Fatbike?

Freed

Ny medlem
Fatbike?
Fat bike eller ej, det är frågan...
Har fantastiska stränder att cykla på. Hade egentligen tänkt uppatera min skogscykel men såg en kul fatbikefilm så nu blev jag sugen på en fatbike....

Har sökt igenom forumet här men skulle ändå vilja ha lite råd. Har svårt att provcykla.

Vill man ha en fatbike för stränder och strandstigar? (Sällan snö där jag bor)
Eller tror ni det funkar i sand med de bredaste "vanliga" däck man kan montera på en 29 tummare?

Om man ändå ska ha en fatbike, vad ska man ha?
Är det lönt att lägga 20k på en canyon dude eller är man lika glad med en white för 9k.
Finns det något annat märke/sajt ni rekommenderar?

Behöver man framdämpare?

Budget max 20k, och lätt 20k om upplevelen blir bättre men hellre mindre pengar om det inte är någon större skillnad...
Vill ha vettig kvalitet men behöver ingen "statuscykel".
Cykeln kommer endast att användas för en kombo av lek/motionscykling 1g/vecka ca. Så det är ingen tävlingscykel jag letar efter.

Tacksam för input!

Senast ändrad:
Fatbike?
Freed sa:
Har fantastiska stränder att cykla på. Hade egentligen tänkt uppatera min skogscykel men såg en kul fatbikefilm så nu blev jag sugen på en fatbike....

Har sökt igenom forumet här men skulle ändå vilja ha lite råd. Har svårt att provcykla.

Eller tror ni det funkar i sand med de bredaste "vanliga" däck man kan montera på en 29 tummare?

Är det lönt att lägga 20k på en canyon dude eller är man lika glad med en white för 9k.

Behöver man framdämpare?

Budget max 20k, och lätt 20k om upplevelen blir bättre men hellre mindre pengar om det inte är någon större skillnad...
Cykeln kommer endast att användas för en kombo av lek/motionscykling 1g/vecka ca. Så det är ingen tävlingscykel jag letar efter.

Tacksam för input!

Behåll skogscykeln som den är och komplettera med en Dude.
Vilken modell du än väljer så rekommenderar jag att montera Jumbo Jim 4,8 om du tänkt cykla sandstrand.

Jag hade en White för 9k. tidigare, men sedan fick jag prova en Dude. Även om jag hade mycket roligt på Whiten så är det inget snack om att Duden är ännu roligare.
Själv har jag inte fattat grejen med dämpad gaffel på en cykel med 4,8 däck. Men vissa tycker att det är jättebra.

Marnviken i somras.
marnviken.hav.jpg

Fotograf Patrik Tjärnström.

Fatbike?
Ok tack, suget minskar ju inte direkt när man surfar in på dudens hemsida
Cf 8 eller cf9? har inte koll på komponenterna, cf9 lägre specad bortsett framgaffeln? Stämmer det? Eller det är i princip likvärdiga komponenter?

Brukar de ha rea på canyon, så att man inte klickar hem en nu som reas om någon vecka.

Fatbike?
<https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes>

Rea på Dude är redan igång?.

Du kan alltid bygga upp ett par 29" hjul till fatbiken.

Fatbike?
Freed sa:
Ok tack, suget minskar ju inte direkt när man surfar in på dudens hemsida
Cf 8 eller cf9? har inte koll på komponenterna, cf9 lägre specad bortsett framgaffeln? Stämmer det? Eller det är i princip likvärdiga komponenter?

Brukar de ha rea på canyon, så att man inte klickar hem en nu som reas om någon vecka.

Det är lite smaksak på komponenterna mellan 8.0 och 9.0 -2017.
2016 var det i princip gaffeln som skiljde dem åt.

Just nu finns Medium och Small -2016 9.0 i canyons outlet för 17.559 sek. https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes
Det finns även spridda storlekar av de lite dyrare modellerna med Bluto. Tyvärr är de helstela -2016 modellerna slutsålda.

