Fel remstorlek?

linuz

Ny medlem
Fel remstorlek?
Hej,
Jag har precis fått min nya racer cykel med 56cm ramstorlek. Själv är jag 187lång och 90cm långa ben.
Enligt alla bike fit guider jag gjort så är denna cykel för liten. Jag har kört cykeln på trainer och har lyckats ställa in den enligt konstens alla regler, sadelstolpen går precis ner 10cm i ramen. När jag sitter upprätt så är framnavet i våg med styret, sett från mina ögon.
Men jag är fortfarande orolig för att jag har en för liten ram. Vad är fördelen / nackdelen med mindre ram? Bör jag byta ut den till en ram som är för min storlek? Vad hade ni gjort?
Tack på förhand!

Fel remstorlek?
Ta en bild på dig när du sitter på den (från sidan, med händerna på hoodz/bock&uppepå) så tror jag du kommer få bra svar. Minns att det var nån som gjorde det för länge sen.

Originalrubrik:
> Re: Fel remstorlek?

www.happyskärp.org ;)

Fel remstorlek?
Det beror nog lite på dina mått i övrigt och cykelns mått. På många fabrikat hade 58cm storlek varit det naturliga valet för en person i din längd. Men som sagt, det är individuellt.

Fel remstorlek?
linuz skrev:
-------------------------------------------------------

> Men jag är fortfarande orolig för att jag har en för liten ram.

Med det du beskriver så är den inte för liten. Lite ja, men inte för liten. Dock som du skriver. Matar jag in dina mått så är den för liten. Men det är ju bara en vägledning. Finns alltid ett visst spelrum. Och som Kristoffer skriver. En bild skulle hjälpa.

> Vad är fördelen / nackdelen med mindre ram?

Den är lättare och kan uppfattas som "snärtigare"

> Bör jag byta ut den till en ram som är för min storlek?

Det kan bara du avgöra. Men fråga är varför du skulle byta? Och i sådana fall till en 58/59 eller?

> Vad hade ni gjort?

Kör på med 56:an eller byta upp en storlek. Tja en storlek större skulle kanske inte skada. Så jag skulle troligen byta till en storlek större, om det gick/går.

Hur som lycka till med nya cykeln.

Fel remstorlek?
Tack för alla svar!

Jag får ta en testrunda igen och fota. Men tror det lutar åt att ja skickar tillbaka cykeln och tar en storlek större 58cm. Jag kommer förmodligen bara störa mig på det annars.

Fel remstorlek?
Det finns hopp ... men då får Du nog stretcha baksidan lår lite ...

"Hesjedal stands at 1.88m (6' 2") tall and yet he rides a comparatively tiny 56cm frame. Much of that is based on his extreme position, which includes a gargantuan handlebar drop of over 17cm. Even with the shorter head tube afforded by the downsized frame, Hesjedal still runs a 140mm-long stem with a -17° angle, and even removes the upper headset cover to gain another couple of millimeters."

http://www.bikeradar.com/news/article/pro-bike-ryder-hesjedals-garmin-sharp-cervlo-r5ca--34473/

Bilagor

• ryder-hesjedal-pink-giro12-stage8.jpg
    ryder-hesjedal-pink-giro12-stage8.jpg
    60.5 KB · Besök: 6
Tillbaka
Topp