Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fixed it for you:Jag gjorde nåt test med icke-fryst vs färdigjäst fryst vs bollad fryst och fick för mig att den bollade frysta var lite mindre slapp än den färdigjästa, men kan iofs även vara dagsform/placebo/lite olika total jäsning/temperatur, så jag kanske inte ska dra för mycket slutsatser än..
Krävs mer provning alltså.. och mer pizza. Win win?
Någon som gjort Pizza fritta hemma? Åt det på Magari (grym pizzeria) i veckan, vore kul att testa hemma.
Har en fritös som är lite större än vanliga hemmafritöser.
Tjena!
Jäklar vad fel jag läste.. Hann fundera på om man använde jäst ifrån skrevet, det var ju nån kvinna som bakade bröd på det sättet..
Hade gärna fortsatt diskussionen ovan, men.. En sak jag gillar med många recept på neapolitanska degar är att man bara kladdar ihop det, jäser, viker lite, bollar osv. Inte massa knådande osv.
Kan man göra liknande för att baka svennepizza, och/eller amerikansk? Nån som kan bjuda på ett fint recept?
Inga problem att vänta på jäsning eller så för att få upp glutennätverket, antar att det är det som är trade-off:en.
Coolt. Det är sonens gamla lärare.Boken Bröd bröd bröd av Martin Johansson fokuserar just på den typen av knådfria bröd. Jag gillar pizzareceptet som finns där. Han har lagt ut nästan samma recept här: https://paindemartin.se/2012/11/22/enklaste-pizzadegen/
I boken står det kallt vatten och 6 g socker, annars är det samma recept. Vill man långjäsa halverar man jästmängden, står det också, men det har jag aldrig provat. Jag kör den större jästmängden och jäser oftast "bullarna" ca 8-12 timmar i kylen.
I samma bok finns även en enkel men god tomatsås, samma som han lagt ut här, fast med tillägget 1/2 gul lök:
Tack för tips! Har ju faktiskt den boken här hemma kom jag på, brukar köra en del nattjästa recept från hans Baka bröd, men tänkte inte ens på att leta efter pizzarecept i nån av dem. :-)Boken Bröd bröd bröd av Martin Johansson fokuserar just på den typen av knådfria bröd. Jag gillar pizzareceptet som finns där. Han har lagt ut nästan samma recept här: https://paindemartin.se/2012/11/22/enklaste-pizzadegen/
I boken står det kallt vatten och 6 g socker, annars är det samma recept. Vill man långjäsa halverar man jästmängden, står det också, men det har jag aldrig provat. Jag kör den större jästmängden och jäser oftast "bullarna" ca 8-12 timmar i kylen.
I samma bok finns även en enkel men god tomatsås, samma som han lagt ut här, fast med tillägget 1/2 gul lök:
Och det firar du med ananas?
Den där såg riktigt god ut!
OK! Jag tänkte det var bättre att låta den tina?Ska man fuska med fryspizza, så tycker jag att man ska göra det med Dr Oetker Suprema.
Jag brukar följa instruktionerna och lägga den fryst i ugnen. Dock på ett varmt stenunderlägg.
Huruvida det skulle bli bättre tinat vet jag inte...
Visa bilaga 812797
WOW!! Ser otroligt smarrig ut!Visa bilaga 814213
Tryffelsalami och buffelmozarella blev det ikväll.
Jag kör med den här som jag haft i ett år ungefär, hittade nån tysk kanal på Youtube som använde den.Någon som kör elektrisk pizza ugn? Typ ooni volt eller liknande?
Jag kör elektrisk från jula. Funkar kalas med element både under och över. Den är väl kanske lite liten om man ska gnälla på något.Någon som kör elektrisk pizza ugn? Typ ooni volt eller liknande?
Jag kör Oois elektriska. Funkar utmärkt både ute och inne.Någon som kör elektrisk pizza ugn? Typ ooni volt eller liknande?
