Felkonstruerade cykelställ

På jobbet har vi dock en bra lösning. Bilderna är från relativt tidigt imorse, då vi bara var några få som anlänt. Mina 3-tummare får plats i skenan på de nedre ställen. Nivåskillnaden gör att det går att parkera med ett normalbrett skogsstyre. Rampen som fälls ner till övervåningen går lätt att köra på en cykel med normalstora däck (dvs 2,4 och smalare). Sen har de även tänkt till med tvätthörna och mekställning.
Visa bilaga 702531

Visa bilaga 702532

Visa bilaga 702533
Hoppas du är (blir nu) medveten om att det är sjukt störande med folk som hänger hjälmen sådär, så cykeln bredvid ofelbart trasslar in styret när den ska parkeras.

På jobbet har vi dock en bra lösning. Bilderna är från relativt tidigt imorse, då vi bara var några få som anlänt. Mina 3-tummare får plats i skenan på de nedre ställen. Nivåskillnaden gör att det går att parkera med ett normalbrett skogsstyre. Rampen som fälls ner till övervåningen går lätt att köra på en cykel med normalstora däck (dvs 2,4 och smalare). Sen har de även tänkt till med tvätthörna och mekställning.
Visa bilaga 702531

Visa bilaga 702532

Visa bilaga 702533
Wow! Du måste ha en arbetsgivare av ett sällsynt slag!

En variant på cykelställ som inte har rosat marknaden. Såg inte ut som den kommit till någon större användning
140202 428.jpg

Jag tänkte föreslå att de borde göra om Simbagatan till gågata. Men vart i helsefyr ska jag vända mig med ett sånt förslag?
Prova någon av personerna här kanske?
PS. Själv är jag en sån som parkerar så långt bort det går för att slippa idioter som förstör min bil med dörruppslag, medan de flesta andra inte verkar orka gå ens 50 meter, utan bara måste åka runt i cirklar och leta efter parkering så nära butiken de ska till som möjligt. Och då är radarn BARA inställd på "JAG SKA PARKERA" och alla andra får flytta på sig. Suck. DS.
Jag gör samma, ställer mig på första lediga plats. Utöver att man får röra på fläsket och minskar risken för parkeringsskador så lär det ta kortare tid åsså.

Det verkar som att flertalet användare inte lyckas få in cykeln i skenan, vilket kan bero på för breda däck eller för högt eller för brett styre, och då ställer man den istället bredvid lutad på cykelns egna stöd. Eller så blir det bara allmänt jävla skitjobbigt att försöka låsa cykeln när man inte når den, inknölad mellan andra cyklar.
För låg ambitionsnivå eller stresströskel? ...Eller hemska tanke, för låg intelligens!

Nu är jag definitivt ingen ingenjör, men det känns inte helt rätt att ha bara ett jättelångt ställ. Kunde man inte tänka sig något i stil med klädaffärernas runda hängställ?

Det verkar som att flertalet användare inte lyckas få in cykeln i skenan, vilket kan bero på för breda däck eller för högt eller för brett styre, och då ställer man den istället bredvid lutad på cykelns egna stöd. Eller så blir det bara allmänt jävla skitjobbigt att försöka låsa cykeln när man inte når den, inknölad mellan andra cyklar.

Jag är förmodligen inte ensam om att inte ha en aning om vad det är för nåt.
Aldrig testat google

Ett generellt krav på den som av skenbart miljöintresserat bolag anställes för att uppföra cykelställ, tycks vara att vederbörande aldrig någonsin ska ha varit i närheten av en cykel. Antagligen är det betydligt viktigare att kunna använda fina ord och floskler såsom "klimatsmart" och så vidare, än att infrastrukturen faktiskt fungerar. För det gör den nästan aldrig. Och ingenstans har man att vända sig för att fråga hur i helvete man tänkt egentligen. På pappret har man "vidtagit åtgärder" och cyklisterna får snällt stå och svära i sin undanskymda vrå och lösa problemen på bästa sätt.

