[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Precis (men mina icke-färdigjästa bollar behöver tas ur kvällen innan :-). Men håller med, grymt smidigt och betydligt lyxigare än krögarpytt eller vad man nu kan hitta på annars.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag gjorde nåt test med icke-fryst vs färdigjäst fryst vs bollad fryst och fick för mig att den bollade frysta var lite mindre slapp än den färdigjästa, men kan iofs även vara dagsform/placebo/lite olika total jäsning/temperatur, så jag kanske inte ska dra för mycket slutsatser än..

Krävs mer provning alltså.. och mer pizza. Win win?
Fixed it for you:

"Krävs mer provning alltså.. och mer pizza. Vin vin!"

[OT] Visa ditt pizzabak
Calzone, äldsta grabbens favorit. Kör alltid inbakad i vanliga ugnen.

Bilagor

• IMG_4074.webp
    IMG_4074.webp
    195.5 KB · Besök: 81
[OT] Visa ditt pizzabak
Förra helgen lyckades jag med konststycket att degen jäste… inte alls. Uppsidan är ju att bröd (även ojäst) i ugn med tomat och ost är jäkla gott 😅.

Idag var degen fin och jäsningen tajmad rätt, lite plåster på såren efter förmiddagens krasch på stigarna..

IMG_5864.webp
IMG_5866.webp
IMG_5870.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Någon som gjort Pizza fritta hemma? Åt det på Magari (grym pizzeria) i veckan, vore kul att testa hemma.

Har en fritös som är lite större än vanliga hemmafritöser.

[OT] Visa ditt pizzabak
Hade gärna fortsatt diskussionen ovan, men.. En sak jag gillar med många recept på neapolitanska degar är att man bara kladdar ihop det, jäser, viker lite, bollar osv. Inte massa knådande osv.

Kan man göra liknande för att baka svennepizza, och/eller amerikansk? Nån som kan bjuda på ett fint recept?

Inga problem att vänta på jäsning eller så för att få upp glutennätverket, antar att det är det som är trade-off:en.

[OT] Visa ditt pizzabak
Hade gärna fortsatt diskussionen ovan, men.. En sak jag gillar med många recept på neapolitanska degar är att man bara kladdar ihop det, jäser, viker lite, bollar osv. Inte massa knådande osv.

Kan man göra liknande för att baka svennepizza, och/eller amerikansk? Nån som kan bjuda på ett fint recept?

Inga problem att vänta på jäsning eller så för att få upp glutennätverket, antar att det är det som är trade-off:en.

Boken Bröd bröd bröd av Martin Johansson fokuserar just på den typen av knådfria bröd. Jag gillar pizzareceptet som finns där. Han har lagt ut nästan samma recept här: https://paindemartin.se/2012/11/22/enklaste-pizzadegen/

I boken står det kallt vatten och 6 g socker, annars är det samma recept. Vill man långjäsa halverar man jästmängden, står det också, men det har jag aldrig provat. Jag kör den större jästmängden och jäser oftast "bullarna" ca 8-12 timmar i kylen.

I samma bok finns även en enkel men god tomatsås, samma som han lagt ut här, fast med tillägget 1/2 gul lök:

[OT] Visa ditt pizzabak
Boken Bröd bröd bröd av Martin Johansson fokuserar just på den typen av knådfria bröd. Jag gillar pizzareceptet som finns där. Han har lagt ut nästan samma recept här: https://paindemartin.se/2012/11/22/enklaste-pizzadegen/

I boken står det kallt vatten och 6 g socker, annars är det samma recept. Vill man långjäsa halverar man jästmängden, står det också, men det har jag aldrig provat. Jag kör den större jästmängden och jäser oftast "bullarna" ca 8-12 timmar i kylen.

I samma bok finns även en enkel men god tomatsås, samma som han lagt ut här, fast med tillägget 1/2 gul lök:
Coolt. Det är sonens gamla lärare.

