Felande Garmin pulsband

• Trådstartare Trådstartare LDG
  • Start datum Start datum

LDG

Aktiv medlem
Felande Garmin pulsband
Har två sensorer för Garmin HRM dual pulsband som inte kopplar upp. Har bytt batterier i båda så är inte det. Har flera olika band till så är inte heller det.
Provade med sambons pulsband och det fungerade till både klocka och cykeldator.

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Kan inte förstå vad det kan vara. Låter lite väl otroligt att båda bara skulle ha slutat att fungera utan anledning =(

Felande Garmin pulsband
Garmins pulsband är inte helt okända för sin förmåga att bara lägga av... Hur gamla är de? Mer än två år så är det nog risk att de har gjort sitt.

Rekommenderar att skölja av dem lite snabbt efter varje pass, har förlängt livstiden för min del.

Felande Garmin pulsband
Har två sensorer för Garmin HRM dual pulsband som inte kopplar upp. Har bytt batterier i båda så är inte det. Har flera olika band till så är inte heller det.
Provade med sambons pulsband och det fungerade till både klocka och cykeldator.

Någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Kan inte förstå vad det kan vara. Låter lite väl otroligt att båda bara skulle ha slutat att fungera utan anledning =(
Tänkte först svara:
Har du bara två som inte fungerar?” ?

Jag har nämligen fler än två som inte fungerar.
Nu när mitt relativt nya pulsband dog så sökte jag råd här på Happy.

Har försökt tvätta det regelbundet naturligtvis utan batteridelen.
Svettades mycket på Mallis förra veckan. Upplevde att pulsen tvekade någon gång redan då. Ännu varmare nu på GC. Svettas ännu mer. Pulsen funkade första dagen men dog sedan.
Tvättade bandet flera gånger och bytt batteri som jag mätt upp till typ 3,2 volt. Gamla batteriet 3,0 v.
Inget hjälpte.
Idag öppnade jag batteriluckan och lade sändaren i solgasset i flera timmar. Nära 30grader och det fläktar lätt.
Lade bandet i diskvatten med Yes i flera timmar. Sköljde rent och hängde ut bandet i solen. Tidigare har jag använt tvättpulver för maskin.
Skruvade tillbaka batterilocket och knäppte fast enheten på bandet. Blötte bandet något och satte på mig. Startade min 810Edge. Inget hände.
Gick in på Pulse funktionen på 810an och valde ”sök” …… vips så visades pulsen. Kontakt!!!!!

Nu vet jag ju inte exakt vad som gjorde att det hoppade igång och vet heller inte hur länge det kommer att funka.
Vill minnas att första bandet dog för minst 10 år sedan under en svettig klättring på GC. Fick nytt på garantin.
TROR att det gamla bandet fungerade ett tag igen efter flera år i byrålådan.
Näst sista bandet dog för 1 - 2 år sedan också på GC. Köpte nytt på 7Sport i El Doctoral men vet inte vart kvittot är.

Återkommer om/när senaste bandet dör igen.

Lycka Till och låt oss veta hur det går för dig
# Hur du löst problemet
# Vad Garmin säger / ger för råd

Felande Garmin pulsband
Ja, lite svart magi kan göra nytta kanske? Oklart vilket av dessa steg som löste problemet...

Jag hade också problem med mitt gamla HRM Run-bälte för typ en månad sen. Bytte till ett oanvänt batteri (men mätte inte upp det, tror det var ett IKEA-batteri), inget lyft. Köpte flong nya batterier på Kjell&Co, körde nåt trick med att montera batteriet felvänt som jag läst om på nåt utländskt forum och montera ur och vänta en stund, tillbaka med batteriet och vips: funkade igen! Mysko.

Felande Garmin pulsband
Ja, lite svart magi kan göra nytta kanske? Oklart vilket av dessa steg som löste problemet...

Jag hade också problem med mitt gamla HRM Run-bälte för typ en månad sen. Bytte till ett oanvänt batteri (men mätte inte upp det, tror det var ett IKEA-batteri), inget lyft. Köpte flong nya batterier på Kjell&Co, körde nåt trick med att montera batteriet felvänt som jag läst om på nåt utländskt forum och montera ur och vänta en stund, tillbaka med batteriet och vips: funkade igen! Mysko.
Felvänt… intressant men mysko.
Blir ju inte polvänt om jag gör så på min Garmin. Däremot typ ”kortslutning” mellan plus o minus.
Hmmmm kan det vara så att man möjligen neutraliserar någon typ av statisk elektricitet??

