Feedback på cykelförvaring!!

vero

Medlem
Hej!

För en tid sedan publicerade vi en undersökning här där vi ville ha svar på hur man förvarar sin cykel samt vad man har för behov. Nu har vi gjort ett förslag på cykelförvaringen och skulle vilja ha feedback på vad ni tycker om denna lösning. För- och nackdelar!

Titta på bilderna och skriv kommentarer på forumet eller till ve1075ch-s@student.lu,se

MVH
Designstudenter i LTH

Cykel.png

Cykel2.png

Cykel3.png

Det ser ut som om ni har uppfunnit en cykelförvaring som varit känt här i många år.

Ni får nog göra en ordentlig krok, så som den ser ut i bilden kommer den vika sig (eftersom snöret inte är så styvt) och tappa cykeln.
Stöden verkar bara anpassade för racers, gör ni en djupare v-formad skål kan man få plats med bredare däck.

En annan fundering, det hade kanske varit smidigt om stöden satt på en skena så att man kunde anpassa dem efter hjulbasen på cykeln, så man slipper montera om allt när man byter cykel.

Håller med om det som skrivits.

Jag tror inte att jag är i tänkt kundgrupp då jag bara har mountainbikes, och kör med klassisk väggkrok och vertikal montering på en vägg.

Toppröret lutar på de flesta cyklar, och då tvivlar jag på sån där krok. Väldigt många cyklar har topprör som är hydroformat eller kolfiber i fri form, dvs. inte runt, och lutar. Kolfiber-varianten kan vara extremt känslig så krok-grejen kan inte klämma eller lägga an hårt material utan risk för skador.

Det är viktigt att det går smidigt att sätta stället högre upp, särskilt för cyklar med breda styren som inte blir så slimmade. Gärna att det är smidigt att sätta ett till ställ direkt ovanför det andra.

Är snöret till kroken fjäderladdat som en dammsugarsladd? Det ser ut som att styret svävar en bit ifrån väggen, som om det är justerbart och låsbart.

Skydd runtom däck-skenorna är nog ett måste - annars får väggen märken direkt, så det borde ingå. Skydd där styret skulle slå i väggen om man inte är jätteförsiktig vore bra, särskilt för cyklar med breda raka styren såsom mountainbikes.

Blir snöret slappt när cykeln inte hänger där så vore det kanske smutt med nåt så att man undviker att dingla kroken mot väggen varje gång vilket förr eller senare ger märken.

Speca gärna maxvikt och vilka sorters cyklar den ska klara. En elcykel med feta däck, typ Haibike Xduro?

Tänk på skitavrinningen. Om man erbjuder en modell med skituppsamlande ränna tror jag att flera skulle nappa. Har man ont om plats har man ofta också svårt att spola av hojen efter turen. Alla kör ju inte solskensafaltsturer alltid.

För att få den mer allround oberoende på cykelmodell hade jag skippat krokens funktion till ramen och istället anpassat den så man drar snöret runt ramen och krokar i snöret och får en strypsnara. Då passar den alla cyklar istället för bara några.

Förstår att den ska vara designmässigt snygg också men är det inte praktiskt blir det inte använt.

Toppröret lutar på de flesta cyklar, och då tvivlar jag på sån där krok. Väldigt många cyklar har topprör som är hydroformat eller kolfiber i fri form, dvs. inte runt, och lutar. Kolfiber-varianten kan vara extremt känslig så krok-grejen kan inte klämma eller lägga an hårt material utan risk för skador.

Extremt känslig är nog att ta i.En cykel som inte klarar av att hänga i bara toppröret vill inte jag grensla.

Man kan spänna en klämma så den ligger an, man behöver inte spänna så man klämmer ihop rören.

Två av denna är mindre beroende av axelavståndet mellan olika cyklar.

Å andra sidan verkar fasthålligheten på den där tavelhyllan inte vara helt 100. Rätt många här på forumet har sett sina dyrgripar ramla ner. Stalltipset för den tavelhyllan är att man ska dra i ett partre skruv så att hyllan inte släpper i fogen. :)

TS, cool lösning! Fjäderladdad kabel däruppe är guld.

Som vissa skriver här har ni lite mer att jobba på för en produktionsfärdig produkt, så kör på och skissa! Uppdatera oss gärna med nästa iteration.

Extremt känslig är nog att ta i.En cykel som inte klarar av att hänga i bara toppröret vill inte jag grensla.

Man kan spänna en klämma så den ligger an, man behöver inte spänna så man klämmer ihop rören.

Ja kanske. Jag tänker en LVG-hoj med känslig blank lack, efter många upphängningar.

Cleant! Skulle jag förvara klassiska racercyklar i hemmet skulle er variant vara ett alternativ.

Men jag instämmer i flera av åsikterna ovan:
Ni får fundera på kroken, den måste fungera på olika rörformer och i olika vinklar. Om stöden för hjulen fungerar för Mtb skulle ni nå fler intressenter. Om ni har ett enkelt sätt att ändra avståndet mellan stöden skulle det kunna tilltala folk som flyttar runt sina cyklar eller byter ofta. En smutsuppsamlar-funktion skulle sticka ut och skilja er från mängden.

Ingen aning om hur ni får till ovanstående, men ni är ju proffsen! Lycka till.

Det där är ju ganska snyggt, men om utrymme och användbarhet är en faktor skulle jag ta inspiration från ställningarna i de finska Intercity-tågen. Ryms 3 cyklar på runt 1 kvm.
pyc3b6rc3a4t-ic-junassa.jpg

Vill också påpeka att pedalerna är helt fria och kan komma till att skada väggen. Vilket för mig hade varit en no go om jag letade efter denna typ av förvaring

Vill också påpeka att pedalerna är helt fria och kan komma till att skada väggen. Vilket för mig hade varit en no go om jag letade efter denna typ av förvaring
En sån här pedalkrok är inte så dum, löser ju både problemet med upphängningen och att hålla koll på pedalerna. Gäller bara att se till att den sitter fast ordentligt i väggen.

En sån här pedalkrok är inte så dum, löser ju både problemet med upphängningen och att hålla koll på pedalerna. Gäller bara att se till att den sitter fast ordentligt i väggen.

He he, ja jag ser framför mig den bild som saknas på classes hemsida: Cykeln ligger på den repade och buckliga motorhuven på bilen.

Skämt åsido, jag tror att just tak- och vägginfästningstekniken är den stora tröskeln för många vanliga konsumenter. Dels kanske de inte får eller vill skruva i väggar och tak, och dels klarar de inte av att göra det på ett säkert sätt.

Det finns väl klisterkrokar idag å andra sidan? Fast de duger kanske mest till tavlor.

Kanske en nöt att knäcka för den kreative designern?

Tillbaka
Topp