Det här är ett flång nytt cykelrum i anslutning till mitt arbete. Just idag stod inte mindre än 15 av totalt 26 cyklar utanför cykelställen. Detta eftersom nämnda ställ är felkonstruerade och därför inte fungerar. Som vanligt.

Visa bilaga 702352

Designfelen är otaliga. Dels bygger cykelns stående på att man har exakt lagom däckbredd. Är de för smala så välter cykeln. Är de för breda så får de inte plats i stället. Därtill sitter platserna för tätt, så om inte alla kör bockstyre (vilket alla uppenbarligen inte gör) så får det inte plats två cyklar i bredd. Man tror sig ha löst detta genom att göra lite offset i höjd för framhjulet på varannan plats, men det bygger på feltänket att alla cyklar har styret lika högt. Vilket alla som framfört en cykel i närtid vet att de inte har.
Som ni ser finns också en fiffig överhylla med platser ovanpå de undre. Inte heller den fungerar. Det är tänkt (?) att man ska vika ner en flärp i bakkant och rulla upp sin cykel. Vilket ingen nånsin kan ha provat eftersom det innebär att man ska balansera hela jävla cykeln hållandes endast i bakhjulet. Lycka till med det om cykeln väger över 8 kilo och inte har däck som passar exakt i rännan. Vidare medför detta påfund naturligtvis (?) att allt mög och slask under vintern dräller ner på cykeln under.
Till råga på allt går det bara att låsa fast bakhjulet. Om man lyckas nå ner till punkten där det står mellan skenorna, utan att grisa ner hela bröstet på tröjan eller jackan som man förhoppningsvis bär. "Men det är ju ett låst rum!" Ja, som om det hindrar dagens tjuvar. Icke.

"Tänkte inte på det". Som vanligt. VARFÖR är det såhär? Varför anställer man inte nån som vet nåt? Och varför PROVAR man inte konstruktionen innan man spikar den och börjar tillverka? ??‍♂️
Spännande tråd!
Jag kan ju tycka att det inte är orimliga krav på tankeverksamhet som ställs på cykelparkeraren att initialt räkna ut hur en sådan parkering skall användas. Alternativt kan ju någon bakom projektet skriva en Ikea-anvisning hur det ska gå till, för de mindre begåvade.
Att ha tillgång till en cykelparkering under tak och kanske tom torr och varm är väl nästan lika sällsynt som veckan med två fredagar och borde göra de flesta cykelpendlare gröna av avund med tanke på hur arbetsplatsernas cykelparkeringar brukar se ut, i den mån de alls finns.
Sedan kan saker ju i regel alltid bli bättre.

Spännande tråd!
Jag kan ju tycka att det inte är orimliga krav på tankeverksamhet som ställs på cykelparkeraren att initialt räkna ut hur en sådan parkering skall användas. Alternativt kan ju någon bakom projektet skriva en Ikea-anvisning hur det ska gå till, för de mindre begåvade.
Att ha tillgång till en cykelparkering under tak och kanske tom torr och varm är väl nästan lika sällsynt som veckan med två fredagar och borde göra de flesta cykelpendlare gröna av avund med tanke på hur arbetsplatsernas cykelparkeringar brukar se ut, i den mån de alls finns.
Skriva en Ikea-anvisning? Har Ikea någonsin skrivna anvisningar? Tycker alltid det brukar vara uteslutande bilder som man ska försöka tolka och bli irriterad på att det inte finns en ordentlig skriftlig anvisning.

Skriva en Ikea-anvisning? Har Ikea någonsin skrivna anvisningar? Tycker alltid det brukar vara uteslutande bilder som man ska försöka tolka och bli irriterad på att det inte finns en ordentlig skriftlig anvisning.
Du får gärna byta order ’ skriva’ mot ’göra’ eller ’rita’ om du nöjdare då.

