[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Pop surdeg, mozarella, kycklingkebab, (brända) soltorkade tomater.....

20250629_190421.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan man köpa en sån där bakskiva nånstans? Funkar den? Skulle kunna vara bra när man står ute, brukar ta med ugnen till sommarstugan..

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan man köpa en sån där bakskiva nånstans? Funkar den? Skulle kunna vara bra när man står ute, brukar ta med ugnen till sommarstugan..

Det finns färdiga bakbord att köpa. Jag snickrade ett av några lister och en måttbeställd skärbräda från Hornbach.

Edit : tror dock inte min var så dyr...

[OT] Visa ditt pizzabak
Borde ju gå att snickra en egen ganska enkelt egentligen, precis som du säger. Men jag brukar ta på mig för mycket projekt!

[OT] Visa ditt pizzabak
Vet inte ens om den funkar bättre än plåten. Min är måttbeställd mot kaffebröd men ikea har i sortimentet.
Jag har haft ett liknande bakbord i många år och använder det bland annat när jag bakar pizzor. Skulle säkert kunna baka ut direkt på köksbänken också, men jag tycker framför allt att det är enklare att inte sprida utbakningsmjölet över hela köket om jag använder bakbordet.

[OT] Visa ditt pizzabak
Gårdagens standardpizzor. Helt ok, men några funderingar:
- Kanterna skulle gärna fått gått lite längre/blivit mer gräddade medans mittendelarna var klara så jag tog ut dem. Vad behöver ändras för att blåsa upp/få kanterna mer välgräddade? Hydrering, temperatur, ..?
- Om en deg känns lite slapp, är det tecken på att den är överjäst? Och om den är väl spänstig (dvs drar ihop sig), är den då underjäst? Eller finns det andra paramerar som spelar in?

(Båda pizzorna är fö gjorda på fryst deg, den ena fick jäsa klart innan den frystes in, den andra frystes in direkt efter bollning och fick sen tina och jäsa klar några timmar mer än den första. Tyvärr skedde det visst vinintag under experimentets sista del så jag vet inte vilken som är vilken.. jaja, ska göras om. Risk för att det dricks vin och glöms bort resultat även då iofs.)

WhatsApp Image 2025-08-10 at 21.04.10.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Gårdagens standardpizzor. Helt ok, men några funderingar:
- Kanterna skulle gärna fått gått lite längre/blivit mer gräddade medans mittendelarna var klara så jag tog ut dem. Vad behöver ändras för att blåsa upp/få kanterna mer välgräddade? Hydrering, temperatur, ..?
- Om en deg känns lite slapp, är det tecken på att den är överjäst? Och om den är väl spänstig (dvs drar ihop sig), är den då underjäst? Eller finns det andra paramerar som spelar in?

(Båda pizzorna är fö gjorda på fryst deg, den ena fick jäsa klart innan den frystes in, den andra frystes in direkt efter bollning och fick sen tina och jäsa klar några timmar mer än den första. Tyvärr skedde det visst vinintag under experimentets sista del så jag vet inte vilken som är vilken.. jaja, ska göras om. Risk för att det dricks vin och glöms bort resultat även då iofs.)

Visa bilaga 786349
Fina pizzor!

Jag misstänker att kanterna är kompakta och inte helt genomgräddade trots att de ser ut att vara det? Snittbild på kanten är alltid bra, till nästa fotosession. Eller så vill du bara ha mer färg på kanterna, lite socker/malt i degen hjälper med detta (körs ofta i biga-recept). Själv tycker jag sällan att mitten av pizzan blir övergräddad, testa kör den lite längre?

Vad kör du för deg? Hydrering, preferment (biga, poolish, direkt, osv), mjölsort och vad bakar du i för ugn?

En lös deg kan vara överjäst, det kan också vara temperaturen på degen som spelar in.

Mitt enda mål i början var stora puffiga kanter, jag har lagt ner det nu - tycker inte att de godaste pizzorna är de med puffigast kant, men det är en annan fråga. OBS, jag bakar alltid väldigt tunna pizzor, det får man på köper av nedan resonemang.

Det jag lärt mig är följande, grovt:
- en puffig kant kräver en stark deg med hög hydrering.
- för det krävs ett bra mjöl och gärna biga, biga är en game changer i jakten på puff.
- det krävs också snabb upphettning ca 450gr sten = någon form av pizzaugn.