Canyon har ibland kampanjpriser på olika modeller. Svårt att veta vilka och när, så tipset är att köpa det man vill ha när man vill ha, istället för att missa massa roliga cykeldagar medan man väntar på något som kanske inte blir.

Fatbike?
Håller med Lars.E att Duden är kanon. Har haft två olika fatbikes innan plus några olika fulldämpade och Duden är den roligaste och minst krånglande cykeln av dem alla. Funkar att leka med i alla situationer.

Rekommenderar också 4,8 Jumbo Jim och helstelt (särskilt om du ska köra mycket i sand) men det finns givetvis olika synsätt på det valet....

Du lär inte bli besviken på en Dude vågar jag ändå säga. ☺

Fatbike?
Behovet av dämpad framgaffel är kanske inte så stort på sandstranden och däcken sväljer en del rötter m.m men jag tycker ändå att en fatbike med dämpad framgaffel blir lite mer mångsidig. För min del så har jag helt klart roligare på nuvarande fatbike än på den white fat3 pro som jag hade tidigare. Dåliga däck, tråkig geometri och megabrett vevparti förtog en hel del av cykelupplevelsen.
Och ja, det finns andra märken.

Bilagor

• DSCF7902.JPG
    DSCF7902.JPG
    230.4 KB · Besök: 106
  • DSCF7563.JPG
    DSCF7563.JPG
    310.3 KB · Besök: 89
Fatbike?
Tack för input. Det verkar skilja en tusenlapp mellan en dude 2016 och 2017. Bra tips om däckdimensionen. Jag är svag för dämpade cyklar så det blir nog en med framdämpare.

Korrekt, tid är en bristvara så att sitta och vänta in en kampanj är inte aktuellt.
Grym bild på cannondalen.

Det går lätt överstyr när man googlar runt. En salsa bucksaw ser ju ruggigt grym ut men antagligen inte riktigt vad man behöver.
Billigare då att köpa en motocross på blocket :)

Fatbike?
Freed sa:
Tack för input. Det verkar skilja en tusenlapp mellan en dude 2016 och 2017. Bra tips om däckdimensionen. Jag är svag för dämpade cyklar så det blir nog en med framdämpare.

Korrekt, tid är en bristvara så att sitta och vänta in en kampanj är inte aktuellt.
Grym bild på cannondalen.

Det går lätt överstyr när man googlar runt. En salsa bucksaw ser ju ruggigt grym ut men antagligen inte riktigt vad man behöver.
Billigare då att köpa en motocross på blocket :)
Motocross är fruktansvärt roligt och riktigt utmanande fysiskt men är tid en bristvara och om du inte är ekonomiskt oberoende så råder jag dej att cykla istället. Allt blir så enkelt med cykling jämfört med motocross.

Fatbike?
Sitter med "fingret" på köpknappen, trodde jag bestämt mig men svajar.....
Hur skulle ni agerat? Kul att se hur forumet resonerar. Japp, det är ett i-landsproblem, for sure :)

2 av 3 rundor kan vara på och omkring plattmark och strand/dynor. 99% barmark, sällan snö.
Det finns rundor i min omnejd men det börjar bli lite långtradigt att alltid köra samma och svårt att hitta nya spår. Skulle kunna bygga på alternativen om jag kompletterar med stränder. Finns bra skogsrundor en timme bort men untnyttjas tyvärr max 1 av 3, kanske 1 av 4 tillfällen pga alla andra bestyr som ska hinnas med. Tid är en begränsande faktor.

