Fel inställning om jag domnar bort i händerna?

Kanglou

Ny medlem
Tjena! Måste bara kolla om jag enkelt kan testa mig fram,Men varje gång jag är ute och cyklar så domnar jag bort i händerna sitte jag fel?Kan man enkelt åtgärda problemet genom att ändra på styret?Eller vad kan man testa är det "normalt"att domna bort?

Mvh Danne.

Finns en massa trådar om det här så jag rekommenderar att du söker på forumet.

De generella tipsen brukar vara:
* Håll inte så hårt i styret
* På mtb, köp mjuka och /eller ergonomiska handtag.
* På lvg, kör dubbla stylindor eller nån tjock styrlinda.

För mig gäller att för högt tryck och/eller vibrationer ger domningar.
så du kan se över däcktryck och däckvolym samt om det är en mtb se över gaffelns förmåga att ta upp små ojämnheter.

Annars är det väl helt enkelt sittställningen med för långt till styret.

Är det lvg eller mtb?

Antingen ändra sittställning, eller träna upp större corestyrka så man inte hänger på händerna på samma sätt. Tjockare lindor/handtag är väl snarare ett sätt att maskera problemet.

Henrik_E sa:
Antingen ändra sittställning, eller träna upp större corestyrka så man inte hänger på händerna på samma sätt. Tjockare lindor/handtag är väl snarare ett sätt att maskera problemet.
Kan ju va så absolut. Svårt att ställa en diagnos på någons fysik på den knappa informationen vi fick.

Kanglou sa:
Det är MTB vi pratar om.
Det var ju synd för hade det varit väg så hade det bara varit att trampa lite hårdare/snabbare.

Edit: Kolla dig själv om du vrider händerna mycket vid handleden. Breda raka styren ihop med smala axlar och "trångta blodådror" i handleden kan ge somningar (vilket iofs inte är domningar).

Senast ändrad:
Kan ju va så absolut. Svårt att ställa en diagnos på någons fysik på den knappa informationen vi fick

Tänkte mera om det va något genirellt som man kan göra.Hade du blivit gladare om du fick reda på min längd,Vikt,Max puls kalsong storlek?

Jag hittade 2 saker som gjorde att mina händer slutade att domna innan jag var stark i bålen av den träningen.

1. Höjde fronten på sadeln så den lutade/pekade mindre mot styret. Prova horizontal sadel vinkel. Får du ont av sadeln justera tillbaka. ..
2. Bytte till body geometry spesh handskar...https://www.google.se/search?ie=UTF-8&client=tablet-android-samsung&source=android-browser&q=specialized+body+geometry+gloves&gfe_rd=cr&ei=n5DPWLCOBuPk8Af5xbTgDA#gfe_rd=cr&imgrc=3MEhl-sOsEinEM:

Men bålstyrkan är ofta rotorsaken. Så träna den...

Är det 29 tummare Byt till 26 och sänk styret.Om du trots allt har 29tum = Damtralla kapa styret till
ca 60cm & sänk styret. Du ska absolut inte ha någon vikt på händerna.

Domnar du i hela händerna eller i vissa delar? Lillfingrar, handkant och halva ringfingret? (ulnarisnerven) Eller tumme-pekfingerdelen? (medianusnerven)

Domningar i handen beror ofta på att någon av dessa nerver (eller båda om hela handen domnar) kommit i kläm och inte får blod under en period (ungefär som när en kroppsdel "somnar"), t.ex. genom att du vinklar handlederna eller att du ligger tungt på någon del av handen. Långvarig belastning/domning kan leda till allvarligare nervskador och lång återhämtning, så ta det på allvar.

Raka handleder i "normalgreppet", varierat grepp, inte blåhålla, och skaka liv i händerna med jämna mellanrum hjälper. Jag blev också hjälpt av specializeds body geometry-handskar, som också tipsades om ovan.

Edit: Rätt nerv ska heta rätt sak!

Senast ändrad:
Nope det är en 27,5 tum 29 känns för stort för mig är bara 170cm lång så 27,5 känns helt rätt för mig.

janolle sa:
Är det 29 tummare Byt till 26 och sänk styret.Om du trots allt har 29tum = Damtralla kapa styret till
ca 60cm & sänk styret. Du ska absolut inte ha någon vikt på händerna.

Granman sa:
Domnar du i hela händerna eller i vissa delar? Lillfingrar, handkant och halva ringfingret? (ulnarisnerven) Eller tumme-pekfingerdelen? (medianusnerven)

Domningar i handen beror ofta på att någon av dessa nerver (eller båda om hela handen domnar) kommit i kläm och inte får blod under en period (ungefär som när en kroppsdel "somnar"), t.ex. genom att du vinklar handlederna eller att du ligger tungt på någon del av handen. Långvarig belastning/domning kan leda till allvarligare nervskador och lång återhämtning, så ta det på allvar.

Raka handleder i "normalgreppet", varierat grepp, inte blåhålla, och skaka liv i händerna med jämna mellanrum hjälper. Jag blev också hjälpt av specializeds body geometry-handskar, som också tipsades om ovan.

Edit: Rätt nerv ska heta rätt sak!

