Eric W (fd [Freeride] EriC) skrev:
-------------------------------------------------------
> jayjay skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är
> > manitou skitgafflar?
>
>
> Ja om modellen kostar under 3500kr~. Undantaget är
> väl Black-gaffeln som sägs vara rikigt skön och
> kostar rätt billigt. Sen finns det ännu ett
> undantag som heter Nixxon och kostar lite mer
> (tror jag?) men har givit bl.a Feffemannen en hel
> del besvär under året..
Ganska bra sammanfattat. Dom billigaste gafflarna från ALLA märken är generellt sett ren skit. Visst finns det undantag, men för 2000kr och under verkar det bara finnas en gaffel som fungerar som man förväntar sig... (allas vår medelsvenssonälskling MZ MX Comp :-).
Manitou har många fina modeller så att Manitou generellt skulle vara dåliga är bara dumheter, Skareb (~XC), Dorado (~DH), Minute (~"AM") mfl är riktigt fina grejer... men så kostar dom också en hel del. Jag kommer inte köpa en gaffel som inte har öppet oljabad iaf, alla Manitous billiga gafflar (dom med fett istället för öppet oljabad är väl prutade lite för mycket på verkar det som). Manipoo är väl lika träffande som Shitmano... Shimano har ju också en del ruttna äpplen på trädet, men det betyder inte att allt som gör är kass, tvärom.
Sedan har vi förståss sagan om Nixon, vilken är helt sjuk. Har man som erik säger mycket pengar att lägga så är Manitou och Fox riktigt fina, har man inte det skall man nog kolla på MZ. RockShox betraktar jag ännu som en joker med taskigt förflutet - dom nya verkar mycket bättre, men å andra sidan har det inte gått så lång tid att alla potentiella problem har visat sig, personligen tycker jag dom har oroväckande många features med tanke på den tidigare dåliga kvaliteten... men dom kan som sagt ha ryckt upp sig som många antyder. Sedan finns ju massa andra mindre kända märken... också för mer pengar.
Reklamera skiten (hårt men sant) och köp en MX Comp för pengarna du får + lite extra tillägg, alternativt lägg till mer pengar för att få en juste Manitou säger jag.