en stor grop (som det blir när en skoter kört fast ordentligt) hade de vänt och kört tillbaka. Jag vände. Det klibbade fortfarande under skorna.
Passerade grävaren och spåret delade sig. Det högra spåret såg mer ihopkört ut, men det vänstra gick över en myr. Jag gillar myrar. Tog vänster. Mjukt spår. Knappt cykelbart. Men vackert. När jag fick gå klibbade det ännu mer, men släppte efter 7-10 steg. Fortsatte. Såg att ännu en skoter vänt. Anade oråd, men tyckte mig se nåt som kanske var en vägbank genom träden där myren tog slut. Fortsatte. Det var ingen vägbank. Vände. Det klibbade under skorna. Cykeln kunde stå i sitt eget spår. Men, det var mycket vackert!
Visa bilaga 617497
Väl tillbaka tog jag det andra spåret. Till min förvåning såg jag nån annan (optimist) som varit ute med fatbike! På samma tungtrampade spår. Blev lite varm i hjärtat.
Kom fram till en väg. Eureka! Vänster ett par km till en mack, höger en omväg. Mer skoterspår. Men, denna gång en pistad led! Började bli lite trött (hade bara vatten med) men tog såklart höger.Visa bilaga 617499
Vilken fröjd att kunna cykla. Njöt ett tag. Kom till ännu en korsning. Rakt fram på pistade leden eller höger mot Klinten (en av mina favoritsträckor)? Det blev höger, trots att det var uppför, jag var mer trött och att sista biten inte är preparerad.
Visa bilaga 617501
Fint! Det gick som en dans uppför. Sista kilometrarna var sämre. Snön var kall och hade inte frusit ihop ordentligt. Fick stanna och vila emellanåt. Började gå tom, vattnet var slut och jag orkade inte fota nåt mer. Avslutade på Korvgubben:
Visa bilaga 617503
Det var allt!
Japp, körde upp vid Northvolt ("nordvästra hörnet", där de drar ny kraftledning). Sen hamnade jag nästan vid gokartbanan. Och lite zickzack tillbaka mot Staan.Området runt Bergsbyn? eller åt Vitberget till?