@Lestr Tack för massa bra info. Ffa är problemet som du skriver, att kanterna inte riktigt var färdiggräddade och då lite degiga eller kompakta. Att få jättevolym på dem är inte det viktigaste, eller mer färg för den delen, utan det är ffa slippa känslan av degighet.
Att jag ville ta ut dem var för att jag varit med om att köra för länge och då har osten och eller t. ex. ndujan blivit bränd, dvs sånt "mitt på" pizzan. Det har även varit ett problem om jag kört in pizzan vid väl hög temperatur. Nu var det strax över 400°C gastemp (har ingen mätare som kan mäta på stenen i nuläget, iaf inte över 300°C), så det kanske kan vara en del av problemet?
Jag har en Cozze 17" gasolugn, jag tänkte ett tag att pizzan hamnar för långt ifrån brännarna (jag gör inte såå stora pizzor) men har ju testat även att flytta sidorna närmare brännarna men då istället bränt kanter (nederst på vänstra pizzan t. ex.. som ju saknar volym helt dessutom..).
I övrigt har jag följt ett recept från Matgeek (har jag för mig), typ såhär:
6st a ~230g
Mjöl (Caputo pizzeria): 825g
Färskjäst: 4.6g (0.6%)
Vatten: 536g (65%) - tog nog något mer
Salt: 19g (2.3%) - tog nog något mer
Ingen biga utan blandar ihop, väntar (20min), viker till spänstigt, väntar, viker, .. (3-4ggr). Sen kalljäst i kyl 12-15h, sen bollat och antingen jäst klart i rumstemp och fryst in, eller fryst in icke färdigjäst. I vissa fall bakar jag ju ut direkt, men nu frös jag in som sagt, och sen tinade upp och slutjäste (för den som behövde det) och bakade ut.
@s Tycker den såg ok ut, ev något blek.. Valde ju att stoppa in pizzorna vid lite låg temp kanske, får väl skaffa en mätare för att få koll på stentemp också, dra upp stenen till 450 (?) och dra ner värmen på brännarna sen så kanske man kan få till en bra botten utan att det blir brnt på ovansidan?
Tog visst en bild på ena (vänstra) pizzabotten också inser jag:
Visa bilaga 786537