Favero Assioma Duo eller Pro RS?

loglog

Medlem
Det börjar bli dags för första effektmätare på landsvägscykel för att träna seriöst. Ser att Favero Assioma Duo har gått ner i pris och ligger kring 5000 kr i dagsläget. Men för ungefär samma pris kan man få den ensidiga versionen av den nya modellen Pro RS.

Någon som har input på valet mellan dubbelsidig äldre version och ensidig ny? Verkar som att det finns vissa fördelar med hållbarhet och serviceability på nya, annars svårt för mig att avgöra om det är stor skillnad.

Köp den enkelsidiga Pro och uppgradera med tiden till dubbelsidig. Om du ens behöver det. Det är minimal skillnad men vissa personer har en jättestor obalans. Det är dock inte vanligt så sannolikheten är att du ändå ligger på 49%/51% osv.

Pro har massa fördelar över gamla varianten och ser dessutom snyggare ut. En av fördelarna är att det är enkelt att byta ut delar och uppgradera.

Vet inget om den nya, men jag har haft Duo sen 2021 och de har funkat utan minsta problem sen dess och de anses så vitt jag vet som väldigt tillförlitliga och enkla att leva med.
Tillägg: batteritiden har jag alltid upplevt som mer än tillräcklig. Laddar när de börjar varna. Har aldrig gått tom på batteri. Så är de nya bättre så är det väl bra, men om man inte är extrem-randonneur så känns det inte nödvändigt.

Senast ändrad:
Är det någon skillnad på batteritid? Den nya fick väl någon uppdatering som gav den typ dubbla batteritiden i jämförelse med när den släpptes?

Kör ensidig pro på MTB. Väldig nöjd. Ser inget behov av dubbelsidig. Skulle de fela någon procent är de ju ändå samma hela tiden så du ser ändå din utveckling och kan träna mot watt mm. Mäta sig mot andra kan du sen göra på tävling

Väldigt delade åsikter här :) Misstänker att jag har en del obalans men vet heller inte om det är så viktigt att korrigera. Jag märker ju av det nu och ska börja köra styrka och fokusera lite extra på vänsterbenet.

Om jag kör på med en enkelsidig effektmätare, kanske jag kan använda min trainers effektmätare som referens? Antar att om jag hade en massa obalans så skulle passen på trainer ge högre utslag än de utomhus. Kanske räcker för att hålla koll på eventuell obalans?

Väldigt delade åsikter här :) Misstänker att jag har en del obalans men vet heller inte om det är så viktigt att korrigera. Jag märker ju av det nu och ska börja köra styrka och fokusera lite extra på vänsterbenet.

Om jag kör på med en enkelsidig effektmätare, kanske jag kan använda min trainers effektmätare som referens? Antar att om jag hade en massa obalans så skulle passen på trainer ge högre utslag än de utomhus. Kanske räcker för att hålla koll på eventuell obalans?
Svårt att jämföra effekt ute vs inne. Tycker det är enklare att trycka på mer ute. Men svårare att hålla samma nivå ute pga terräng. Så det är inte riktigt jämförbart.

Men nej en obalans, om du ens har en, spelar inte så stor roll utom för egot. Hade du aldrig skaffat en mätare hade du aldrig vetat ändå. Skaffar du en ensidig nu kommer du fortfarande kunna jämföra mot siffrorna du får. Visar det sig att din FTP egentligen ligger några watt högre pga obalans så är det inte hela världen. Skaffa ensidig nu och börja träna sen uppgraderar du till dubbel nästa år.

Jag har Assioma duo på landsväg. Ligger på 50/50 eller 49/51 i balans.
På min mtb har jag Pro RS enkelsidig.

Jag skulle köpa Pro enkelsidig om jag skulle köpa nytt idag. Suverän batteritid efter uppdateringen.

Balans mellan höger och vänster behöver man ju bara veta en gång. Den ändras inte för mig i alla fall...

Balans mellan höger och vänster behöver man ju bara veta en gång. Den ändras inte för mig i alla fall...

