Felkonstruktion Giant Trance X baklänkage?

Palmer

Medlem
Tjena

Jag har en Giant Trance X1 som beter sig väldigt konstigt när man låser bakhjulet. Det liknar väldigt mycket det som händer när man låser framhjulet på grus. Dvs gaffeln komprimeras lite och sedan släpper, komprimeras och släppper, komprimeras och släpper och det blir en hoppande/skakande/vibrerande känsla i cykeln.
Om man har bakdämparen i Pro Pedal läge blir det lite bättre men inte mycket.
Är det någon som äger en Trance X som upplever liknande bekymmer eller någon annan som har ideer på vad det kan vara för fel? Går det justera bort med hjälp av dämparen?

Häls......Martin

Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Men jag är en ganske enkel människa själv.

Beter sig framgaffeln sådär om man bromsar på grus?!

Och menar du att bakdämparen reagerar som framdämparen elelr att framdämparen beter sig likadan även om du bromsar med bakbromsen?

Jag blir mest förvirrad men det är kasnke för att det är fredag:)..kan man få bilder ocfh en film kanske:)

Har själv en vanlig trance och känenr inte igen problemet. Vet även folk med trance X och har aldrig hört om det.

Det är ganska svårt att förklara men liknelsen med att låsa framhjulet är det närmaste jag kan komma. Låser framhjulet gör man lämligast på grus eller annat underlag där cykeln fortsätter röra sig framåt.
Problemet som jag försöker beskriva sitter i baklänkaget/bakdämparen. Det uppstår alltid när man låser bakhjulet oavsett underlag och oavsett om man bromsar fram eller inte. Jag har haft en Specialized Enduro (årsmodell -99) innan och den betedde sig inte så.

kolla att oket och skivan sitter fast som de skall och att klossarna är hela. Dubbelkolla att inte bakaxeln är av eller något annat tokigt. kolla att det inte är glapp i länkaget.

beter sig dämparen som den skall annars?

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blir mest förvirrad men det är kasnke för
> att det är fredag:)..

Roligt faktiskt!

Jag har inte lagt märket till något dylikt, men jag brukar å andra sidan inte sladda. Ett låst hjul är ett ledset hjul :-)

Jag ska försöka komma ihåg att testsladda lite på vid tillfälle.

Palmer skrev:
> Jag har haft en Specialized Enduro (årsmodell -99) innan
> och den betedde sig inte så.
>
Om jag tolkar dig rätt och jag har fattat det hela rätt så låter det som "brake jack". Att du inte upplevde det fenomen på din Spec. är för att där satt väl en Horst Länk och Horst länken är optimerad för att minimera brake jack. Är det brake jack så är det flytande broms som gäller.

mytomspunnen skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag blir mest förvirrad men det är kasnke
> för
> > att det är fredag:)..
>
> Roligt faktiskt!

Mmmm, men jag är ledig imorgon så det är helt sant....

That's not a bug, that's a feature!

Låter som "brake squat", dvs. att länkaget gör att bakdämparen drar ihop sig när man bromsar. Alltså att ekipaget sänks en smula vid inbromsning, detta för att kompensera det naturliga frammåtdykningen när man bromsar. Även vanliga single-pivots har denna finness inbyggd.

Det man förlorar i markkontakt och grepp, tar man igen i geometri. (Allting handlar om kompromisser!)

"Brake jack" är tvärt om, alltså att bakänden reser sig när man bromsar. Totalt livsfarligt i nerförsbackar! :) Detta hittar man nog bara hos Llawwill länkage, utan flytande bromsfäste.

Men även vissa Horst-designer och vanliga flytbromsar typ Brake therapy kan ge viss endo-känsla då framgaffeln niger, medans bakänden fortsätter i samma höjd, och följer terrängen. Bättre grepp, men man får väl kompensera med med kroppsvikten i nerförsbranter...

Och som sagt tidigare i tråden, om man vill ha fäste, då ska man ju inte bromsa så hårt att man låser hjulen!

Roger skrev:
> That's not a bug, that's a feature!
>
> Låter som "brake squat", dvs. att länkaget gör
> att bakdämparen drar ihop sig när man bromsar.
> Alltså att ekipaget sänks en smula vid
> inbromsning, detta för att kompensera det
> naturliga frammåtdykningen när man bromsar.
> Även vanliga single-pivots har denna finness
> inbyggd.
>
> [...]
>
> "Brake jack" är tvärt om, alltså att bakänden
> reser sig när man bromsar. Totalt livsfarligt i
> nerförsbackar! :) Detta hittar man nog bara hos
> Llawwill länkage, utan flytande bromsfäste.
>
Tack för förklaringen mellan skillnad av "Brake Jack" och "Brake Squat", har trott att det var samma sak tidigare. Alltid lär man sig något nytt ;-)

> Men även vissa Horst-designer och vanliga
> flytbromsar typ Brake therapy kan ge viss
> endo-känsla då framgaffeln niger, medans
> bakänden fortsätter i samma höjd, och följer
> terrängen. Bättre grepp, men man får väl
> kompensera med med kroppsvikten i
> nerförsbranter...
>
Det är fullt riktigt då detta har jag upplevt ett antal gånger på min Helius FR. Är nog inte fullt så tokigt med lite "Brake Squat" då både framparti och bakparti får samma beteende under samma förutsättningar.

Ville skrev:
> Jag blir mest förvirrad...

Mmm...