Känns mer som båda händerna domnar men att skaka loss händerna dock inte samtidigt funka får snabb tillbaka känseln.Men som någon nämnde så kanske jag ska se över viken på bromshandtagen kan vara att dom pekar lite för mycket uppåt och i det läget blir ju händerna mera raka i vinkel mot handtagen än att följa armarnas vinkel.Om man sänker bromshandtagen så borde ju händerna följa armarnas vinkel bättre.Ska försöka få till en bild medier jag sitter på hojen./Danne

Kanglou sa:
Men som någon nämnde så kanske jag ska se över viken på bromshandtagen kan vara att dom pekar lite för mycket uppåt och i det läget blir ju händerna mera raka i vinkel mot handtagen än att följa armarnas vinkel.Om man sänker bromshandtagen så borde ju händerna följa armarnas vinkel bättre.Ska försöka få till en bild medier jag sitter på hojen./Danne
Kolla denna länken... http://enduro-mtb.com/en/how-to-set-up-your-brake-levers-perfectly/

Styrets up-sweep och back-sweep kan ha rätt stor betydelse. Prova att vrida styret framåt eller bakåt (sett till cykelns riktning) och se om det gör nån skillnad.
För egen del mådde händerna mycket bättre när jag vinklade fram mina styren så att ändarna pekar ordentligt uppåt. Men det är förstås individuellt. Även mjuka och tjocka grepp (ESI extra chunky) har hjälpt, men jag vet att många andra inte gillar mjuka grepp.

Utöver bra handskar har Specialized sina ergonomiska grepp med "vingar" som ytterdelen av handflatan vilar mot. Ser ut som skit, men är annars väldigt bekvämt. Kan vara värt att prova.

Edit: Håller även med om att man bör kika på vinkel och position hos bromsreglagen. Tänk dock på att din överkropp är på olika ställen i förhållande till styret när du cyklar lugnt och när du cyklar mer aggressivt.

Senast ändrad:
Jag har problem med mina händer, sovande, bortdomnade inte enbart vid cykling, men hade i augusti och september rejäla domningar/kramper i skogen.

Gick till läkaren i oktober när det inte släppte och lyckades bli lurad att mina händer var överbelastade, vila och styrka skulle hjälpa, men icke.

Två månader senare, i december blev diagnosen karpaltunnelsyndrom och klämning av ulnarisnerven. Körde skenor i ett par månader men hjälpte inte så för två veckor sen opererades första handen. Ska plocka stygnen imorgon och bestämma tid för nästa hand.

Så om det inte ger med sig och du har fortsatta problem på natten/morgonen bör du se till och träffa en läkare.

Senast ändrad:
Hade tidigare problem med att händerna domnade bort men införskaffade ett bredare styre och problemet försvann.

Lånar tråden lite. mina händer domnar också, tack för tipsen. Jag får även ont i handlederna, vad kan detta bero på
Du behöver ge mer info. MTB/LVG? Terräng? Längd på rundor? Om MTB, fundera på var trycket hamnar. Hamnar det långt ut på händerna, vinkla bak styret, samt motsatt. Och köp tjockare handtag om du inte gjort det, exempelvis DMR Deathgrips.

Alltför framåtvinklad sadel kan göra att man "hänger på styret" för att inte halka fram, vilket kan orsaka handproblem. Tunna grepp är inte heller så roligt om man har stora händer och personligen tycker jag att det är märkligt att det skiljer så lite mellan alla grepp på marknaden trots att händer skiljer enormt i storlek.

Intressanta tips och råd! Jag har samma problem efter att jag bytt från en (enligt rekommendationerna) för liten till ”rätt” ramstorlek på min pendlarhoj. Men jag har också tunnare/hårdare däck på den nya så det kan förstås spela in. I övrigt är dom lika(Specialized Sirrus M/L). Jag har inte blivit svagare (tvärtom) så i mitt fall borde det inte vara det som är problemet. Nu ska jag skifta däck och labba med vinklar, inställningar etc. Tack på förhand för lösningen som säkert finns här :)

Mina händer domnar ovsett vad jag cyklar på, oavsett om det är fixie med massa drop, eller mys-pendlare med upprätt ställning.

så, det kan vara fel på cyklisten med ?
E67E8D55-38F8-44C4-9700-F363925D0EEE.jpeg
CF7D582F-8C75-47E1-A1D8-37E2B09CEFA0.jpeg
00C5BD3A-86FD-4EFC-A06A-0AB8D2DDCF6E.jpeg

Har inte höjden på sadel vs. styre betydelse? På MTB. När jag cyklar länge domnar jag också bort i tummarna och den närmaste delen av handflatan som jag inte vet vad den heter, och känner tydligt att jag har mycket vikt på styret och lite på sadeln. Nog för att jag är rejält otränad, men skulle det göra stor skillnad att vara bättre tränad för hur mycket tyngd jag lägger på styret?

om inte vinkeln på handtagen är avvikande skulle jag pröva att vinkla om bromshandtagen. svårt att säga vilket håll, men många har dem i planaste laget.

Har inte höjden på sadel vs. styre betydelse? På MTB. När jag cyklar länge domnar jag också bort i tummarna och den närmaste delen av handflatan som jag inte vet vad den heter, och känner tydligt att jag har mycket vikt på styret och lite på sadeln. Nog för att jag är rejält otränad, men skulle det göra stor skillnad att vara bättre tränad för hur mycket tyngd jag lägger på styret?
Ja, bålstyrka gör skillnad

ja när man är bättre tränad och tar i mer minskar trycket på händerna, och ersätts snarast av ett drag.

men på mtb tillkommer det ju en del grova snarare än fina vibrationer. båda kan vara problematiska.

Tillbaka
Topp