Låt mig ta ett annat exempel:
Jag importerade för en kunds räkning en 125 cc stor-scooter 2008, från Kina, splitter ny, och jag monterade maskinen för kunden för övrigt.
jag skötte hela affärstransaktionen från betalningen till fabriken till att jag såg till att samtliga svenska instanser hade fått sitt ner till sista kronan. det var sex led som krävde betalt, från fabrik, till speditören i Kina och fram till tullverket samt SBP (vilket var den billigaste posten, bara 530 kr vad det var, innan fordonet var godkänt för gatan.
Nu började det, och jag hoppas ni hinner med i krumbukterna.
För det första så stod FEL hjuldimension i CoC-handlingarna vilket gjorde att jag fick kontakta fabrikens säljare, maskinen var helt enkelt inte besiktningsbar med detta intyg.
Efter ett j*vla tjafsande och €120 i extra kostnader kom korrekt intyg.
Tre veckor efteråt, så går höger handkontroll för ljuset (hel/halvljus, mm) sönder, och jag går in i en ny polemik med säljaren, och helt enkelt begär in en ny handkontroll på garantin (6 mån i mitt fall som grossist) och hela den storyn slutar med att ytterligare €125 fick skickas innan den så efterlängtade kontrollen kom.
fyra (4) veckor senare, och kundens åksäsong var förstörd.
Denna säljare har idag slutat och jag har "Tagit hand om honom" via kinesiska ambassaden och kinesiska polisen för bedrägligt beteende tror jag kineserna kallade det då han kapade mitt företagsnamn och utnyttjade detta i syften som inte gynnade mig.
bedrägeri är nog ordet jag skulle vilja använda, jag blev varse om detta i och med att jag fick in mail till mitt företags account under namnet "Mr Kenneth Solomon" vilket gjorde att jag lät spåra IP-nr och lite annat och spåren ledde till Bob liu i Kina.
Ett snack med ambassaden och tre veckor senare så var han dömd till 4 års fängelse.
Så mitt råd är att ALDRIG röja de vardagliga kontonr på banken, kontokortsnr, mm i samband med handel med kineser eller andra liknande lågprisländer (där ofta dem som gör dessa brott är nära nog oåtkomliga), använd ett för ändamålet specifikt konto/kort, ni aldrig har mer pengar på än just för transaktionen i fråga.
detta är ett MYCKET HANDFAST RÅD för att inte få tömda bankkonton, mm.