Som jag har skrivit tidigare i tråden rekommenderas det pizzastål/plåt istf sten i en vanlig (el-)ugnJa, jag får snart ett svårt strategiskt beslut att fatta, hmmm
Något av
- Gasolgrill (tex någon Weber variant + tillhörande Weber pizzasten).
- Elgrill (ska tydligen funka med sten till Weber pulse varianterna)
- Pizzaugn gasol
- Pizzaugn el
Som jag har skrivit tidigare i tråden rekommenderas det pizzastål/plåt istf sten i en vanlig (el-)ugn
Enl Lilla Napoli
"Pizzastål är det man ska ha till en ugn som inte blir 400° eller mer, till exempel hemmaugnen i köket som ofta ligger på max 300 grader.
Pizzastål är bättre än sten till en svalare ugn eftersom stålet leder värme snabbare in i botten, vilket är extra viktigt i starten.
Det här leder till en bättre gräddning och mer crisp på botten tillsammans med bättre lyft och mer swoosh."
![]()
Pizzastål vs pizzasten - Vad ska man ha?
För att baka napolitansk pizza behöver man såklart något att lägga pizzan på i ugnen. Detta gäller oavsett om man använder en proffsig pizzaugn eller en helt vanlig hemmaugn. Men ska man använda pizzastål eller pizzasten? Enkelt förklarat ska man använda pizzastål till ugnar som inte når 400...shop.lillanapoli.se
Tex en sådan här
Grillvarianterna brukar inte vara särskilt bra, länge sen jag testade det, men den jag testade var katastrof. Då är även den billigast möjliga gasolugnen bättre. Men det är länge sen jag testat så kan ju vara så att utvecklingen gått framåt.Ja, jag får snart ett svårt strategiskt beslut att fatta, hmmm
Något av
- Gasolgrill (tex någon Weber variant + tillhörande Weber pizzasten).
- Elgrill (ska tydligen funka med sten till Weber pulse varianterna)
- Pizzaugn gasol
- Pizzaugn el
Det här är för en lägenhetsbalkong men det är tillåtet med gasol eller el så länge man kör utan kol. Får väl läsa lite reviews etc för att kunna fatta någon form av beslut. Möjligen blir det sämre balans mellan under/övervärme med sten på grill för pizza. El kanske är lite mera bekvämt än gasol tänkte jag men rimligen lite sämre resultat. Sedan tror jag att premium elgrill är ett dyrare alternativ, kanske möjligen smidigare reglera temperatur på el, vet ej.
Jag har haft en Macte Voyager Twin sedan i våras och är galet nöjd.Någon som kör elektrisk pizza ugn? Typ ooni volt eller liknande?
Ja, två mycket intressanta coola alternativ, Lilla Napolis gasolugn samt den elektriska Macte Ovens Voyager Twin, helt klart.
Får väl se, ingen brådska. När dottern är på besök blir det dock glutenfri pizza och eventuellt att det är enklare/smidigare justera ner värmen om det behövs med en elektrisk, vet ej men rimligen. Premium italienskt glutenfritt mjöl tål rätt hög värme men det är ändå stor skillnad. Sedan verkar vissa elvarianter vara fuktskyddade så att man också kan ha dem stående på balkong men säkert inte alla.
Men ska läsa på lite mer om "vanliga"/traditionella gasol + elgrillar hur de egentligen blir med sten för pizza. Rimligen klart sämre än de båda alternativen ovan för pizza men kanske ändå en "ok" kompromiss. En allt i ett lösning är ändå attraktivt i mitt fall. Att både ha en pizzaugn samt en "traditionell grill" för kött vill jag helst undvika i lägenhet... snart får man väl inte plats själv pga alla prylar på begränsad yta
Ett stål för vanlig ugn har jag redan som sagt, fungerar bra (åtminstone för glutenfri pizza samt för "vanlig pizza", självklart inget för Napolitansk).