Det glädjer mig att du bakar på vinfyllan, vin är den viktigaste komponenten i ett lyckat pizzabak🍷

[OT] Visa ditt pizzabak
Hur såg de ut på undersidan? Är det blek kan en lösning vara en sten som leder värme bättre eller om du kör på plåt uppgradera till en tjockare som kan trycka in mer värme på kort tid.

[OT] Visa ditt pizzabak
@Lestr Tack för massa bra info. Ffa är problemet som du skriver, att kanterna inte riktigt var färdiggräddade och då lite degiga eller kompakta. Att få jättevolym på dem är inte det viktigaste, eller mer färg för den delen, utan det är ffa slippa känslan av degighet.

Att jag ville ta ut dem var för att jag varit med om att köra för länge och då har osten och eller t. ex. ndujan blivit bränd, dvs sånt "mitt på" pizzan. Det har även varit ett problem om jag kört in pizzan vid väl hög temperatur. Nu var det strax över 400°C gastemp (har ingen mätare som kan mäta på stenen i nuläget, iaf inte över 300°C), så det kanske kan vara en del av problemet?

Jag har en Cozze 17" gasolugn, jag tänkte ett tag att pizzan hamnar för långt ifrån brännarna (jag gör inte såå stora pizzor) men har ju testat även att flytta sidorna närmare brännarna men då istället bränt kanter (nederst på vänstra pizzan t. ex.. som ju saknar volym helt dessutom..).

I övrigt har jag följt ett recept från Matgeek (har jag för mig), typ såhär:

6st a ~230g
Mjöl (Caputo pizzeria): 825g
Färskjäst: 4.6g (0.6%)
Vatten: 536g (65%) - tog nog något mer
Salt: 19g (2.3%) - tog nog något mer

Ingen biga utan blandar ihop, väntar (20min), viker till spänstigt, väntar, viker, .. (3-4ggr). Sen kalljäst i kyl 12-15h, sen bollat och antingen jäst klart i rumstemp och fryst in, eller fryst in icke färdigjäst. I vissa fall bakar jag ju ut direkt, men nu frös jag in som sagt, och sen tinade upp och slutjäste (för den som behövde det) och bakade ut.

@s Tycker den såg ok ut, ev något blek.. Valde ju att stoppa in pizzorna vid lite låg temp kanske, får väl skaffa en mätare för att få koll på stentemp också, dra upp stenen till 450 (?) och dra ner värmen på brännarna sen så kanske man kan få till en bra botten utan att det blir brnt på ovansidan?

Tog visst en bild på ena (vänstra) pizzabotten också inser jag:
WhatsApp Image 2025-08-11 at 16.41.00.webp

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
@Lestr Tack för massa bra info. Ffa är problemet som du skriver, att kanterna inte riktigt var färdiggräddade och då lite degiga eller kompakta. Att få jättevolym på dem är inte det viktigaste, eller mer färg för den delen, utan det är ffa slippa känslan av degighet.

Att jag ville ta ut dem var för att jag varit med om att köra för länge och då har osten och eller t. ex. ndujan blivit bränd, dvs sånt "mitt på" pizzan. Det har även varit ett problem om jag kört in pizzan vid väl hög temperatur. Nu var det strax över 400°C gastemp (har ingen mätare som kan mäta på stenen i nuläget, iaf inte över 300°C), så det kanske kan vara en del av problemet?

Jag har en Cozze 17" gasolugn, jag tänkte ett tag att pizzan hamnar för långt ifrån brännarna (jag gör inte såå stora pizzor) men har ju testat även att flytta sidorna närmare brännarna men då istället bränt kanter (nederst på vänstra pizzan t. ex.. som ju saknar volym helt dessutom..).

6st a ~230g

Ingen biga utan blandar ihop, väntar (20min), viker till spänstigt, väntar, viker, .. (3-4ggr). Sen kalljäst i kyl 12-15h, sen bollat och antingen jäst klart i rumstemp och fryst in, eller fryst in icke färdigjäst. I vissa fall bakar jag ju ut direkt, men nu frös jag in som sagt, och sen tinade upp och slutjäste (för den som behövde det) och bakade ut.

