[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
1000008087.webp

Creme fraiche, mozzarella, bacon & kantareller (förstekta) och grönkål är en riktig favorit här hemma.

[OT] Visa ditt pizzabak
Nu blev man ju pizzasugen!

Gör alltid tomatsås enl nedan numera.

1-2 vitlöksklyftor
1 burk konserverade tomater, så bra som möjligt. Ofta Mutti körsbärstomater.
0,5 dl tomatpure
1 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk oregano
1 tsk vitvinsvinäger
1 msk olivolja (gärna nån riktigt god, brukar ha Oro Bailen som svärmor tar med från spanien)

Mixa med stavmixer så den blir slät.

Har till allt från pizza till gnocchigratäng till snabblagad pasta med tomatsås, toppa med lite basilika. Svingod, godare än långkokta som många envisas med och tar ett par minuter att svänga ihop!

[OT] Visa ditt pizzabak
Min ugn går till max 275 grader.
Om man nu skulle vilja testa en sån här Pizzaugn,
finns det nån skapligt billig som går högre i graderna?

edit: hittade den här för 2500:-, kan det va nått tro?

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Min ugn går till max 275 grader.

Det står inte vad för sten som ligger i.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det verkar enkelt och blir säkert riktigt gott
1 burk konserverade tomater, så bra som möjligt.
Men kan man välja verkar det vara en bra idé att undvika just tomater på burk
"Testet visar att nästan alla burktomater innehåller påtagliga halter av det omdebatterade plastämnet bisfenol A."
Testet publicerades för ett drygt år sedan och även Mutti finns numer på tetra
mutti-krossade-tomater-tetra-500g-2.jpg

Råd&Rön har även testat tomatpure
Muttis fick bäst testresultat

liksom olivolja
Coops blev bäst i test
Olivolja%20Extra%20virgin.jpg

Netonnet säljer en gasoldriven bäst-i-test modell för 1.990 SEK
Men eftersom det är en gasolugn tillkommer det delar utöver själva ugnen..

[OT] Visa ditt pizzabak
Satte en ny deg imorse med Capuro. Stor skillnad mellan Farinamjöl och Caputo, med 720g vatten, degen blev slät och smidig så fort gluten började bildas.

[OT] Visa ditt pizzabak
Blev Diavola både i lördags och söndags. Märkte att det blivit varmare då degen blev lite överjäst, men jag bollade om i söndags morse och det gjorde susen.

Recept från Lilla Napoli, justerat till 68% hydrering. Bakat i Macte Voyager Twin.

Lördagspizza:
IMG_2618.webp

Söndagspizza:
IMG_2625.webp

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Jag följer denna tråd med viss oro och ångest, är svag. Pizza är ju j ä t t e g o t t, har inte hittills i livet haft direkta viktproblem (åtminstone inte under perioder av regelbunden träning, annars går jag upp ca 10-15%) men med en cool pizzaugn skulle jag nog absolut kunna få det trots att jag tränar. 😅

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är lätt att nörda ner sig..
Mjölet jag har nu är jag inte helt nöjd med.
Bakade focaccia i helgen på det för att det ska ta slut. Det vart jätte bra i alla fall.
Köper Petra 5063 igen.

Bilagor

• IMG_3753.webp
    IMG_3753.webp
    367.6 KB · Besök: 38
[OT] Visa ditt pizzabak
Vi kör ett egengjort pizza stål. 30cmx40cmx11mm, delat i 3 delar för att orka lyfta.

Maxtemp med varmluft 60min innan och när pizzan åker in på med vanlig värme. Mozzarella lägger vi frusen på för att den inte ska bli sås.

Jag gör sås, pålägg och hanterar ugnen, frugan gör degen.

En välmjölad pizza spade är guld värt!

Bilagor

• 20250518_170217.webp
    20250518_170217.webp
    666.2 KB · Besök: 56
[OT] Visa ditt pizzabak
Hur gör ni degarna, är det 24H jäsning som gäller för att det ska bli riktigt bra?

Hur lång tid kan man förvara färdiga degar?
Nu ska vi se hur andra baket blir, tyvärr snabbdeg så kan ju alltid skylla på den om det inte blir bra 😜

Börjar med ungarnas

Blev bra!

Nduja är jäkla gott
Kan du zooma in din Jula ugn nästa gång så att jag får se hur den ser ut? 🙂

[OT] Visa ditt pizzabak
Kan en sådan vara något att ha? Smidigheten vore typ "off the charts" men blir det bra? Enligt recensionerna blir det det om man ska tro det som skrivs..

Men blir det verkligen napolitansk pizza om den max når 430 grader, bör man inte satsa på en ugn som når upp till åtminstone ca 500 grader då? I och för sig måste man ju inte försöka göra just äkta napolitansk pizza. (y)

(Obs: jag kan inte detta men har googlat)

[OT] Visa ditt pizzabak
24h jäsning blir klart godare än 6-12 timmar, skulle säga att det och vettigt mjöl (vanligt Caputo från ICA funkar bra) är det som gjort största skillnaderna för oss. Grädda i vanlig ugn (vår går till 300 grader) på en tjock sten tycker jag fungerar nästan lika bra som i Ooni och är på många sätt enklare.

[OT] Visa ditt pizzabak
24h jäsning blir klart godare än 6-12 timmar, skulle säga att det och vettigt mjöl (vanligt Caputo från ICA funkar bra) är det som gjort största skillnaderna för oss. Grädda i vanlig ugn (vår går till 300 grader) på en tjock sten tycker jag fungerar nästan lika bra som i Ooni och är på många sätt enklare.
Sten verkar smart och kan sluta med det för mig. (y) Min ugn går också till 300 grader. Även om det inte går att göra just napolitansk pizza enligt strikt spec då så kommer det med stor sannolikhet bli tillräckligt bra.

Hittade en intressant video här:

1750614720440.webp

Angående bakningen får jag dock en j ä t t e u t m a n i n g när det gäller dottern då det blir glutenfritt men den här kocken verkar kunna hantera det med glutenfria produkter från just Caputo. (y)

Tillbaka
Topp