Spännande tråd!
Spelar ingen roll hur mycket tankeverksamhet man lägger ner om cykeln inte passar i stället, för att den som ritat det inte vet hur en cykel ser ut.

Nja, att över huvud taget ens fundera på att cykelpendla kräver att man kan låsa in cykeln. Och det är ju inte för att väder och vind är ett problem, utan för att samhället är fullt av grobianer som stjäl andras prylar.

Om arbetsgivaren påstår sig värna om miljön och inte vill att onödigt många tar bilen, så får man snällt göra något åt saken. Försöken är minst sagt tafatta och hade ALDRIG godkänts om det gällt något annat än just cykling och cyklister. Tänk bara om det fanns spår för hjulen där du ska parkera bilen, och om din bil har fel bredd mellan hjulen så skrapar du antingen sönder fälgarna eller får parkera på sniskan, så att den som parkerar bredvid kommer ha ett helvete att komma i och ur bilen. Det är ungefär på den nivån detta är. Ett dåligt skämt.

Edit: Det mest tragiska är att det antagligen hade blivit billigare att göra rätt. Men det kräver att man anställer nån som faktiskt vet vad den pysslar med. Av oklar anledning gör man inte det, utan tar första bästa klåpare.

Spelar ingen roll hur mycket tankeverksamhet man lägger ner om cykeln inte passar i stället, för att den som ritat det inte vet hur en cykel ser ut.

Nja, att över huvud taget ens fundera på att cykelpendla kräver att man kan låsa in cykeln. Och det är ju inte för att väder och vind är ett problem, utan för att samhället är fullt av grobianer som stjäl andras prylar.

Om arbetsgivaren påstår sig värna om miljön och inte vill att onödigt många tar bilen, så får man snällt göra något åt saken. Försöken är minst sagt tafatta och hade ALDRIG godkänts om det gällt något annat än just cykling och cyklister. Tänk bara om det fanns spår för hjulen där du ska parkera bilen, och om din bil har fel bredd mellan hjulen så skrapar du antingen sönder fälgarna eller får parkera på sniskan, så att den som parkerar bredvid kommer ha ett helvete att komma i och ur bilen. Det är ungefär på den nivån detta är. Ett dåligt skämt.

Edit: Det mest tragiska är att det antagligen hade blivit billigare att göra rätt. Men det kräver att man anställer nån som faktiskt vet vad den pysslar med. Av oklar anledning gör man inte det, utan tar första bästa klåpare.
Nå ja, jag ser inte på bilden vad svårigheten att ställa cykeln i spåren skulle vara, de som pendelcyklar på 80 mm breda däck är nog inte många.
Men visst, du har säkert rätt i din kritik av konstruktionen, det är bara svårt för mig att direkt se utifrån bilden.
Men torrt och under tak! Vilken dröm.

Vadå?
En bild säger mer en tusen ord!
Och en ekvation säger mer än tusen bilder!
Jag föredrar några väl valda ord framför en bild med över tusen ord rappakalja kopplat till sig.

Kan Ikea korrekt uttrycka anvisningarna i form av en eller ett måttligt antal ekvationer så tror jag att jag kan klara av att hantera det också.

Jag föredrar några väl valda ord framför en bild med över tusen ord rappakalja kopplat till sig.

Kan Ikea korrekt uttrycka anvisningarna i form av en eller ett måttligt antal ekvationer så tror jag att jag kan klara av att hantera det också.
Det är väl en kostnads... förlåt jag menar en miljöfråga.
Med bara bilder trycker man två sidor som går i ett paket som kan levereras i Sverige eller Kina.
Med ord krävs 50 översättare. Vidare måste du antingen göra olika paket beroende på leveransland, eller lägga med många sidor.