Alternativ:
1) Gör ingenting. Kör vidare med din fulldämpade som du är nöjd med. Glöm stranden och acceptera dina nuvarande rundor. Kör stig i skogen ibland. Spara pengar och ha endast en cykel att underhålla.
2) komplettera nuv cykel med en typ Dude med framdämp. Hitta nya spår på stränderna. Ha två cyklar som tar plats i förrådet samt att underhålla.
3) komplettera nuv cykel med en odämpad billigare fatbike. Räcker fint för stranden. Mindre underhåll.
4) ersätt nuv cykel med en typ Dude. Kör både stig och strand. Ha bara en hoj att underhålla.
5) lägg ut en fet slant på en salsa bucksaw och ha endast en cykel för både skog och strand. Dyrt men kanske ändå värt det?
6) gör något smartare, typ såhär...
Tacksam för input

Fatbike?
Själv kör jag Felt DD30 med Lauf Carbonaragaffel.
Trevliga komponenter, har endast tvättat och smort kedjan. Aldrig ens justerat växlarna på dom 280 milen jag cyklat på den.
Tagit mig fram på alla möjliga underlag och distanser men 4" 33tpi däck har sina begränsningar på mjukare snö, det måste jag erkänna.
Så spana runt lite på alternativa märken är mitt tips. Man kan äta många kakor och ändå har många kvar :D

Fatbike?
Tyvärr är det omöjligt att svara på vad som blir bäst för dej. Fatbike har en del egenheter som man får leva med och på något sätt förlika sej med för att njuta av cyklingen fullt ut. Du måste helt enkelt pröva att cykla fatbike för att se om det är något för dej.
Fatbike är roligt på stigen också men det blir en annan typ av cykling. Med en vanlig mtb lyfter man lätt ett hjul över ett hinder och gör enkelt en snabb acceleration. Fatbike handlar mer om att rulla över hindren och hålla moment hela tiden. Nu jämför jag med min HT på 9kg så skillnaderna blir säkert mindre mot en tyngre FS.
Så mycket underhåll är det väl ändå inte på en cykel så att man inte mäktar med att hålla två stycken i trim.

Fatbike?
Jag köpte en enklare fatbike (Nakamrua Karma) då jag främst ser den som ett komplement till min HT 29:a. Fatbiken lämpar sig för "äventyrscykling" KOM jakt bedriver jag på 29:an. Däremot är det barnsligt kul att rulla runt på och passar utmärkt för de pass man ska ta det lite lugnare, har svårt för att cykla lugnt och då är fatbiken bra för att hålla mer mystempo. Framkomligheten är suverän på snö, myrmark, sand och steniga stränder.

Jag är dock skeptiskt till det som enda hoj, om så är fallet måste det nog bli en dyr rackare med Bluto och låg vikt (dude ligger ju bra till där)

Men som Cannondale Jekyl 1000 sa, prova en först om du inte gjort det så du vet vad det handlar om.

Fatbike?
Alltså efter bara 250 km så är mitt intryck att:

Fördelen med Fatbike är de breda däcken! :)
Å den största nackdelen är de breda däcken! ;)

Tycker det är svårt att hitta ett lämpligt lufttryck I däcken, men antar att det går att öva in med tiden!

frid!

Fatbike?
Om du kör så lågt tryck fram så den självsvänger och känns riktigt äcklig att styra. Sedan pumpa 0.2 bar till. Kolla tryck och bak pumpa till fram+0.6 bar så kanske du har nåt att gå på ?
(ganska höftade siffror men nån utgångspunkt är det iaf)

Fatbike?
Sambal Oelek sa:
Om du kör så lågt tryck fram så den självsvänger och känns riktigt äcklig att styra. Sedan pumpa 0.2 bar till. Kolla tryck och bak pumpa till fram+0.6 bar så kanske du har nåt att gå på ?
(ganska höftade siffror men nån utgångspunkt är det iaf)
0,6 bar, så mycket har jag bara om jag enbart ska cykla väg. Lite löst i skoterspåren och cykeln blir obrukbar med så högt tryck. Brukar gå ner på 0,1 bar bak om det är löst och lite mer fram för att slippa spårkänsligheten.

