Fel puls Forerunner 310XT

Har en Garmin Forerunner 310XT sedan några månader tillbaka.

Har problem med att den visar felaktig puls. Flera gånger per pass kan den visa att pulsen är uppåt 240 slag/minut. Så hög maxpuls har jag inte. Och den kan visa det trots att ansträngningen är en bit från max. Utöver det så blir graferna ofta väldigt ryckiga, trots jämn ansträngning.

Någon som har liknande problem? Kan man göra något för att motverka det?

Det där låter som min gamla Polar när man passerade Trångsundsanstalten, där peakade alltid pulsen på 250 även om man frihjulade....

Har själv en 310 och har aldrig dessa problem. Reklamation låter det som om iom att den är ny.

Jag fick lite sådana problem med min 310XT. Tvätta bandet och kolla så att du inte springer/cyklar bredvid högspänningsledare, typ järnväg.

+1 på att tvätta bandet. Jag har aldrig stött på problem kring kraftledningar eller järnvägar som jag alltid gjorde med min gamla Polar, däremot blir det lätt problem om bandet inte är rengjort ordentligt.

Brukar du fukta pulsbandet och bröstet ordentligt med vatten innan du tar på dig?
Det är viktigt att bandet får god kontakt för rätt funktion och pulsmätning.

Ett annat tips kan vara att köra en reset/återställning av själva klockan.
Det har vid enstaka tillfällen hänt att min egen Forerunner fått sig ett spel och ballat ur.
En återställning har löst dessa problem och därefter har det fungerat som det ska.

Hoppas något av tipsen kan hjälpa!

/Fredrik

Får alltid groteska pulsvärden (200-230) under första 7-8 minuterna när jag springer, för att därefter stabilisera sig runt 160. Har aldrig något liknande när jag cyklar. Har inte kommit på orsaken.

Har också haft problemet, dålig kontakt mot bröstkorg misstänker jag. Rengör bandet och blöt ordentligt innan påtagning.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Får alltid groteska pulsvärden (200-230) under
> första 7-8 minuterna när jag springer, för att
> därefter stabilisera sig runt 160. Har aldrig
> något liknande när jag cyklar. Har inte kommit
> på orsaken.

Som sagt tidigare så låter det som dålig kontakt. Fuktar du kontaktytorna innan du ger dig iväg? Verkar precis som att problemen försvinner när du börjar svettas.

Jag har haft samma problem, kolla på garmins sida.
Jag fick tips om att nollställa klockan. Byta batteri i pulsbandet...och inget hjälpte. Till sist fick jag skicka in det och fick ett nytt pulsband som fungerar fin fint. Kontaktytan på pulsbandet blir slitna och slutar då fungera. ( har jag fått som förklaring från en person) Garmin däremot skickade mig ett nytt pulsband utan problem.

Lycka till.

Brukar inte fukta innan, men den hittar alltid pulsen i viloläge. Brukar börja balla ur efter en stund. Kanske ska prova att göra rent bandet ordentligt. Handtvättar man det bara i varmvatten eller?

Du kan också om inte fukt räcker testa Blågel som finns att köpa på apoteket, alltså att stryka på som kontakt. För en torris som mig funkar det jättebra.
Skölj bara av bandet i ljummet vatten för hand. Jag vet att jag har tvättat mitt i maskinen också och det fungerar, men nu med det nya har jag blivit lite mer varsam. Jag sköljer av det efter varje användning.

Känner igen problemet, min FR305 visar helt konstiga värden de första 10 min ibland, spelar ingen roll om jag tvättar pulsbandet efter varje pass. Även min nya Edge 500 med premium-pulsband visar också pulstoppar upp mot 240 i början av passen ibland. Händer aldrig inne på testcykel och inte på MTB:n, bara landsvägscykeln. Ett tag trodde jag det berodde på ett av mina framhjul men kom fram till att det hände när jag hade ett annat på också. Inga kraftledningar i närheten.

Tar alltid med pulsbandet i duschen efter passet och spolar av det. Kanske skall gå på det med tvål också. Brukar ha det på en stund innan jag sticker ut för att det skall gotta till sig mot kroppen.

Om inte råden ovan funkar så är Garmin generösa med att byta ut det.

Har haft flera olika forerunner senaste 6 åren & har bytt ut svajande pulsband 3 gånger på vägen, senast igår utan diskution.

/M

Har fått samma problem när jag använt vissa "space-high-tech-nylon-för-dyra-underställ" och varit för "torr", gissar på nån slags skum kortslutning. Lite väta mellan band och bröstet så löses problemet.

Har oxå haft problem med för höga pulsvärden på min 310XT. 1:a året funkade den perfekt....sen började den visa alldeles för höga pulsvärden! Lämnade in den å fick ett nytt bröstbälte då! Sen funkade den bra en kort tid sen kom dom höga värdena tillbaks! Kör jag i lugnt tempo så visar den bra å troligtvis riktiga värden! Men om jag kör rikt hårt så rusar den upp å kan visa 30-50slag för mkt! Inget kul... :(

/Janne

Att 310 ballar ur och ger spikar i kombination med syntetkläder är relativt välkänt. Det brukar ge sig när man blir varm och kläderna blir svettiga. Standardlösningen är att köpa ett polar wearlink+ band för en hundring. (de går att köpa separat utan puck.)

