Femouropattelär artros

Femouropattelär artros
Jag är inte hundra säker på stavning på detta men det innebär egentligen att jag har ont i knät pga att knäskålen nöter emot lårbenet.

Beror på att framsida lår har tränats lite för mycket i förhållande till baksida lår som jag förstått det.

Får ont liksom under knäskålen ibland och särskilt när det är tryck på knäskålen (när jag har mycket kläder på mig för det är så %¤&%¤% kallt m.a.o.)

Ska enligt doktor inte vara någon fara att träna med även när det gör ont eftersom det inte sliter mer eller blir värre, men det är ju inget skönt. Därför undrar jag nu om det är någon som har detsamma och har tips på övningar för att få det bättre.

Det tips jag fick av doktorn var att baksida skall tränas och försöker köra lite med benpress där man trycker vikten nedåt vid sittande position från rakt benläge till 90º (motsatt den normala benpressen där man lyfter upp) Någon som har fler tips?

Femouropattelär artros
Roadrunner skrev:
-------------------------------------------------------
Någon som har fler tips?

*Flytta sadeln bakåt (så använder du rumpan/baksidan mer)
*Flytta spurtklossen bakåt på skon (så använder du rumpan/baksidan mer)
*Förbättra rundtrampet så sprider du ut belastningen på knäskålen under pedalvarvet
*Stretcha framsida lår
*Sy om dina vinterbyxor. Sy in en kil med tyg just framför knäskålen så att byxorna inte hänger på/sträcks över knäskålen. Jag kan inte cykla utan såna byxor.
*Själv tror jag att det nästan är omöjligt att styrketräna bort dina problem, du behöver förändra din teknik på cykeln istället, om det bara är under cykling som det gör ont.

Femouropattelär artros
Kelvinized har några bra tips, men det är inte fullt så enkel. Byt läkare, eller skaffa en sjukgymnast som vet vad de pratar om. Jag känner några, hör av dig till mig via PM om du är intresserade.

Tillbaka
Topp