Men du har ju redan "bra balans" , så då är det rätt rimligt att det inte ändras utan åverkan som skador osv.

Har man dock ett sämre utgångsläge så får du dels uppblåsta värden med enkelsidig mätning men också att du fortsätter "underhålla" obalansen. Sen är viss obalans naturlig.och inget att haka upp sig på, men det kan också vara läge att mer riktat träna upp en jämnare balans.
Och hur det ligger till vet man ju inte förrän man mätt båda sidorna. Position på klossar t.e.x. kan också påverka balansen, eller sittposition osv.

Det går hur bra som helst att träna med enkelsidig effektmätare - men dubbelsidig är bättre, speciellt om man inte vet hur man ligger till. Att uppgradera till dubbelsidig mätning senare brukar vara väldigt oekonomiskt.

Jag har två par av gamla sorten, som tuggat på år efter år och har kanonbra batteritid. Q-faktorn är inget jag någonsin reflekterat över.

Nya är så klart (förhoppningsvis) ännu bättre och oavsett vilken du köper kommer det vara ett lyft för din träning. :)

Förstår inte riktigt detta med att ”köp enkelsidig nu och uppgradera till dubbelsidig sedan”. Då är det väl lika bra att köpa dubbelsidig med en gång så det blir rätt från början? 🙂
Eftersom TS budget verkar vara begränsad så är alternativet en gammal utdaterad version av pedalerna för att få dubbel vs den nyare bättre versionen men enkelsidig. Enkelsidig = fungerar mer än väl, dubbelsidig är onödigt. Men om TS jättegärna vill ha dubbelsidig så kan hen uppgradera till det nästa år om det fortfarande finns ett behov.

Fast det kostar ju betydligt mycket mer att köpa enkelsidig + uppgradering. Så mycket mer att det antagligen bättre försöka sälja den enkelsidiga först och sedan köpa nya dubbelsidiga (rent ekonomiskt vart fall)

Jag har dåliga knän och för min del varierar balansen rejält även under rundorna om jag kör mig trött. Brukar ligga runt 50-50 i början, går mot 60-40 och sen när det bättre knät har tagit för mycket stryk kan det sluta med 45-55.

Fast det kostar ju betydligt mycket mer att köpa enkelsidig + uppgradering. Så mycket mer att det antagligen bättre försöka sälja den enkelsidiga först och sedan köpa nya dubbelsidiga (rent ekonomiskt vart fall)
1300 kr skillnad mot att köpa dubbelsidig direkt vs köpa enkelsidig och sen uppgradera med en kraftaxel från Faveros hemsida nästa år. Dom flesta klarar av det, det är en uppoffring man kan göra om man jättegärna vill ha kraftmätning NU men samtidigt vill ha framtidssäkrade grejer som är lätta att underhålla, bättre batteritid, lösa delar osv.

Jag har dåliga knän och för min del varierar balansen rejält även under rundorna om jag kör mig trött. Brukar ligga runt 50-50 i början, går mot 60-40 och sen när det bättre knät har tagit för mycket stryk kan det sluta med 45-55.
Och hur påverkar det din träning eller cykling förutom att du nu vet att du har en obalans? Sorry för tonen men vet inte hur jag ska formulera om mig utan att låta dryg, det är inte meningen.

Har man dock ett sämre utgångsläge så får du dels uppblåsta värden med enkelsidig mätning men också att du fortsätter "underhålla" obalansen. Sen är viss obalans naturlig.och inget att haka upp sig på, men det kan också vara läge att mer riktat träna upp en jämnare balans.
Och hur det ligger till vet man ju inte förrän man mätt båda sidorna. Position på klossar t.e.x. kan också påverka balansen, eller sittposition osv.
Har detta verkligen någon praktisk betydelse? Jag har under alla mina år med dubbelsidiga effektmätare och en professionell coach aldrig någonsin pratat om eller utvärderat någon obalans med hjälp av effektmätarsiffror. Det låter lite teoretiskt snarare än något som har någon praktisk betydelse.

