Fetaste shoren i Hellas

Fetaste shoren i Hellas
dangerousdave skrev:
> kanske lite annorlunda än ovanstående

Visst, det är några procent coolare än snickrade tvåtumfyra-plank på en blöt parkeringsplats bakom Wal-Mart och Ryan är fränare än en Bullit-hucker från 2001. Men NS känns tyvärr ändå som en passerad quick-fix, inte true metal. http://happymtb.org/forum/read.php/1/770694/770950

(Notera att det är metal that is not true i soundtracket till Flowriderfilmen ovan).

manowar-joey1.jpg

Fetaste shoren i Hellas
fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, undrar vilket forumvrak som inte har något
> att göra ikväll, Markus kanske?

Nänä. Oskyldig.

Fetaste shoren i Hellas
Ja jävlar, applicera det här på hela samhället så går det ju helt åt helvete. Jag vill ha det så här, jag skiter i alla andra. Underbar inställning, upplyst och ansvarsfullt. NOT. Var sugen på att lägga till "jävla dåre" men då är ju jag inte så upplyst och ansvarsfull så det gör jag inte.

Fetaste shoren i Hellas
dangerousdave skrev:
> det är kommunalt, dvs mitt coh ditt, så jag
> använder min del så använder ni er del

Du har missuppfattat en hel del. Det finns inget "mitt" och "ditt" i det här fallet. Allt är "vårt".

Fetaste shoren i Hellas
Javisst, det här är en trolldiskussion men jag vidhåller mitt tidigare inlägg i frågan. Hela skogsområdet SSWM, ni fattar (tror jag) ser jag mer som urban lekplats och byggs det lite lekpark där kommer inte jag att undra varför.
Jag jämställer NS lätt med tyngdlyftarstockar, situp-bänkar, vindskydd och eldstäder. För att inte snacka om golfbanan (oj här får man tydligen bete sig hur som helst i naturreservatet). Sen skall man ju såklart inte skövla och härja in i skogen men i anslutning till, lagom gömt, invid stigen så.

Det där med att NS skulle vara inne eller ute kan ni trendnissar disskutera tills ni kolar vippen.
-Jag gillar att göra roliga saker och tänker inte bry mig hur trendigt det är. Därför har jag tillexempel cyklat mtb sedan -88 och rullat bräda sedan -79, utan avbrott för otrendighet.

Skateboardingen var oxå extremt utsatt ett tag med snutjage i var garage och ramper som eldades upp titt som tätt. Numera ser det ju ljusare ut för skateboardingen, kanske var lite civil olydnad inte bara av ondo?

Fetaste shoren i Hellas
Well, det är ju bl a just pga lagombras byggen som man har försökt att totalförbjuda cykling i hellas.
Mera byggen gagnar knappast cyklisterna i hellas.
väx upp!

Fetaste shoren i Hellas
Det är vi som har en för dålig lobby, när våran sport växer upp och vi tar vårat ansvar i lobbyverksamheten kan det hända intressanta saker. Tills dess så kommer det vara kräftgång ner i graven. Och nej, det är inte lagombras byggen som är kruxet. Det är folk som cyklar för fort och hänsynslöst som har skapat problem.

Fast störst problem har snåljåparna med små hjärtan och ägandebehov över alla gränser skapat. Och den dan de sätter min dagsagenda, skjut mig.

Fetaste shoren i Hellas
Atlas_sthlm skrev:
> Jag jämställer NS lätt med
> tyngdlyftarstockar, situp-bänkar, vindskydd och
> eldstäder. För att inte snacka om golfbanan (oj
> här får man tydligen bete sig hur som helst i
> naturreservatet).

Skillnaden ær væl bara att de knappast byggt golfbanan utan tillstand. Fast det hade du væl redan fattat?
Skaffar ni tillstand vill nog manga vara med och snickra...

(Ursækta konstiga tecken, ær utomlands)

Senast redigerad av en moderator:
Fetaste shoren i Hellas
Aj fan, jag trodde golfarna bara teamade upp och gick ut och grävde några nätter... :) Det är just här som två saker har betydelse, dels antalet utövare dels styrkan på lobbyn.