Nå ja, jag ser inte på bilden vad svårigheten att ställa cykeln i spåren skulle vara, de som pendelcyklar på 80 mm breda däck är nog inte många.
Men visst, du har säkert rätt i din kritik av konstruktionen, det är bara svårt för mig att direkt se utifrån bilden.
Men torrt och under tak! Vilken dröm.
Fast nu beskrev jag ju problemen i texten. Skenan råkar vara perfekt för 2,25" som jag har på min hoj. Hur många pendlar med det tror du? 1%?

Det är väl en kostnads... förlåt jag menar en miljöfråga.
Med bara bilder trycker man två sidor som går i ett paket som kan levereras i Sverige eller Kina.
Med ord krävs 50 översättare. Vidare måste du antingen göra olika paket beroende på leveransland, eller lägga med många sidor.
Jo, jag inser att det finns en kostnads(/miljö)aspekt. Att Ikea (och andra som kör samma system) tjänar mer pengar underlättar dock tyvärr inte mitt ihopsättande av deras produkter.

Sen ska väl sägas att de ritade instruktionerna nog blivit bättre med tiden. Ibland slås jag av hur en välformulerad mening som komplement skulle ha kunnat spara mig en hel del tid och huvudbry.

De övriga cyklar nog på ~37mm. Tror jag.
Jag skulle säga att hela spannet från 25 mm till fatbike finns. Alltså är det olämpligt att göra ett cykelställ som bygger på att cykeln måste ha en viss storlek på däcken. Dessutom är det helt sjukt onödigt eftersom det är ännu enklare att bygga ett cykelställ som inte använder hjulen för stabilitet över huvud taget, och som passar vilken cykel som helst.

Men som sagt, anställer man klåpare så får man klåpar-resultat.

Helt ärligt, Hur många med fatbike, cx eller lvghoj parkerar på såna ställ(en)? Det är troligen 95%eller mer gamla damcrescentar eller yosemite. De är rätt lika i storlekar.

Jag skulle säga att hela spannet från 25 mm till fatbike finns. Alltså är det olämpligt att göra ett cykelställ som bygger på att cykeln måste ha en viss storlek på däcken. Dessutom är det helt sjukt onödigt eftersom det är ännu enklare att bygga ett cykelställ som inte använder hjulen för stabilitet över huvud taget, och som passar vilken cykel som helst.

Men som sagt, anställer man klåpare så får man klåpar-resultat.
Våningsställ är ett effektivt sätt att utnyttja ett utrymme. Lite som ett phus för bilar men bättre på alla sätt.
Asch, det finns tusen lösningar och alla har för- och nackdelar.
Men du gillar ju att vara motvalls du.

Helt ärligt, Hur många med fatbike, cx eller lvghoj parkerar på såna ställ(en)? Det är troligen 95%eller mer gamla damcrescentar eller yosemite. De är rätt lika i storlekar.
Det är ju väldigt vanligt med el-cyklar numera, ofta 40mm+ däck. Dessutom många som kör rawbike och liknande med ännu bredare däck. Plus hela spannet av hybrider, racers, gravel och hipstercyklar. Skulle säga att damcresent och yosemite är i minoritet på min arbetsplats.

Våningsställ är ett effektivt sätt att utnyttja ett utrymme. Lite som ett phus för bilar men bättre på alla sätt.
Asch, det finns tusen lösningar och alla har för- och nackdelar.
Men du gillar ju att vara motvalls du.
Jag vet inte riktigt varför du ignorerar det jag skriver. Det är fan nästan omöjligt att ställa hojen i överstället. Då är det INTE "effektivt" eftersom (som synes på bilden) ingen använder överdelen. Det funkar helt enkelt inte.

Jag skulle säga att merparten av alla cyklar där och i jobbets eget garage och cykelrum är LVG, CX, MTB och elcyklar av alla de slag (i klar majoritet på bilden, vad jag kan se). Ytterst få "damcrescentar", även om en och annan Yosemite finns.

