Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får erkänna att jag huvudsakligen drack glögg och bara var assistent till dottern som bakade.Fan vad flitiga och skickliga ni är![]()

Hur gör du ut ur bunken så att säga? Jag välter ofta ut den på bakbord, viker ihop och ner i jäskorg (durkslag med mjölad handduk funkar också utmärkt). Sen får den jäsa där allt från två timmar till två dagar, i det senare fallet i kylskåp.Bakat på Kronjästs färdiga rågsurdeg + vetemjöl.
Blev lite för länge i ugnen men gott.
Ett par frågor:
- tycker att degen sjunker ihop lite väl när man stjälper över den från bunken. Vad göra?
- Om man vill baka ett bröd med stora lufthåligheter som det är när man köper limpa på finbageri - är det vetesurdeg som gäller så? Eller varför blir det bara småluftigt för mig?
- Jag använde bara hälften av den färdiga rågsurdegen och har sparat andra halvan i en burk i kylen nu och toppat med 1 dl vetemjöl och
1 dl vatten. Låter det rimligt på ca 75 g rågsurdeg? Och om jag vill baka på den hur tänker man då, tar två tredjedelar och lämnar en tredjedel och matar på?
Visa bilaga 807867
Hur gör du ut ur bunken så att säga? Jag välter ofta ut den på bakbord, viker ihop och ner i jäskorg (durkslag med mjölad handduk funkar också utmärkt). Sen får den jäsa där allt från två timmar till två dagar, i det senare fallet i kylskåp.
För min del funkar det bra med rågsurdeg, det blir luftigt och fint om jag inte blandar i så mycket annat än vetemjöl i degen.
Vad gäller blandning så kör jag ofta 65g råg till 100 g vatten och sen bakar jag på allt utom typ två matskedar som åker tillbakau in i kylen, men där finns det lika många metoder som bagare typ.
Ok, om du istället för att låta den jäsa sista gången i bunken lägger över den i en jäskorg och jäser lite till så tror jag du kommer få luftigare bröd!Alltså jag har handknådat, sen ner i bunken och jäst typ en timme vikt kanske två gånger på timmen, vikt igen, låtit den jäsa i bunken igen i typ 2 timmar och sen bara stjälpt över degen direkt på bakstålet.
Jag får bra resultat ibland och brukar göra på följande sätt:Bakat på Kronjästs färdiga rågsurdeg + vetemjöl.
Ett par frågor:
- tycker att degen sjunker ihop lite väl när man stjälper över den från bunken. Vad göra?
- Om man vill baka ett bröd med stora lufthåligheter som det är när man köper limpa på finbageri - är det vetesurdeg som gäller så? Eller varför blir det bara småluftigt för mig?
Visa bilaga 807867
Stora hål:Bakat på Kronjästs färdiga rågsurdeg + vetemjöl.
Ett par frågor:
Håller med, kör ett från Petrus som jag måste säga är jävligt fint.Fina!
Kavring måste jag ge mig på snart, det är ju så löjligt gott!
Ser ju superbra ut, snyggt!Måste få skryta lite här, ni har ju också hjälpt till med tips!
Gjort på recept från Kennys surdegsskola på utube kompletterat med The Bread code idéer. Mätning av jäsning i glas, och avbakning på pizza-stål med bleck med kokande vatten under + långpanna ovanför de första 30min.
Nu när jag har lyckats en gång så kanske jag återgår till jäst och tar med mig teknikerna. Det är så vansinnigt mycket pillande med surdeg. Det borde vara typ samma, med små mängder jäst och långsamt jäsning.
/A
Visa bilaga 809860Visa bilaga 809863
Visa bilaga 809861
Dom där blistersHar legat förkyld hela julhelgen.. Tur att det är kul att baka bröd! Dessa är mina tre senaste.Visa bilaga 809790
Visst!Dom där blisters![]()

Lätt hänt, ser ut att ha överjäst.Nytt försök, vetesurdeg.