Att lagombras bydden används som slagträn är ju lätt att förstå. De är ju statiska och ett direkt ingrepp i miljön. Hade de aldrig uppförts hade läget varit ett annat men som det nu är så är det nog bara en mogen lobby som kan förändra det hela.
-Inte en chans att snåljåparna kommer att gilla oss och säga att allt är lungt om vi tillexempel rev byggena. Deras agenda är satt och såvidare vi inte får till ett meningsskifte är förbudet snart omformulerat och därmed definitivt.

EDIT:

Fick jag ett löfte att förbudet skulle stoppas om byggena försvann skulle jag riva dem pronto. Ögona böj, genast och med en gång.

Senast redigerad av en moderator:
Fetaste shoren i Hellas
Sprockets skrev:

>
> Du har missuppfattat en hel del. Det finns inget
> "mitt" och "ditt" i det här fallet. Allt är
> "vårt".

Tack. Fy fan vad jag har tjatat om det varje gång NS-byggena i Hellas har kommit på tal.
Det är inte så att NS-ramper inte är nåt som inte har i skogen att göra. Tvärtom så är NS-byggen något som stämmer väl överens med meningen att göra Nackareservatet till ett naturreservat med tonvikt på rekreation. Men eftersom allt är "vårt" så betyder det ju att ingen har rätt att göra vad dom vill med skogen.
Ta och tänk på några scenarior där andra användare av skogen sätter igång och genomför sin egen agenda:

* Frisbeegolfare hugger ned träd för att få långa banor
* XC-cyklister grusar stigar och tar bort rötter och sten på partier för att kunna cykla snabbt
* Hundägare inhägnar stora bitar av Sicklaskiftet för att kunna låta sina voffsingar springa fritt
* Joggare häller ut sågspån och sätter upp lampor
* Funktionshindrade asfalterar Indianer och Vita och bygger breda broar av skogens träd
* Koloniträdgårdare börjar idka svedjebruk
* Dagisklasser bygger rastplatser och skogsskolor varje 200 meter
* Hästtjejer bygger hinder att hoppa över mitt på stigarna

Alla dom här sakerna är ju sånt som borde få rymmas i Hellas. Men det går fruktansvärt åt helvete om någon börjar göra som dom vill utan att dom andra är med på det.

Fetaste shoren i Hellas
Var det inte så att Lagombra byggde av fallna träd som blåst omkull i en storm.
Inte kapade levande träd.
Det enda är väl att han gjort saker av träd som rasat som är döda och gjort ngt av dem.
De är ju bara placerade där.
Vad är grejen att bråka om??

Fetaste shoren i Hellas
Markus F:

du har så rätt. Och allt kokar ner till vilken grupp som försvarar sig vältaligt och nyanserat när frågorna kommer på tal. Finns inte cyklisterna representerade förlorar vi.

-Jag kommer att cykla hursomhelst. och är beredd att ta en diskussion i skogen eller en bot om det behövs. Det skulle inte vara den första.
Det händer också att jag parkerar fel, tex.

Fetaste shoren i Hellas
Stervelo skrev:
> Var sugen på att lägga till "jävla dåre" men

Pajas.
Pajas ska det vara.

Fetaste shoren i Hellas
Om man snser sig ha rätt att bygga hur man vill så får man ta smällen att folk anser sig ha rätt att riva det man byggt. Så ni som inte gillar det, ut o riv.

Fetaste shoren i Hellas
Detta var ngt nytt...
Postar från mobilen.
kan det vara ett tecken på att det är juletid och jul ångest?

Men ett glädjens tecken var ju att Lagombra dök upp igen!
Liket lever, länge leva detta!

Fetaste shoren i Hellas
Du Lagomarslet, slå ner lite spikar i dina byggen. Senast jag var där så var det punkteringsrisk på flera ställen. Du borde orka underhålla ditt kindergarten-nimis när du ändå bor nästgårds.

Och du som kallar dig dig mtbhappy:
Gå och knulla dig själv.