@s Tycker den såg ok ut, ev något blek.. Valde ju att stoppa in pizzorna vid lite låg temp kanske, får väl skaffa en mätare för att få koll på stentemp också, dra upp stenen till 450 (?) och dra ner värmen på brännarna sen så kanske man kan få till en bra botten utan att det blir brnt på ovansidan?

Visa bilaga 786537
Fin botten tycker jag, ser tunn ut också.

Degen du bakar är en direkt deg med ett vettigt recept, mjölet är bra för ditt syfte som ju är god pizza inte kanter med maxat fluff. 65% hydrering är inget bekymmer för att få genombakade kanter. Även om en längre baktid på lägre temp skulle lösa det problemet så blir inte pizzan bra av det.

Kan det vara så att du bakar ut degen fel, det är viktigt att inte ”kavla” degen. Platta ut den med handflatan sen några varv stretch utan att trycka på degen. Du vill få ut luft i kanterna och inte bara deg, du behöver inte bygga en tjock degkant innan du skjutsar in pizzan, när du bakar se bara till att inte ha sås där kanten ska växa. Jag tippar på teknik vid utbak och kanske lite strul med underjäst deg, det i kombination med ”hög” temp ger nog lite degiga kanter. Försök att justera dessa tre delar kanske?

Håller med @s om att en sten är en bra uppgradering (biscotti) men inte ett måste, termometer är nästan ett måste, alla dessa prylar… Med riktig sten kan du baka 450-500 utan att bränna botten.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
En enkel lösning på de degiga kanterna är att minska ner på dem. Har man tappat jäskraft av frysningen så är det nog svårt att få till stora fluffiga kanter. Bättre då att samla den lilla mängd gas som är kvar i degen till en smalare kant.

[OT] Visa ditt pizzabak

6st a ~230g

Visa bilaga 786537

70% hydrering och längre jäsningstid Ger större och fluffigare kanter.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Nu fick jag till en relativt välbakad pizza iaf. Ingen jätteswoosh (kanske delvis på upptinad deg, och "bara" 65% hydrering), men genombakade kanter och mitten, och helt ok inkråm.

Lunchpizza med salami och svamp.
Visa bilaga 788991
Visa bilaga 788992
Snyggt, klurade du ut vad som behövde förändras eller korkade du en extra vinare och hoppades på det bästa?

Pizza ikväll för mig!

[OT] Visa ditt pizzabak
@Lestr Snygga pizzor själv, vad kör du för recept osv?

Ang mina ändringar så var det nog en kombination av olika saker:
- bakade ut pizzan mest genom att platta ut hela, dvs tryckte inte ut extra deg i kanterna
- skaffade en termometer som fixade att mäta >400C och satte in pizzan på ca 450C.
- fick in den bra i ugnen efter att ha övat lite teknik/kollat på Lilla Napolis nya youtubeklipp..
- tyvärr inget extravin då det var en (hemmajobb)lunchpizza. Hade gärna tagit ett glas vin till fredagspizzan, men tror min hemmajobbsförmån kan hänga löst då.

[OT] Visa ditt pizzabak
Någon som lyckats köpa Lilla Napolis nya ugn och haft tid att utvärdera?
Försöker hålla mig från att boka/beställa, men bara grejen att den går till 11 är ju egentligen värd att stödja.

Har haft glädje och användning av de nya filmerna de lagt upp nu på senaste dock, trots att jag har en gasolugn av annat märke (och inte lika genomtänkt med olika zoner osv :-) ).

[OT] Visa ditt pizzabak
@Lestr Snygga pizzor själv, vad kör du för recept osv?

Ang mina ändringar så var det nog en kombination av olika saker:
- bakade ut pizzan mest genom att platta ut hela, dvs tryckte inte ut extra deg i kanterna
- skaffade en termometer som fixade att mäta >400C och satte in pizzan på ca 450C.
- fick in den bra i ugnen efter att ha övat lite teknik/kollat på Lilla Napolis nya youtubeklipp..
- tyvärr inget extravin då det var en (hemmajobb)lunchpizza. Hade gärna tagit ett glas vin till fredagspizzan, men tror min hemmajobbsförmån kan hänga löst då.
Kul att du fick ordning på det. Det är ju en lång (livslång?), trial & error.