Biomekanisk obalans kommer man snarare åt genom bikefit, styrketräning och en sjukgymnast som kan utvärdera din status. Att sitta och oroa sig över siffror tror jag inte riktigt är vägen framåt.

Huruvida siffrorna blir uppblåsta eller för låga spelar ju mindre roll, så länge som effektmätaren visar samma effekt från gång till gång. Men ska ändå vara försiktig med att ta siffror från en effektmätare och tro att de ska vara exakt samma som för en annan.

@miyatafarfar: Snälla, låt oss slippa Garmins maskinsvenska
Därför: effekt inte kraft
Det kan väl bara vara riktigt insnöade fysiker och ingenjörer möjligtvis som ens reagerar på det. Jag skriver informellt och glömmer ibland vad som är rätt, då jag skriver i farten. Tror ändå att alla fattar. Hästkraft är ett mått på effekt och representerar ca 746 watt. Ingen klagar på att det heter just hästkraft och inte hästeffekt.

Har detta verkligen någon praktisk betydelse? Jag har under alla mina år med dubbelsidiga effektmätare och en professionell coach aldrig någonsin pratat om eller utvärderat någon obalans med hjälp av effektmätarsiffror. Det låter lite teoretiskt snarare än något som har någon praktisk betydelse.

Biomekanisk obalans kommer man snarare åt genom bikefit, styrketräning och en sjukgymnast som kan utvärdera din status. Att sitta och oroa sig över siffror tror jag inte riktigt är vägen framåt.

Huruvida siffrorna blir uppblåsta eller för låga spelar ju mindre roll, så länge som effektmätaren visar samma effekt från gång till gång. Men ska ändå vara försiktig med att ta siffror från en effektmätare och tro att de ska vara exakt samma som för en annan.
Preach! Detta har alltid varit den Happy-korrekta åsikten när frågan dykt upp tidigare.

1300 kr skillnad mot att köpa dubbelsidig direkt vs köpa enkelsidig och sen uppgradera med en kraftaxel från Faveros hemsida nästa år. Dom flesta klarar av det, det är en uppoffring man kan göra om man jättegärna vill ha kraftmätning NU men samtidigt vill ha framtidssäkrade grejer som är lätta att underhålla, bättre batteritid, lösa delar osv.
Ja ok om man köper enbart kraftaxeln och inte ett helt "uppgradersingskit" så blir det ju betydlig mindre skillnad.

Ja ok om man köper enbart kraftaxeln och inte ett helt "uppgradersingskit" så blir det ju betydlig mindre skillnad.
Jag tycker det är lite fult att dessa kit säljs. Verkar liksom vara en hel extra pedal inkluderad. När man på Pro kan byta ut axeln i pedalen bara. Men man får med extra laddade… som också går att köpa för sig via hemsidan om man prompt måste ladda båda pedalerna samtidigt.

Jag tänker såhär att har man råd ska man köra dubbelsidigt, men att köra med enkelsidig mätning gör att man ändå uppnår 95% av funktionen. Har man inte råd med eller vill lägga ut pengarna för dubbelsidigt kommer man alltså inte att få ut nog mycket mer för att motivera kostnaden. Så med det sagt är det dumt att köpa en dubbelsidig äldre utgående modell istället för den nya modellen men enkelsidig. Med den nya modellen kan också TS uppgradera till dubbelsidig mätning i framtiden OM behovet skulle uppstå. Då blir setet ”komplett”, och man kan få dom där sista 5% av funktionen som egentligen inte ens behövs. Självklart blir det då dyrare än att köpa dubbelsidigt direkt. Men man håller sig mer likvid tills dess och har ändå valet att skippa uppgraderingen om man nöjde sig med enkelsidig mätning. Det var precis så jag gjorde för några år sedan nu när Pro MX kom ut och jag har fortfarande inte uppgraderat som jag trodde att jag skulle vilja göra när jag köpte pedalerna. Kommer dock byta ut pedalkropparna till SPD-SL istället för SPD.

Det här med att kunna köpa bara effektaxeln separat för att uppgradera gjorde det hela mer intressant. Vågar man räkna med att en sån axel passar in på den högra dummypedalen?

