Felsökningshjälp: Styrlager

Mathias

Aktiv medlem
Hej!

Jag har monterat ett styrlager (integrerat 1-1/8) i min hustrus hoj. Alla kapslade lager snurrar finfint men när jag monterar styret så glappar det upptill ett par millimeter samt att det går trögt om jag spänner det minsta med topnuten. Jag tror att jag har alla delar till lagret (kommer från min andra hoj). Undertill är det bara ett lager i en skål som är inklämd i ramen och ovantill likadant plus en silvrig bricka som placerar sig delvis innanför det övre lagret och som smiter åt runt gaffelröret. Det täcks sedan av en täckbricka som pressas ner av styrstammen. Jag förstår inte hur det kan glappa och gå trögt samtidigt. Hjälp mig med idéer här...

Tackar,
Mathias

Lägg upp en bild med täcklocket avtaget troligen är bygghöjden på lagret för låg antingen så får du shimsa upp eller byta lager

Funderade på om det är gaffelns överdel som ligger emot styrhuvudet appropå just det faktiskt. Hur kan bygghöjden vara fel upptill? Ska försöka greja fram en bild. Är det några speciella shims man kör med undertill om så är fallet?

de symtomen brukar man få om man glömmer centreringsringen eller har fel gaffelkona. Man kan också få det om det inte är samma lager uppe och nere och man stoppat in fel. Det finns en uppsjö, nästan identiska men icke växelbara, lager att ta fel på.

Tack för idéerna!
Lagren är likadana ovan och under, det är jag säker på.
Centreringsringen är på plats (så kallas den alltså, jag skrev: "...plus en silvrig bricka som placerar sig delvis innanför det övre lagret och som smiter åt runt gaffelröret".

Vad menas med fel gaffelkona? Är det mått och utseende på gaffelns överdel? Tyckte den såg helt platt ut men ska kolla diametern på den gentemot gaffeln som satt i lagret innan.

Shimsar gör man upptill då det kan hända att locket "bottnar" mot styrröret, men som rikard skrev det finns en väldig massa till förväxling lika styrlager.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------

> Vad menas med fel gaffelkona? Är det mått och
> utseende på gaffelns överdel? Tyckte den såg
> helt platt ut men ska kolla diametern på den
> gentemot gaffeln som satt i lagret innan.

det är ringen som man pressar fast på gaffeln. Om du inte vet vad det är så har du förmodligen fel/ingen kona på gaffeln. Det är isf kärnan i ditt problem.

Du kan ha fel vinkel på lagrena. Du skall ha en vinkel på lagret som passar till lagerkoppen. Drabbade mig senast och jag fick höra med tillverkaren vilken vinkel de skall ha. När jag bytte till ett rekomenderat lager så satt det perfekt.

Där satt den, det var gaffelkonan som saknades! Tack! Hade inen aning om att det behövdes! Kul att lära sig nya saker!

Du har hängt på happy i 6 år och vet inte hur man monterar ett styrlager? Skön inlärningskurva faktiskt med alla mekguider och allsköns trådar som finns om liknande problem.

Styrlager ja. Gaffelkona nej. Jag har kört med samma gaffel de senaste 4-5 åren och den hade kona monterad i affär. Gaffeln innan försvann med ramen i ett garantiärende. Sen sitter jag nog inte och memoriserar mekguider om det inte är något jag behöver för stunden. Till skillnad från dig är mitt jobb inte att vara cykelmek men om du känner för att dissikera TCP/IP stacken någon gång kan du ju höra av dig.

JLarsson skrev:
> Vad har tcp-stacken med en crown race att göra?

Den satt väl fast under crownracet?

jag tycker att använder man internet så ska man kunna sin stack, så är det bara. Vadå överdrivet, det är väl inte konstigare än att alla cykelpendlare ska kunna sitt styrlager och sitt franska vevlager?

Jo lite märkligt kan tyckas, men han kanske cyklar en massa istället för att meckar...

Ja tror på Mickescott.
Bytte styrlager på min igår, ett komplett men de var fel höjd på skiten så anntagligen glappa de eller så högg det. Billigt lager som slutade med att de trycktes isär...
Idag blir de byte igen till någe grövre.

Mathias skrev:
> Styrlager ja. Gaffelkona nej. Jag har kört med
> samma gaffel de senaste 4-5 åren och den hade
> kona monterad i affär. Gaffeln innan försvann
> med ramen i ett garantiärende. Sen sitter jag nog
> inte och memoriserar mekguider om det inte är
> något jag behöver för stunden. Till skillnad
> från dig är mitt jobb inte att vara cykelmek men
> om du känner för att dissikera TCP/IP stacken
> någon gång kan du ju höra av dig.

Du har hängt här i 6 år och vet inte att det inte är någon ide att svara på örgerlgörgels svammel? ;-)

Avloppsrör till vattenlåset på IFÖ:s tvättställ fungerar oxå bra som monteringsverktyg, diametern stämmer fint till 1 1/8. ; )

Mathias skrev:
> Styrlager ja. Gaffelkona nej. Jag har kört med
> samma gaffel de senaste 4-5 åren och den hade
> kona monterad i affär. Gaffeln innan försvann
> med ramen i ett garantiärende. Sen sitter jag nog
> inte och memoriserar mekguider om det inte är
> något jag behöver för stunden.

Gaffelkonan ingår i styrlagret när man köper det.. Jaså det var inget du behövde för stunden, varför skrev du en tråd om det då?

Favorit i repris:

Jag heter Martin T
Ålder snart 23
Cyklar på en sadellös hoj
Tycker bajs är ganska skoj
Att med er på happy skoja
Är lika roligt som att trial hoja
Jag inga kvinnor får i säng
Försöker därför ge verbalt däng
Inget roligare jag har att göra
Än att på era forum sitta och förstöra
Ohh vad jag är mogen

Mathias skrev:
> Favorit i repris:
>
> Jag heter Martin T
> Ålder snart 23
> Cyklar på en sadellös hoj
> Tycker bajs är ganska skoj
> Att med er på happy skoja
> Är lika roligt som att trial hoja
> Jag inga kvinnor får i säng
> Försöker därför ge verbalt däng
> Inget roligare jag har att göra
> Än att på era forum sitta och förstöra
> Ohh vad jag är mogen

det hade ju varit enklare om du bara garvat åt hur krengkt du blivit och sen skitit i att svara.. men så länge du fortsätter så kommer du häcklas, liksom part of the deal. :)

Tillbaka
Topp