Fel på fjärrstyrd gaffellåsning.

martin.bratt

Ny medlem
Hej!

Har en rätt ny Rock Shox Recon gaffel med pop lock remote. Efter en tur igår funkar det att låsa gaffeln från styret men när man trycker på knappen för att låsa upp händer inget. Misstänker att något hänt med fjädern nere i gaffeln som skall dra tillbaks låsningen. Det går att låsa upp "manuellt" nere på gaffeln. (Körde in i en rätt stor trödstam som jag presic kom över under turen, kan ha fått genomslag men märkte inte att låsningen slutat för än senare.)

Någon som har några tipps på om detta går att fixa själv?

/Martin

Pröva att lirka där vajerinfästningen går in i remoten på styret, då brukar det hoppa rätt och funka igen. Annars kann det behövas göras rent i vajerinfästningen på gaffeln och smörjas upp, när det blir tillräckligt skitigt kärvar det så att inte fjärrlåsningen funkar... :-/ T

Tack för svaret!

Har smörjt och bytt vajerhölje, fungerar fortfarande inte så bra dock även om det blev lite bättre. Även om vajern är helt lös så åker låsningen inte riktigt tillbaks som den ska. Går det att öppna och inspektera låsmekanismen i själva gaffeln?

Tjenare!
Jag hade samma problem tills idag, vilket sammanträffande att jag läste på happy just idag. För mig berodde det på att "låsspaken" fastnade i styrfästet. Löste detta med hjälp av en fil.
DSC05280.JPG ht=544
Jag filade lite på spaken man låser med och lite på fästet. Det blev inte överdrivet snyggt men inte överdrivet fult och nu funkar det i alla fall.

Tillbaka
Topp