Felande Garmin pulsband
Felvänt… intressant men mysko.
Blir ju inte polvänt om jag gör så på min Garmin. Däremot typ ”kortslutning” mellan plus o minus.
Hmmmm kan det vara så att man möjligen neutraliserar någon typ av statisk elektricitet??
Här är exempel på beskrivning av omvänd polaritet-tricket. Eller vad man ska kalla det. Säkert gäller inga garantier för såna manövrar...?

Felande Garmin pulsband
Både mitt och sambons pulsband (Garmin) krånglar för oss just nu. Mitt kan visa rätt puls en timme, för att sedan visa för lågt. Hennes har svårt att få kontakt.

Om vi ska köpa nya, vad rekommenderas?
Såg också att pulsband gått från "billigt tillbehör" till "kostsamt tillbehör".

Felande Garmin pulsband
Både mitt och sambons pulsband (Garmin) krånglar för oss just nu. Mitt kan visa rätt puls en timme, för att sedan visa för lågt. Hennes har svårt att få kontakt.

Om vi ska köpa nya, vad rekommenderas?
Såg också att pulsband gått från "billigt tillbehör" till "kostsamt tillbehör".
Börja absolut med färska batterier, men det har ni kanske redan uteslutit? För mig var det dessutom "polvändartricket" ovan som löste mitt kontaktproblem mot klockan.

Felande Garmin pulsband
Felande Garmin pulsband
Pulsbandet jag beskrev åter fungerade i början november dog efter några svettiga turer. Köpte nytt som nu fungerar. Butiken där jag köpt de två senaste banden lovade kontakta Garmin. Gissar garantin gått ut.
Planerar att prova med kortslutningstricket om Garmin inte hjälper mig.
Har inget råd till desmo om vilket nytt band man ska välja.

Felande Garmin pulsband
Felande Garmin pulsband
Felande Garmin pulsband
Har du hunnit testa detta prisvärda band i klunga och märkt om det störs ut …typ??
Funkar det så är det ett riktigt bra tipps !!!!!
Även jag har nu ett sådant pulsband, inköpt idag! (Detta eftersom mitt garminpulsbälte hänger kvar på en krok på landet)
Än så länge har jag bara hunnit med att packa upp det och koppla det mot GPS-klocka och cykel-GPS, det funkar helt utan problem och eftersom det var med ANT+, borde det inte störas ut av andra pulsbälten.

Felande Garmin pulsband
Har du hunnit testa detta prisvärda band i klunga och märkt om det störs ut …typ??
Funkar det så är det ett riktigt bra tipps !!!!!
Även jag har nu ett sådant pulsband, inköpt idag! (Detta eftersom mitt garminpulsbälte hänger kvar på en krok på landet)
Än så länge har jag bara hunnit med att packa upp det och koppla det mot GPS-klocka och cykel-GPS, det funkar helt utan problem och eftersom det var med ANT+, borde det inte störas ut av andra pulsbälten.
Jag har kört med det pulsbandet i ett år nu. Inga problem alls?. Har fungerat klart över förväntan med tanke på priset. Batteriet räcker inte lika länge som på ett Garminband men det är å andra sidan otroligt mycket lättare att här öppna batteriluckan!? Garmins pulssensor med ph1 skruvar i plastgängor har jag haft sönder ett antal.

Felande Garmin pulsband
Felande Garmin pulsband
Jag har övergått till ett band från Polar som man sätter runt armen istället för bröstet. Upplever att det visar lika korrekt som bröstband. Mitt heter OH1, men det har bytt namn sen dess till Verity Sense.
https://www.polar.com/sv/products/accessories/polar-verity-sense
Sen jag bytte till Polar band men behålliit garmins enhet har mitt funkat utan anmärkning. Enda skillnaden är att c-c mellan snäppena skiljer 0,5-1mm kanske men det är ingen praktisk skillnad.

Felande Garmin pulsband
Pulsbandet jag beskrev åter fungerade i början november dog efter några svettiga turer. Köpte nytt som nu fungerar. Butiken där jag köpt de två senaste banden lovade kontakta Garmin. Gissar garantin gått ut.
Planerar att prova med kortslutningstricket om Garmin inte hjälper mig.
Har inget råd till desmo om vilket nytt band man ska välja.
I november tvingades jag köpa nytt Garminpulsband på 7-Sport i Doctoral på GC där jag köpt det som då strulade. De behöll det trasiga för att kolla med Garmin. Var förbi 7-Sport både i december, januari, o februari men de hade inget besked från Garmin.
Igår var jag förbi igen utan större hopp om positivt besked. Var beredd på att be att få tillbaka mitt trasiga band för att testa med kortslutningstricket (polvända batteriet).
Reklamationsansvariga killen kände igen mig och frågade om jag var där pga pulsbandet?
Yes!
— Garmin ger dig ett nytt band.

