Fullfjädrad FATBIKE - ICAN SN04

Så, då var allt jag behöver beställt tror jag? För den här gången iaf, första steget är ju att få den cykelbar, sedan lär jag vilja byta ut delar jag redan hade och som ”får duga så länge”, typ styre, billiga stammar, osänkbar stolpe, sadel mm.

Nästa fundering är om den kommer att bli en ersättare till Duden eller ett komplement, i så fall lär jag inte orka dela hjul mellan dom särskilt länge... I så fall, är Dudens DT Swiss BR2250 prisvärda hjul eller finns det bättre (lättare) men inte så mycket dyrare? Detta har redan dragit iväg mer än jag hade tänkt från början ?

Och vad kan man tänkas få för en stel Dude utan hjul men med GX Eagle och sänkstolpe? Tjänar man på att köpa billigast möjliga hjul till den så den kan säljas körklar?
Eller för den delen, vad kan man tänkas få för en komplett uppgraderad Dude enligt ovan? Första årsmodellen tror jag, den grön-gula.

Senast ändrad:
klart du ska ha en extra fatbike att låna ut till kompisen. när du ändå är wild and crazy varför inte satsa på ett par 100 mm kolfiberhjul?

Jag hade lätt beställt dubbelbottnade fatbikefälgar i kinakol igen och byggt hjul på det. Så mycket lättare att fixa slanglöst.
Och beställ inte för breda.

kais01 sa:
klart du ska ha en extra fatbike att låna ut till kompisen. när du ändå är wild and crazy varför inte satsa på ett par 100 mm kolfiberhjul?
Mmm, tillverkaren säger att 100mm och 4,8 ska få plats men jag är skeptisk efter mina mätningar mot 80 och Jumbo Jim 4,8. Har dock inte flyttat över hjulen än.... Dom har ju dock 90mm i kolfiber men jag kan inte avgöra om det är bra skit? https://icancycling.com/collections...an-26er-carbon-fatbike-wheelset-90mm-hookless

Eveningstar sa:
Jag hade lätt beställt dubbelbottnade fatbikefälgar i kinakol igen och byggt hjul på det. Så mycket lättare att fixa slanglöst.
Och beställ inte för breda.
Att bygga (eller rättare sagt beställa delar till) mitt första bygge har kokat min hjärna och att bygga hjul verkar ännu svårare, eller? Har ingen aning om vad som är viktigt?

Senast ändrad:
DT är bra vikt/pris på.
Tänk på att fälgen inte får bli så bred att den tappar skyddet från däcket om du ska cykla annat än snö.

Delarna börjar anlända och de första är på plats ”på riktigt”, vevpartiet. Blev ganska ok med fyra-fem mm mellan triangel och vevar, även om jag önskat tightare.
Hoppas få de sista delarna på måndag, bussningar till dämpare och spacers mm. Känns lönlöst att fortsätta innan gaffel och stryre sitter fast, och kunna sätta ner den på hjulen...?

2A453597-2E09-4FAD-800A-0938E0317FD8.jpeg

B0B1048A-A4AD-42E5-A393-FE8C851746E6.jpeg

Nästa idiotfråga, hur fäster man lämpligast växelvajerhölje och bromsslang i de fördragna plastlinorna innan man drar dom genom ramen? De är ganska tjocka så det funkar inte att tejpa fast dom utanpå, det blir för trångt. Dra igenom en fiskelina istället kanske och använda den?

Har aldrig gjort någon sådan dragning men borde det inte bara vara att trä höljet runt plastslangen och trycka in höljet... att du typ använder plastslangen som en vajer om du förstår hur jag menar.

Växelvajer bör väl gå in i "plastslangen", sedan är det bara att trä på häljet på vajer. Bromsslangen bör som sagt kunna träs på "plastslangen"?

De fördragna är solida så inget kan träs igenom dom, och för korta för att trä något över då man inte kan hålla emot i ”bakändan”. Kanske det funkar att vika dubbelt och vålda i dom så de sitter, eventuellt tillsammans med någon liten spik som kil, sedan klippa bort det som blir skadat. Hade hoppas få igenom bromsslangen utan att tappa ur och behöva lufta efteråt också...

Tejpa ihop ände mot ände med tejp med starkt klister (packtejp eller vanlig silver/gorilla/osv.-tejp) och mata och dra på samma gång så du känner att inte tejpen släpper. Funkat bra genom labyrintiska ramar, runt vevlager etc.

Så, då börjar det sakta likna en cykel, en ganska fet en. Ett orosmoment är dock att min röv ska hamna för långt bak trots "rak" stolpe men det får väl första provturerna utvisa. Finns det annars stolpar som bygger framåt, eller sadlar med längre rails?
Och det här med att kapa bromsslangar utan att behöva lufta efteråt, funkar det verkligen?

