[OT] Visa ditt pizzabak
+124h jäsning blir klart godare än 6-12 timmar, skulle säga att det och vettigt mjöl (vanligt Caputo från ICA funkar bra) är det som gjort största skillnaderna för oss.
Grädda i vanlig ugn (vår går till 300 grader) på en tjock sten tycker jag fungerar nästan lika bra som i Ooni och är på många sätt enklare.
För pizza i vanlig ugn fick jag rådet att skaffa en pizzastål/plåt istf stenSten verkar smart och kan sluta med det för mig.
Enl Lilla Napoli
"Pizzastål är det man ska ha till en ugn som inte blir 400° eller mer, till exempel hemmaugnen i köket som ofta ligger på max 300 grader.
Pizzastål är bättre än sten till en svalare ugn eftersom stålet leder värme snabbare in i botten, vilket är extra viktigt i starten.
Det här leder till en bättre gräddning och mer crisp på botten tillsammans med bättre lyft och mer swoosh."
Pizzastål vs pizzasten - Vad ska man ha?
För att baka napolitansk pizza behöver man såklart något att lägga pizzan på i ugnen. Detta gäller oavsett om man använder en proffsig pizzaugn eller en helt vanlig hemmaugn. Men ska man använda pizzastål eller pizzasten? Enkelt förklarat ska man använda pizzastål till ugnar som inte når 400...
Tex en sådan här