Fetaste shoren i Hellas
Sprockets skrev:
> dangerousdave skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det är kommunalt, dvs mitt coh ditt, så jag
> > använder min del så använder ni er del
>
> Du har missuppfattat en hel del. Det finns inget
> "mitt" och "ditt" i det här fallet. Allt är
> "vårt".

Och med vårt menas att varken du eller jag får göra någonting med det? Eller bara jag? Eller kanske bara golfare med mycket pengar?

Eller är det kanske så att varken du eller jag har givit dom rätt att bestämma vad som skall göras där (eller i resten av samhället)? Jag tycker snarare att man skall göra som man vill och sen får de stoppa det. Låt mig göra vad jag vill så skall jag låta dig göra vad du vill.

Fetaste shoren i Hellas
dangerousdave skrev:
> Låt mig göra vad jag
> vill så skall jag låta dig göra vad du vill.

Men om det du vill göra är i konflikt med vad jag (eller någon annan) vill då? Vad händer då?
Du förutsätter att alla kan göra som de vill utan att deras intressen krockar.

Du vill cykla på plankor, men vad händer om nån annan inte vill att det skall vara en massa byggnationer i "deras skog"?

Fetaste shoren i Hellas
dangerousdave skrev:
> Det är inte deras skog, det är tydligen våran
> skog. Det finns en miljon saker som jag inte vill
> ha runt mig som jag accepterar att se dagligen.

Med ditt resonemang är det "deras" skog. Och samtidigt "din" skog.
Och vad bra att du är tolerant (förutom vad det gäller andra cyklisters kläder). "Tyvärr" är inte alla så toleranta när det gäller byggnationer i naturreservat.

Fetaste shoren i Hellas
Haverist är ordet. Om du bygger så river vi ner det och maler ner det till sågspån
så att man kan träna långlopp istället för att leka cirkusfjant.

lagombra skrev:
> hursom, jag har samlat en del virke redan.
>
> jag tänkte, bort med lilla hoppet. ersätts med
> flack nedfart och en liten roller-coaster, kanske
> två pucklar, inte för höga. option på ett
> litet hopp av.
> vi får se.
>
> det är inte samma driv i byggandet längre, mina
> äldre intressen är på uppgång igen.

Fetaste shoren i Hellas
Jag tycker nog att jag är tolerant mot lycra också, jag sliter inte av dom när jag ser dom. Att andra människor känner ett behov av att riva ner saker andra byggt får väl stå för dom. Men det vore kul att veta hur ni bestämmer vad som skall rivas och vad som skall stå kvar. Påminner en del om folk som tycker att det inte skall byggas högre hus än tre våningar i Stockholm men tycker att det är sååå häftigt i New York.

Fetaste shoren i Hellas
Varför inte ta ett snack med Skistar? Hört ryktas om att de haft funderingar på bike park i någon form i Hammarbybacken. De kanske vill ha locals som jobbar ideellt.

Fast det har väl inte den rätta rebelliska touchen över sig anar jag...

Lagombra: Du är inne på något viktigt. När du tröttnat på dina byggen, är det då du som river dem och ser till att all spik tas om hand?

Fetaste shoren i Hellas
Tja, haverist i bemärkelsen att du nödvändigtvis måste bygga dina prylar i ett naturreservat fastän du mkt väl inser att du gör mtb-aktiva en björntjänst då dina byggen används som slagträ(!) i debatten att förbjuda cykling i samma miljö. Du förstår detta men är så pass uppe i dig själv att du måste göra detta ändå. Förmodligen känns väl uppmärksamheten bra och du kanske känner att du behöver det för att ditt ego ska må bra. Hade det varit ett sanktionerat område för bikepark-byggen så hade det varit helt i sin ordning, men då många andra aktiva, löpare, vandrare, hundägare osv, använder sig av samma skog och mark så slår det fel. Du vet om det, men vill ändå utmana både skrivna och oskrivna regler. Haverist alltså.

lagombra skrev:
> henry thoreau skrev 1849 essän civil
> disobidience, den finns i svensk översättning
> också. jag gillar den. någon "rättshaverist"
> som jag förmodar att du menade, det kan jag
> alltså inte vara.