IMG_5134.JPG

IMG_5135.JPG

Vikten så som på bilderna ovan är 12,95 kg, så om jag räknat och vägt resten av delarna rätt så kommer den körklar att hamna på under 14,6 kg, om jag nu klarar mig utan dropper...? I så fall får jag väl kompensera det med revoloops och Eagle X01 kassett :-)

Slutligen lite fulmek, hur man betvingar en stjärnmutter när man glömt köpa gängstång som planen egentligen var... (det ligger en hylsa inuti för att styra allt rätt också)

IMG_5131.JPG

IMG_5133.JPG

Octagon sa:
BuTTuS sa:
Och det här med att kapa bromsslangar utan att behöva lufta efteråt, funkar det verkligen?
Enligt Shimano funkar det, men jag har i all fall inte fått till det helt bra. Alltså, det gick att cykla, men blev bättre när jag luftat.

BuTTuS sa:
.....om jag nu klarar mig utan dropper...?

Nej, sänkstolpe vill du absolut ha.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3405811/3405811#msg-3405811

Tricket med shimano utan luftning är att trycka ut kolvarna så myclet man vågar innan man kapar slangen. Sen byta inser och oliven å montera ihop, på med tratten i handtaget och sen pressa in kolvarna igen å toppa upp oljan om det behövs.

En dropper är ji given på alla moderna cyklar?

Jag brukar iofs kapa gaffelröret innan jag drar i stjärnmuttern. För du ska väll inte ha 36 distanser under stammen?

marr sa:
Jag brukar iofs kapa gaffelröret innan jag drar i stjärnmuttern. För du ska väll inte ha 36 distanser under stammen?
Nä det ska kapas men det har jag ingen brådska med, vill testa den ordentligt med olika inställningar först, men så mycket lägre tror jag faktiskt inte att stammen hamnar.

GetLucky sa:
Tufft bygge, men är det för liten ram? Har aldrig sett så många distanser under ett styre förut.
Nja, en large vilket är största de har. Kort styrhuvud (heter det så?) och nu när jag har chansen att bestämma så ska styret upp! Fast fullt så där extremt blir det nog inte men jag tänker inte kapa något innan jag testat ordentligt.

Har ikväll monterat frambroms och kortat slangen utan att den blev svampigare så det verkar ju fungera.
Att dra växelvajer var heller inga problem då jag upptäckte att ”täckbrickorna” gick att skruva lös när man ska igenom.
Och så pimpat den lite, blev bra tycker jag?

01A60898-576F-46C3-AD30-3598662B2485.jpeg

Ser ju riktigt najs ut.
Tror dock att det sett ännu bättre ut om du ersatt någon spacer med en styrstam med mer vinkel.
Snyggt med orangea dekaler som ger lite färg på bygget.

När du bestämt vilken höjd du vill ha byt till ett styre med mer Rise och en stam med lite mer vinkel så kan du kapa av lite på styrröret, det där ser ju lite bisarrt ut... ?

Jag såg att chainreactioncycles säljer Protaper, som har ett styre med 76mm rise(tror jag det var). Det var visserligen slut på lagret, men det jag vill säga är att det finns styren med ordentlig rise.

Om det är mitten av styret man vill ha fram så måste nog Height vara mitten av stammen. Om du ska jämföra en stam med 40 mm stack (absolut vanligast) med en som har 30 mm och båda sitter högst upp på styrröret så får du alltså lägga på 5 mm på den som har 30 mm stack (och köpa en 10 mm spacer).

Några rundor har jag hunnit med och kan väl sammanfattas med att Duden ska bort...
Den här blev precis vad jag var ute efter, en ”komfortabel äventyrare” som ändå känns busigare än Duden, kanske för att den har kortare kedjestag? Jag satt ju länge och dreglade över Trek full stache 8 men den här tror jag blev bättre för mig.
Skönt att kunna ha högre tryck för bättre rull och slippa självgunget som ibland kunde bli med helstel, men ändå bekvämare. Dämpare med tre lägen blev också en hit, normal för utför, superstenigt eller mysglid, ”pedal” på bättre stigar om man har bråttom, och stel på transportsträckor och grusväg och vinter kanske?

Och så kan jag lugna alla med att jag nu beställt en 30 graders stam... ;-)

Nu när jag vet var jag ska ha styret, kan man kapa gaffelröret någon millimeter under överkant av stammen och på med locket, eller bör den vara någon mm längre, sedan en tunn spacer+lock? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Jag föredrar 5 mm spacer ovanpå, så utnyttjar man hela klämytan av stammen (och man har 5 mm marginal för att höja).

BuTTuS sa:
Men "locket" får inte ha kontakt med röret va, det ska trycka på stamm eller spacer?

Precis. 2.5 mm ser kanske lite finare ut, men behöver mer någran kapning. Beroende på topcappen måste rören vara 1eller 2 mm kortare än ovansidan av spacern/stammen.

Tillbaka
Topp