Fatbike White VS Salsa

Orbeamartin

Aktiv medlem
Fatbike White VS Salsa
Är inne på att årets cykelköp blir en Fatbike. Ska bara vara en stel fetis med rätt enkel utrustning som ska rulla skoterspår i fjällen vintertid. Enkel men som funkar bra.
Vilken skulle ni välja av Whites 5Fat Pro eller Salsa Beargrease?

Fatbike White VS Salsa
Salsa Beargrease känns som typ dubbelt så mycket cykel som Whiten. Det är ju Salsas racing-artade fatbike, som bara finns i kolfiber numera. Har du fått sjukt bra prisförslag eller bara väldigt flexibel budget?

Fatbike White VS Salsa
Vi har en Salsa Beargrease i alu och medium i lager , carbongaffel och SRAM X9/X7drivlina , SRAM DB5 hyd-bromsar. Kostar runt 23' om den passar strl-mässigt.

Bilagor

• Salsa Beargrease.jpg
    Salsa Beargrease.jpg
    222.8 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Fatbike White VS Salsa
Väldigt olika cyklar.
Exakt vilken modell av Salsan är det vi diskuterar här? (Jag förutsätter att även Salsan är 2018).
Salsa er ett kvalitetsmärke och White är XXLs eget märke (XXL kan väl räknas som en lågpriskedja?).
Salsa MUKLUK är annars en cykel som hade passat bättre som jämförelse mot White 5Fat pro då MUKLUK har en liknande setup på hjulen som 5Fat medan Beargrease är byggd för smalare hjul.

Fatbike White VS Salsa
Tack för alla svar.
Budgeten är rätt flexibel men så mkt skiljer det inte på priserna jag fått :)
Whiten känns som mkt utrustning för pengarna, med GX/NX och BR-M395 bromsar.
Där Salsan har X5 och mekaniska bromsar. (oklart vilken årsmodell den har, ska fråga) Det ska tydligen gå att få på 4,6" däck på den och det borde räcka även i fjällen också, eller?
Hur upplever ni som har White, känns den bra i vinklar och "finish"?

Fatbike White VS Salsa
Har salsan 26or eller 27.5? Vet att nån salsa har lite större fälgar men är osäker på vilka det gäller. I så fall är kanske en nackdel tillgång på däck?

Fatbike White VS Salsa
Mest happykorrekt måste det väl vara att köpa en Mukluk istället för Beargrease så att man kan montera däck med bäriget för halvlösa skoterspår över fjället?

Fatbike White VS Salsa
Max på Beargreasen ska tydligen vara 4,6 och det sitter på 4,0", är det för lite? Jag kommer hålla mig på skoterspåren uppe i Funäsdalsfjällen som är väl preparerade. F-n, svårt att bestämma mig.... :)

Fatbike White VS Salsa
Vad är det som gör att du hellre vill ha den rejsiga Beargreasen framför den mer expeditionsanpassade Mukluken?
4,0 eller 4,6 kan kanske räcka, men vill du sedan ha bredare så blir du tvungen att byta cykel.
Väljer du en som klarar breda däck men vill ha smalare så är det enklare att lösa det.
Men hur det än må vara med bredden så är Beargreasen en fin cykel och det finns många fina däck runt 4,6 tum.

Fatbike White VS Salsa
Sivert ( Häggs ) sa:
Vi har en Salsa Beargrease i alu och medium i lager , carbongaffel och SRAM drivlina. Kostar runt 23' om den passar strl-mässigt.
...best kept secret in the world.... googlar man på Häggs och cyklar dyker inte er sida upp bland de första 10.... efter diverse upplysnings-
och affiliate siter med cyklar så hittade jag haggs.nu men då står FS-data och snurrar i någon ompekning så jag kan inte titta på din Beargrease.

Får prova någon annan gång

Fatbike White VS Salsa
#1725 sa:
Sivert ( Häggs ) sa:
Vi har en Salsa Beargrease i alu och medium i lager , carbongaffel och SRAM drivlina. Kostar runt 23' om den passar strl-mässigt.
...best kept secret in the world.... googlar man på Häggs och cyklar dyker inte er sida upp bland de första 10.... efter diverse upplysnings-
och affiliate siter med cyklar så hittade jag haggs.nu men då står FS-data och snurrar i någon ompekning så jag kan inte titta på din Beargrease.

Siverts sida blev om jag minns rätt hackad och är i dagsläget inte uppe. Tanken är väl dock att den ska upp snart!

Fatbike White VS Salsa
#1725 sa:
Sivert ( Häggs ) sa:

Sievert ringer man till, oldschool och väldigt bra :)

Fatbike White VS Salsa
Har rätt nyligen blivit glad och nöjd ägare till en (tydligen extremt ohipp) white 5 Fat pro och är supernöjd för de pengarna. Hittade en beg. Bluto till och jag saknar inget ?? tycker rent av att det är en riktigt snygg hoj.

Bilagor

• BBE2A4AD-DE05-460A-B184-C1C64F01CDDA.jpeg
    BBE2A4AD-DE05-460A-B184-C1C64F01CDDA.jpeg
    544.7 KB · Besök: 93
Fatbike White VS Salsa
Grattis till en fin cykel.
Skulle du råka ta ett par nubbar och känna att du vill ha 4,6 så kan Nordic Trade sälja bra 45NRTH däck åt dig.

Fatbike White VS Salsa
RobertRaden sa:
Har rätt nyligen blivit glad och nöjd ägare till en (tydligen extremt ohipp) white 5 Fat pro och är supernöjd för de pengarna. Hittade en beg. Bluto till och jag saknar inget ?? tycker rent av att det är en riktigt snygg hoj.

White är riktigt prisvärda och trevliga fatbikes som jag brukar rekomendera till vänner som inte vill lägga hela sparkapitalet på en feting. Du kommer att ha mycket trevligt på den. Dessutom tycker jag att årets modell är riktigt snygg.

Tillbaka
Topp