Fetaste shoren i Hellas
Men frågan är ju fortfarande, vilken skada gör det?
På vilket sätt lider de av ett fåtal byggen?
Säger inte vad som är rätt eller fel, bara en undran vilken roll det egentligen spelar?
saltgurkan skrev:
> Tja, haverist i bemärkelsen att du
> nödvändigtvis måste bygga dina prylar i ett
> naturreservat fastän du mkt väl inser att du
> gör mtb-aktiva en björntjänst då dina byggen
> används som slagträ(!) i debatten att förbjuda
> cykling i samma miljö. Du förstår detta men är
> så pass uppe i dig själv att du måste göra
> detta ändå. Förmodligen känns väl
> uppmärksamheten bra och du kanske känner att du
> behöver det för att ditt ego ska må bra. Hade
> det varit ett sanktionerat område för
> bikepark-byggen så hade det varit helt i sin
> ordning, men då många andra aktiva, löpare,
> vandrare, hundägare osv, använder sig av samma
> skog och mark så slår det fel. Du vet om det,
> men vill ändå utmana både skrivna och oskrivna
> regler. Haverist alltså.
>
>
> lagombra skrev:
> -----
> > henry thoreau skrev 1849 essän civil
> > disobidience, den finns i svensk översättning
> > också. jag gillar den. någon "rättshaverist"
> > som jag förmodar att du menade, det kan jag
> > alltså inte vara.

Fetaste shoren i Hellas
SixSixSIx skrev:
> Men frågan är ju fortfarande, vilken skada gör
> det?

Skadan ligger i betraktarens öga, dvs alla andra som också använder området. Om konsekvensen blir att cykling förbjuds i sådana områden så är ganska stor skada skedd, inte sant?

> På vilket sätt lider de av ett fåtal byggen?
> Säger inte vad som är rätt eller fel, bara en
> undran vilken roll det egentligen spelar?
> saltgurkan skrev:
> -----
> > Tja, haverist i bemärkelsen att du
> > nödvändigtvis måste bygga dina prylar i ett
> > naturreservat fastän du mkt väl inser att du
> > gör mtb-aktiva en björntjänst då dina
> byggen
> > används som slagträ(!) i debatten att
> förbjuda
> > cykling i samma miljö. Du förstår detta men
> är
> > så pass uppe i dig själv att du måste göra
> > detta ändå. Förmodligen känns väl
> > uppmärksamheten bra och du kanske känner att
> du
> > behöver det för att ditt ego ska må bra.
> Hade
> > det varit ett sanktionerat område för
> > bikepark-byggen så hade det varit helt i sin
> > ordning, men då många andra aktiva, löpare,
> > vandrare, hundägare osv, använder sig av
> samma
> > skog och mark så slår det fel. Du vet om det,
> > men vill ändå utmana både skrivna och
> oskrivna
> > regler. Haverist alltså.
> >
> >
> > lagombra skrev:
> >
>
> > -----
> > > henry thoreau skrev 1849 essän civil
> > > disobidience, den finns i svensk
> översättning
> > > också. jag gillar den. någon
> "rättshaverist"
> > > som jag förmodar att du menade, det kan jag
> > > alltså inte vara.

Fetaste shoren i Hellas
Jo det fattar jag en vad jag inte fattar är vad som de stör sig så sjukt mycket på.
Klart som fan att jag inte vill ha ett cykelförbud i Hellas, men man blir ju bara nyfiken på
vad som är så illa med NS byggen?

Fetaste shoren i Hellas
Varför är det så illa att folk sågar ner ett träd här och där? Varför så illa när någon sabbar en cykelstig?

För vissa består naturupplevelsen av synintryck, en stor NS kan sabba det intrycket. Precis lika mycket som 15 träd fällda över ex. Nick-spåret skulle väcka förargelse bland de drabbade.

Fetaste shoren i Hellas
Så ni tror inte att det påverkar andras (ej cyklisters) syn på cykling om ni bygger NS-grejjer i ett naturreservat? Ni ser inte heller att ert byggande skulle kunna få konsekvenser för andra cyklister som vill nyttja området?

//Anders

Tillbaka
Topp