Fatbike?
Cannondale jekyl 1000 sa:
0,6 bar, så mycket har jag bara om jag enbart ska cykla väg. Lite löst i skoterspåren och cykeln blir obrukbar med så högt tryck. Brukar gå ner på 0,1 bar bak om det är löst och lite mer fram för att slippa spårkänsligheten.
ja, bästa är ju att ha en pump med sig för transportsträckorna. Har själv en sådan otroligt liten pump som funkar finfint till även fatbike.
(här, fast denna Rose-märkt)

Fatbike?
Freed sa:

Behöver man framdämpare?

Tacksam för input!

Blev det någon fatbike?

Fatbike?
Yes, tack för input!
Jag har bestämt mig för en FATBIKE med framdämpare. Kollar nu runt på alternativen. Dude ligger bra till men jag är inte riktigt klar än.

Fatbike?
Här får ni lite test/lifestyle med Kona Wozo i Norrland![/quote]
Vafan, cyklade ni inte uppför Vittjåkk?
Såg ut att ha lite problem med bärigheten bak. Är det den där som har smalare däck bak än fram?[/quote]

Nej det gjorde vi inte när vi kan använda snöskoter :)
Dagen innan var helt perfekt att cykla på Vittjåkk, hård och bra, men just den dagen var helt omöjligt. Blåst nysnö, man kunde inte ta sig någonstans utanför skoterled. Även men bredare däck skulle det inte ha gått.

Fatbike?
Tjena, har nu kört två rundor på min Dude så det är dags att återkoppla lite.
Grymt nöjd! Cykeln är riktigt lätt trots Bluto och de feta däcken. Klart rappare än min FS och det märktes direkt på tiderna på min vanliga slinga. Tar kullar och stigningar bättre än vad jag brukar göra.
Fatbike är inte alls tungt och trögt. Precis som ni med erfarenhet skrev här men jag trodde det inte riktigt förrän jag testat :)

Man får rätt snabbt hybris och tror man kan köra var som helst efter ett litet tag. Hjärtkapaciteten tog mig rätt snabbt ner mig på jorden. Men jag har plöjt min första åker....kändes rätt ok.

Har kört stig och strand. Ingen lutning att prata om. 4 tums däck går fint på stranden och uppe på sanddynerna. Behövs inte fetare däck, åtminstone inte när sanden är lite mer packad nu på vintern. Dock ej frusen.

Ersättare? Ja, tja, hade frun tvingat mig till att bara ha en cykel hade jag behållit fatbiken men nu gör hon inte det. Bägge har sitt användningsområde. Jämför kanske inte heller äpple och äpple. Fs är ett par år gammal och i alu samt tyngre pga dämpningen. Så det blir inte riktigt rättvist att jämföra mot en kolram.

Nå, är allt positivt?
Det mesta är positivt och över förväntan. Men det finns några saker som är bättre med min vanliga FS.
Cykla asfalt är värdelöst, lite för hög fart och gyroeffekten blir rätt stor. Dessutom låter det och cykeln är otight i svängarna. Men vem kör asfalt med denna hoj.
Jag saknar bakdämparen. Det är betydligt komfortablare med min FS på min vanliga runda. De feta däcken sväljer inte allt. Tror dock att jag har för mkt luft i däcken. Växlar och drivning känns bättre på min FS men det känns inte som att det egentligen har någon betydelse för den amatörcykling jag håller på med.

Fatbike? Absolut! Sjukt ball och klart rappare än förväntat! Tack ni som tipsade mig fram till rätt cykel.
Nästa cykel hade som det känns nu oxå blivit en fatbike men då gärna en Bucksaw.
Fast då den är löjligt dyr så jag får nog bevisa behovet för mig själv innan det känns motiverat att köpa en sån :)

Fatbike?
Freed sa:
Tjena, har nu kört två rundor på min Dude så det är dags att återkoppla lite.
Grymt nöjd! Cykeln är riktigt lätt trots Bluto och de feta däcken. Klart rappare än min FS och det märktes direkt på tiderna på min vanliga slinga. Tar kullar och stigningar bättre än vad jag brukar göra.
Fatbike är inte alls tungt och trögt. Precis som ni med erfarenhet skrev här men jag trodde det inte riktigt förrän jag testat :)

Man får rätt snabbt hybris och tror man kan köra var som helst efter ett litet tag. Hjärtkapaciteten tog mig rätt snabbt ner mig på jorden. Men jag har plöjt min första åker....kändes rätt ok.

