[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
24h jäsning blir klart godare än 6-12 timmar, skulle säga att det och vettigt mjöl (vanligt Caputo från ICA funkar bra) är det som gjort största skillnaderna för oss.
+1
Grädda i vanlig ugn (vår går till 300 grader) på en tjock sten tycker jag fungerar nästan lika bra som i Ooni och är på många sätt enklare.
Sten verkar smart och kan sluta med det för mig.
För pizza i vanlig ugn fick jag rådet att skaffa en pizzastål/plåt istf sten
Enl Lilla Napoli
"Pizzastål är det man ska ha till en ugn som inte blir 400° eller mer, till exempel hemmaugnen i köket som ofta ligger på max 300 grader.
Pizzastål är bättre än sten till en svalare ugn eftersom stålet leder värme snabbare in i botten, vilket är extra viktigt i starten.
Det här leder till en bättre gräddning och mer crisp på botten tillsammans med bättre lyft och mer swoosh.
"

Tex en sådan här

[OT] Visa ditt pizzabak
Hur gör ni degarna, är det 24H jäsning som gäller för att det ska bli riktigt bra?

Hur lång tid kan man förvara färdiga degar?

Kan du zooma in din Jula ugn nästa gång så att jag får se hur den ser ut? 🙂
IMG_3650.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Panettin är på 2400W. Finns inte en möjlighet att den kan bli varm på så kort tid och hålla värmen bra.

En vanlig ugn kommer göra ett minst lika bra jobb med en bra sten eller stål i!
Intressant kommentar, det är ju rätt många el-pizzaugnar som verkar vara specade till just ca 2200-2400W.

Men dessa är alltså fejk (sett till utlovad temperatur) och ett vettigt stål i en ugn som gör ca 300 grader kanske går precis lika bra?

Oavsett så tror jag att jag följer ditt råd och börjar med ett stål till ugnen. (y)

[OT] Visa ditt pizzabak
En sån här ska man nog ha!
13,4 kW, 400 V, endast 127 000:-

[OT] Visa ditt pizzabak
Att tiden är optimistisk är väl en sak men så länge isoleringen är tillräckligt bra så går det ju att komma upp i vilken temperatur som helst med nästan ingen effekt alls.
Att komma upp i 4-500 °C med 2kW är inga konstigheter så länge termostaten tillåter det

[OT] Visa ditt pizzabak
En sån här ska man nog ha!
13,4 kW, 400 V, endast 127 000:-

Bra när man ska langa några pizzor 😂

[OT] Visa ditt pizzabak
Att tiden är optimistisk är väl en sak men så länge isoleringen är tillräckligt bra så går det ju att komma upp i vilken temperatur som helst med nästan ingen effekt alls.
Att komma upp i 4-500 °C med 2kW är inga konstigheter så länge termostaten tillåter det
Min pizzaugn är bara på 1700w men den kommer ändå upp i 450 grader (mätt med termometer på stenen) men det tar ungefär 30min, inte 20 som specen säger.

Jag har bytt till en tjockare biscottisten som nog är en del i att det tar längre tid, originalstenen var svårare att använda utan att botten brändes, så det blev snarare för varmt. Enda nackdelen jag ser med den typen av el-ugn är begränsad takhöjd, så calzone eller bröd funkar inte med biscottisten.

Den jag har: https://unold.de/products/pizzaofen...P6Hl6gVHOappcD6MEasWApI4yR7dnbK2-Sir5K1drqqSC

[OT] Visa ditt pizzabak
Intressant kommentar, det är ju rätt många el-pizzaugnar som verkar vara specade till just ca 2200-2400W.

Men dessa är alltså fejk (sett till utlovad temperatur) och ett vettigt stål i en ugn som gör ca 300 grader kanske går precis lika bra?

Oavsett så tror jag att jag följer ditt råd och börjar med ett stål till ugnen. (y)
Skillnaden mellan en ugn som går till 300 grader och julas ugn är ca 8 min till färdig pizza skulle jag säga.

Jula under 2 min, vår vanliga ugn ca 10. Det är inte samma sport ens.

[OT] Visa ditt pizzabak
DOC i Sundsvall i allmänhet och Vincent i synnerhet har ju vunnit VM i pizza. Något år sedan nu men ändå.
Någon som provat recepten på hans sida?

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är inte dåligt, vi har sten i vår men oavsett om jag förvärmer 30-40 min på full värme tar det 10-12min 😩
Tror att min rätt gamla ugn når ca 300 med en ganska bra grillfunktion. Mystiskt med sten och 10-12 minuter. :unsure: Du hade den överst i ugnen enligt videon? Sedan är det möjligt att stål är bättre/effektivare för vanlig ugn. Stålet jag köpte från Lilla Napoli är 8 mm tjockt och väger 8 kg.