Stumpy skrev:
> Får alltid groteska pulsvärden (200-230) under
> första 7-8 minuterna när jag springer, för att
> därefter stabilisera sig runt 160. Har aldrig
> något liknande när jag cyklar. Har inte kommit
> på orsaken.

SteffoN skrev:
> Har fått samma problem när jag använt vissa
> "space-high-tech-nylon-för-dyra-underställ" och
> varit för "torr", gissar på nån slags skum
> kortslutning. Lite väta mellan band och bröstet
> så löses problemet.

Provade att blöta pulsbandet innan dagens löprunda. Maxade 183 efter 4 minuter, vilket låter rimligare än de värden jag fått tidigare. Skall fortsätta med att förblöta och se om det funkar.

Intressant, jag har också en 310XT som visar att jag har ruggigt hög puls, tror jag har maxxat ca 240 med klockan och sprang milen med en snittpuls på 190.. Ska prova att rengöra bättre

Så då har mitt premiumband också börjat krångla. Suck. Garantiärende? Nån som vet vart man skickar grejsakerna smidigast?

Dagens runda:
Pulskurva20120412.jpg

Exakt samma runda i höstas:
Pulskurva20121029.jpg

När det händer (orimliga pulsspikar osv)....så byter jag batteri i pulsbandet och så funkar det som vanligt igen. Jag har inga klagomål alls och använt 310XT HRM sedan den släpptes som ny pryl man måste ha.

Hade du samma kläder på dig nu som när du körde referensrundan i höstas?

Jag har liknande problem med pulsbandet till min edge 800. Just nu misstänker jag en av mina cykeltröjor. Det känns som att det främst uppstår när jag har den specifika tröjan tillsammans med bibshorts. Jag tänker mig så att tröjan fladdrar i fartvinden så att tröja, hängsle och pulsbandet gnider mot varandra. Men det är ingenting jag lyckats bekräfta ännu.

Ja, närmast bandet har jag en tunn merino-tröja, ganska säker att jag hade den båda gångerna. Jag hade två olika men ändå ganska lika jackor visserligen. Hur stor inverkan kan en fladdrande jacka ha på bandet/pucken egentligen?

Ngn form av kontaktsalva/gel/what ever förespråkas på nätet. Kontaktgel för ultraljud, glidmedel eller vanlig hudlotion nämns som ex. De två förstnämnda har jag inte hemma så för egen del skall jag testa hudlotion nästa ggn. Jag upplever iofs bara problemet initialt, ibland, just under de första minutrarna.

Kan inte minnas att jag haft ngt problem på sommaren, då svettas man ju igång direkt. Att det skulle ha ngt samband med kläderna tror jag inte.

Carl A skrev:
> Se till så den där aloe vera gelen inte e ngt
> svindyrt hokus pokus, alt att du trovärdigt kan
> förneka allt bruk av den

Jag är nog safe, står ju massa burkar och krämer därinne, tveksamt om ngn har koll :) Annars: -Va, jag? Vad skulle jag med sån där kräm till?

Jag har fuktat lätt med lite vatten mellan band och hud senaste tiden för att öht få kontakt men det har inte hjälpt mot de märkliga svängningarna och höga topparna.

Igår satte jag på mig ett dränkt och genomblött band och uppmätt maxpuls under cykelrundan sänktes från 210-isch till ca 180. Kurvan var fortfarande hackig men med mycket lägre "amplitud" på svängningarna. Ska fortsätta dränka bandet, inte pucken, innan passen framöver och se om det gör någon skillnad. Känns som ett enkelt sätt att åtgärda problemet annars.

sedan jag börjat köra mitt pulsband, (visserligen polar) i tvättmaskinen med jämna mellanrum
och blöter ner rejält innan användning så har det fungerat perfekt.
läst någonstans att saltkristaller blir kvar i bandet

Nu har jag skickat in bandet på garanti. Telefonsupporten var bekant med problemet och troligtvis blir mitt band ersatt av en nyare generation mjukt band som kom när Garmin släppte 810. Återstår att se!

Har det kommit en ännu nyare version av de mjuka banden? Måste vara generation 3 då eller? Jag böt iaf bort mitt gen 2 band som kom med Edge 800 mot det gamla hårda bandet som alltid fungerat och fortsatt att alltid fungera. :)

Jag kör med en Edge500 och känner igen problemet med för hög puls. I mitt fall får jag det om bandet sitter för löst runt bröstet, fungerar fint tills jag tar i och går ner i bocken, kan då få en puls på upp till 240. När jag spänner den hårdare runt bröstet så upphör problemet.

Jag diskar mitt band med diskmedel i handfatet lite då och då, det har hjälpt mot det problemet faktiskt. Sen så kommer det ibland när jag har på mig vissa träningströjor och det är samma tröjor varje gång så det kanske är något med dom..

Tillbaka
Topp