Har kört stig och strand. Ingen lutning att prata om. 4 tums däck går fint på stranden och uppe på sanddynerna. Behövs inte fetare däck, åtminstone inte när sanden är lite mer packad nu på vintern. Dock ej frusen.

Ersättare? Ja, tja, hade frun tvingat mig till att bara ha en cykel hade jag behållit fatbiken men nu gör hon inte det. Bägge har sitt användningsområde. Jämför kanske inte heller äpple och äpple. Fs är ett par år gammal och i alu samt tyngre pga dämpningen. Så det blir inte riktigt rättvist att jämföra mot en kolram.

Nå, är allt positivt?
Det mesta är positivt och över förväntan. Men det finns några saker som är bättre med min vanliga FS.
Cykla asfalt är värdelöst, lite för hög fart och gyroeffekten blir rätt stor. Dessutom låter det och cykeln är otight i svängarna. Men vem kör asfalt med denna hoj.
Jag saknar bakdämparen. Det är betydligt komfortablare med min FS på min vanliga runda. De feta däcken sväljer inte allt. Tror dock att jag har för mkt luft i däcken. Växlar och drivning känns bättre på min FS men det känns inte som att det egentligen har någon betydelse för den amatörcykling jag håller på med.

Fatbike? Absolut! Sjukt ball och klart rappare än förväntat! Tack ni som tipsade mig fram till rätt cykel.
Nästa cykel hade som det känns nu oxå blivit en fatbike men då gärna en Bucksaw.
Fast då den är löjligt dyr så jag får nog bevisa behovet för mig själv innan det känns motiverat att köpa en sån :)

Det är en go känsla det där när man hittar rätt och finner en cykel man verkligen trivs på.
Kör i lite mer luft så går det nog bra på asfalten också. Vist går det tyngre men så många minuter per timma handlar det ändå inte om.

Fatbike?
Vilket tryck kör ni i däcken?
Stig?
Sand?

Dämparen/Bluto var utan tryck när cykeln levererades. Jag pumpade upp den på känsla med den medföljande pumpen. Vilket tryck ska dämparen ungefär ha?

Behöver man justera in något annat. Det sitter en ventil/skruv i botten av dämparen oxå. Returen? Behöver den oxå justeras?
Tack. Behöver ju trimma in till nästa runda :)

Fatbike?
0,1-0,5 bar brukar jag ha. 0,1 brukar jag ha om det är löst i skoterspåren. 0,4 brukar vara lämpligt om det är hårt eller sommarstig. Väger 66kg och kör på JJ 4,8.

När du sitter på cykeln ska gaffeln sjunka ihop ca 20% av slaglängden. Justera trycket efter det. Finns säkert någon standardjustering för returen som utgår från trycket.

Fatbike?
Jag kör ungefär samma som ovan, vid hård trampad vinterstig o barmark ca 5psi fram och knappt 7 bak. Vid lössnö mm 3-4psi

Föredrar att ange psi då det blir mer exakt vid så låga tryck än att. Ange 0,457 bar

Fatbike?
Med vinterdäck så lågt det går för dagen utan att det blir för tungtrampat. Det finns ju många sorts snö så det är bara pröva sig fram. Pump å manometer i väskan. :-)

Nu har jag bytt till sommardäcken. Har för tillfället fastnat för 7 psi fram, Jumbo Jim 4.8 å 10 psi bak, Snowshoe 4.5. :-)
Väger strax över 80.
Det ger lite dämpning å acceptabelt rull, kan jag tycka.

frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp