Fullfjädrad FATBIKE - ICAN SN04

BuTTuS

Aktiv medlem
Har utan att provat någon blivigt väldigt sugen på en fullfjädrad fatbike och har länge spanat på beg-annonser utan att det dykt upp något vettigt.
Så nu går tankarna mot att hitta en bra och lätt ram och flytta över det som går från min kära Dude med förhoppning om att det hela landar på under 20k. Är det genomförbart tro? Tips på ramar någon?
Ett krav är att den ska ta minst 4,8"
Typ nått sånt här vore nice, men lär bli dyrt att ta från USA?
https://icancycling.com/collections...ts/carbon-full-suspension-fat-bike-frame-sn04

Edit: Rubrik x2

Senast ändrad:
Kolla annonser på terrengsykkel.no Har varit några Bucksaw ute där, och om du lägger in en köp-annons så kan du nog få napp :)

Kunde inte hålla mig så har nu beställ en ICAN SN04 ram: https://icancycling.com/collections...ts/carbon-full-suspension-fat-bike-frame-sn04
Det var ju lätt men nu börjar det svåra då jag aldrigt byggt någon cykel tidigare :-)
Planen har dock ändrats något, jag tänker inte "slakta" Duden utan lånar bara hjulen från den tills jag vet hur det hela blev.
Monternigen borde jag klara, värre blir det att hitta rätt delar, så här lär det komma många frågor under resans gång...

Så här kommer den första:
Bromsar, visst ser den där ramen ut att ha "direct mount" va? Och i så fall passar alla eller finns det olika mått på det också? Och kan man anta att skivan från Dude-hjulen hamar på rätt ställe i sidled (diametern har jag koll på) ? Annars faller ju allt om skivan måste flyttas mellan bytena...
Förslag på prisvärda bromsar någon? Behöver absolut inga värstingar, men de får gärna vara lätta och billiga..

Senast ändrad:
Om Dude-hjulets nav är för en ram med monteringsbredden 197mm (bak) så hamnar bromsskivan rätt.
Ja, eller ska hamna rätt... jag bytte ett 148mm nav till ett annat 148mm nav och fick shimsa bromsoket 1mm ändå.

Senast ändrad:
Köper du ett broms-ok med Post Mount-fäste behövs ingen adapter.
Men... en ram kan vara byggd för 140mm dia på bromsskivan och då behövs adapter för att gå upp till t ex 160mm.
Mest troligt att din ram är för minst 160mm i alla fall. :)

Senast ändrad:
Rut-66 sa:
Köper du ett broms-ok med Post Mount-fäste behövs ingen adapter.
Men... en ram kan vara byggd för 140mm dia på bromsskivan och då behövs adapter för att gå upp till t ex 160mm.
Det kollade jag faktiskt, och både hjul och ram är för 160mm.
Men vad är skillnaden på post och direct mount då, bara olika mått?

Bromsarna får bli Deore M6000, de borde räcka för mig.

Men sen behöver jag verkligen hjälp, med vevpartiet...

BB: BSA(120mm BB Shell)
Har sett nån som använder "120mm Raceface Next SL crankset with Raceface BSA 120mm bottom bracket" men det verkar väl dyrt.
Någon som kan plocka ihop något annat komplett som passar? Jag har Eagle GX där bak, så 30 tänder NW blir bra. Eller är det säkrast att vänta på ramen så man kan mäta lite? Vill ju inte ha bredare än nödvändigt och på ritningen syns inte yttervidden riktigt?

x.JPG

kul projekt! men den där videon i länken var rätt ska vi säga amerikansk. massa ord om absolut ingenting. hur han på 10 minuter lyckas kliniskt rent undvika att beskriva hur cykeln känns vid sin tänkta användning är en prestation!

vad siktar du på för vikt med bygget?

kais01 sa:
Mitt första bygge så det får bli som det blir, plånboken sätter lite gränser också, men siktar väl på mellanmjölk... Sitter just nu och kliar mig i huvudet över vevpartiet, 120mm BSA tycks begränsa urvalet om jag nu fattat allt rätt. Vill helst inte gå över 203-ish mm q factor heller (som Duden har enligt min måttstock).
Tips mottages gärna!

BuTTuS sa:
kais01 sa:
Mitt första bygge så det får bli som det blir, plånboken sätter lite gränser också, men siktar väl på mellanmjölk... Sitter just nu och kliar mig i huvudet över vevpartiet, 120mm BSA tycks begränsa urvalet om jag nu fattat allt rätt. Vill helst inte gå över 203-ish mm q factor heller (som Duden har enligt min måttstock).
Tips mottages gärna!

Alla vevparti för 197mm borde passa, men då är q factor för hög antar jag.
På vissa ramar går det när man kör singelklinga ha ett vevparti för 177 mm bakaxel, jag har ett Race Face turbin på min fs fatty. På dessa går det att byta axel, så man kan anpassa till ramen.

Duden har ju 197 bak men ”bara” 203 i q, men den har ju pressade lager också.
Jag får väl lugna mig tills jag fått ramen eller får tag på mått

MZ sa:
BuTTuS sa:
kais01 sa:
Tips mottages gärna!

