Fatbike?

xerow00

Ny medlem
Fatbike?
Tjenare, ny här men va gör det ?!

Min fråga är såhär, om fatbike med sina fetare däck är mer lämpad för någon med övervikt som vill komma igång med cyklande jämfört med en "vanlig" cykel med smalare hjul / däck. problemet är att jag upplever att det blir för mycket tryck när man försöker cykla så det är helt enkelt för lite matrial som gör att man kan cykla på en vanlig cykel om man är som jag. om man nu inte kunde få tag i ett hjul med solid material i däcket så man har gummi rakt igenom ist för slang dvs. ni kanske fattar poängen.

// Tacksam för svar

Fatbike?
xerow00 sa:
Tjenare, ny här men va gör det ?!

Min fråga är såhär, om fatbike med sina fetare däck är mer lämpad för någon med övervikt som vill komma igång med cyklande jämfört med en "vanlig" cykel med smalare hjul / däck. problemet är att jag upplever att det blir för mycket tryck när man försöker cykla så det är helt enkelt för lite matrial som gör att man kan cykla på en vanlig cykel om man är som jag. om man nu inte kunde få tag i ett hjul med solid material i däcket så man har gummi rakt igenom ist för slang dvs. ni kanske fattar poängen.

// Tacksam för svar

Absolut, du har en stor poäng i det.
Jag är själv något överviktig för tillfället (ca 95 kg) men valde en kompromiss mellan vanlig mtb och fatbike; en Plus-cykel, dvs en mtb med 27,5 x 3,0 tums däck. Den större volymen är förutom att den ger bättre grepp och komfort, även mer förlåtande för övriga delar som fälgar/ekrar/ram/m.m. eftersom det absorberas en hel del energi i själva däcken primärt.

Men en fatbike med ca 4,0 till 5,0 tums däck är naturligtvis ännu bättre på detta, givet att man har rätt lufttryck.

Tillägg: Välkommen till Happyride förresten :)

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike?
Rätt tänkt.
Köp en cykel med fälgar som är lätta att göra slanglösa så slipper du genomslagspunkteringarna som annars lätt kommer när man är tung.
DT-fälgar.
Sunringle Mulefut,
eller Specializeds fälgar är exempel på bra fälgar.
Undvik billiga fälgar som inte är avsedda att köra slanglöst.

Fatbike?
Hur mycket vikt snackar vi om? Att köpa fatbike med övervikt som skäl blir nog inte aktuellt förrän +130kg

Gjorde en viktrelaterad tråd själv för ett tag sedan: https://happyride.se/forum/read.php/1/3338953/3339190

Har lånat ut min MTB till +130kg klasar & ingen av dom har rapporterat några problem med för mycket tryck i marken.

Vill du ha en fatbike så köp en fatbike, behöver du en fatbike? Inte en aning ;)

Lura dig inte in i att en fatbike alltid är stabilare/starkare heller, finns klena ramar & fälgar som ger upp såfort ett dun landar på dom så som med alla cyklar, kolla upp vad det är du köper innan du köper

Fatbike?
En stel fatbike är mindre förlåtande än en vanlig heldämpad mtb eftersom man ändå kör med lågt tryck men det finns ingen fjädring som hjälper till när marken slår i fälgen.

Fatbike?
aahlborg sa:
En stel fatbike är mindre förlåtande än en vanlig heldämpad mtb eftersom man ändå kör med lågt tryck men det finns ingen fjädring som hjälper till när marken slår i fälgen.
Självfallet, jag syftade på helstel och HT. Och då har man ju mer marginaler med 10 cm "luftkudde" jämfört med 5 - 6 cm liksom...

Tillägg: En FS-fatbike vore kanske det bästa = https://happyride.se/forum/read.php/1/3523623

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike?
Ber om ursäkt för årets trådlyft, men efter att ha försökt hitta info på ämnet i timmar utan att någon konkret skrivit något så kände jag mig tvungen. Förhoppningsvis läser någon detta som befinner sig i min situation där det innan detta kändes hopplöst.

Kort och gott:

192cm.
176kg.

Cykel:

Kona Wo 2021.

Har googlat i timmar utan resultat gällande cyklars tålighet.

Har inga som helst bekymmer att cykla med Konan, inga knak, ingen svikt, inga problem.

Jag är så sjukt glad att jag hittat en cykel som bor min nuvarande vikt och som kan hjälpa mig att börja träna bort kilona.

Så funderar någon på en cykel som är vettig för överviktiga så fungerar en Kona Wo fatbike utmärkt! :)

Fatbike?
Ber om ursäkt för årets trådlyft, men efter att ha försökt hitta info på ämnet i timmar utan att någon konkret skrivit något så kände jag mig tvungen. Förhoppningsvis läser någon detta som befinner sig i min situation där det innan detta kändes hopplöst.

Kort och gott:

192cm.
176kg.

Cykel:

Kona Wo 2021.

Har googlat i timmar utan resultat gällande cyklars tålighet.

Har inga som helst bekymmer att cykla med Konan, inga knak, ingen svikt, inga problem.

Jag är så sjukt glad att jag hittat en cykel som bor min nuvarande vikt och som kan hjälpa mig att börja träna bort kilona.

Så funderar någon på en cykel som är vettig för överviktiga så fungerar en Kona Wo fatbike utmärkt! :)
Jag vet att de på XL biking är med och testar produkter och cyklar för de lite större. Kanske kan vara värt att kolla upp.

Fatbike?
Kör så mycket du orkar och ät bra mat i rimlig mängd så väger du snart under specad gräns.
Tillverkarna sätter sina gränser, men det verkar bli som det blir med hållbarheten vad det än står för siffror i spec. Jag körde nog sönder lika många grejer när jag vägde 75 som när jag vägde 105, men det klart... det är nog sällan 176 kg som grejerna optimeras för.
Ibland går det sönder för 75kg och ibland håller det för hur mycket som helst.
Skitsamma... kör bara kör.

Tillbaka
Topp