Eftersom TS budget verkar vara begränsad så är alternativet en gammal utdaterad version av pedalerna för att få dubbel vs den nyare bättre versionen men enkelsidig. Enkelsidig = fungerar mer än väl, dubbelsidig är onödigt. Men om TS jättegärna vill ha dubbelsidig så kan hen uppgradera till det nästa år om det fortfarande finns ett behov.
Jo absolut, om budgeten är begränsad så är enkelsidig effektmätare ett bra alternativ, och man har då optionen att uppgradera till dubbelsidig i framtiden om man kommer på att man vill ha det. Det var mer scenariot att man köper enkelsidig fast man redan nu vet att man kommer uppgradera som jag tycker är konstigt. Dels eftersom totalkostnaden blir högre, dels eftersom man får en tid med (marginellt) sämre mätning. Lose-lose. 🙂

Jag tänker såhär att har man råd ska man köra dubbelsidigt, men att köra med enkelsidig mätning gör att man ändå uppnår 95% av funktionen. Har man inte råd med eller vill lägga ut pengarna för dubbelsidigt kommer man alltså inte att få ut nog mycket mer för att motivera kostnaden. Så med det sagt är det dumt att köpa en dubbelsidig äldre utgående modell istället för den nya modellen men enkelsidig. Med den nya modellen kan också TS uppgradera till dubbelsidig mätning i framtiden OM behovet skulle uppstå. Då blir setet ”komplett”, och man kan få dom där sista 5% av funktionen som egentligen inte ens behövs. Självklart blir det då dyrare än att köpa dubbelsidigt direkt. Men man håller sig mer likvid tills dess och har ändå valet att skippa uppgraderingen om man nöjde sig med enkelsidig mätning. Det var precis så jag gjorde för några år sedan nu när Pro MX kom ut och jag har fortfarande inte uppgraderat som jag trodde att jag skulle vilja göra när jag köpte pedalerna. Kommer dock byta ut pedalkropparna till SPD-SL istället för SPD.

Men hen har ju råd med dubbelsidigt?
Du får det att framstå som att nya modellen är otroligt mycket bättre än den gamla - men det är den inte. Båda funkar utmärkt för att mäta kraften, båda har bra batteritid, den ena något bättre och något mindre form faktor men det är frågan om en evolution, inte en "revolution".

@fredrikw ingen har väl ifrågasatt om det funkar med enkelsidig mätare eller inte - utan alla är väl överens om att så länge mätaren visar konsekvent, och man utgår från värdena från samma enhet gång på gång och inte börjar titta på trainerns watt eller andra cykelns effektmätarwatt osv. så funkar det kalas att styra träningen med.

Assymetrier och obalanser har vi alla, och kroppen är superbra på att kompensera för det men det kan också stöka till det. För det mesta inget problem,.men det betyder inte att det aldrig är ett problem. Med en dubbelsidig mätare så vet du i alla fall utgångsläget. Beroende på så kan det vara värt / eller inte att försöka göra nåt åt saken. Men som det redan skrivits tusen gånger i den här tråden, det går utmärkt att träna med båda varianter, det går också utmärkt att träna bara med RPE som indikator t.ex. på motionärsnivå. Men det är kul med prylar och för egen del hade jag hellre haft dubbelsidig mätning än senaste generationen i och med att "gamla" versionen är superbra.

Hade frågan varit Garmin Vector 3 dubbelsidiga eller nya enkelsidiga Assioma haade jag tagit enkelsidiga alla dagar i veckan:)

Det här med att kunna köpa bara effektaxeln separat för att uppgradera gjorde det hela mer intressant. Vågar man räkna med att en sån axel passar in på den högra dummypedalen?
Ja, det fungerar. Det är exakt samma axel fast med en sensor i. Så det är bara att ta ut den gamla och sätta i den nya. Sen kan du i appen trycka på en knapp för att synca den nya axeln/sensorn ihop med din vänstra för att låsa upp dubbelsidig mätning.

Ja
Jag frågade Faveros kundtjänst, läs mer i den här tråden

Tillbaka
Topp