När det är varmt nog för att jag ska trivas med att baka i gasolugn då jag har den på balkongen så bakar jag uteslutande biga. 100% Vigevano, 70% hydro. Kan dumpa ett recept om någon är sugen. Det är anpassat för Ankarsrum-blandare, rätt kass för biga men det går bra med lite manuell input. Har skrivit det för bekanta, kör utan recept idag.

Under vintern och skräpväder bakar jag i vanlig ugn (pizzaläge 275 grader) på bakstål, oftast surdegspizza. Jag bakar ofta surdegsbröd.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Någon här?

Blir alltid nyfiken på hur de gör med sån här verksamhet rent regelmässigt, man ska ha bygglov, där även transportstyrelsen kan ha åsikter om parkeringsmöjligheter inkl in/utfart, det är godkännande av miljö och hälsoskyddsförvaltningen med regelbundna kostsamma inspektioner osv osv. Det är svårt att få ihop ekonomin med små verksamheter eftersom den här typen av kostnader är samma oavsett verksanhetens skala.

Det kanske finns genvägar om det är sällanverksamhet, jag hoppas det.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har uppgraderats i kön på LN:s ugn och funderar därför på att sälja min Ooni Koda 16" i gasolutförande. Komplett med en extra helt ny (aldrig använd) sten samt egnhändigt ihopskruvad fällbar lucka. PM:a om det är intressant.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Bakade lite pizza i helgen. Körde i vanlig ordning mestadels Diavola (ish) med Salami Ventricina, men gjorde även en variant med Prosciutto Cotto (eller kokt skinka om man är mindre pretentiös). Bilden på Diavolan är den sista jag gjorde, därav lite snålt med salami.

Diavola.webp

Prosciutto.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
..och jag har nog nått i mål med "smidig prepp för lunchpizza":

- gör deg enl matgeeks recept (finns länkat tidigare i tråden)
- efter bollning, frys in degarna
- kvällen innan lunchpizza, flytta fryst(a) deg(ar) till kylskåp.
- på lunchpizzamorgonen (~3h innan lunch), ställ degar i rumstemp och låt jäsa klart.
- baka ut osv.
..Inte lika spänstig deg som icke-fryst kanske, men klart duglig, och med liten arbetsinsats dagen det ska ätas (så länge man kommer ihåg att flytta frysta degar till kylen kvällen innan).

Firade med nån slags Diavola då Lilla Napoli hade fått in sin salami i lager igen:
1758721133460.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag brukar låta bollarna jäsa klart och frysa i sina burkar. Bara ta ut dem 2-3 timmar innan till rumstemp. Upplever ingen skillnad alls i spänst faktiskt.

Vi hade för få färdiga degar till lördagspizza för nån vecka sen så vi slängde ihop en liten snabbdeg till de yngsta barnen. De gillade inte alls pizzan, stenhårda kanter och tråkig smak. Ooops.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vi hade för få färdiga degar till lördagspizza för nån vecka sen så vi slängde ihop en liten snabbdeg till de yngsta barnen. De gillade inte alls pizzan, stenhårda kanter och tråkig smak. Ooops.

Tjena!

Fasiken vilka känslig barn du har.

Säger snubben vars son (då sex-sju år gammal) högt och ljudligt säger "vad är det är för j*vla burkräkor" när vi satt på ett fik och käkade räkmacka. Ja, han hade rätt i sak men man behöver ju inte vråla ut det. 🤣

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag brukar låta bollarna jäsa klart och frysa i sina burkar. Bara ta ut dem 2-3 timmar innan till rumstemp. Upplever ingen skillnad alls i spänst faktiskt.
Jag gjorde nåt test med icke-fryst vs färdigjäst fryst vs bollad fryst och fick för mig att den bollade frysta var lite mindre slapp än den färdigjästa, men kan iofs även vara dagsform/placebo/lite olika total jäsning/temperatur, så jag kanske inte ska dra för mycket slutsatser än..

Krävs mer provning alltså.. och mer pizza. Win win?

[OT] Visa ditt pizzabak
Fördelen med att frysa den färdigjäst och bollad är att man kan göra extra degar och sen bara frysa det som blir över! Det är så grymt att kunna baka ut ett par lunchpizzor när man jobbar hemma, det är knappt mer arbetsinsats än att steka en omelett eller något annat snabbt bara jag kommer ihåg att da ut degarna i tid.

Tillbaka
Topp