[OT] Visa ditt pizzabak

Tack för tips! Har ju faktiskt den boken här hemma kom jag på, brukar köra en del nattjästa recept från hans Baka bröd, men tänkte inte ens på att leta efter pizzarecept i nån av dem. :-)

[OT] Visa ditt pizzabak
Blir 4 pizza i pankakslådan i 70 elspis en.
Egen gjorda i ugnen pizza deg tomatkross skivade champinjoner julkalkon kokt skivad och på ostskivor greve eller Abisko och burk gurka ovanpå.
Degen är 6dl vatt i vatten kokare svalna i 30 min med locket öppet ett 1/2 jäst paket i degblandare och när de blandas i 1/2 dl olivolja och blanda i 1 liter och 3 dl vetemjöl och degblandare kör 8 min sedan salt tesked i kör 3 min sedan jäsa i 40 minuter på med en fuktad duk på bunken sätt på ugnen på 235 grader oliv olja pankakslådan formen med pensel och dela 1/2 degen den andra går sätta i påse och frysa senare Tina upp olivolja händer platta ut i pannkas form degen på med tomatkross skivade champinjoner julkalkon kokt skivad och på ostskivor greve eller Abisko och burk gurka ovanpå grädda i 27 minuter sedan svalna lite delar den i 4 pizza delar i formen.
1000000360.webp

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Jag bakade såklart också pizza på nyårsdagen. Brukar oftast vara ganska restriktiv gällande toppingen, men den här gången gjorde jag ett litet avsteg från mina puritanska principer och gjorde även en taco-pizza. (Mest för att jag hade rester i kylen.)

Taco-pizza nyår -25.webp

Gjorde såklart även ett par Diavola, men de gick åt snabbt så jag lyckades bara fånga en liten del av dem på bild.
Halv Diavola nyår -25.webp

Lite kul också att jag börjat dra ner syrran i pizzaträsket. Gav henne en påse Caputo, en burk San Marzano-tomater, en förpackning Fior di Latte och ett paket salami Ventricina i julklapp, så på nyårsafton fick jag ha support via facetime när hon skulle sätta degen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ska man fuska med fryspizza, så tycker jag att man ska göra det med Dr Oetker Suprema.

Jag brukar följa instruktionerna och lägga den fryst i ugnen. Dock på ett varmt stenunderlägg.

Huruvida det skulle bli bättre tinat vet jag inte...

Screenshot_20260119-185556.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Fryspizza är lite olika har jag märkt. Vissa har en mer tillagad botten än andra. Tinar du en med mer tillagad botten så har du "knäckebröd" när den kommer ur ugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Någon som kör elektrisk pizza ugn? Typ ooni volt eller liknande?
Jag kör med den här som jag haft i ett år ungefär, hittade nån tysk kanal på Youtube som använde den.

Jag har bytt till en tjockare biscottisten för att få jämnare undervärme. Tycker den funkar bra, hade kunnat vara lite varmare (tar typ 2,5 min/pizza nu) och det är lågt i tak så det går inte att göra calzone, men för de pengarna och jämfört med vanlig ugn funkar den bra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, jag får snart ett svårt strategiskt beslut att fatta, hmmm :unsure:

Något av
  • Gasolgrill (tex någon Weber variant + tillhörande Weber pizzasten).
  • Elgrill (ska tydligen funka med sten till Weber pulse varianterna)
  • Pizzaugn gasol
  • Pizzaugn el

Det här är för en lägenhetsbalkong men det är tillåtet med gasol eller el så länge man kör utan kol. Får väl läsa lite reviews etc för att kunna fatta någon form av beslut. Möjligen blir det sämre balans mellan under/övervärme med sten på grill för pizza. El kanske är lite mera bekvämt än gasol tänkte jag men rimligen lite sämre resultat. Sedan tror jag att premium elgrill är ett dyrare alternativ, kanske möjligen smidigare reglera temperatur på el, vet ej.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak

Något av
  • Pizzaugn gasol
  • Pizzaugn el
Som jag har skrivit tidigare i tråden rekommenderas det pizzastål/plåt istf sten i en vanlig (el-)ugn
Enl Lilla Napoli
"Pizzastål är det man ska ha till en ugn som inte blir 400° eller mer, till exempel hemmaugnen i köket som ofta ligger på max 300 grader.
Pizzastål är bättre än sten till en svalare ugn eftersom stålet leder värme snabbare in i botten, vilket är extra viktigt i starten.
Det här leder till en bättre gräddning och mer crisp på botten tillsammans med bättre lyft och mer swoosh.
"

Tex en sådan här

[OT] Visa ditt pizzabak
Som jag har skrivit tidigare i tråden rekommenderas det pizzastål/plåt istf sten i en vanlig (el-)ugn
Enl Lilla Napoli
"Pizzastål är det man ska ha till en ugn som inte blir 400° eller mer, till exempel hemmaugnen i köket som ofta ligger på max 300 grader.
Pizzastål är bättre än sten till en svalare ugn eftersom stålet leder värme snabbare in i botten, vilket är extra viktigt i starten.
Det här leder till en bättre gräddning och mer crisp på botten tillsammans med bättre lyft och mer swoosh.
"

Tex en sådan här

Jag har det nu men kommer om några månader få möjlighet att ha grill på balkong om jag vill, därför jag velar lite.