Jag ställer de minst nyttjade cyklarna längst in, varannan med styret utåt. De cyklar jag själv använder står förstås som vanligt så man får backa och knixa ut dem.
...Får mig förresten att tänka på, hur ovanligt och rentav knepigt det är att stiga på cykeln från den "andra" sidan.

Jag vet inte riktigt varför du ignorerar det jag skriver. Det är fan nästan omöjligt att ställa hojen i överstället. Då är det INTE "effektivt" eftersom (som synes på bilden) ingen använder överdelen. Det funkar helt enkelt inte.

Jag skulle säga att merparten av alla cyklar där och i jobbets eget garage och cykelrum är LVG, CX, MTB och elcyklar av alla de slag (i klar majoritet på bilden, vad jag kan se). Ytterst få "damcrescentar", även om en och annan Yosemite finns.
Aja, tänkte inte på arbetsplatser, snarare publika ställen som den famösa älvsjöstationen t.ex.

Vi har den här typen. Armen som cykeln hänger i fälls ner med handkraft och har lyfthjälp som enkelt lyfter upp en vanlig cykel. Kan vara lite knepigt att få ner en ledig arm ibland. Höjdkillnaderna gör att styren går fria.
Kroken är någorlunda bred och jag fick lätt på HT med 58 mm däck.

Funker mindre bra när någon latmask med tung elcykel inte orkar och bara ställer den på bredden och låser i ställningen. Blockerar 5-6 krokar.

Edit: Rinnande skitvatten från framhjulet är lite jobbigt om man inte har pendlingsriktiga skärmar.

1717047619674.jpeg

Jorå, jag läser vad du skriver men får det inte riktigt att gå ihop med bilden, nån sorts stöd för framhjulet ser ut att finnas. Fast du har säkert rätt som varit där och använt stället. Människans inneboende lathet gör nog också sitt till att övervåningen inte används eller att cyklar ställs bredvid skenan.
Därutöver är det lite roligt att retas med din inre koleriker ?

Senast ändrad:
Eller som Willys, som köper in ett nytt ställ som skulle kunna vara någorlunda ok (frånsett att många cyklar inte passar speciellt bra att stå i bågen, så man måste ställa sin cykel bredvid bågarna för att kunna låsa i ramen)....
Men istället för att montera stället ordentligt direkt i marken under befintliga plattor ställer man det ovanpå med ytterligare ett lager plattor i ramen fackverk, vilket gör det svårt att placera cykeln då marken inte blir plan.
Sen ställer man det så nära väggen att det bara går att få in framhjulet en bit och cykeln rullar ut.

Lösningen blir att ställa sin cykel enligt nedan för att kunna låsa i ramen.

Visa bilaga 702360

Tvivlar på att någon rövsittare i den projekteringsgrupperingen varit speciellt nära en cykel på många år...

Jag fick tjata ett par år att de ens skulle fixa ett cykelställ så man slipper ta bilen till butiken. Det satt hårt inne och i slutänden blev det i det närmaste oanvändbart.

Willys har certifieringen "Naturskyddsföreningen Bra Miljöval".
Jag försökte kontakta Naturskyddsföreningen då Willys tagit bort den gamla hjulknäckaren och under flera års tid inte hade något cykelställ alls. Naturskyddsföreningen var dock inte intresserade och i deras "Bra Miljöval" fanns inget krav på att man skulle kunna cykla till butiker. "Bra Miljöval" har jag fått uppfattningen att det bara betyder att Naturskyddsföreningen fått betalt.Har exakt de här bågarna vid min willys, jag kör in cykeln bredvid och låser i ramen så tar jag inte upp alla platser.

Vad gäller cykelställ på arbetsplatsen har jag aldrig haft några problem.
Om jag cyklar till arbetet på någon halvfin landsvägscykel parkerar jag
den på mitt arbetsrum.
Det är den enda någorlunda säkra förvaringen.
Så har jag gjort oavsett arbetsgivare, lokaler m m.
Ev synpunkter från chefer m fl brukar inte bli någon stor fråga.