Blev väldigt god smak och bättre luftighet även om jag skulle vilja ha ännu större bubblor.
Men en grej, jag bearbetade degen och vek den typ 4 gånger, sen över i jäskorg.
Den jäste fint men sen var det för sent att baka brödet så jag ställde in det i kylen i jäskorgen övertäckt med en duk.
På morgonen när jag skulle baka det hade det liksom sjunkit ihop och vällt ut åt sidorna istället...så all höjd tappades :(
Visa bilaga 811010
Lätt hänt, ser ut att ha överjäst.
Jag ställer ofta in jäskorgen i kylen efter typ en timme på bänken, sen är det bara ta ut den (inom typ 8-36 h) och grädda när det passar.
Precis så!Så jag skulle antingen bakat ut det samma kväll, eller ställt det kallt tidigare för att "sakta ner" jäsningen? Dvs. om man låter det jäsa över natten ska man inte låta det stå och jäsa innan på köksbänken?
Så jag skulle antingen bakat ut det samma kväll, eller ställt det kallt tidigare för att "sakta ner" jäsningen? Dvs. om man låter det jäsa över natten ska man inte låta det stå och jäsa innan på köksbänken?
Enklare: jaNya försök, enklare att baka idag innan jobbet drar igång imorgon.
Tänkte bara göra ett bröd men använde av misstag ursprungliga receptets 600g vatten för två limpor. Dottern påpekade att degen blev lös när jag blandade, så hällde i mer mjöl för att kompensera. Men glömde att dubbla mängden surdeg, kom på det försent och ställde allt ovanför ett element för att den skulle jäsa... Använder ett separat mätglas för att se jäsningen, enligt "The Bread code".
Resultatet blev OK, bröden fick vila i korgar i kylen under natten.
Men funderar ändå på om inte jäst är enklare, ta med mig mätglas-principen och jäsa under lång tid med bara lite jäst.
Visa bilaga 811498
Visa bilaga 811500
Tack för uppmuntran! Jag har inte gett upp än, det blev en dubbelsats pga att jag tog för mycket vatten. Skall försöka ett tag till, har bakat mycket bröd genom åren men då inte surdeg. Mina missar har med orutinen att göra - baka är rätt mycket att göra saker i rätt ordning och timea rätt.Mitt tips är att baka med max 400g vatten i början, då kan du baka oftare och få en känsla för hur degen känns. Och det kostar inte lika mycket för misslyckade försök. Sen är det viktigt att ha koll på temperaturen, dels inomhus och gärna degen. Det är kallt nu. Jag räknar med ca 2h längre jästid nu än på sommaren.
Fina tips! Och här kommer ett till, brynt smör för en knäckigare smak.Några grejer som gör dessa extra goda!
Två shot dubbel espresso, malda havregryn, vispad äggvita för luftigt innanmäte och 150g bra choklad.
När jag orkar så brukar jag även temperera choklad som jag doppar dom i innan topping, men de kräver lite mer engagemang så inte alltid man pallar.
Kan även rekommendera att rosta kokos och köra en 50/50 blandning som topping. Det är dock inte lika opti som cykelfika då de ökar fettmängden snarare än kolhydraterna.
Visa bilaga 811787
Nu snackar vi! Snyggt jobbat!Fortsätter mina brödexperiment baserat på Kennys basrecept. Den här tog 9h att jäsa, fick ställa i vårt torkrum där det är 25° för att få igång jäsningen.(jäser ett sample till dubbel storlek i mätglas bredvid). Sedan in i kylskåpet över natten.
Mitt bästa bröd hittills, och smakar riktigt bra!
Tack för uppmuntran och feedback, det har hjälpt mig framåt
/A
Visa bilaga 812714 Visa bilaga 812716
Den limpan såg riktigt läcker ut. Lite smör på den och lite västerbottensost så skulle jag bli gladHar legat förkyld hela julhelgen.. Tur att det är kul att baka bröd! Dessa är mina tre senaste.Visa bilaga 809790