Fel på Magura MT5?

freddes

Aktiv medlem
Fel på Magura MT5?
Har ett par Magura MT 5 där bak funkar prima med fram inte tagit (tog till en början med). Kollade och pumpa handtaget utan skiva om det tog ett par pump innan klossarna tog emot varandra.

Tog av klossarna igen och pumpa igen men då hoppade nedre magnet ur läge och olja sippra ut.

Övre magnet satt kvar i ursprungsläge och rörde sig inte. Har de blivit något fel på bromsen? Eller går nedre magnet ut först när där inte är gemensamt motstånd pga utformningen av oket?

Bromsarna har bara rullat 10 mil kanske max.

Fel på Magura MT5?
Om du pumpat ur kolvarna kan man nog räkna med att det kan bli svårt att få det bra igen om man inte vet vad man gör.
Kan vara jäkligt lurigt att få in dom utan att skada kolvtätningarna....
Man ska aldrig pumpa utan belägg monterade,då bör man ha full koll på vad som sker vid oket,dvs se till så kolvarna inte ploppar ut.

Att några/någon kolv går ut före dom andra är fullt normalt,path of least resistance....den som "kärvar minst" går ut före dom andra.
När beläggen sitter i,och dom går mot skivan åker alla kolvar ut,förutsatt att ingen mekaniskt kärvar.

Du får peta i kolvarna igen,lufta och se så alla kolvar rör sej helt enkelt.

Fel på Magura MT5?
På två olika par MT5 som båda varit körda ett tag fick jag problem med att en av kolvarna knappt rörde sig. Tog lite lättflytande teflonolja på kolvarnas utsida och vad man kan se av kolvtätningarna, och motionerade oken, med tjocka insexnycklar i oket som distanser för att hindra kolvarna från att poppa ut. Nu gick kolvarna ut väldigt jämnt. Tvättade sedan med bromsrengöring. Funkar perfekt sedan dess, har körts mycket och hårt (downhill) sedan mitt pill.

Givetvis var både belägg och hjul avtagna under min procedur. Och insexnycklarna i oket satt så att kolvarna landade platt mot de parallella ytorna.

Tillbaka
Topp