Men jag förstår att det kan bli krångligt och problem på många arbetsplatser,
frågor av detta slag behöver ibland drivas och tas den formella vägen på en arbetsplats.
Via fackföreningar, via säkerhetsorganisationen (om sådan finns), via skyddsombud m fl.

den på mitt arbetsrum.
Det är den enda någorlunda säkra förvaringen.
Så har jag gjort oavsett arbetsgivare, lokaler m m.
Ev synpunkter från chefer m fl brukar inte bli någon stor fråga.

Men jag förstår att det kan bli krångligt och problem på många arbetsplatser,
frågor av detta slag behöver ibland drivas och tas den formella vägen på en arbetsplats.
Via fackföreningar, via säkerhetsorganisationen (om sådan finns), via skyddsombud m fl.

Då behöver man en tillräckligt stor arbetsrum. Och många jobbar i ett öppet kontorslandskap. Dessutom skulle jag inte tar en grissig vinterpendlare in i kontoret.

Där jag jobbar är ursäkten att det finns en cykelrum i en annan byggnad, men den är nästan 1 km bort.

den på mitt arbetsrum.
Arbetsrum, är det sånt man hade på 1900-talet?
Säkerhetsorganisationen är nog den första som hade slängt ut min cykel. De verkar tro det är viktigare att kunna utrymma lokalen snabbt än att min cykel skall må bra.

Tack själsfränder, nu kan även jag få utlopp för min frustration över cykelställ som bevisligen aldrig kan ha provats i praktiken innan de sätts ut i tusental. Stockholms variant briljerar med aspekter som a) väldigt svårt att komma åt med bygellås om man är andra cyklist på en stolpe b) varför är den kritiska delen den tunnaste? och iii) finns nu även i tidigare visad variant monterad på en extra gatuplatta, vilket gör att både däck och cyklist slinter pga nivåskillnaden.
Visa bilaga 702471

Edit: Bara för det ser jag nu att just cykeln på bilden är låst med ett extra brett bygellås runt stolpen istället för den avsedda bågen. ?
IMG_2002.jpeg

Stockholms andra variant, som jag tycker är bättre än den tidigare visade. Längre möjligt avstånd mellan två cyklar och rejälare stolpe att låsa runt.

Tack själsfränder, nu kan även jag få utlopp för min frustration över cykelställ som bevisligen aldrig kan ha provats i praktiken innan de sätts ut i tusental. Stockholms variant briljerar med aspekter som a) väldigt svårt att komma åt med bygellås om man är andra cyklist på en stolpe b) varför är den kritiska delen den tunnaste? och iii) finns nu även i tidigare visad variant monterad på en extra gatuplatta, vilket gör att både däck och cyklist slinter pga nivåskillnaden.
Visa bilaga 702471

Edit: Bara för det ser jag nu att just cykeln på bilden är låst med ett extra brett bygellås runt stolpen istället för den avsedda bågen. ?
Är det bara jag som tycker att dessa stolpar är bäst för pendelparkering.
Bara att hänga den med ena pedalen i bygeln så står den helt stabilt och stadigt.

Visa bilaga 702897
Bra cykelställ för den som har ett svindyrt framhjul (och låser ekrarna med ett Kryptonite…) på en i övrigt värdelös cykel.

Idioti.
Flera ställen i Uppsala (bl.a. Willys Gränby) försökte med dessa, ingen ställde dit cyklarna så en stor del av dem ligger halvt dumpade runt omkring. Helt idiotisk idé. Känns som någon hade betong över och aldrig suttit på en cykel som kostar mer än 300kr.

Just Willys storsatsade på dessa, måste funnits över 150 platser före de reducerade. All cred att de tog bort bilparkeringar för det - men de borde gjort research. En bra lösning behöver inte vara så mycket dyrare.

Tillbaka
Topp