Alla vevparti för 197mm borde passa, men då är q factor för hög antar jag.
På vissa ramar går det när man kör singelklinga ha ett vevparti för 177 mm bakaxel, jag har ett Race Face turbin på min fs fatty. På dessa går det att byta axel, så man kan anpassa till ramen.
Jag tolkar detta dokument så att man måste ha längsta axeln om det är BSA120 och får då en q-factor på 233 med Turbine?
https://www.raceface.com/media/Crank_Q-factors_and_chainlines.pdf
Men jag hoppas någon kan rätta mig? :-)

du kan ju testa dudens stela gaffel också. typ softtail. tror det kanske skulle funka på en fattie. värt att prova iaf:))

Jag hade ju inte tänkt köpa några delar innan ramen anlänt men nu låg ju skatteåterbäringen på kontot och skavde så jag klickade hem följande:

Shimano Deore BL-M6000 + BR-M6000 Hydraulic Disc Brake - Pair
RockShox Monarch RT3 Rear Shock MPN: 200 x 51 mm
ROCK SHOX Suspension Fork 26" Bluto RCT3 SA Fatbike 120 mm QR15 tapered

Synpunter på det? (ska jag avbeställa något :-)

kais01 sa:
när bikeradar testade systermodellen lamere dopamine hade man problem med bakdämparen, och fick bättre resultat med en 'Cane Creek DB Air Inline metric shock'

https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...lamere-cycles-dopamine-fat-bike-review-51234/

och bluton, ska det vara qr??

LaMeren i artikeln hade ju Fox dämpare?
Och varför det står QR i Bluto-namnet vete tusan, beskrivningen säger "sturdy 15 mm Maxle thru axle" https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Suspe...CT3-SA-Fatbike-120-mm-QR15-tapered-black-2019

BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Varför inte en Mastodon? Den sägs prestera mycket bättre än Bluto.
Så har jag också förstått det, men den är nästan halvkilot tyngre och dyrare.

Är priset avgörande så är Bluto Med RCT3 ett bra val. Viktmässigt verkar det dock som att de flesta som valt Mastodon tycker att det är värt viktökningen.
Sedan kan jag tycka att det kan vara najs att köra samma märke på dämparna fram och bak även om jag själv blandat märke på mina smalhjulingar.

mitt förslag är alltså att göra ett försök köra stelt fram, och lita på bakfjädringen. då vinner du ytterligare vikt:)

Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:
Varför inte en Mastodon? Den sägs prestera mycket bättre än Bluto.
Så har jag också förstått det, men den är nästan halvkilot tyngre och dyrare.

Är priset avgörande så är Bluto Med RCT3 ett bra val. Viktmässigt verkar det dock som att de flesta som valt Mastodon tycker att det är värt viktökningen.
Sedan kan jag tycka att det kan vara najs att köra samma märke på dämparna fram och bak även om jag själv blandat märke på mina smalhjulingar.
Nu har jag inga åkajättefortambitioner så jag hoppas bluton duger för mig, det får väl framtiden utvisa

kais01 sa:
mitt förslag är alltså att göra ett försök köra stelt fram, och lita på bakfjädringen. då vinner du ytterligare vikt:)
Får se om jag orkar testa, Duden ska ju som sagt inte slaktas längre, bara låna ut hjulen så länge. Fast den där bluton kan väl låsas så då blir det ju samma känsla så får jag se sedan.

Ytterligare en fundering, kan man installera gaffeln okapad och köra med en bunt spacers tills man bestämmt sig för längden, sedan knacka ner "star nut" (svenskt namn?) ytterligare och kapa, eller är den förbrukad när man väl dragit fast den?

BuTTuS sa:
Ytterligare en fundering, kan man installera gaffeln okapad och köra med en bunt spacers tills man bestämmt sig för längden, sedan knacka ner "star nut" (svenskt namn?) ytterligare och kapa, eller är den förbrukad när man väl dragit fast den?

Funkar alldeles utmärkt att göra så?

Aldrig får man slappna av, ramen rör på sig snabbare än vad jag föreställde mig och är redan i Tyskland...
En till av sakerna jag har noll koll på är ”headsets”, kunde aldrig gissa att ett par lager kan ha så många specar? Så skulle bli mycket tacksam om någon vänlig själ ville länka till något som passar till en bluto och ramens ”Headtube Top 1-1/8″
Headtube Down 1-1/2″”, bike24 eller r2 är att föredra då jag har mer på g därifrån. Sen tror jag inte att något över 50€ gör mig snabbare heller...

Jag stoppade lagret i hålet som går genom head tube. Diameter fanns angivet i spec men många ramar är löjligt dåligt specade. Då får man googla eller i värsta fall mäta.

Edit. Fast håller med om att det är det som är svårast att fatta vid bygge.

Senast ändrad:
Så var den här då... Packade upp den som hastigast under lunchen och det verkade som styrlager var inkluderat, några sorts lager var det iaf. Ett problem mindre i så fall men förbered er på fler frågor framöver :-)

IMG_5093.JPG

BuTTuS sa:
Så var den här då... Packade upp den som hastigast under lunchen och det verkade som styrlager var inkluderat, några sorts lager var det iaf. Ett problem mindre i så fall men förbered er på fler frågor framöver :-)

Ser najs ut.
Hoppas att den blir bra.

Lars.E sa:
BuTTuS sa:

Ser najs ut.
Hoppas att den blir bra.

And so do I!

Första orosmomentet kan jag iaf nu lägga bakom mig, storleten verkar ha blivit rätt :-)
På bilden nedan är det samma mått som min älskade Dude, kan tänkas jag höjer styret något mer sen. Svingen ska upp ett par centimeter bak mot bilden också också, jag har inga bussningar till dämparen än...

IMG_5099.JPG

Men det är långt kvar, mycket kvar att klura ut och beställa.
Sedan följde det med en pryl som jag inte kan lista ut vad det är heller, kanske någon sorts urdragare? Den expanderar om man skruvar på den:

IMG_5096.JPG

IMG_5097.JPG

Någon som vet vad det kan vara?

Ser ut som en expander för styrröret, alltså istället för starnut. (brukar användas om man har kolfiberrör)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp