Feta gaffelproblem!

jayjay

Ny medlem
Feta gaffelproblem!
Var ute och körde idag när min Manitou Six plötsligt blev stum. Den fastnade helt enkelt i ett läge och gick inte att rubba, jävligt skumt. Nån som varit med om detta eller vet vad man skall göra åt det? Gaffeln vägrar att släppa.

Tacksam för svar

Senast redigerad av en moderator:
Feta gaffelproblem!
Ta isär och smörj upp gaffeln, dock skulle jag byta upp mig i längden - Maniou Six är ingen höjdare, tvärtom... polaren hade en så jag vet. :-( Annars är ju MX Comp ett vettigt alternativ :-P

Manitou överlag är väl bra, även om dom verkar ha ett *ehum* dåligt år eller nått. Feffes nixomproblem är ju helt sjuka! Personligen skulle jag för tillfället undvika Manitou vid nyköp, efter att man hört lite väl många som haft problem med sina. (Att min Skareb gick av på mitten kan ha berott på dålig gaffel eller "felanvändning", så jag tänker inte gnälla över kvaliten än... dämpningen osv är annars väldigt trevlig.)

Feta gaffelproblem!
Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> auuuummmmmmmm...(stirrar djupt in i glaskulan)
> jag gissar att det är en Manitou Six....

Jag auuuummmmmmmm:ar mig också till att det är en Manitou Six :D

Kollade på serviceguiden till en sån och det finns väl ingen vettig anledning att den ska kunna låsa sig, eller? Det är väl bara att försöka få isär den :(

Feta gaffelproblem!
JLarsson skrev:
> Det kan ju hjälpa om du berättar vad det är för
> gaffel / typ av gaffel....

Det var väl ganska självklart? ;-D
Hahaha, ännu mer problem med Manitou-gafflar? Suck.
Oväntat? Nej..

/Eric - som inte var spec. glad på sin Manitou-gaffel i Åre...

Feta gaffelproblem!
Calle F skrev:
> Kollade på serviceguiden till en sån och det finns
> väl ingen vettig anledning att den ska kunna låsa
> sig, eller?

Haha, nä det gör ju eg inte det. Men faktum kvarstår faktiskt att den börjar fungera igen när man smörjer upp skiten, man får smörja ofta via fetthålen på baksidan ofta om man vill att det skall dämpa. (Ännu bättre är dock att plocka isär och "totalrenovera".)

Feta gaffelproblem!
Jonas skrev:
> Haha, nä det gör ju eg inte det. Men faktum
> kvarstår faktiskt att den börjar fungera igen när
> man smörjer upp skiten, man får smörja ofta via
> fetthålen på baksidan ofta om man vill att det
> skall dämpa.

Åh, f-n! Jag började fundera kring fjäderbrott och böjda rör. Jag är nog inte för positivt lagd idag :D

Feta gaffelproblem!
Eric W fick ju i åre erfara att Manitous gafflar är fettberoende. Mitt tips är fett (Manitou Prep-M) i lagom kvantiteter in genom smörjportarna alt. en helrenovering.

Feta gaffelproblem!
Ok....det verkar som de flesta av er råder mig att göra en helrenovering av gaffeln. Gaffeln är helt ny! Man måste ju för fan kunna köra en skogsrunda eller 2 innan man börjar slita isär grejerna eller?

Feta gaffelproblem!
jayjay skrev:
> Gaffeln är helt
> ny! Man måste ju för fan kunna köra en skogsrunda
> eller 2 innan man börjar slita isär grejerna
> eller?

Låter väl rätt rimligt, jo. Är den absolut stum oavsett vad du gör med den? Komprimerad eller utfjädrad?

Feta gaffelproblem!
jayjay skrev:
> Är
> manitou skitgafflar?

Ja om modellen kostar under 3500kr~. Undantaget är väl Black-gaffeln som sägs vara rikigt skön och kostar rätt billigt. Sen finns det ännu ett undantag som heter Nixxon och kostar lite mer (tror jag?) men har givit bl.a Feffemannen en hel del besvär under året..

Feta gaffelproblem!
Eric W (fd [Freeride] EriC) skrev:
> jayjay skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är
> > manitou skitgafflar?
>
>
> Ja om modellen kostar under 3500kr~. Undantaget är
> väl Black-gaffeln som sägs vara rikigt skön och
> kostar rätt billigt. Sen finns det ännu ett
> undantag som heter Nixxon och kostar lite mer
> (tror jag?) men har givit bl.a Feffemannen en hel
> del besvär under året..

Ganska bra sammanfattat. Dom billigaste gafflarna från ALLA märken är generellt sett ren skit. Visst finns det undantag, men för 2000kr och under verkar det bara finnas en gaffel som fungerar som man förväntar sig... (allas vår medelsvenssonälskling MZ MX Comp :-).

Manitou har många fina modeller så att Manitou generellt skulle vara dåliga är bara dumheter, Skareb (~XC), Dorado (~DH), Minute (~"AM") mfl är riktigt fina grejer... men så kostar dom också en hel del. Jag kommer inte köpa en gaffel som inte har öppet oljabad iaf, alla Manitous billiga gafflar (dom med fett istället för öppet oljabad är väl prutade lite för mycket på verkar det som). Manipoo är väl lika träffande som Shitmano... Shimano har ju också en del ruttna äpplen på trädet, men det betyder inte att allt som gör är kass, tvärom.

Sedan har vi förståss sagan om Nixon, vilken är helt sjuk. Har man som erik säger mycket pengar att lägga så är Manitou och Fox riktigt fina, har man inte det skall man nog kolla på MZ. RockShox betraktar jag ännu som en joker med taskigt förflutet - dom nya verkar mycket bättre, men å andra sidan har det inte gått så lång tid att alla potentiella problem har visat sig, personligen tycker jag dom har oroväckande många features med tanke på den tidigare dåliga kvaliteten... men dom kan som sagt ha ryckt upp sig som många antyder. Sedan finns ju massa andra mindre kända märken... också för mer pengar.

Reklamera skiten (hårt men sant) och köp en MX Comp för pengarna du får + lite extra tillägg, alternativt lägg till mer pengar för att få en juste Manitou säger jag.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp