Fejka rost - eller andra sätt att shabby chica en ram

Hej, ny här och helt grön på att modda cyklar.
Har precis köpt en Kona Unit SS som ska användas som beater i vardagen att lasta ungar och matkassar på, men även sporadiska lekrundor i skogen.
Bor i innerstan, så mina cyklar blir stulna då och då (Trots monsterlås, som jag också har till denna cykel). Har en idé om att addera fejkrost för att få hojen att se mindre stöldbegärlig ut. Funderar på något sätt att ”måla på” rost, men kanske med skyddande lack över på något sätt. Likt cykeln här: https://www.singlebe.com/en/produkt/singlebe-rusty/
F4C29B0E-803D-4B13-9079-B225E3BB574D.jpeg

34EA6B1D-9DA5-40AD-A673-B158BAFA7083.jpeg

Vill helst inte skrapa av befintlig färg eller göra den mindre skyddad från riktiga skador och rost. Så typ ”shabby chic-ifiera” den.
Någon som har idéer på hur man kan göra detta? Eller andra smarta sätt att få cykeln att på ytan se ut som skräp? En jävla massa stickers kan ju också vara en idé.
Tack ?

att ta med ett hjul liksom sadeln minskar också stöldrisken en del. annars är ts' grundide rätt bra:)

Clean cykel, riktigt snygg!

Biltema har gummifärg i svart, gunmetal med flera, kanske kombinera dessa? Skyddar samt går att dra bort. Har gjort alufälgar bil med bra resultat. Gör inte för snyggt bara :-)

/David

Klarlack, kanel och nån gulare krydda finns det exempel på ute på nätet.
Har ingen länk på rak arm, men googla på faux rust cinnamon t ex...

Biltema har ”Effektspray, rost”. Mindre brutal men kanske också mindre övertygande är nog rosteffekt vinyl.

Annars vill jag minnas att någon kopparpläterade en ram, såg väldigt patinerat ut när det ärgade efter ett tag. Nackdelen är kanske att då har man inte bara cykeltjuvar utan även kabelbrännarklientelet att vara på vakt mot.

Nåt sånt här skulle nog kunna funka. LÄNK
Har för mig att jag hört talas om liknande produkter i spray-form, men min Google-förmåga är bristfällig just nu verkar det som.

Kom just ihåg att jag gjorde ett liknande projekt där jag "sunkifierade" en BMX.
Tog sprillans nya anodiserade fälgar, nav och andra bitar och sprayade dom med lite ugnsregörings-skum (kaustiksoda) och lät det göra sitt för att ge anodiseringen lite patina.

Ramen sprayade jag med grundfärg, sen röd, sen grå. Men innan det översta lagret torkat helt så blötte jag en trasa med lite t-sprit och "torkade" av ramen på en del strategiska ställen för att få till en lite patinerad look.

2009.10.13_002.jpg2010.01.20_003.jpg2010.01.20_001.jpg

Kom just ihåg att jag gjorde ett liknande projekt där jag "sunkifierade" en BMX.
Tog sprillans nya anodiserade fälgar, nav och andra bitar och sprayade dom med lite ugnsregörings-skum (kaustiksoda) och lät det göra sitt för att ge anodiseringen lite patina.

Ramen sprayade jag med grundfärg, sen röd, sen grå. Men innan det översta lagret torkat helt så blötte jag en trasa med lite t-sprit och "torkade" av ramen på en del strategiska ställen för att få till en lite patinerad look.

Visa bilaga 413803Visa bilaga 413805Visa bilaga 413804
Snyggt! Bra tips

Har ngn nämnt Plasti Dip? Ser ju inte ut som rost, men man kan ju åstadkomma looken av en hemmålad skitcykel och viktigast av allt - lätt att återställa!

Blanda lite olika kulörer och kanske även få lite skit att fästa innan plasten torkat. Har dock inte provat själv.

Tillbaka
Topp