Jag är MYCKET NÖJD (trots väntetiden). Bandet jag fick i utbyte var inte packat i kartong. Mejsel ingick. Tolkar det som att det plockats från Garmins ”garantihylla”.

Hade som jag nämnt tidigare inget kvitto. Bandet var minst två år.
Ingen direkt slump att jag håller fast vid Garmin.
810an blev efter minst 8år vattenskadad under ett monsunregn på GC i februari. Köpte istället en 530 som kördes första gången igår ❤️

Felande Garmin pulsband
Det var väl Garmin (Spanien?) inte butiken som var den vänlige i det här fallet?

Även i Sverige är vi många som har positiva erfarenheter av Garmins (Sverige) kundservice
Jag kanske också skall prova Garmins service? -"Det bara dog!"?
PSX_20230316_114136.jpg

Senast ändrad:
Felande Garmin pulsband
Det var väl Garmin (Spanien?) inte butiken som var den vänlige i det här fallet?

Även i Sverige är vi många som har positiva erfarenheter av Garmins (Sverige) kundservice
Min erfarenhet kring reklamationer är att det inte reklameras när det gått över 1år och speciellt inte om det inte är köpt i butiken.

Felande Garmin pulsband

Tror du har rätt Håkan C. Om det hängt på butiken så borde det ha kunnat lösas redan i november.
Min första Edge 810 byttes inom två år.
Även tidigt pulsband byttes.
Garmin Vector 2 byttes x flera ända tills jag senast fick Vector 3. Minst fyra tomma vectorlådor på hyllan. Just ja ….. de har även hjälpt mig med nya batteriholkar eftersom första versionen av treans holkar blev glappa. Förklaringen jag fick var att batterier sväller något när de laddas ur. Då pressas kontaktytorna isär. Nytt batteri är då för litet och det blir kontakt problem. Nu har de funkat ett tag utan watt spikar mm.
Däremot ville de inte stå för nytt pedalchassi när plasten som ska greppa skoklossen sprack. Köpte nytt chassi och bytte själv. Undersökte först om Look tillhandahöll billigare reservdel men detta är Garmins egen lösning. Har även lärt mig att göra rent lagren, fetta in och justera glappet som uppstår kanske var 10 000 km. Kan vara 20 000km sedan senast.
Känns nu tryggt med ett extra sprillans nytt pulsband i reserv så man kan utesluta hjärtstillestånd när gamla bandet dör. ?

Felande Garmin pulsband
Beskrev tidigare att jag fick nytt komplett GARMIN pulsband.
Har nu testat de tre band jag har i ”trasiga” lådan.
Alla tre banden fungerar med den nya givaren/sändaren.
Ingen av de gamla sändarna fungerar med nya bandet trotts nytt batteri o föregående ”polvändartrick*”. (*Vända batteriet fel).

Detta får mig att tro att det är fel på sändarenheterna.

Felande Garmin pulsband
Mitt Garmin HRM lade av 24 juli, slutade helt enkelt fungera. Batteribyte hjälper inte. 20 juli slutade min mans likadana band att fungera, samma problem (de är köpta med någon veckas mellanrum för 3 år sedan). Inget av dem går att hitta med klockor, och ja, vi har testat att koppla bort/hitta på nytt/undvika störning av varandra etc.
Igår ledsnade jag ur, köpte ett nytt Garmin HRM Pro Plus. Det gick såklart att synka direkt med klockan.
Börjar misstänka att det har att göra med någon uppdatering av klockan eller ett programmerat fel för att de vill sälja nya band...

Felande Garmin pulsband
Mitt Garmin HRM lade av 24 juli, slutade helt enkelt fungera. Batteribyte hjälper inte. 20 juli slutade min mans likadana band att fungera, samma problem (de är köpta med någon veckas mellanrum för 3 år sedan). Inget av dem går att hitta med klockor, och ja, vi har testat att koppla bort/hitta på nytt/undvika störning av varandra etc.
Igår ledsnade jag ur, köpte ett nytt Garmin HRM Pro Plus. Det gick såklart att synka direkt med klockan.
Börjar misstänka att det har att göra med någon uppdatering av klockan eller ett programmerat fel för att de vill sälja nya band...
Om det är en uppdatering av klockan, så borde du kunna ansluta bandet till en annan klocka/cykeldator/telefon. Funkar det?

Tillbaka
Topp