Jag har dock inte testat med seriös deg baserat på bra mjöl med jäsning ännu, nu provade jag med Pop Bakery Pizzadeg Surdeg. Tror tex att en riktig deg hanterar hög värme lite bättre, även stålet blir ju seriöst jättevarmt. Botten blev bra även nu men lite bränt underst/på kanten runt (möjligen drog jag bort ugnsduken för tidigt).

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Gräddar ca 5 minuter på vanlig kalksten i vår Siemens-ugn som går till 300 grader. Brukar förvärma ordentligt i minst 45 minuter men ofta längre. Och vi har alltid två stenar i som sagt, så det går att grädda två pizzor samtidigt. Det är rejält tunga stenar så de kanske är bättre värmemagasin, vad vet jag.

[OT] Visa ditt pizzabak
I grillen har jag en biscottisten, men det känns som motsatsen till ett stål?
Tror att stål är lämpligt för vanlig ugn, kanske inte för en grill men jag är amatör på detta.

[OT] Visa ditt pizzabak
Varför inte en vanlig ugnsplåt ? Värms upp snabbt, och lär ju hålla värmen bra. Det där med pizzastål & sten är säkert bara en marknadsföringsgrej. Lurade !! 😆 :cool:

[OT] Visa ditt pizzabak
Så ett pizzastål i en vanlig ugn gör i stort sett detsamma som en dedikerad pizzaugn, ska man tolka det så?
Blir väldigt bra med stål i vanlig ugn. Men en pizza ugn med sten gör bättre. Men skillnaden plåt till stål är betydligt större än stål till pizza ugn, tycker jag. Nackdelen med stål tycker jag är att den är bra för 1-2 pizzor, därefter tar pizzan för lång tid. En pizza ugn kan man brassa på rätt många tycker jag!

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har dock inte testat med seriös deg baserat på bra mjöl med jäsning ännu, nu provade jag med Pop Bakery Pizzadeg Surdeg.
Wtf, sågar du min favvodeg😉
Tycker att degen är kanongod och dom problem jag upplevt ( för varmt, för fort, för ...) inte berott på annat än mig själv.

Ni som har koll, hur bra är pops surdeg jämfört en egen knådad av bästa mjöl, oskulder, mm i 24h på bästa indredienser ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Wtf, sågar du min favvodeg😉
Tycker att degen är kanongod och dom problem jag upplevt ( för varmt, för fort, för ...) inte berott på annat än mig själv.

Ni som har koll, hur bra är pops surdeg jämfört en egen knådad av bästa mjöl, oskulder, mm i 24h på bästa indredienser ?
Jag gillar den också, gott, bekvämt men av det lilla jag läst/kollat in så misstänker jag att en deg man gör själv med italienskt lyxmjöl samt bra jäsningstid tål hög värme något bättre. Värmen är väl inget direkt problem för just mig med enbart stål i vanlig ugn dock. Mitt ultimata test kommer senare när jag och dottern ska försöka göra bra glutenfri pizza. (y)

En snubbe gör en test här på lite högre värme med pop bakery surdeg:

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Så ett pizzastål i en vanlig ugn gör i stort sett detsamma som en dedikerad pizzaugn, ska man tolka det så?
Jag bakar mycket och använder både vanlig ung+stål och Ooni 16 gasol.

Det blir STOR skillnad, neopolitansk ”går” inte i låg temp. Du får heller inte samma typ av ”rostning” i kombination med puffig deg, det krävs hetta för det.

Med det sagt blir pizza i ugn med stål väldigt gott, men man lyckas inte med alla typer av pizza. Calzone är tex kanom att köra på stål, även vanlig svensk fulpizza. Men massa luft i kanterna funkar inte.

Gör en jäkla bra deg, gärna på pre ferment av: biga, poolish eller surdeg och kör på stål i ugnen - garanterad succé! Stålet är kanon till brödbaket, så bonus där.
Bild 1 med Calzone i bakgrunden = ugn/stål.
Bild 2+3 Ooni 16.

Degen är ALLT! Ska även säga att Ooni inte är en superugn.

Bilagor

• IMG_5108.webp
    IMG_5108.webp
    271.8 KB · Besök: 69
  • IMG_5109.webp
    IMG_5109.webp
    156.8 KB · Besök: 70
  • IMG_5110.webp
    IMG_5110.webp
    94.2 KB · Besök: 67
Tillbaka
Topp