[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Du har ingen helbild på ugnen? Mina grannar skulle älska jag om smällde upp en pizzaugn på lägenhets-uteplatsen :-)
Det är botten i eldfast tegel, som ligger på en botten av lecablock. Tanken är att det ska vara nån form av isolering, och att inte träställningen ska brinna upp.
Sen är det 1/4 oljefat. Klätt med resten av oljefatet och nån plåtbil. Mellan inner och ytterdel, lecakulor. Utanpå det stenull och mer plåt. Jag visste inte hur mycket stenull tål när jag byggde, därav lecakulorna. Har jag byggt om den, så hade jag använt bättre metall, typ varmvattenberedare och enbart stenull. Skorsten, gammalt stuprör. Det enda som kostade nåt var det eldfasta teglet.
Den står under tak, det rostar ändå.

Bilagor

• att.K9vOi571Gu5T2-HMJPmZIhqqeIvxR79HfoUfFKFxHsc.webp
    att.K9vOi571Gu5T2-HMJPmZIhqqeIvxR79HfoUfFKFxHsc.webp
    403.4 KB · Besök: 23
[OT] Visa ditt pizzabak
IMG_1578.webp

Här är mitt bidrag till pizzaugnarnas kåkstad. Oljefat fodrat med glasull, sedan andra halvan av fatet på insidan av ullen. Armering svetsades ihop (inte av mig) till ett galler där pizzasten låg och ved på sidan om.

Bilagor

• 62695767352__584F1678-550E-4DF1-8FA5-D51C6FC5566C.webp
    62695767352__584F1678-550E-4DF1-8FA5-D51C6FC5566C.webp
    371.7 KB · Besök: 8
  • IMG_9487.webp
    IMG_9487.webp
    424.6 KB · Besök: 7
  • IMG_9493.webp
    IMG_9493.webp
    350.3 KB · Besök: 6
  • IMG_1600.webp
    IMG_1600.webp
    541.4 KB · Besök: 7
Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Mer oljefat.
2 lock till oljefat med glasull emellan och en remsa plåt runt.
Denna granna skapelse har gått i graven, men när det begav sig gick det ändå att baka god pizza i den. Det var lite trångt, ved som ramlade ut på pizzastenen, men man fick göra lite mindre pizzor bara.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Det är botten i eldfast tegel, som ligger på en botten av lecablock. Tanken är att det ska vara nån form av isolering, och att inte träställningen ska brinna upp.
Sen är det 1/4 oljefat. Klätt med resten av oljefatet och nån plåtbil. Mellan inner och ytterdel, lecakulor. Utanpå det stenull och mer plåt. Jag visste inte hur mycket stenull tål när jag byggde, därav lecakulorna. Har jag byggt om den, så hade jag använt bättre metall, typ varmvattenberedare och enbart stenull. Skorsten, gammalt stuprör. Det enda som kostade nåt var det eldfasta teglet.
Den står under tak, det rostar ändå.
Har hört att elden i sig gör att stål rostar :) oxidation antar jag?

Tillbaka
Topp