Men det kanske är så att stål till vanlig ugn är överlägsen (eller ungefär lika bra) de fyra olika alternativ jag nämnde ovan.

[OT] Visa ditt pizzabak

Något av
  • Pizzaugn gasol
  • Pizzaugn el

Det här är för en lägenhetsbalkong men det är tillåtet med gasol eller el så länge man kör utan kol. Får väl läsa lite reviews etc för att kunna fatta någon form av beslut. Möjligen blir det sämre balans mellan under/övervärme med sten på grill för pizza. El kanske är lite mera bekvämt än gasol tänkte jag men rimligen lite sämre resultat. Sedan tror jag att premium elgrill är ett dyrare alternativ, kanske möjligen smidigare reglera temperatur på el, vet ej.
Grillvarianterna brukar inte vara särskilt bra, länge sen jag testade det, men den jag testade var katastrof. Då är även den billigast möjliga gasolugnen bättre. Men det är länge sen jag testat så kan ju vara så att utvecklingen gått framåt.

Har du plats och budget för Lilla Napolis ugn så kan jag varmt rekommendera den. Otroligt bra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, två mycket intressanta coola alternativ, Lilla Napolis gasolugn samt den elektriska Macte Ovens Voyager Twin, helt klart. 🙂

Får väl se, ingen brådska. När dottern är på besök blir det dock glutenfri pizza och eventuellt att det är enklare/smidigare justera ner värmen om det behövs med en elektrisk, vet ej men rimligen. Premium italienskt glutenfritt mjöl tål rätt hög värme men det är ändå stor skillnad. Sedan verkar vissa elvarianter vara fuktskyddade så att man också kan ha dem stående på balkong men säkert inte alla.

Men ska läsa på lite mer om "vanliga"/traditionella gasol + elgrillar hur de egentligen blir med sten för pizza. Rimligen klart sämre än de båda alternativen ovan för pizza men kanske ändå en "ok" kompromiss. En allt i ett lösning är ändå attraktivt i mitt fall. Att både ha en pizzaugn samt en "traditionell grill" för kött vill jag helst undvika i lägenhet... snart får man väl inte plats själv pga alla prylar på begränsad yta 🙃

Ett stål för vanlig ugn har jag redan som sagt, fungerar bra (åtminstone för glutenfri pizza samt för "vanlig pizza", självklart inget för Napolitansk).

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, två mycket intressanta coola alternativ, Lilla Napolis gasolugn samt den elektriska Macte Ovens Voyager Twin, helt klart. 🙂

Får väl se, ingen brådska. När dottern är på besök blir det dock glutenfri pizza och eventuellt att det är enklare/smidigare justera ner värmen om det behövs med en elektrisk, vet ej men rimligen. Premium italienskt glutenfritt mjöl tål rätt hög värme men det är ändå stor skillnad. Sedan verkar vissa elvarianter vara fuktskyddade så att man också kan ha dem stående på balkong men säkert inte alla.

Men ska läsa på lite mer om "vanliga"/traditionella gasol + elgrillar hur de egentligen blir med sten för pizza. Rimligen klart sämre än de båda alternativen ovan för pizza men kanske ändå en "ok" kompromiss. En allt i ett lösning är ändå attraktivt i mitt fall. Att både ha en pizzaugn samt en "traditionell grill" för kött vill jag helst undvika i lägenhet... snart får man väl inte plats själv pga alla prylar på begränsad yta 🙃

Ett stål för vanlig ugn har jag redan som sagt, fungerar bra (åtminstone för glutenfri pizza samt för "vanlig pizza", självklart inget för Napolitansk).

Vill du inte slösa för mycket pengar så köper du bara lilla Napolis pizza stål och kör i ugnen du har . Fungerar mycket bra för napolitansk pizza och ger bra resultat på pizzorna

Edit: såg att du redan hade ett stål nu.

Tillbaka
Topp