:)

Miche skrev:
> Tack för förklaringen mellan skillnad av "Brake
> Jack" och "Brake Squat", har trott att det var
> samma sak tidigare. Alltid lär man sig något
> nytt ;-)

Det är väl igentligen påhittade namn, Och oftast näms bara brakejack för allting, typ... :(
Jag tycker Go-Rides beskrivning känns vettig: http://www.go-ride.com/Articles/BrakeEffects.htm

> Det är fullt riktigt då detta har jag upplevt
> ett antal gånger på min Helius FR. Är nog inte
> fullt så tokigt med lite "Brake Squat" då både
> framparti och bakparti får samma beteende under
> samma förutsättningar.

Just Helius har jag lite svårt att tänka mig in i hur den fungerar, eftersom "rocker"armen sitter vriden 90gr, eller uppockner jämfört med de flesta Horstar...

Om man vill testa det i verkligheten kan man ju sätta upp cykeln i ett mekställ, gärna montera ett tungt dh däck/slang på bakhjulet. Lossa dämparen och veva upp bakhjulet i lite fart. Om man håller upp svingarmen till sag-läget och nyper bromshandtaget så borde man känna om den drar upp eller ner. Jag gissar upp, faktiskt. (Lite squat/nigning)

För ett par veckor sedan såg jag en Nicolai i Vallåsen som smög sig nerför en stenbrant men låst/semilåst bakhjul. Den skuttade precis på samma sätt som trådstartaren beskriver!

Jag trodde det var du, Miche från happy först, men denna Nicolain var visst från Malmö!

Roger skrev:
>
> Just Helius har jag lite svårt att tänka mig in
> i hur den fungerar, eftersom "rocker"armen sitter
> vriden 90gr, eller uppockner jämfört med de
> flesta Horstar...
>
> Om man vill testa det i verkligheten kan man ju
> sätta upp cykeln i ett mekställ, gärna montera
> ett tungt dh däck/slang på bakhjulet. Lossa
> dämparen och veva upp bakhjulet i lite fart. Om
> man håller upp svingarmen till sag-läget och
> nyper bromshandtaget så borde man känna om den
> drar upp eller ner. Jag gissar upp, faktiskt.
> (Lite squat/nigning)
>
Skulle faktiskt vara kul att test någon gång.

> För ett par veckor sedan såg jag en Nicolai i
> Vallåsen som smög sig nerför en stenbrant men
> låst/semilåst bakhjul. Den skuttade precis på
> samma sätt som trådstartaren beskriver!
>
Skumt! Så har jag aldrig upplevt min, däremot har jag upplevt att frampartiet niger när jag bromsar både fram och bak. Var det en Helius? Det är bara Helius familjen och Ion som har Horst länk, resten är Singel Pivot. 2008 år Helius FR är dock moddad så att rocker armen sitter närmare sadelröret för att bakpartiet skall bli styvare. Måste verkligen testa detta på Getryggen (min hemmalöpa) så att det inte är något psykologiskt spöke som spökar ;-)

> Jag trodde det var du, Miche från happy först,
> men denna Nicolain var visst från Malmö!
>
Så bra var det inte tyvärr ;-) Det sällan jag kommer iväg på längre cykelutflykter ;-) Men det skulle vara kul att åka ner till Vallåsen någon gång.

*Tror* det var en Helius ST eller FR. Fast det kan ju varit hans kompis som skuttade också...
Glöm inte Lambdan! Coolaste ramen av de alla! :)

Länkage-driven dämpare på UFO ST hade varit min Nicolaidröm. :)

Miche, vi snackade senast förra helgen efter våran "early ride" om att man borde dra ihop ett gäng och åka ner till Vallåsen. Så intresset här på happy för en gemensam utflykt finns.

Där ser man, men vad nyfiken jag blev, synd att jag inte hinner testa, skall resa iväg strax söderut :-( Hm, Lamdan har lite speciellt utseende men UFO-ST är riktigt, riktigt nice!

Palmer skrev:
> Tjena
>
> Jag har en Giant Trance X1 som beter sig väldigt
> konstigt när man låser bakhjulet. Det liknar
> väldigt mycket det som händer när man låser
> framhjulet på grus. Dvs gaffeln komprimeras lite
> och sedan släpper, komprimeras och släppper,
> komprimeras och släpper och det blir en
> hoppande/skakande/vibrerande känsla i cykeln.

> Är det någon som äger en Trance X som upplever
> liknande bekymmer eller någon annan som har ideer
> på vad det kan vara för fel? Går det justera
> bort med hjälp av dämparen?

Lite inne på Villes spår, med den logiken borde det vara fel på framdämparen med? ;)

Tycker att det som Roger skrev låter logiskt. Eftersom det blir bättre i Pro Pedal läget på dämparen ska jag laborera lite mer med lufttrycket och returdämpningen. Tack för alla intressanta svar!

Hej igen

Har felsökt lite med en kollega idag och vi kom fram till att det antagligen är hela hjulet som rör sig. Om man låser bromsen så är det väldigt stort flex om man rör fälgen fram och tillbaka. Detta utan att dämparen rör sig. Vi provade även med en av hans fälgar som är av betydligt högre kvalitet och då var flexet mindre. Detta förklarar även att det inte inte var något liknande fenomen på min specialized eftersom det var fälgbromsar på den och man då låser hela hjulet ute på fälgen. Kanske bara att gilla läget eller köpa dyrare hjul?

Ja om inte varaenda eker är lös så låter det som om nått i din bakbroms är löst?
Det ska inte vara nått flex när man bromsar hårt och försöker snurra på hjulet.

Jag var verkligen ute och cyklade på fel spår! :)

Är ekrarna så lösa måste det väl kännas svajjigt i svängarna också?
Bromsskiveskruvarna kan lossna också, om man inte drar de lagom hårt...

Tillbaka
Topp